Гра-квест " Чародійник української байки"

Про матеріал

Гра допоможе учням 5-6 класів розширити й поглибити знання про життєвий і творчий шлях геніального українського байкаря Л. І. Глібова; сформувати в них ціннісне ставлення до особистості байкаря, розуміння значимості його постаті в українській літературі.

Перегляд файлу

 

Гра - квест « Чародійник    української байки»

( До 190-річчя з дня народження Л. І. Глібова)

 

 

Підготувала: учитель української мови та літератури Краматорської ЗОШ I-III ступенів № 4 Жаран Наталія Борисівна

 

 

 

 

http://f.ocvita.com.ua/pars_docs/refs/1/41/41_html_m5e9845d6.jpghttp://biblio.lib.kherson.ua/files/biblio/Image/klyb%20ykrmovu/wyka.jpeghttp://svitppt.com.ua/images/48/47381/960/img13.jpg

 

 

 

 

 

Тема: « Чародійник української байки»

Мета навчальна:

розширити й поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях геніального українського байкаря Л. І. Глібова; формувати в учнів ціннісне ставлення до особистості байкаря, розуміння значимості його постаті в українській літературі;

розвивальна:

розвивати логічне мислення, інтерес до спадщини Л. І. Глібова;

виховна:

виховувати вміння змагатися в команді.

Форма проведення: гра-квест

Унаочнення: компютер, пакети із завданнями, маршрутні листи, таблички з написами станцій

Підготовчо-організаційна робота

 підготовка приміщення для проведення гри:

гра проводиться в межах школи

формування команд гравців:

з учнів 5-6 класів формуються 2 команди, які придумують собі назви;

 визначення складу журі: членами журі можна запросити _учителів української мови, організатора з виховної роботи, актив старшокласників

Додаткова підготовча робота

Учні заздалегідь отримують завдання: повторити вивчені твори Л.І. Глібова, опрацювати нові. Розробляються оцінювальні маршрутні листи (Додаток 1) для кожного класного колективу з назвами станцій. До програми КВЕСТУ долучаються вчителі, які будуть відповідальними за кожну станцію, контролюватимуть хід виконання завдань та виставлятимуть бали за правильні відповіді. На відповідних станціях прикріплюються таблички з написами станцій гри. Завдання учнів: ходити по станціях за маршрутним листом і відповідати на запитання. Учні, які набрали найбільшу кількість балів, – переможці.

 

Час проведення

Гру проводимо до 190-річчя від дня народження Л. І. Глібова

Перебіг гри

1.Вступна частина.

Святково прибрана актова зала. У центрі портрет Л. І. Глібова, виставка творів.

Звучить пісня « Стоїть гора високая».

Ведуча 1. Будь-яка людина щоденно пише свою «книгу життя». І важливо, щоб кожна сторінка була виписана добрими ділами, щирими почуттями, упевненими кроками до гідної мети. Нам відома велика кількість людей, що із гідністю пройшли шлях від народження до визнання.

Ведуча 2. Кожна цивілізована нація має особистість, яка прославила її на цілий світ.

У давніх греків – це Гомер,

У італійців – Данте,

У англійців – Шекспір

У поляків – Міцкевич

У нас, українців, без сумніву, це – Тарас Шевченко.

Ведуча 1. Але, крім отих велетів, у народів ще є й інші, які немало зробили для слави своєї нації. Це й відомі письменники, художники, музиканти. Немалий внесок у розвиток літератури своїх країн зробили й байкарі.

Ведуча 2. У давніх греків – Езоп (раб, але своїми байками прославився на весь світ); у французів таким байкарем був Лафонтен, у росіян – Крилов, а ми маємо свого поета-байкаря – це Леонід Глібов, якому 5 березня виповнилося 190 років з дня народження.

Ведуча 1. Леонід  Іванович Глібов. Це ім’я пам’ятне кожному з дитячих років. Бо це ж той самий дідусь Кенир, що сипав, мов з чарівної торби, своїми казками, пісеньками та прислів’ями. Скільки радощів приносив він дітям! У школі діти вивчають дотепні байки Глібова. Одночасно вчаться живої української мови. Слух полонить журлива пісня «Стоїть гора високая», слова якої теж, виявилось, належать йому. Такого поета не можна не полюбити на все життя!

Ведуча 2. В Україні свято пам'ятають і шанують Л.І.Глібова: засновано літературну премію його імені, у селищі Чорний Острів, що на Поділлі, у 1968 році відкрито літературно-меморіальний музей-кімнату Леоніда Глібова. Його іменем названо вулиці, бібліотеки, у Чернігові на його могилі встановлено пам'ятник, на якому викарбувано слова поета Володимира Cамійленка:

І от замовк твій глас, погас твій промінь ясний,
Що в темному світив околі...
Але не вмре поет у пам'яті людській!
Згадаємо тебе в недоленьці лихій
І в кращий час нової долі!

