Гра-вікторина до Тижня знань безпеки життєдіяльності (пожежна безпека)

Про матеріал
Гра-вікторина до Тижня знань БЖ за авторською казкою "Про собаку-обіймаку та собаку-ображаку" складається з конспекту заняття з пожежної безпеки та додатків: -тексту казки; -ребусів; -кросвордів; -ілюстрацій. Перед проведенням заняття учні мають прочитати казку.
Перегляд файлу

 

 

 

Гра-вікторина за казкою

«Про собаку-ображаку, собаку-обіймаку та інших»

(для учнів 5-х класів)

 

Мета: закріпити знання учнів з пожежної безпеки;

             сформувати навички правильних дій при пожежі в природі;

             навчити швидко реагувати  та діяти у разі небезпеки, зокрема в умовах воєнного 

             стану;

             приймати оптимальні рішення щодо їх подолання;

             активізувати пізнавальну та творчу діяльність п’ятикласників;

             виховувати дбайливе ставлення до природного середовища та власного здоров’я.

 

 Програмні завдання:

  • Закріпити знання дітей про правила пожежної безпеки, правила поведінки при пожежі;
  • Виховувати почуття відповідальності;
  • Розвивати впевненість і почуття взаємодопомоги.

Матеріал:

  • Текст казки «Про собаку-обіймаку, собаку-ображаку та інших»
  • Ілюстрації-зображення собаки-обіймаки, собаки-ображаки
  • Кросворди
  • Ребуси
  • Мультимедійний екран для показу ілюстрацій, ноутбук (для відтворення сигналів пожежної машини).

Попередня робота:

Прочитання  казки «Про собаку-ображаку, собаку-обіймаку та інших»

Учнівські  ілюстрації до казки

 

Пізнавальні бесіди на теми: «Порушення правил пожежної безпеки у природі», «Правила пожежної безпеки в умовах воєнного стану»,

 

Хід гри-вікторини:

І. Вступна частина. Оголошення теми та мети гри-вікторини

- Слово «пожежа» вам вже доводилося чути. Деяким з вас доводилося спостерігати за нею або бачити наслідки стихії, що розбушувалася. Але вогонь - також і давній друг людини, з його допомогою здійснюється багато корисних справ. Він вірно служить людям у повсякденному побуті і на виробництві.

Сьогодні ми зіткнулися з неймовірною небезпекою – пожежами, пов’язаними із воєнним станом у державі, про що сьогодні й поговоримо.

ІІ. Основна частина

На сьогодні ви уважно прочитали казку «Про собаку-обіймаку, собаку-ображаку та інших». Давайте перевіримо, чи добре  ви  запам’ятали та зрозуміли  її зміст.

  1. Гра «ТАК – НІ» (з використанням сигнальних карток : так – зелений колір, ні – червоний колір; з коментарями вчителя)
  1. Чи вірите ви в те, що трава та очерет у січні може горіти?  (ТАК: якщо мало опадів у вигляді дощу та снігу, суха трава може зайнятися)
  2. Чи варто було тушити загоряння трави водою? (ТАК: вода – первинний засіб гасіння пожежі, тим паче біля водойми)

1

  1. Чи міг вогонь ще більше роздмухуватися від погляду собаки? (НІ: він міг більше поширюватися від того, що тато махав сосновою гілкою)
  2. У пам’ятці-заклинанні Данило зазначив «Ти травицю не пали, землю знищуєш, - пойми!». Чи правда те, що горіння трави, бур’яну шкодить грунту? (ТАК: від цього страждає ціла екосистема (тварини, комахи, структура грунту).
  3. Чи всі правила пожежної безпеки у природі згадав Данило у своїй пам’ятці? (НІ).

 

Молодці, діти, ви добре справилися із завданнями гри, тому можемо переходити до наступного етапу.

 

  1.  «ДОПОВНИ ПАМ’ЯТКУ «Правила поводження з вогнем у природі»

Данило у казці складав пам’ятку-заклинання, але робив це у екстремальних умовах, тому не все пригадав. Ваше завдання: додати пункти до пам’ятки щодо поводження з вогнем під час перебування у природі.

Відповідь: 1)добре очищуйте місце, де хочете розвести багаття, від сухої трави та листя; 2) не розкладайте вогнище в місцині, поблизу звисаючих крон дерев, хвойного молодняка добре заливайте багаття перед тим, як покинути місце  перебування; 3)перед тим, як піти, переконайтеся, що вогнище повністю затухло.

            Отож, ви доповнили пам’ятку «Правила поводження з вогнем у природі», а я додам ще один пункт: НІКОЛИ НЕ РОЗПАЛЮЙТЕ БАГАТТЯ БЕЗ ДОРОСЛИХ!

