Математична нотка
Мета: Поглибити та узагальнити знання учнів з вивчених тем, виявити вміння застосовувати набуті знання на практиці. Розвинути через гру інтерес до математики, логічне мислення, кмітливість. Виховувати цілеспрямованість, упевненість у собі, вміння і навички розмірковувати. Виховувати в учнів свідоме відношення до набуття знань, які допомагають перемогти.
Форма проведення: гра.
Місце проведення: класна кімната.
Учасники: учні 7-го класу.
Засоби: цікаві завдання, завдання на повторення, ребуси.
Обладнання: плакат із зображенням категорій та ноток, фішки з балами, секундомір, картки з ребусами та цікавими задачами.
Правила гри:
У відбірковому турі бере участь весь клас. Ведучий задає цікаві питання, за правильну відповідь учень отримує фішку. Після того, як всі питання будуть задані, учнями підраховується кількість отриманих фішок. У наступний тур виходять лише три учні з найбільшою кількістю фішок. Якщо в учнів однакова кількість фішок, їм задаються додаткові питання.
У наступному турі перевіряються знання учнів з алгебри. Тобто у другому турі за аналогією з грою „ Вгадай мелодію” є чотири категорії. Кожна категорія складається з 4 ноток. Номер нотки, відкритої учнем, відповідає кількості балів, які він отримає при правильній відповіді. На обдумування відповіді учасник має 40 сек. Якщо учень невірно відповів на запитання, то він вибуває з гри на 2 нотки.
У третьому турі правила гри такі ж самі як і в другому, тільки в цьому турі перевіряються знання учнів ще і з геометрії.
У 4 турі приймають участь 2 учасника, які набрали найбільшу кількість балів у двох попередніх турах. Завдання учнів у цьому турі полягає в тому, щоб правильно здогадатися і назвати теорему, твердження, аксіому або означення, яке буде зашифроване у підказці ведучого. Вислухавши підказку, учні ведуть торги: хто із кількох слів назве правильну відповідь. Максимальна кількість слів, з якої починаються торги – 7, мінімальна – 3. Починає торги учень, який має більшу кількість балів. Правильна відповідь – 1 бал. Якщо учень, який у торгах отримав право відповідати, дав неправильну відповідь, то бал переходить до суперника. Перемагає той, хто першим отримає 3 бали.
Всі інші учні класу, які не пройшли до другого туру, отримують цікаві завдання і розв’язують їх на місцях на протязі гри. По закінченню гри вони зачитують відповіді, які отримали.
В І Д Б І Р К О В И Й Т У Р
1. В кожному з 4-х кутків кімнати сидить кішка . Напроти кожної з цих кішок сидить 3 кішки. Скільки в кімнаті кішок ? (Відповідь: 4 кішки )
2. В клітці знаходиться 3 кролика . Три дівчинки попросили дать ім по одному кролику. Прохання дівчаток було виконано , кожній з них дали кролика . Й все ж в клітці залишився один кролик .Як так могло статися? ( Відповідь : одній дівчинці віддали кролика з кліткою )
3. 2 батька і 2 сина розділили між собою 3 апельсина так , що кожному дісталося по одному апельсину , Як це могло статися ? ( Відповідь : всього було 3 чоловіка : син ,
батько і дід )
4. У батька 6 синів . Кожен син має сестру . Скільки всього дітей у цього батька ? (Відповідь: 7 )
5. Летіла стая качок . Одна попереду і дві ззаду , одна ззаду і дві попереду , одна між двома і три в ряд . Скільки летіло качок ? (Відповідь : 3 )
6. Скільки отримаємо десятків , якщо два десятки помножити на два десятки ?
( Відповідь : 40 десятків )
7. Який знак треба поставити між 0 та 1 , щоб отримати число , більше 0 , але менше 1 ? (Відповідь: кому )
8. Скільки граней має не підструганий шестигранний олівець ? (Відповідь : 8 )
9. Кавун коштує 3 гривні і ще пів – кавуна . Скільки коштує кавун ?(Відповідь : 6 грв.)
10. Котра зараз година , якщо та частина доби яка залишилася в 2 рази більша тієї що пройшла ?(Відповідь : 8 годин )
11. Яке число ділиться на всі числа ( без остачі ) ? ( Відповідь : 0 )
12. Половина числа 12 виявилася рівною 7 . Як це могло статися ?(Відповідь: Запишіть 12 римськими цифрами і проведіть риску ХΙΙ ).
13. Дві колгоспниці шли в місто і зустріли по дорозі ще п`ять колгоспниць . Скільки всього колгоспниць йшли в місто ?(Відповідь : 2 )
14. Горіло 5 свічок . Дві з них потушили . Скільки свічок залишилось ?(Відповідь : 2 )
15. Що дорожче : кілограм десятикопієчних монет чи вів кілограма двадцяти копієчних?
(Відповідь: кілограм метала завжди дорожче чим півкілограма тож самого металу ) .
16. Летіла зграя качок. Всього 5. Одну убили. Скільки залишилося? ( Відповідь: 1 інші полетіли)
17. Кут в 1° розглядають в лупу , яка дає чотирьохкратне збільшення . Якої величини буде кут ?(Відповідь 1° )
18. У якому трикутнику висоти перетинаються в одній з його вершин ?(Відповідь : у прямокутнику )
Д О Д А Т К О В І П И Т А Н Н Я
1. На уроці фізкультури учні вистроїлися в лінію на відстані 1 метр один від одного . Вся лінія розтяглась на 25 м . Скільки всього учнів ?(Відповідь : 26 )
2. В майстерні по пошиву одягу від куска сукна в 200м щодня начинаючи с 1 березня відрізали по 20 м . Коли буде відрізано останній кусок ?(Відповідь : 9 березня )
3. Два хлопчики зустрілися у вагоні потягу.
— Я завжди їду в п'ятому вагоні від хвоста потягу. — сказав Вітя.
— А я — у п'ятому від голови, — заявив Сергій.
Скільки вагонів було в потязі? (Відповідь:9 вагонів.)
4. У Великобританії користуються попитом будинки з привидами. Будинок з привидами на 25 % дорожчий від такого самого будинку без привидів. А на скільки відсотків будинок без привидів дешевший від будинку з привидами? (Відповідь: На 20 %.)
ΙΙ Т У Р
Категорія 1 Означення
Дати означення математичних понять:
♪ 1 Рівняння – це рівність , яка містить невідомі числа , позначені буквами .
♪2 Лінійне рівняння – це рівняння виду а х = в де а і в –дані числа.
♪3 Тотожно рівні вирази – 2 вирази відповідні числові значення яких рівні при будь –яких значеннях змінних .
♪ 4 Многочлен – сума кількох одночленів .
Категорія 2 Знайди спільне
В цій категорії треба розкласти на множники.
♪1 ар²- ах² =а(р² -х² ) =а (р-х)(р+х )
♪2 2- 8а² =2( 1 – 4 а² ) = 2( 1-2 а )( 1 + 2 а )
♪3 5а- 5а³ = 5а(1-а² )= 5а( 1-а )(1+а )
♪4 18с²х – 2х = 2х(9с² - 1 )
Категорія 3 Розкажи формулу
В цій категорії треба сформулювати формулу
♪1 (а-в )²= а²- 2ав + в² - квадрат різниці двох чисел дорівнює квадрату першого числа відняти подвоєний добуток першого на друге додати квадрат другого числа
♪2 (а+ в)² =а²+ 2ав + в²- Квадрат суми двох чисел дорівнює квадрату першого числа плюс подвоєний добуток першого на друге плюс квадрат другого числа
♪3 а³- в³= (а-в)( а² + ав + в² )- різниця кубів 2-х виразів = добутку різниці цих виразів і неповного квадрата їх суми .
♪4 а³ + в³ =(а+в )(а²- ав + в²) - сума кубів 2-х виразів = добутку суми цих виразів і неповного квадрата їх різниці .