 Ведуча 1. І справді поет живе. Від покоління до покоління, немов скарби, переходять його чудові твори. Увібравши в себе народну мудрість, чесноти й мораль, твори Глібова постають своєрідною Книгою буття, де поєднуються сучасне, минуле й майбутнє й міститься чітка відповідь на одне одвічне, ключове для людської сутності питання: як гоже і негоже чинити.

Здається, байка просто бреше,

А справді ясну правду чеше.
Нікого в світі не мине,
Читайте, згадуйте мене,      

недарма писав поет.

Ведуча 2.    Немає, як відомо вищої відзнаки для поета, ніж коли його твори стають народними. Байки та поезії Леоніда Глібова і досі в народі надзвичайно популярні.

Отож, любі друзі, читайте, насолоджуйтесь і переймайте закладену в його творах глибинну мудрість.

Твоя тут пам'ять, Леоніде Глібов.
Нащадки сіверян, полян, дулібів,
Малята вчать ті сонячні слова,
Що, ніби чародійник, з рукава
Ти сипав їм і в мудрості не схибив, – писав М. Рильський

2. Власне гра.

 Станція 1. « Зустріч» ( 5 балів)

Ведучий. Добрий день, усі присутні, а також ті, хто вирішив спробувати свої сили в літературному квесті, присвяченому, як ви всі зрозуміли, славетному українському байкареві – Л. І. Глібову.

Ведучий. Ми зібралися сьогодні для того, щоб ви згадали все, що вивчили й запам’ятали про життєвий і творчий шлях Л. Глібова, щоб показали свої здібності, таланти, вміння, а також вправність, комунікабельність,мудрість. Упевнені, що ви успішно подолаєте випробування квесту, і ми вже скоро зустрінемося на цій же станції, щоб привітати вас з перемогою. Отже, познайомимося з героями сьогоднішнього змагання: вітаймо оплесками команди-квестори!
   (Ведучий по черзі називає команди).

Ведуча. Не помилюся, якщо скажу, що результат квесту наполовину залежить від підготовки команд-учасниць, ще на 30% від їх бойового настрою та зібраності, але не останню роль відіграє і її величність фортуна! Нехай вона буде справедливою та прихильною до всіх в однаковій мірі, а за правильністю й чесністю квесту простежить наше професійне журі, з яким настав час познайомитися ближче!

(Ведучий представляє журі гри).

Ведучий. Отож настав час ознайомити вас, шановні друзі, з умовами нашого літературного квесту. Першим вашим завданням буде презентувати назву та девіз вашої команди. Потім кожна команда отримає маршрутний лист із назвами станцій, на яких ви будете виконувати завдання, пов'язані з творчістю Глібова. Вони дадуть вам змогу отримати певну кількість балів. Окрім того, на кожній станції ви отримаєте ключові слова, з яких потім, після проходження останнього пункту, складете вислів Л. І. Глібова та презентуєте його зміст в оригінальній формі. Це і буде останнім вашим завданням. (Інсценізація байки)

Ведуча. Мені залишається тільки побажати командам проявити себе якнайкраще та отримати максимум балів на кожній станції!
   Я оголошую перше завдання. Прошу кожну команду презентувати свою назву та девіз.

  (Після того, як журі оцінило яскравість та влучність назв та девізів команд, капітани отримують маршрутні листи та вирушають з командами для проходження станцій).

Станція 2. « Незвідані доріжки» ( 12 балів)

Літературна гра « Так. Ні»

1. Л.І. Глібов народився с. Веселий Поділ Хорольського повіту( Так)

2. Народився в сімї магнатів Родзянків. (Ні)

3. Сім’я була знайома з сім’єю Гоголів. (Так)

4. У Полтавській гімназії написав перший вірш « Сон». (Так)

5. Перша збірка вийшла російською мовою. (Так)

6. Леонід Іванович написав понад 100 оригінальних байок. (Так)

7. Літературні псевдоніми – Простодушный, Непостоянный сотрудник, Капитан Ботвиван. (Так)

8. Ніжинський ліцей вищих наук закінчив уже одруженим чоловіком і знаним байкарем. (Так)

9. Збірку «Байки Леоніда Глібова» (500 примірників) було спалено на книжковому складі. (Так)

10. За пять днів до смерті поет продиктував близькому приятелеві останню байку «Вовк і Ягня». (Ні)

11. Глібов писав не тільки байки, а й вірші. (Так)

12. Л. І. Глібов похований у Чернігові поблизу Троїцького монастиря. (Так)

Станція 3. Кроссенс «Видатний поет-байкар Л. І. Глібов» (Виконувати завдання можна на ватмані або компютері) (10 балів)

По периметру:

1-2 – Езоп-давньогрецький поет-байкар;  «Батько байки».

2-3­ – жанр байки прийшов в Україну;

3-6 – Україна квітуча держава;

6-9 – у степах України живуть коники;

9-8 – про коників складено байку;

8-7 –з настанням холодів стає сумно;

7-4 – романс «Журба» («Стоїть гора високая»), сум за втраченою молодістю;

4-1 –відомий твір –відомий байкар.

По хресту:

2-5 –Л. І. Глібов –відомий український байкар;

5-6 - Л. І. Глібова в дитинстві називали «Льолик-квітковий королик»;

5-8 - Л. І. Глібов написав байку «Коник-стрибунець»;

4-5 – перу  Л. І. Глібова належить відомий романс «Стоїть гора високая»

 

C:\Users\Lenovo\Downloads\images (1).jpg

 

C:\Users\Lenovo\Downloads\images (3).jpg

C:\Users\Lenovo\Downloads\images (2).jpg

C:\Users\Lenovo\Downloads\colorful-wildflowers-1411744539SV0.jpg

C:\Users\Lenovo\Downloads\images (4).jpg

C:\Users\Lenovo\Downloads\images.jpg

C:\Users\Lenovo\Downloads\kartinki24_ru_insects_grsshoppers_0023.jpg

 

Станція 4. «Загадкова» (6 балів)

Відгадати загадки Л. Глібова

 Хто вони?

Гордовиті городяне,
Роботящії селяне
Однаково люблять їх.
Шапку скине, хто зустріне,
Є багато — щастя плине
На розумних і дурних.
Як їх в світі не любити?
Тільки з ними добре жити,
А без них ні в сих ні в тих.

Хто вона?

Лиха зима сховається,
А сонечко прогляне,
Сніжок води злякається,
Тихенько тануть стане,—
Оддалеку бистресенько
Вона до нас прибуде,
Кому-кому любесенько,
А дітям більше буде.

 ***

Котилася тарілочка

По крутій горі,

Забавляла любих діток

У моїм дворі.

Нам тієї тарілочки

Чому не любить-

Хорошая, золотая

І як жар горить.

Прийшла баба - сама чорна

І чорний жупан -

Заховала тарілочку

У синій туман.

Постихали співи й жарти

У дворі мої;

Золотої тарілочки

Жаль стало усім. (Ніч, сонце)

 

***

Ой ви, діти - квіти наші!

Наварю вам горщик каші...

Поїсте ви до смаку,

Мовить баба у кутку:

Я щедруха, я гладуха;

В мене донечка краснуха,

Кучерявенький синок

Як той сизий голубок.

Я морозу не боюся,

І хто мерзне - я сміюся:

Бабу гріє не кожух,

А веселий теплий дух.

Біля мене всі точуться-

I веселі діти в'ються

І старесенький дідок,

І мурлика, мій коток.

Гей до мене! Є у мене І варене, і печене:

Буде людям, буде й вам,

А ледачим дулю дам".

Гарно, хитро баба каже,

По губам мов медом маже,

-Тому заськи, тому на...

Угадайте, хто ж вона? (Піч)

 

***

Бачить - не бачить,

Чути не чує,

Мовчки говорить,

Добре мудрує,

Кривду соромить,

Правди навчає,

Часом жартує,

Всіх звеселяє.

Люба розмова,

Будемо, діти,

З нею до віку

Жити-дружити. ( Книга)

 

***

У полі ріс і розвивався

Козачки Нехворощі син,

Всесвітнім став,

З людьми спізнався.

Дивись - де хата, там і він.

Скрізь у господі порядкує,

Щоб добрим людям догодить;

Щодня по хаті він танцює,

Буває так, що аж курить.

