Тема: Стародавня Греція
Навчальна мета: повторити, узагальнити і закріпити знання учнів з вивченої теми; виділити й активізувати в пам’яті учнів найважливіші явища і процеси.
Розвиваюча мета: розвивати пізнавальну активність учнів; бажання бути кращими.
Виховна мета: виробляти в учнів інтерес до вивчення історії; стимулювати творчу активність.
Тип уроку: Підсумково-узагальнюючий
Форма уроку: нетрадиційна ( урок- гра «Олімпійські ігри»)
Обладнання: роздаткові матеріали, програма, контурні карти, ілюстрації.
Хід уроку
І. Підготовчий етап
Заздалегідь вчитель ознайомлює учнів з правилами гри, розділяє клас на три команди, які мають свою назву та капітана. Вчитель виступає в ролі ведучого та має помічника, який буде заносити результати на дошку або листок.
ІІ. Організаційний момент.
ІІІ. Оголошення теми уроку, форми проведення: урок-гра.(2-3 хв)
Дорогі діти! Наш сьогоднішній урок незвичайний. Я пропоную вам стати учасниками захоплюючої інтелектуальної гри «Олімпійські ігри». Таким чином ми пригадаємо та повторимо матеріал про країну, історію якої вивчали впродовж попередніх уроків. Про яку країну, діти, йде мова? Звичайно ж, про Стародавню Грецію.
Отже, тема наших олімпійських ігор « Стародавня Греція» .
Давайте пригадаємо, яких сторінок історії давньої Греції ми торкнулися впродовж вивчення теми (орієнтовні відповіді - природно-географічного становища, заняття населення, виникнення держави, її розвитку і занепаду, культури, релігії).
Так, правильно, молодці! Саме ці питання ми пригадаємо під час гри. На дошці ви бачите програму ігор. Закликаю вас бути уважними, зібраними і активними. Адже крім визначення команди переможця, кожний учень отримає оцінку! А допомагати перевіряти завдання та підраховувати бали буде_________________.
Познайомимось з командами та їхніми командирами________________
Програма Олімпійських Ігор:
1. «Історична розминка» (5 хв)
2. «Хронологічна відповідність» (5 хв)
3. «Озвуч слова» (7 хв)
4. «Міфологія та релігія» (7 хв)
5. «Портретна галерея» (5 хв)
6. «Знання карти» (5 хв)
7. «Склади розповідь» (7 хв)
8. «Крилаті вислови» (5 хв)
IV. Мотивація навчальної діяльності
Кожна команда, завершуючи черговий етап конкурсного завдання отримує пазл з частинкою малюнку, з якої потім у фіналі складається цілісна картина. Кількість конкурсів збігається з кількістю частинок картинки. Якщо команда не впоралась із змаганням, то картку зображенням вона не отримує, а у фіналі спробує скласти зображення з наявної кількості малюнків.
V. Узагальнення та систематизація знань з теми.
Кожній команді по черзі задається запитання, за кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал, якщо вона не може відповісти, право переходить до наступної команди. На обговорення дається 30 с.
Питання:
Команди отримують тести на встановлення хронологічної відповідності. За кожну правильно вказану відповідність 1 бал
Відповіді: 1-б, 2-в, 3-д, 4-а, 5-г
Робота з поняттями «Озвуч слова» :
Вчитель кожній команді по черзі називає терміни, якщо команда відповідає правильно – 1 бал, якщо не може відповісти, право відповіді надається наступній команді.
У цьому конкурсі максимально можна набрати 3 бали.
Поняття: демократія, поліс, філософія, громадянин, тиранія, гегемонія, еллінізм, діадохи, каріатиди.
Учні отримують кросворд .
Максимум 18 балів – 1 бал за кожну правильну відповідь
Давньогрецька міфологія і релігія
По горизонталі:
1.Богині джерел.
2. Верховний бог (блискавки та грому.)
3. Богиня землеробства.
4. Богиня краси.
5. Богиня перемоги.
6. Назва неба у грецькій міфології.
7. Герой, що дав людям вогонь.
8. Назва землі у грецькій міфології.
9. Богиня полювання.
10. віра в багатьох богів, що уособлюють живі сили природи називається.
По вертикалі:
1. Бог виноробства.
2. Бог ковальства.
3. Бог підземного царства.
4. Богиня мудрості.
5. Гора, де жили боги.
6. Бог торгівлі.
7. Бог мореплавства.
8. Бог сонячного світла, краси, його супроводжували 9 муз.
Відповіді:
По горизонталі:
1. Німфи. 2. Зевс. 3. Деметра. 4. Афродіта. 5. Ніка. 6. Уран. 7. Прометей. 8. Гея. 9. Артеміда. 10. Язичництво.
По вертикалі:
1. Діоніс. 2. Гефест. 3. Аїд. 4. Афіна. 5. Олімп. 6. Гермес. 7. Посейдон. 8. Аполлон.
Кожна команда повинна по черзі називати відомих діячів пов’язаних з історією Стародавньої Греції та одним речення вказати що зробив, ким був, або чим уславився. За кожну правильну відповідь 1 бал, якщо команда не може назвати діяча, вона вибуває.
Наприклад: Діоген – відомий філософ, жив у бочці.
Варіанти відповідей: Артур Еванс – відкрив Мінойську цивілізацію,
Одісей – учасник троянської війни,
Гомер – автор «Іліади» та «Одісеї»
Драконт – архонт, який придумав жорстокі закони, названі драконівськими.
Солон, Пісістрат, Клісфен, Фемістокл – керівники
Плутарх – писав про історію Греції, про Александра Македонського,
Леонід – спартанський цар, брав участь у битві при фермопільській ущелині під час Греко Перських війн.
Перікл – керівник, за якого розквітла демократія
Ксеркс, Дарій І, Дарій ІІІ – перські царі
Філіп ІІ, Александр Македонський – македонські царі
Сократ, Діоген, Арістотель, Платон, Геракліт, Піфагор, Гіпократ, Геродот, Архімед, Евклід, Зенон – філософи
Про цього визначного діяча Плутарх говорив «від природи любив літературу та багато читав. Він говорив – читання «Ілліади» - це засіб виховати в собі військову доблесть» Вчителем юнака був Арістотель. Завойовник Персії»
Про кого йде мова? Звичайно ж про Александра Македонського та його Східний похід.
Кожна команда отримує контурну карту, на якій протягом 5 хв учні мають нанести максимальну кількість географічних назв: вказати територіальні межі держави, назви столиць, річок, морів, стрілками відобразити які території завоював Александр, зробити умовні позначки.
У цьому конкурсі максимальна кількість балів 5
Кожен представник з команди витягує один листочок, на якому написано запитання. На обговорення дається 5 хв, потім один представник оголошує відповідь. Команди суперниці можуть доповнювати, за це вони отримуватимуть додаткові бали.
Що ви знаєте про Олімпійські ігри ?
Що ви знаєте про грецький театр?
Що ви знаєте про грецьку культуру ?
Максимальна кількість балів — 5
Завдання «Лаконічно поясни крилаті вирази»
VІ. Підсумковий етап уроку(5 хв)
А поки учень-помічник підраховує бали і визначає переможців давайте подивимося, чи вдалося вам зібрати цілісну картину? Що на ній зображено? Оголошення команди – переможниці та виставлення оцінок.
На цьому наша гра завершена. На наступному уроці ми проведемо письмову контрольну роботу, яка покаже, наскільки знаючими і уважними були всі учасники гри.
VІІ .Домашнє завдання(1 хв)
Підготуватися до тематичної атестації.