А ми впевнено рухаємося далі…

  1. Конкурс малюнків до казки. Вдома, після прочитання казки, ви мали підготувати до неї ілюстрації. Ваше завдання -  презентувати ілюстрацію: за допомогою 2-3 речень пояснити,чому саме цей епізод казки ви намалювали (ілюстрація виводиться на екран через мультимедійний екран).

Ви, юні художники, вправно відтворили казку! Молодці! А для того, щоб назвати основну причину виникнення пожеж у природі, ви маєте виконати наступне завдання!

  1. РЕБУС - КРОСВОРД . Розгадайте слово, зашифроване у ребусі. Якщо вам це не буде заважко, це ж слово ви прочитаєте, коли правильно розгадаєте усі слова кросворда.

 

 

 

 

 

 

2

 

Слово: СІРНИКИ

Молодці! Рухаємося далі!!!

 

Слово вчителя:

 На жаль, діти, сьогодні, під час воєнного стану, додаються нові причини виникнення пожеж. Давайте разом подумаємо,  які саме? (Відповіді учнів)

   Так, під час воєнного стану додається й небезпека у разі обстрілу: може зруйнуватися будівля, закоротити електричні дроти – й початися пожежа.

   А ще, під час вимикання світла, ви користуєтеся свічками. Пригадайте, яких правил ви маєте дотримуватися, щоб не сталося пожежі?

  1. Гра «ПРАВДА – НЕПРАВДА» (з елементами руханки)

 Учитель зачитує правило, діти встають – правда, сидять – неправда.

  1. Ставте свічку на стійку поверхню і у свічник або підставку для свічки. (Правда)
  2. Свічка має стояти у місці, де її дістануть діти та домашні тварини. (Неправда)
  3. Свічку потрібно ставити тільки в місцях, де поруч немає легкозаймистих речей. (Правда)
  4. Якщо виходите з кімнати, краще потушити свічку. (Правда)
  5. Щоб затушити свічку, потрібно різко на неї подути. (Неправда)

 

 Ваші думки щодо того, чи потрібно різко дути на свічку, щоб її затушити, розділилися.

Тому я пропоную вам знайти інший варіант. Для цього прошу розгадати наступний

  1. РЕБУС – КРОСВОРД

 

 

 

 

3

Слово: ЛОЖКА

 

Молодці, діти, тепер ви знаєте, як затушити свічку, щоб не було щкоди – це звичайна металева ложка, яка не встигне нагрітися, розплавитися чи загорітися.

А на завершення нашої гри, хочеться переконатися, що ви уважні та кмітливі, бо саме такі риси допоможуть вам швидко справитися із пожежею невеликих масштабів.

   

  1. Гра «ЗНАЙДИ 7 ВІДМІННОСТЕЙ»

 

Перед вами два малюнки, вони подібні, однак мають відмінності, які ви повинні знайти за 1 хвилину. Уявіть, що від вашої уважності залежить, чи впораються рятувальники з цією пожежею.

     

 

ІІІ. Заключна частина. Підбиття підсумків. Визначення переможців.

Молодці, п’ятикласники! Пожежу локалізовано! Правила безпеки повторено!

Ви добре справилися з усіма завданнями та пригадали чимало правил пожежної безпеки!

А наостанок давайте нагадаємо :

- номер, за яким слід телефонувати, якщо сталася біда – пожежа?

      Відповідь: «101»

-         які правила повідомлення про пожежу?

Відповідь: говорити чітко, лаконічно (де пожежа (адреса або місцина),

4

 об’єкт загоряння, хто повідомив).

 

Бажаю, щоб сірники та свічки стали вашими вірними друзями, а вогонь – надійним помічником!

До нових зустрічей з цікавими казками та у мирному безпечному житті!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

                                                                                                                     Додатки

 

 

 

Казка « про собаку- обіймаку, собаку-ображаку та інших»

 

   Одного січневого вихідного дня Данило з татом вирішили вигуляти пса Патрона до місцевої річки Сугоклії. Зима була без опадів та теплою, тому травичка на березі та очерет біля води вражали сухістю. Пес Патрон жваво бігав між соснами, які так схожі були на струнких панянок в зелених сукенках. Данило з татом любувалися тоненькими льодяними острівцями на річці. Раптом між соснами почувся гучний гавкіт та дивне шипіння, а незабаром з'явився тріск та дим. Патрон підбіг до тата та вхопив його за штани, спрямовуючи за собою до вогню. Трава між соснами палала дивним полум'ям - жовтим та блакитним. Від несподіванки Данило відступив назад і побачив, що пес Патрон обнімається та говорить з неземної краси собакою-обіймакою.