Його усяка баба знає,

Та нам у баби не питать,

А вас загадочка питає,

Щоб знать самим, як його звать. (Віник)

 

Станція 5. « Пізнайко» ( Флеш-карти). За описом узнай тварину й байку Л.Глібова (14 балів)

  1. Хижий ссавець з роду пес родини псових , що добуває їжу самостійно активним пошуком та переслідуванням жертв. Повсюди основу їх харчування  складають копитні тварини. (Вовк )
  1. Парнокопитна жуйна тварина, яка легко впізнається за спірально-розгалуженими рогами самців і кучерявою шерстю. ( Вівця, ягня)

Байка  «Вовк та ягня»

  1.  Має довге тіло — 40 см, крила — 22 см, закруглений хвіст (на кшталт сходинок) розміром 18 см. Хвіст майже дорівнює довжині гострого довгого крила. Забарвлення переважно сіре. своїх гнізд не будують і яєць не насиджують, виявляючи гніздовий паразитизм. ( Зозуля)
  1. Самець курки; в загальному сенсі, самці всіх птахів сімейства    куроподібних. Зовні від курки зазвичай відрізняється великим гребінцем та сережками, також пишним і часто різнобарвним хвостовим оперенням. Символ забіякуватості та крові. ( Півень)

Байка « Зозуля і Півень»

  1.  Вид птахів з родини голубових . В Україні гніздовий, перелітний птах.

          У багатьох культурах вважається символом щастя. (Горлиця)

  1.  Широко поширений птах. Залежний від людини, також зустрічається на околицях населених пунктів, в покинутих селищах і поблизу від посівів зернових культур, садів і виноградників. Зграйний птах, веде осілий або мандрівний спосіб життя. ( Горобець)

Байка « Горлиця і Горобець»

  1. Тримаються однією парою до кінця життя. Якщо самець чи самиця помирає, інший лебідь не шукає пари вдруге. Потомство виводиться обома батьками, що опікуються своїм молодняком протягом року після народження. Символізують вічну і незмінну любов. (Лебідь)
  1. Зустрічаються у річках і озерах з мулистим дном і урвистими берегами. Тіло вкрите панциром, який має захисне бруднувато-буре забарвлення. ( Рак)
  1. Вид м'ясоїдних риб. Ці риби — типові мешканці солонуватих і прісноводних водоймищ північної півкулі. Тіло має видовжену, стрілоподібну форму. Голова сильно видовжена, нижня щелепа видається вперед. ( Щука)

Байка « Лебідь, Щука і Рак»

  1. Цей звір є найбільш знаним видом своєї родини, одним з найбільших наземних хижаків у світі та найбільшим хижаком фауни України. В основному харчується переважно ягодами, плодами, горіхами, зеленими рослинами, комахами, їхніми личинками, рибою (особливо під час масового нересту), падлом. Ці звірі полюбляють мед, за що цей вид і отримав свою назву у слов'янських мовах. Мед добувають з гнізд диких бджіл, а також можуть розорювати пасіки.  ( Ведмідь)

Байка « Ведмідь-пасічник»

  1. Загальна назва багатьох видів степових і пустельних трав'янистих рослин, що утворюють після відмирання круглі жмути, які качаються по вітру, розсіюючи насіння. ( Перекотиполе)

Байка « Перикотиполе»

  1. Хлібина, плескатий хлiб переважно з пшеничного борошна. Зверху хлібини була скоринка-козир, що утворювалася через надріз на хлібі перед випічкою.  (Паляниця)
  2.  Житній, рідше пшеничний хліб з борошна тонкого помелу. З готового розчинного тіста зліплювали кругленьку паляничку і, вмочивши в олію ложку, надрізали нею по краю хлібини. Одержані «пелюстки» (п'ять чи сім) витягували, загинали до середини хлібини й притискали ложкою. (Книш)

Байка « Паляниця й книш»

              http://www.proprofs.com/flashcards/story.php?title=_237548

Станція 6. « Мистецька» (15 балів)

Домашнє завдання. Кожна команда інсценізує будь-яку байку Л. Глібова

Вислів Л. Глібова, який повинні зібрати команди « Здається, байка просто бреше. А справді - ясну правду чеше».

Після інсценівок журі підбиває підсумки квесту.

 

 

 

 

Додаток

Маршрутний лист

Назва станції

Бали

  1. « Зустріч» ( 5б.)

 

 

  1. «Незвідані доріжки»

( 12б.)

 

 

  1. « Кроссенс» ( 10 б.)

 

 

  1. «Загадкова» (6 б.)

 

 

  1. «Пізнайко» ( 14 б.)

 

 

  1. «Мистецька» ( 15 б)

 

 

 

 

Використані інформаційні джерела:

  1. Глібов Л.І. Байки, К., 1976
  2. Деркач Б. А. Леонід Глібов:Життя і творчість. К.,1982
  3. Мішагіна О.Д. Використання квесту як засобу активізації навчальної діяльності учнів / О.Д. Мішагіна [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/34730/
  4. Попова Т.Ю. Використання кроссенса на уроках української мови та літератури./Т.Ю. Попова///Вивчаємо українську мову та літературу.- 2016. -№ 22/24
  5. Головіна О. І. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: oigolovina1.wixsite.com/vizualizaciya
docx
Додано
2 січня 2018
Переглядів
2640
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку