Виховний захід для учнів початкової школи, мета якого: систематизувати та розширити знання дітей про пори року (послідовність, характерні ознаки та сезонні зміни в живій та неживій природі); сприяти розвитку мовлення, уваги, логічного та абстрактного мислення; прищеплювати естетичний смак; виховувати любов та дбайливе ставлення до природи.
Мета. Систематизувати та розширити знання дітей про пори року. Сприяти розвитку мовлення, уваги, логічного та абстрактного мислення. Прищеплювати естетичний смак. Виховувати любов та дбайливе ставлення до природи.
Обладнання.
Презентації: «Чи є у природи погана погода?», «Пори року». Плакати «Зима», «Весна», «Літо», «Осінь».
Вихователь. Добрий день, діти. Сьогодні ми завітали до незвичайного царства. Вам тут подобається?
Діти діляться враженнями.
Вихователь. Так, дійсно в цьому царстві дуже гарно, але, нажаль, невесело. Справа в тому, що сестрички, які тут живуть, посварилися між собою. Все сперечаються, яка з них найкраща та найважливіша. Давайте спробуємо їх помирити, адже коли вони посварені, то і пташки не так весело співають, квіти не так яскраво виглядають, сніжинки не так весело на сонці виграють… Допоможете?
Діти погоджуються.
Але спочатку спробуйте відгадати, як зовуть цих сестричок.
Виходять дівчатка (Зима, Весна, Літо та Осінь).
Стало біло навкруги –
Я розтрушую сніги
Наганяю холоди,
В дружбі я з дітьми всіма,
Здогадалися, хто я? (Зима).
Привітанням журавля
Я пробуджую поля,
Небеса і ручаї
Та заквітчую гаї.
Відгадали, хто ж це я?
Ця красуня чарівна? (Весна)
Сонце дуже припікало,
Встигли ягоди дозріти.
Ви купались, загоряли,
Бо прийшло чудове ... (Літо)
В парках і садочках
На доріжки й трави
Падають листочки
Буро – золотаві
Метушні немає,
Тиша й прохолода.
Це в мою країну
Вся природа входить. (Осінь)
Вихователь. Любі сестрички, ми всі разом хочемо з'ясувати, яка ж з вас найгарніша і найважливіша.
Діти, давайте розподілимось парами. Так кожна пара буде помічниками кожній з наших сестричок – Зимі, Весні, Осені, Літу.
Отже, сьогодні ми виберемо найкращу з сестричок і таким чином з'ясуємо «Чи є у природи погана погода?».
Вихователь. Щоб ближче познайомитись з нашими сестричками, пропоную вам цікаву гру.
Вихователь бере в дівчаток конверти, в яких розміщені частини картин "Весна", "Літо", "Осінь", "Зима" ; перемішує їх. Діти за командою "Один, два, три — почали!" під веселу музику збирають частинки в картинки.
Вихователь. Наступне завдання: потрібно розмістити ваші картинки на дошці по черзі. (З якої пори року починається рік? Якою порою закінчується?)
Діти кріплять картинки на дошці у відповідному порядку.
Вихователь. Ви знаєте, що у кожної з наших ображених сестричок є по три менших братики – це місяці. Давайте пригадаємо їх назви.
Діти прикріплюють на дошці, під картинками
«Зима», «Весна», «Літо», «Осінь», назви місяців у відповідному порядку.
Снігом сіє в новий рік
Бравий січень-січовик.
Вслід за ним лютує лютий —
Холоднючий і надутий.
Ллють у березні берізки
Весняні солодкі слізки.
Бризне дощиком на квіти
Жартівливий місяць квітень.
П'ятий місяць косить трави,
Так і звати його — травень.
Починає червоніти
Червень ягідками, діти.
Спіє колос. Бджілки липнуть
До медових лип у липні.
Серпень серпика кладе
На межу і в сад іде.
Відряджає вересень птаху вже у вирій,
Над ліловим вересом – хмари блідо-сірі.
Сіє дощик. Листя жовкне.
Це десятий місяць — жовтень.
Опадає мертве листя
В листопаді-падолисті.
Рік завершити прибуде
У снігах старенький грудень.
Вихователь. Нещодавно я зустріла Літо і запитала в нього:
Запитай колосся в полі,
У берези, квітів, річки…
А найкраще – в дітвори.
Та полічить кольори.
Ви, напевно, звернули увагу, що кожна з сестричок має свою улюблену одежу і свої улюблені кольори.
Пропоную вам прогулятися нашим королівством і визначити улюблений колір кожної з сестричок.
Робота з плакатами «Пори року».
Звертати увагу дітей на кольори, які переважають у пейзажах
кожної з пор року, на зміни в довкіллі, різноманітність дитячих розваг.
Фізкультхвилинка
Гра «Круглий рік».
Обладнання. «Круглий рік» — великий, розміром на всю дошку, диск, що крутиться, розділений на чотири сектори (білий — зима, зелений — весна, червоний — літо, жовтий — осінь).
Сюжетні картинки.
1 серія. Сезонні зміни в природі.
Весна — сонце, проталини, бруньки, що розпускаються.
Літо — теплий, пройнятий сонячними промінцями дощ, мокрі, але радісні діти під дощем.
Осінь – листопад, туман, мрячить дощ.
Зима – снігопад, завірюха.
2 серія. Тварини.
Весна — птахи звивають гнізда, висиджують пташенят, дикі і свійські
тварини з маленькими дитинчатами.
Літо—птахи годують пташенят, пташенята вчаться літати, плавати;
Осінь — косяки птахів перед відльотом, білка запасає горіхи на зиму в
дупло, зграї водоплавних птахів у водоймах;
Зима — ведмідь у барлозі, птахи біля годівниць.
3 серія. Розваги дітей.
Весна — діти граються у класи, стрибають через мотузку, пускають
кораблики в струмочку.
Літо — діти купаються в річці, катаються на човнах, збирають ягоди в
лісі. осінь —діти йдуть до школи, збирають листя, гриби.
Зима — катаються на санчатах, лижах, ковзанах, розвішують годівниці
для птахів.
Хід гри.
Згадуємо кольори кожної пори року. Групи дітей вибирають картинки з кожної серії. Виграє та група, яка безпомилково виконає завдання.
Обертаємо «круглий рік» під читання загадок про сезонні зміни в природі.
Загадки «Коли це буває?»
Сніг на полях,
лід на річках,
хуга гуляє.
Коли це буває? (Узимку)
Тане сніжок,
Квітне лужок,
День прибуває.
Коли це буває? (Навесні)
Сонце пече,
А липа цвіте,
Вишня поспіває.
Коли це буває? (Влітку)
Сонечко землицю вже не зігріває,
Із дерев пожовкле листя опадає.
Часто дощик ллється, птахи відлітають,
У садах збирають щедрі урожаї.
Відгадайте, діти, коли це буває? (Восени)
Вихователь. До нас завітала незвичайна гостя. Це лисичка і вона хоче вам щось сказати.
Дидактична гра «Небилиці від лисиці».
Вихователь читає дітям віршовані рядки. Діти уважно слухають та виправляють помилки в них, називаючи правильну пору року, а не ту, про яку говориться в тексті.
Снігу випало чимало —
Це весни пора настала пора настала. (…зими…)
Тане сніг, біжать струмки —
Розцвітають перші квіти —
Це, звичайно, осінь, діти. (Весна)
Листя жовте облітає —
Літо тепле наступає. (Осінь )
Ягоди смачні дозріли.
Зустрічайте, діти, зиму. (Літо)
Новий рік стрічають радо
Тільки восени малята. (Взимку)
Вихователь. Ми з вами вже знаємо, що Зима, Весна, Літо та Осінь мають кожна свій колір. А ще природа має безліч звуків: співають птахи, іде дощ, виє вітер, біжать струмки, гуркотить грім та багато інших.
Ви хочете послухати звуки природи? Сідайте зручно і будьте уважні. Вам слід не лише послухати звуки, а назвати звук та його пору року.
Слайд №8 Звук 1 (завірюха).
Слайд №9 Звук 2 (хрустить сніг).
Слайд № 10 Звук 3 (біжить струмок, співають птахи).
Слайд №11 Звук 4 (сильний вітер, дощ).
Слайд №12 Звук 5 (кує зозуля).
Вихователь. Ви вправно справилися з усіма завданнями. А тепер скажіть, вам подобається…
Зима? …
Весна? …
Літо? …
Осінь?
Діти висловлюють свої міркування, обґрунтовуючи їх.
Є у природи погана погода?
Підвести дітей до висновку, що без жодної пори року не
можна обійтися і кожна з сестричок прекрасна по-своєму.
Вихователь. Любі наші сестрички, згодні більше не сваритися?
Пори року погоджуються.
Наші дітки приготували для вас вірші, в яких також йдеться про те, що кожна з вас прекрасна.
Зима.
Хуртовина замітає,
Дід Мороз за ніс щипає,
І сьогодні вранці тато
Нам ялинку вніс у хату.
А з гори летять малята,
Хто на лижах, хто в санчатах,
Бо зима до нас прийшла,
Сніг і кригу принесла.
Весна.
Де учора сніг білів,
Там струмочок задзвенів.
На галявинці у лісі
Білі проліски звелися.
Пташки весело співають,
І дерева розквітають.
Прокидаючись від сну,
Зустрічає світ весну.
Літо.
Сонце з неба усміхається,
Діти на галявці граються,
А у лісі, за рікою,
Пахне свіжою травою.
Пташки цілий день співають,
Абрикоси достигають.
Все ясним, яскравим стало:
Літо в гості завітало.
Осінь.
Листя стало золотим,
На полях туман, як дим.
Сірий дощик накрапає,
Сумом землю огортає,
В вирій т відлітають,
І листочки опадають.
У туманах вся, у росах
Осінь йде золотокоса.
Рік.
Неспішно крок за кроком,
Минають чотири пори року,
Одна пора проходить,
Інша услід надходить.
Зима – це хуртовина,
Весна у квітах лине,
А потім – тепле літо
І осінь, в сум одіта.
Ось так із року в рік
Минає часу лік.
Вихователь. Давайте всі разом подивимось фільм про те, які ж вони прекрасні – наші сестрички .
Презентація «Пори року».
Вихователь. Діти, сподобалась вам наша подорож? (Відповіді дітей)
На згадку про подорож діти отримують розмальовки «Пори року».
1