Тема. Мовні посиденьки « Я люблю рідну мову». Інтелектуальна гра до Дня рідної мови в початковій школі.
Мета: розширити і поглибити знання учнів про мову, показати її багатство, мелодійність, красу;удосконалювати виразне мовлення; розвивати уяву, мислення, образну пам’ять;збагачувати словниковий запас;виховувати любов до рідної мови, рідної землі, художнього слова, пісні, повагу до батьків.
Перебіг заходу
Ведуча 1: Добрий день вам, добрі люди!
Хай вам щастя-доля буде,
Не на день і не на рік,
А на довгий-довгий вік.
Ведуча 2. Гостей дорогих ми вітаємо щиро,
Стрічаємо з хлібом, любов'ю і миром.
Для людей відкрита хата наша біла,
Тільки б жодна кривда в неї не забігла.
Ведуча 1. Шановні учні, учителі, запрошуємо вас до нашої господи на хліб та сіль, на слово щире, на бесіду мудру, на свято української мови. 21 лютого увесь світ відзначає Міжнародний день рідної мови. Бо у кожного народу своя мова, яка для нього є рідною та святою. Адже поки існує мова, доти живе і народ.
Ведуча 2. Ми хочемо запросити до нас у коло вчителів. Оберіть,будь ласка, собі будь-яку до вподоби кульку і спробуємо привітатися різними мовами світу по черзі. (Учителі отримують кульки, на яких написане привітання різними мовами). Я називатиму країну, а ви повинні прочитати, як звучить «добрий день» на їхній мові.
Польська – джень добри (dzien dobry)
Румунська – буна зіуа (buna ziua)
Італійська – бон джурно (buon giorno)
Японська - коннічіва
Ведуча 1. Батьківщина починається з батька і матері, з оселі, де ви вперше побачили світ, із мови, якою розмовляють ваші батьки, із подвір’я, по якому ви бігали, із села чи міста, з України, де ви народилися. А Україна – це наша Батьківщина.
Ведуча 2. У нашій світлиці сьогодні тепло і світло, то ж поговоримо про нашу рідну мову.
(Виходять учні 3 класу та декламують вірші)
1-й учень
Мій друже, брате,
Звертаюсь сьогодні до тебе
Мовою землі твоєї,
Мовою матері твоєї,
Народу твого мовою.
2-й учень
Вся історія народу — в мові,
Мова — душа народу.
Позбавити народ рідної мови —
Це означає вбити народ.
3-й учень
Слова летять у душу як лебідки
І пахнуть п’янко житом і росою,
Калиною, цілющою травою,
Вербички юної дівочою красою.
4-й учень
Зневажати мову мамину — біда,
Котра пустими зробить наші душі
І ми нащадкам зможем передать
Лиш те, що корені калині сушить.
5-й учень
Зневажати мову — зрадити себе,
А зрадників хто може поважати?
І стане чорним небо голубе,
Вмиратиме у муках рідна мова.
6-й учень
О не згуби свого народу,
Безсмертна мово, рідна і терпка,
Ти є душа співучого народу
Що був і є, і буде у віках.
Ведуча 1. Діти, ми не завжди собі уявляємо те, яке багатство є у кожного з нас, його ми не завжди помічаємо, не завжди цінуємо. Але без нього ми не можемо жити. Ви здогадались, що я маю на увазі. Це наша рідна мова!
Ведуча 2. Вона нам рідна, як мама і тато, як та земля, на якій ви зростаєте. Бо це мова, яку ми всі чуємо змалку, якою ми промовили перші слова. Ця мова зрозуміла і рідна всім нам. Бо без мови немає народу. І так само, як у кожної людини є одна мама, так і мова рідна лише одна. Людина може знати дві, три і більше мов, але рідною залишається материнська мова.
Ведуча 1. Увесь світ визнав, що українська мова – чудова, мелодійна, багата.
(Виходять учні 2 класу і декламують вірші)
1-й учень
Яка ж багата рідна мова!
Увесь чарівний світ у ній!
Вона барвиста і чудова,
І нищити її не смій!
2-й учень
Вона про все тобі розкаже,
Чарівних слів тебе навчить,
Усе розкриє і покаже,
Як правильно у світі жить.
3-й учень
В ній стільки слів, що й не збагнути!
І приказок, і порівнянь.
А мову знаючи, здобути
Ти зможеш просто безліч знань.
4-й учень
То ж мову вчи і прислухайся
До того, як вона звучить.
І розмовляти так старайся,
Щоб всім її хотілось вчить.
5-й учень
Вона ж у нас така багата,
Така чарівна, як весна!
І нею можна все сказати,
І найрідніша нам вона.
