Мета:
- формувати екологічну культуру, вміння швидко знаходити відповіді на завдання, застосовувати знання на практиці;
- виховувати повагу до суперника, витримку, наполегливість, упевненість у своїх знаннях;
- поглиблювати розуміння кожним учнем життєвої необхідності охороняти природу;
- привернути увагу до екологічних проблем та прищеплювати жвавий інтерес до екологічних знань;
- виховувати любов до рідної природи.
Обладнання: «ромашка», на дошці написані слова – рослини – рятівники.
Учасники: учні 8, 9, 10, 11 класів.
Форма проведення: пізнавальна гра
Хід заходу
І. Організаційний момент
Вчитель географії. У залі святковому, в цей час
Зустрілись команди – змагатись у нас.
Щоб суперника догнати, екологію потрібно знати.
Тож запрошую мерщій на інтелектуальний екологічний
бій.
В екологічному бою беруть участь команди 8, 9, 10, 11 класів.
ІІ. Мотивація виховної діяльності
Вчитель географії. З давніх – давен людина прагнула підкорити природу, підпорядкувати її своїй волі. Кожне нове покоління приносило людству все нові й нові докази загострення суперечностей у взаємовідносинах суспільства і людини. Нині природі загрожує небезпека внаслідок нерозумного втручання людини у святині природи.
Людство стоїть на порозі екологічного кризи: парниковий ефект, проблема чистої води, кислотних дощів, зниклі тварини і рослини. Причиною 70% онкологічних захворювань у людей і тварин є порушення взаємодії організму і середовища. Звичайно, жодна людина сама не здатна врятувати цілий світ, проте кожен з нас може зробити певний позитивний крок до захисту навколишнього середовища.
Під час проведення цієї пізнавальної гри ви переглянете і переоціните своє ставлення до екологічних проблем сьогодення, спробуєте знайти шлях їх розв’язування, продемонструєте знання з багатьох дисциплін природничого циклу.
Представляю вам склад журі: вчитель біології та хімії Пивоварова Л.М., учениця 11 класу Світлик Наталія, яке буде оголошувати результати кожного конкурсу.
ІІІ. Конкурсний етап
-
«Екологічний штурм»
Кожна команда по черзі відповідає на запитання. Час на обміркування 5 с. Якщо команда не знає відповіді, то шанс відповісти має інша. Правильна відповідь оцінюється в 1 бал.
-
Які рослини є індикаторами повітря? - Лишайники.
-
Що таке екологія? - Наука, що вивчає взаємозв’язки живих організмів та інших угруповань між собою та довкіллям.
-
Що таке антропогенний вплив? - Вплив, зумовлений діяльністю людини.
-
Яку операцію зі збереження квітів щовесни проводять представники екологічної організації? - «Первоцвіти».
-
Як називаються природоохоронні території, де охороняються рослини, тварини, ґрунти? - Заповідники, заказники…
-
Як називається книга, до якої занесені назви живих організмів, які потребують охорони? - Червона книга.
-
Яке значення має озоновий шар? - Захищає живі організми від ультрафіолетового випромінювання.
-
Який заповідник організовано на півдні України у 1921 році? Він являє собою масив цілинного степу. У заповіднику утримуються рідкісні рослини й тварини з усіх частин світу. – Асканія – Нова.
-
На території якого заповідника знаходиться найвища вершина України та ростуть в одній з долин весняні запашні квіти, які ми звикли бачити на клумбах? - Карпатський, нарциси.
-
«Екологічна ромашка»
Запитання написані на пелюстках «ромашки». Капітани команд відривають по черзі пелюстки з питаннями, у обговоренні відповіді бере участь уся команда. Кожне питання оцінюється в 2 бали.
-
Чи можна річкову воду вживати без ризику захворіти інфекційними хворобами? - Так, якщо прокип’ятити, прохлорувати, іонізувати.
-
Липа живе в лісі 300 – 400 років, у міських умовах – 150 років. У чому причина цього явища? - Забруднене повітря.
-
Чому обабіч доріг висаджують каштан звичайний, липу дрібнолисту? - Вони добре поглинають свинець, який є складовою вихлопних газів.
-
Цього злісного ворога українських полів стародавні греки називали «агропіроном» - вогнем полів. А як його називаємо ми? - Пирій повзучий.
-
Цю рослину, що росте на болота Полісся, називають «швидкою допомогою»: вона може замінити вату та йод. Що це за екологічно чиста рослина? - Сфагнум.
-
30 років тому поліські кооператори заготовляли 220 ц валеріанового кореню на рік, сьогодні – 4-5. Із 47 видів лікарських рослин, якими славилося Полісся, тепер збирають 6-7 видів. Що стало причиною цього? - Осушення боліт.