Категорія 4 Сюрприз
В цій категорії учнів чекає сюрприз. Цікаві задачки
♪1 Дана невірна рівність ХΙ +Ι =Х Як зробити цю рівність правильною нічого в ньому не змінюючи ? (Відповідь : Перевернути рівність вверх ногами і все стане на свої місця Х=Ι+ ΙХ)
♪2 Число 666 потрібно збільшити в півтора рази , не виконуючи над цими числами ніяких арифметичних дій. Як це зробити ? (Відповідь: Аркуш паперу , на якому написано число 666 ,слід повернути на 180°(щоб низ став верхом ). Отримаємо число 999.)
♪3 Яке число повинно бути в пустій клітинці ? (Відповідь:10 так як перший стовпчик множимо на 2, щоб отримати третій, а третій множимо на 2 щоб отримати другий.)
3 |
12 |
6 |
4 |
16 |
8 |
5 |
20 |
? |
♪4 Яке число повинно бути в пустій клітинці ? (Відповідь: 81 тому що в ніжній клітинки вписані квадрати верхніх чисел.)
3 |
5 |
7 |
9 |
9 |
25 |
49 |
|
ІІІ Т У Р
Категорія 1 . Означення
В цій категорії треба дати означення геометричних понять.
♪1 Трикутник –називається фігура яка складається з 3-х точок що не лежать на одній прямій ,і 3-х відрізків які попарно сполучають ці точки
♪2 Суміжні кути-це 2 кути в яких одна сторона спільна , а інші сторони цих кутів є доповняльними пів прямими.
♪3 Перпендикулярні прями -2 прямі які перетинаються під прямим кутом.
♪4 Рівнобедрений трикутник –це трикутник у якого 2 сторони рівні .
Категорія 2 Перевертиши
В цій категорії потрібно назвати теорему обернену даній.
♪1 У рівнобедреного трикутника кути при основі рівні. Відповідь : обернена теорема : Якщо в трикутнику 2 кути рівні то він рівнобедрений.
♪2 Вертикальні кути рівні . Відповідь : не існує оберненої
♪3 Якщо один із суміжних кутів тупий то другий гострий . Відповідь : обернена : Якщо один із суміжних кутів гострий то другий тупий.
♪4 Якщо трикутник рівносторонній , то в нього всі кути рівні . Відповідь : Якщо у трикутнику всі кути рівні то він рівносторонній.
Категорія 3 Властивості
Гра із паличками.
♪1 До розкладених п’яти паличок покласти ще п’ять, щоб вийшло три.
Відповідь:
♪2 Від даних п’яти квадратів відніміть три палички, щоб залишилось три таких самих квадрата.
Відповідь:
♪3 Числова рівність невірна. Яку паличку треба перекласти, щоб стала вірна?
Відповідь:
♪4 Числова рівність невірна. Яку паличку треба перекласти, щоб стала вірна?
Відповідь:
Категорія 4 Цікавинка
В цій категорії цікаві задачі
Намалюйте фігуру не одриваючи олівець від аркушу і не проводячи двічі одну ту саму лінію.
♪1
♪2
♪3
♪4
ІV Т У Р
В цьому турі учні прослухували підказку, ведуть торги, хто з скільки слів назве теорему. Стартова ціна 7 слів.
♪1 Підказка. Сформулюйте теорему , в якій один відрізок володіє одразу трьома властивостями.
1 2 3 4 5 6 7
Відповідь: У рівнобедреного трикутника медіана проведена до основи є його бісектрисою і висотою
♪2 Підказка : Сформулюйте правило множення многочленів.
1 2 3 4 5 6 7
Відповідь : Щоб помножити многочлен на многочлен потрібно кожний член першого многочлена помножити на кожен член другого многочлена і отримані добутки додати .
♪3 Підказка : Ця теорема про кути і трикутник.
1 2 3 4 5 6 7
Відповідь : Сума кутів довільного трикутника дорівнює сто вісімдесяти градусів.
♪4 У цій теоремі мова ще про такий ∆ у якого є дві пари рівних елементів .
1 2 3 4 5 6 7
Відповідь : У рівнобедреного ∆ кути при основі рівні.
♪ 5 Підказка : Це основна властивість рівняння.
1 2 3 4 5 6 7
Відповідь : будь-який член рівняння можна перенести з однієї частини рівняння в іншу змінивши його знак на протилежний.
1