Ведуча 2. Ми сьогодні зібралися на мовні посиденьки, щоб ще раз засвідчити свою пошану рідній мові, продемонструвати свої вміння та знання у грі під гаслом «Я люблю рідну мову!» . Отож, розпочнімо!
Ведуча 1. Змагатимуться за звання найкращий знавець рідного слова 2 команди: «Кобзарики» та «Україночки». Зустрічаймо їх!
Ведуча 2. «Кобзарики» - це наша сила – хлопці. «Україночки» - це наша краса – дівчата.
Ведуча 1. Команди, привітайте одна одну.
Привітання команд
«Кобзарики» «Україночки»
Щоб усе було гаразд, Любі «Кобзарики», запрошуємо вас
Прикладемо старання. На мовне змагання.
Хочемо, щоб противник наш Виконуйте з честю
Другом був завжди для нас! Дані вам завдання!
«Кобзарики» «Україночки»
Ширше двері відкривайте Естафету приймають
Розуму й сміливості. Творчість і кмітливість.
Ведуча 2. Оцінювати роботу наших команд буде шановне журі, привітайте їх оплесками.
Ведуча 1. Яка команда отримає найбільшу кількість балів, та й переможе. Розпочинаємо наші мовні посиденьки під гаслом «Я люблю рідну мову».
Ведуча 2. Конкурс «Факт чи фейк»
Кожній команді по черзі будуть ставитися твердження, одні із них правдиві, а одні – ні. За допомогою карток факт чи фейк ви даєте відповіді. Факт – це правда, фейк – брехня. Команді зараховується відповідь, якщо всі учасники підняли одну й ту ж картку. За правильну відповідь – 1 бал.
Запитання для команди «Кобзарики»
Ведуча 2. Запрошуємо наших україночок до конкурсу.
Запитання для команди « Україночки»
Ведуча 1. Конкурс «Слово в слові»
За одну хвилину потрібно командам зі слова «соловейко» скласти якомога більше слів. За кожне слово – 1 бал.
А тепер перевіримо, проведемо мовний батл. По черзі називайте слова, але не повторюйтеся.
Ведуча 2. Конкурс «Хто я?»
Оберіть із кожної команди одного учасника, який буде відгадувати за допомогою запитань, хто ж він. А інші учасники можуть відповідати на запитання «так» або «ні». За правильну відповідь отримуєте аж 5 балів. Почнімо із наших україночок.
Завдання для дівчат – фото Тараса Шевченка.
Завдання для хлопці – фото Лесі Українки.
Ведуча 1. Конкурс «Загублені речі»
Потрібна відгадати, із якої української народної казки загублений предмет. За кожну правильну відповідь – 1 бал. Кожна команда по черзі витягує предметну картку і відгадує.
Ведуча 2. Конкурс «Збери літери»
Із кожної команди потрібно буде по чотири учасника. У кожного з них на спині і на грудях будуть причеплені букви, які треба запам'ятати, бо саме з них ви складатимете правильні відповіді. Яка команда відповість правильно і надасть більше відповідей, та й перемогла. За кожне слово - 1 бал. Розпочнімо із кобзариків.
Запитання для хлопців
Букви: А, М, Н, И, С, О, Р, А
А — С, М — И, Н — Р, А — О.
Ведуча 1. Запрошуємо наших україночок взяти участь у цьому конкурсі.
Запитання для дівчат
Букви: А, В, І, Т, С, О, Л, И
А — Т, В — О, И — Л, І — С.
Ведуча 2. Конкурс « І всерйоз, і жартома»
А тепер треба знайти помилку в реченнях і довести свою думку. За кожну правильну відповідь – 1 бал.
Речення для команди «Кобзарики».
Ведуча 1. Запрошуємо до конкурсу дівчат.
Речення для команди «Україночки».
Ведуча 2. Конкурс «Народ скаже, як зав’яже».
Кожній команді потрібно скласти прислів’я у вигляді грона калини.
Прислів’я для команди «Кобзарики».
Птицю пізнати по пір'ю, а людину по мові.
Прислів’я для команди «Україночки».
Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.
Ведуча 1. Конкурс « Звучи, прекрасна наша мово».
Кожна команда повинна скласти частини пазла навколо серединки і прочитати виразно вірш «Рідна мова» Любові Забашти. За цей конкурс можна отримати 5 балів.
Ведуча 2. Конкурс «До кожного серця»
Останній конкурс наших мовних посиденьків «До кожного серця». Якщо ви звернули увагу, то на кульках є влучні визначення «Мова – це». Завдання для команд: зібрати обережно кульки, але так щоб не лопнули, вишикуватися , а потім кожен учасник команди повинен буде зачитати вислів. Україночки збирають жовті кульки, а кобзарики – блакитні.
Ведуча 1. Ну от наші посиденьки закінчились. Слово надається членам журі для оголошення результатів конкурсу.
Нагородження переможців та учасників.