-
«Рослини – рятівники»
На дошці написані слова – рослини – рятівники. Кожній команді необхідно відповісти на три запитання й відповідно підтвердити свою відповідь, показавши слово – рослину – рятівника. Кожне питання оцінюється в 2 бали.
-
Ця рослина є найактивнішим очищувачем повітря помешкань. Судіть самі: за 24 години вона знищте до 80% усіх шкідливих мікроорганізмів. Упізнай цю рослину. - Хлорофітум.
-
Ця рослина знижує шкідливу іонізацію повітря і частково захищає від електромагнітного випромінювання. Вона поглинає радіаційне випромінювання від комп’ютера, телевізора. Упізнай цю рослину. – Кактус.
-
Ця рослина містить вітамін С, а аскорбінова кислота, як відомо, проявляє антиоксидантні та анти радикальні властивості. Рослина корисна людям, які зазнали інтоксикації організму свинцем. Впізнай цю рослину. - Петрушка.
-
У цій рослині міститься речовина танін, яка нейтралізує дію Стронцію – 90, а потім виводить його з організму. Впізнай цю рослину. – Зелений чай.
-
У цій зеленій культурі міститься вітаміну С стільки ж, скільки в лимонах та помаранчах. Впізнай цю рослину. - Капуста.
-
Найвідоміша функція цієї рослини – боротьба з анемією. А її сік дуже корисний усім, хто працює з радіоактивними ізотопами або живе в зоні підвищеної радіації. Впізнай цю рослину. - Гранат.
-
«Екологічні монстри»
Читаю перші два рядка. Якщо відгадуєте, то зараховується 3 бали. Якщо читаю наступні рядки, і ви відгадуєте, то зараховується тільки 2 бали. Якщо три рядка, то 1 бал.
-
Я завжди чорного кольору.
Мене багато в місті, особливо, де є заводи.
Я дуже шкідлива.
Я завиляюся під час горіння.
Я спричинюю хвороби, одяг роблю брудним.
Ви впізнали? - Сажа.
Я буваю різнобарвною, мене важко зламати.
Я дуже легка.
Якщо мене підпалити, то з’являється багато чорного їдкого диму.
З мене роблять тару.
Хто впізнав? - Пластмаса.
-
Мене багато в місті, але мало в селі.
Особливо багато – в промисловості районних міст.
Від мене люди хворіють, багато нервують, голосно кричать.
Мене створюють різні прилади, машини.
Якщо мене багато, то я дію, як наркотик, і завдаю болю.
Відгадайте мене. - Шум.
-
Без нас не обходиться жодна сім’я.
Нас використовують щодня.
Ми вбиваємо рибу у воді, рослини на Землі.
Ми викликаємо алергію, захворювання шкіри, в’їдаємося в поверхні.
Із нами все стає чистішим.
Назвіть нас! - Синтетичні миючі засоби.
-
«Екологія в прислів’ях»
Кожен учасник команди може принести до своєї скарбнички по 1 балу, якщо зможе доповнити другу частину прислів’я.
-
Не роби зла землі – будеш жити … (у добрі).
-
Ліс і води – краса … (природи).
-
Хто про землю дбає, той голодним … (не буває).
-
Доглядай землю плідну, як матір … (рідну).
-
Зіпсував воду - не буде честі … (твоєму роду).
-
Не звик ліс до наших … (коліс).
-
Не ламай вербу, накличеш … (біду).
-
Не ламай тополю, бо зламаєш … (долю).
-
Воду марно не пролий, дорожити нею … (вмій).
-
Де біля води вербиця, там чиста … (водиця).
-
«Вороги і друзі екології»
Доповнити відповідь, вказавши на друга чи ворога екології. Оцінюється конкурс двома балами. Розпочинає його команда, яка має найменшу кількість балів.
-
Вони повітря очищають. (дерева, друзі)
-
Вона руйнує атомний реактор. (радіація, ворог)
-
Він зруйнував озоновий шар. (фреон, ворог)
-
Від нього страждають міста. (смог, ворог)
-
Він захищає від ультрафіолетових променів. (озон, друг)
-
Вона злісний алерген. (амброзія, ворог)
ІV. Підсумок заходу
-
Підбиття підсумків гри.
-
Нагородження команди – переможниці грамотою.
-
Нагородження найактивнішого учасника гри грамотою «Кращий еколог».
Підготувала і провела вчитель географії
Письмечівського ЗЗСО І-ІІ ступенів
Приймак О.М.