-         Як будемо рятувати сосни? - запитав у обіймаки Патрон.

-         Це буде зробити важко: твої господарі не мають відер, хоч у річці й є вода, а вогнище розпалив злий собака-ображака, який сердиться на всю Україну, тому й хоче її знищити вогнем!- сумно відказав обіймака.

-         Та невже немає ніякого порятунку? - гарчав Патрон та благально дивився на нового друга, що завзято махав хвостиком.

Тим часом тато відламав велику гілку сосни та бив нею по траві, що стрімко горіла. Але з полум'я зиркав хижим поглядом собака-ображака, і від його погляду вогонь роздмухувався все більше.                      

 

Данило тим часом намагався дотелефонуватися до рятувальників-пожежних, але зв'язку не було.                                           1

-         Патроне, я деякий час жив у сусідній будці з собакою-ображакою, бачив його погані вихідки, тому здогадуюся, як можемо побороти вогонь! - замахав  радо хвостом обіймака.

-         То швидше говори, бо полум'я миттєво поширюється!

-         Та для цього нам знадобиться допомога лебедя, який плаває між крижинами, та твого молодшого господаря! Зможеш із ними домовитися? - запитав обіймака.

Патрон кулею полетів по крижаній воді до лебедя, не знаючи про що у нього просити. Та тільки дібрався до птаха, а той уже все зрозумів:

-         Знаю, Патроне, що треба вам допомога, бо, коли догорить трава та дерева, ображака підпалить очерет, а там - моє гніздечко, де влітку  мають народитися  дітки. Та без твого молодшого господаря Данила справи не буде!

-         Проси  його, нехай згадує пам'ятку-заклинання " Як безпечно поводитися з вогнем", вони її складали з класним керівником!

Патрон мав великий сумнів щодо знань  правил безпечного поводження з вогнем – п’ятикласника Данила, бо не дуже він полюбляв бесіди з безпеки життєдіяльності. Але як зміг - пояснив це хлопцю!

І ось лебідь змахнув крильми, набравши на пір'я крижаної водиці, а Данило, тим часом, став голосно промовляти:

-         Сірники ти не бери, щоб не трапилось біди!

-         На природі м'ясо смаж - біля вогнища будь страж!

Тим часом лебідь піднявся над пожежею й струсив водицю з крил! Та собака-ображака ще сильніше дмухнув на вогонь -  і той не припинив свій рух.

Пес Патрон благально дивився на Данила:

-         Продовжуй, друже, не зупиняйся, пригадуй усе, чому вчили в школі!

Хлопець напружився та продовжив:

-         Ти травицю не пали, землю знищуєш, пойми! -

-         Якщо полум'я сильно палає, сам його ти не здолаєш!

-         Тож хуткіше все кидай та "101" ти викликай!!! - на повні груди викрикнув хлопець.

2

І раптом сталося диво: лебідь з усієї сили змахнув крижану воду з крил - і вогонь ніби причаївся. Телефон Данила завібрував - з'явився зв'язок, і вже через кілька хвилин біля річки загуділа машина пожежних-рятувальників.                                                                        

   Тільки собака-ображака побачив мужніх чоловіків із пожежними рукавами та кранами, почав бігти до очерету, там його пожежники й наздогнали та покарали.

-         Не буде він більше нищити природу та руйнувати Україну, бо ми цього не дозволимо!, - впевнено заявив старший пожежник.

  Після тієї прогулянки змінилися всі: пес Патрон завів дружбу з собакою-обіймакою, Данило почав уважніше слухати класного керівника та його бесіди з безпеки життєдіяльності, а тато вирішив змінити професію - став студентом інституту пожежної безпеки. Річка Сугоклія забуяла навесні зеленню, а сосни стали ще яскравішими.

Більше собаку-ображаку біля водойми ніхто не бачив!

 

 

 

Казка-переможець Конкурсу на кращу

казку з пожежної безпеки 

(організований ДСНС в Кіровоградській області, 2023 р.)

                                                      Автори: учениці 7-х класів за редагування Рубаненко Н.Л.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

                                                     Собака-обіймака

 

 

 

 

Собака-ображака

 

 

 

Кросворд «Порятуйчик»

Відгадайте 5 слів, дізнаєтеся, чим найбезпечніше тушити свічку в кімнаті

(прочитайте слово, яке складеться із літер у фіолетових кружечках)

 

 

 Відповідь

Ребус

 

 

Зашифроване слово: ЛОЖКА

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кросворд «Він маленький, а лиха робить чималенько»

 

 

 

 

 

Відповідь

 

 

Гра «Знайди відмінності»

 

 

 

Гра «Знайди відмінності»

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бабєєва Юлія Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 січня
Переглядів
3258
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку