Гра-квест
Тема: «Вода – це життя».
Мета: закріпити й збагатити знання дітей про одну з основних складових природи – воду: вода – матеріальне середовище для існування живих істот, вода може бути і руйнівником, і рятівником. Розвивати спостережливість, зв’язне мовлення; виховувати екологічну компетентність учнів, допитливість, дбайливе ставлення до водних ресурсів, бажання зберігати навколишнє середовище для майбутнього.
Обладнання: морські мешканці, картки із завданнями, ТЗН.
Хід квесту
-З маленьких років ми звикаємо до чарівної краси природи. Ми часто гуляємо в парках, відпочиваємо в садах, буваємо в лісі, радіємо спілкуючись з природою. Саме природі людина зобов’язана своїм існуванням. Про що саме ми сьогодні поговоримо ви дізнаєтесь переглянувши відео.
(Пісенька капітошки)
-Отже, тема нашого сьогоднішнього заняття «Вода – це життя».
-Сьогодні ми з вами поговоримо про воду та спробуємо дізнатися, яку роль відіграє вона в житті людини, які властивості має, як людина впливає на стан води своєю діяльністю.
ІІ. Основна частина
Щорічно 22.03 світ відзначає день водних ресурсів. Це свято було встановлено Генеральною Асамблеєю ООН для того, щоб нагадати всім людям про важливість цієї речовини.
Вода — безбарвна рідина — покриває понад 70% земної кулі, а її вік близько 4,5 мільярдів років. Лише 3% усіх водних ресурсів на планеті становить прісна вода, і лише 1% прісної води є придатним для пиття.
Вода, безперечно, — основа всього життя. Всі живі істоти складаються з води: риби — на 75%, тварини — на 75%, картопля — на 76%, медузи — на 99%, помідори — на 96%, яблука — на 85%. Навіть людина, і та, складається з води: у новонародженого в тілі міститься 86%, у старої ж людини — не більше 50%. Отож, можна зробити висновок, що старість – це не що інше, як сухість організму. Печінка дорослої людини щодня прокачує через себе близько двісті літрів рідини.
Протягом життя людина в середньому випиває і, відповідно, виділяє приблизно 75 т води. У рідкому середовищі відбуваються процеси травлення і засвоєння організмом поживних речовин. Завдяки воді з організму виводяться шкідливі продукти обміну – сеча, піт. Як стверджують спеціалісти, без їжі людина може прожити два місяці, а без води не проживе і п’яти днів. При втраті 2 % води людина відчуває спрагу, при втраті 6-8 % може втратитись свідомість, а при 10 % - з’являються галюцинації, людина не може нічого ковтати. Втрата 10-20 % води для людини - небезпечна для життя.
ІІІ. Гра-квест
Клас ділиться на 3 команди. Кожна команда придумує собі назву пов’язану з водою. Діти за кожне виконане завдання отримують морських мешканців.
1 завдання: Вікторина ”Без води - немає життя”
1. Як називається перший місяць весни? (Березень)
2. Яка квітка росте на воді? (Латаття).
3. Як можна донести воду у ситі? (Заморозивши її).
4. Як називається найбільша річка, яка протікає по території України? (Дніпро).
5. Де живуть білі ведмеді? (На Північному полюсі).
6. Який птах плаває, як риба? (Пінгвін).
7. Яка риба б’є струмом? (Електричний скат).
8. Яких каменів у річці немає? (Сухих).
9. На яке дерево сідає ворона під час сильного дощу? (На мокре).
Немає на Землі речовини, важливішої для нас, ніж звичайна вода, і в той же час не існує більш загадкової речовини, яка має стільки цікавих властивостей.
2 завдання: Загадки:
Що тут сталося за нічку?
Де була раніше річка –
Від санчаток видно слід,
Все скував довкола …. (лід).
Наша матінка – завія
Нас із сита всюди сіє,
А як сонце припече –
Ми струмочком потечем. (Сніжинки).
Зоря-зірниця, красна дівиця,
По небу гуляла, плакала-ридала,
Місяць бачив — не підняв,
Сонце встало і забрало. (Роса.)
Росте вона вниз головою, '
Не в літню пору, а зимою.
І тільки сонечко зігріє —
Вона заплаче й швидко гине. (Бурулька.)
Птиця летіла, крила розпустила, сонце закрила. (Хмара).
Довго не має мене – все в’яне,
А прийду – оживає. (Дощ).
Текло, текло і лягло під скло. (Вода).
Сидить дід за подушками та й стріляє галушками. (Град).
Надворі горою, а в будинку водою. (Сніг.)
Хмара сива весь світ закрила. (Туман).
Вода, а літає. (Пара).
Один біжить, другий лежить, третій кланяється. (Вода, сніг, дощ.)
-Коли ми розгадували з вами загадки, то зрозуміли, що всі вони про воду.
У природі вода міститься в трьох станах:
— твердий стан (сніг, град, лід);
— рідкий стан (вода, туман, роса і дощ);
— газоподібний стан (пар).
3 завдання: з’єднати частини прислів’я.
1. Без води і ні туди, і ні сюди.
2. Щоб спрагу вгасити, треба води попити.
3. Без води й каші не звариш.
4. Куди водиця тече, там травиця росте.
5. Лід і вода — брат і сестра.
6. Скільки сніг не лежатиме, а розтаватиме.
4 завдання: Перегляд відео «Кожна краплина має значення»
Навпроти правильних тверджень поставте +, навпроти неправильних -.
1. Водою вкрито 45 відсотків земної поверхні. (-)
2. Без води не може обійтись жоден живий організм на Планеті. (+)
3. 99% води не придатна для вживання.(+)
4. У 2/3 Земної кулі дуже великі запаси води. (-)
5. 4 мільярди людей не можуть задовольнити денну потребу води. (+)
6. Через забруднену воду щодня гине 10 дітей. (-)
7. Людство споживає більше води ніж природа здатна відновити. (+)
8. Половина українців завдає шкоди своєму здоров’ю через споживання неякісної води. (-)
9. 15% води щодня витікає через нещільно закриті крани. (+)
10. Зуби потрібно чистити не вимикаючи води. (-)
5 завдання: Складання правил економії води.
ІV. Підсумок
Без води в природі неможливе життя. Найбільше дерево і найменша тваринка, пташка і комашка, тварина й людина не можуть обійтися без неї. І хоч у води є свої закони, і з ними людина повинна рахуватися, адже вода може бути бурхливою, стрімкою, грізною і надзвичайно небезпечною, це наш безцінний скарб.
Діти роблять озеро із води і розкладають у ньому морських мешканців.