Гра як активний метод позакласної роботи з математики

Про матеріал
Гра використовується в навчальному процесі, як один із методів інтерактивного та активного навчання. Вона може використовуватись на різних етапах уроку, а також у позакласній роботі. Навчальні ігри розвивають спостережливість, увагу, пам'ять, мислення, мову, кмітливість, підвищують ефективність сприймання навчального матеріалу, урізноманітнюють навчальну діяльність, вносять у неї елемент цікавості і, як наслідок, підвищують рівень успішності студентів. Вона забезпечує необхідні емоційні умови для всебічного, гармонійного розвитку особистості, реалізує ідеї співдружності змагання, самоуправління, виховання через колектив, відповідальності кожного за результати своєї праці, розвиває творчу уяву та творчі здібності студента. До Вашої уваги представлені розробки позакласних виховних заходів з математики «Найсильніша ланка» та «Що? Де? Коли?», елементи яких також можна використовувати під час проведення деяких етапів уроку.
Перегляд файлу

Гра як активний метод позакласної роботи з математики 

 

Гра – творча форма навчання, виховання і розвитку студентів.

Гра використовується в навчальному процесі, як один із методів інтерактивного та активного навчання. Навчальна гра може використовуватись на різних етапах уроку, а також у позакласній роботі. У ній вирішуються не тільки ігрові або професійні завдання, але водночас відбувається навчання й виховання учасників. 

Навчальні ігри розвивають спостережливість, увагу, пам'ять, мислення, мову, кмітливість, підвищують ефективність сприймання навчального матеріалу, урізноманітнюють навчальну діяльність, вносять у неї елемент цікавості і, як наслідок, підвищують рівень успішності студентів. Вона забезпечує необхідні емоційні умови для всебічного, гармонійного розвитку особистості, реалізує ідеї співдружності змагання, самоуправління, виховання через колектив, відповідальності кожного за результати своєї праці, розвиває творчу уяву та творчі здібності студента.

Мета гри – розвивати здібності студентів, прищеплювати уміння приймати правильні рішення, виявляти здібності та перспективи на майбутнє. З її допомогою можна ефективно формувати уміння, навички та професійні якості особистості майбутнього фахівця. 

Пропоную переглянути розробки позакласних виховних заходів з математики «Найсильніша ланка» та «Що? Де? Коли?», елементи яких також можна використовувати під час проведення деяких етапів уроку.

 

НАЙСИЛЬНІША ЛАНКА

 

Мета гри: розширити кругозір і розвивати логічне мислення студентів в області математики; розвивати пізнавальний інтерес, інтелект, прагнення до неперервного самоудоскналення своїх знань; вміння швидко орієнтуватися в обставинах; формувати дух. Правила гри. 

1.     У грі беруть участь 10 учнів.

2.     Ведучий по-черзі ставить питання учасникам.

3.     Гра складається з 10 раундів і фіналу. Після кожного раунду з гри вибуває один учасник, який орав найменшу кількість балів.

4.     Якщо учасників , які набрали найменшу кількість балів більше одного, то жеребкуванням між ними визначається той, хто вибуває. Кількість балів, яку набрали учасники та найсильнішу ланку кожного раунду визначає журі.

5.     Новий раунд розпочинає найсильніша ланка попереднього раунду.

6.     Найбільша кількість балів, яку можна отримати в кожному раунді, становить 20 балів.

7.     Перший раунд проводиться 2хв. 30с., а кожний наступний – на 10с менше за попередній.

Жюри: викладачі.

Зміст I. Вступ.

II.      Відбірковий тур.

III.   Математична гра.

IV.  Підведення підсумків гри. Нагородження учасників. V. Заключне слово.

Хід гри Відбірковий тур

Цей тур визначить, хто буде приймати участь у грі «Найсильніша ланка». Перемогти у цьому турі вам допоможе не стільки знання. Як ваші інтуїція та здогадливість. Умови туру такі: я ставлю запитання, на яке можна дати відповідь «так» або «ні». Обравши одну з цих відповідей, ви відходите або ліворуч, де стоїть наш помічник з табличкою «Так», або праворуч до помічника, у якого на табличці написано «Ні», розділившись таким чином на дві групи.

Продовжуватимуть гру учні тієї групи, які дали правильну відповідь.

 

Запитання

1.     Чи вірите ви, що Карл Фрідріх Гаусс був названий «королем математики»? (Так. У 1885 р. на медалі з барельєфом Гаусса був напис «Король математики»)

2.     Чи ірите ви, що Піфагор не тільки філософ, а й олімпійський чемпіон з кулачного бою?

(Так. Це сталося на 58-й олімпіаді)

3.     Чи вірите ви, що Фалес помер від хвилювання на трибуні, спостерігаючи за боєм Піфагора на 58-й олімпіаді?

(Так.)

4.     Чи вірите ви , що на могилі Галілео Галілея – видатного астронома, фізика і математика – є напис: «Він зупинив Сонце і зрушив Землю»?

(Ні. Такий напис на могилі М. Коперника)

5.     Чи вірите ви, що помічник учителя Гаусса – Бартальс, в обов’язки якого входило лагодити пера молодшим школярам, згодом навчав Лобачевского?

(Так. У Казанському університеті)

 

                                                                                                                                     Раунд 1

1.     Як називаються числа, які вживаються для лічби? (натуральні)

2.     Скільки нулів у розрядній одиниці, яка називається мільярд? (9)

3.     Що більше чи 8 радіанів? (8 радіанів)

4.     Чому дорівнює корінь із числа 144? (12)

5.     Яка фігура утворюється, якщо провести два промені, що виходять з однієї точки? (кут)

6.     Як називаються вирази, утворені з чисел, змінних, їх степенів та добутків? (одночлени)

7.     Як називають рівність, що містить невідомі числа, позначені буквами? (рівняння)

8.     Як називають вираз, що не містить ділення на вираз зі змінною? (цілий)

9.     Яке приладдя використовують для вимірювання кутів? (транспортир)

10.ВА якій країна надруковано першу математичну книжку? (в Росії)

11.Хто першим ввів систему координат на площині? (Р. Декарт)

12.Як можна назвати такі фігури, як куб, куля, прямокутний паралелепіпед тощо? (неплоскі, об’ємні)

13.Як називається фігура, що складається з усіх точок прямої, розміщених з одного боку від даної на прямій точки? (промінь)

14.Як у математиці називають твердження, яке треба довести? (теорема)

15.Як називаються прямі на площині, що не перетинаються? (паралельні)

16.Як називається фігура, що складається з усіх точок площини, рівновіддалених від даної точки? (коло)

17.Як називається пряма, що має з колом тільки одну спільну точку? (дотична)

18.Яким може бути дотик двох кіл? (зовнішнім або внутрішнім)

19.Чому дорівнює сума кутів трикутника? (180)

20.У скільки разів прямий кут менше від розгорнутого? (у 2 рази)

 

Раунд 2

1.     Назвіть найменше натуральне число. (1)

2.     Як називається дріб у якого чисельник менший від знаменника? (правильний)

3.     Скільки кілограмів містить одна тонна? (1000)

4.     Назвіть найбільше натуральне число. (такого не існує)

5.     Який дріб завжди менший від одиниці? (правильний)

6.     Як називаються прямі в просторі, що не перетинаються і не паралельні? (мимобіжні)

7.     Що називається периметром фігури? (сума довжин усіх його сторін)

8.     Назвіть операцію знаходження похідної функції. (диференціювання)

9.     Яка наука вивчає властивості геометричних фігур? (геометрія)

10.Як називається дріб, у якого чисельник дорівнює знаменнику або більший за нього? (неправильний)

11.Як називають розділ геометрії, в якому вивчаються фігури на площині? (планіметрія)

12.Назвіть основні геометричні фігур на площині. (точка і пряма)

13.Як називаються відрізки, що мають однакові довжини? (рівними)

14.Назвіть дію знаходження логарифма числа (виразу). (логарифмування)

15.Як називається «напрямлений відрізок»? (вектор)

16.Як називається квадратне рівняння, старший коефіцієнт якого дорівнює одиниці? (зведене)

17.Як називають нерівність, обидві частини якої – числа? (числова)

18.Як називаються прямі, що перетинаються під прямим кутом? (перпендикулярні)

19.Назвіть іншими словами «максимум і мінімум функції». (екстремум функції)

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                  Раунд 3

1.     Як у математиці називають очевидні твердження, які не доводяться?

(аксіоми)

2.     Чому дорівнює сума суміжних кутів? (180)

3.     Як називається відрізок прямої, перпендикулярної до даної прямої, що має одним зі своїх кінців точку їх перетину? (перпендикуляр)

4.     Назвіть операцію знаходження числа (виразу) за його логарифмом. (потенціювання)

5.     Як називається відрізок який сполучає вершину і середину протилежної сторони трикутника? (медіана)

6.     Назвіть формулу, за якою обчислюється дискримінант квадратного рівняння? (D = b2 – 4ас) 7. Як називається відрізок, що сполучає середини двох сторін трикутника? (середня лінія)

8.                 Що називається синусом гострого кута прямокутного трикутника?

(відношення протилежного катета до гіпотенузи)

9.                 Назвіть операцію знаходження первісної функції. (інтегрування) 10. Як називається відношення довжини відповідної дуги до радіуса кола? (радіанна міра кута) 11. Чому дорівнює косинус 60? image1

2

12.Під яким кутом перетинаються діагоналі ромба? (під прямим)

13.Чи існує квадратний корінь з від’ємного числа? (ні)

14.Як у прямокутному трикутнику називають відношення прилеглого катета до протилежного? (котангенс)

15.Чому дорівнює 53? (125)

16.Чому дорівнює площа трапеції? (добутку півсуми її основ на висоту)

17.Чому дорівнює добуток tgctg? (1)

18.Назвіть корінь рівняння   х + х = 2? (1)

 

Раунд 4

1.     Якій чверті належить кут 131? (другій)

2.     Виразіть у градусах кут image3? (270)

2

3.     Назвіть формулу для обчислення площі круга. (S = R2)

4.     Як називається показник степеня до якого треба піднести число b, щоб отримати число а? (логарифмом додатного числа b за основою а)

5.     imageНазвіть формулу Герона для площі трикутника. (S p(pa)(pb)(pc) )

6.     Чому дорівнюють кути при основі рівнобедреного трикутника, якщо кут при вершині дорівнює 30? (75)

7.     Чому дорівнює скалярний добуток векторів? (добутку їх абсолютних величин на косинус кута між ними)

8.     Чому дорівнює периметр квадрата зі стороною 7м? (28м)

9.     Як можуть розміщуватися прямі у просторі? (перетинатися, бути паралельними, бути мимобіжними)

10.Чому дорівнює похідна хn? (nxn–1)

11.Якщо кут дорівнює 30, то на які кути ділить його бісектриса? (15)

12.Якими буквами позначаються точки? (великими латинськими)

13.Що є перерізом двох різних площин, що мають спільну точку? (пряма)

14.На скільки площин розбиває пряма площину, якщо ця пряма належить площині? (на дві)

15.Як називається твердження, яке щось пояснює або називає? (означення)

16.Чи є сформульоване твердження аксіомою належності точок і прямих на площині: «Кожний відрізок має певну довжину, більшу від нуля. Довжина відрізка дорівнює сумі довжин частин, на які він розбивається будь-якою його точкою». (ні)

17.Чи однаково віддалена від сторін кута точка, що лежить на його бісектрисі? (так)

 

Раунд 5

1.     Як називається розділ геометрії, в якому вивчаються фігури в просторі? (стереометрія)

2.     Чи належить пряма площині, якщо дві точки прямої належать їй? (так)

3.     Скільки площин можна провести через три точки, що не лежать на одній прямій? (одну)

4.     Скільки прямих, паралельних даній прямій, можна провести через точку, що не лежить на даній прямій? (одну)

5.     Чи паралельні дві прямі між собою, якщо вони паралельні третій? (так)

6.     Скільки площин, паралельних даній, можна провести через точку поза цією площиною? (одну)

7.     imageЧому дорівнює ctg30? (3 )

8.     Чи рівні відрізки паралельних прямих, що містяться між двома паралельними площинами? (так)

9.     Чи зберігається при паралельному проектуванні відношення довжин відрізків однієї прямої або паралельних прямих? (так)

10.За якою формулою обчислюється визначений інтеграл? (Ньютона-Лейбніца

b

f (x)dx F(b) F(a))

a

11.Назвіть основні поняття в стереометрії. (точка, пряма і площина)

12.Як називають фігуру, що складається з трьох точок, які не лежать на одній прямій, і трьох відрізків, які попарно сполучають ці точки? (трикутник)

13.Як інакше називають синус, косинус, тангенс і котангенс? (тригонометричні функції)

14.Якій чверті належить кут 372? (першій)

15.Чи є рівносторонній трикутник правильними трикутником? (так)

16.Як називається відрізок, що сполучає дві точки кола? (хорда)

 

Раунд 6

1.     Якщо коло проходить через усі вершини трикутника, як воно називається? (описане)

2.     Що більше: гіпотенуза довжиною 5см чи два катети довжиною по 2,5см? (однакові)

3.     Виразіть кут   у градусах. (180)

4.     Чому дорівнює tg45? (1)

5.     Якою цифрою закінчується добуток усіх чисел від 1 до 12? (0)

6.     Чи є сформульоване твердження аксіомою відкладання відрізків:»На будьякій пів прямій від її початкової точки можна відкласти відрізок даної довжини і тільки один»? (так)

7.     Як називаються кути. Одна сторона яких спільна, а два інші є доповняльними пів прямими? (суміжні)

8.     Як називається фігура, утворена двома променями, що мають спільний початок? (кут)

9.     Чому дорівнює катет прямокутного трикутника, який лежить проти кута 30? (половині гіпотенузи)

10.Як називається коло, що дотикається усіх сторін трикутника? (вписане)

11.Як у прямокутному трикутнику називається відношення протилежного катета до прилеглого? (тангенс)

12.Чи перпендикулярні два вектори, якщо їх скалярний добуток дорівнює нулю? (так)

13.Чи є властивістю квадрата твердження: «У квадрата діагоналі перетинаються під прямим кутом і є бісектрисами його кутів»? (так)

14.Яка година у той час, коли частина доби, що залишилася, вдвічі більша від тієї, що минула? (8 годин)

15.Дві висоти даного трикутника перетинаються під прямим кутом у вершині. Який це трикутник? (прямокутний)

 

Раунд 7

1.     Первое – предлог, второе – летний дом.

А целое порой решается с трудом. (Задача.)

2.     Три курки знесуть за три дні три яйця. Скільки яєць знесе шість курей за шість днів? (12) 

3.     З Кривого Рогу до Дніпра потяг йшов 1 год. 20 хв. А назад – 80 хв. Що трапилося в дорозі? (1 год. 20 хв. = 80 хв.)

4.     Сума яких натуральних чисел дорівнює їх добутку? (2 і 2)

5.     Одна з діагоналей ромба дорівнює його стороні. Які кути має цей ромб? (120, 60, 120, 60)

6.     Одне яйце варять 4 хв. Скільки потрібно часу, щоб зварити 5 яєць? (4 хв.)

7.     На яке число треба поділити число 2, щоб одержати 4? (на 0,5)

8.     Чи можна будь-який трикутник розрізати на два гострокутних? (ні)

9.     За книгу заплатили 10 гр. і ще половину вартості книги. Скільки коштує книга? (20 гр.)

10.10 солдатів шикувались в ряд, 10 солдатів йшли на парад.

9/10 було вусатих.

Скільки було солдатів без вусів? (1)

11.Летіла зграя з 25 гусей. Одного убили. Скільки гусей залишилося? (1 гусак.)

12.Який знак треба поставити між написаними поряд числами 2 і 3, щоб вийшло число, більше двох і менше трьох? (Кому.)

13.Якщо в 12 г ночі йде дощ, то чи можна чекати, що через 72 г буде сонячна погода? (Ні, буде ніч.)

14.Коли добуток двох чисел рівний одному з множників? (Коли другий множник – одиниця.)

 

Раунд 8

1.     Скільки разів за проміжок часу від 0 до 12г хвилинна стрілка співпадає з годинниковою? (10 разів.)

2.     Яким натуральним числом закінчується число 3333? (3)

3.     Автобус їхав у село. У дорозі він зустрів п’ять легкових автомобілів і дві вантажівки. Скільки всього машин їхало в село? (один автобус)

4.     В одній сім’ї два батьки і два сини. Скільки в сім’ї чоловіків? (три)

5.     У сім’ї п’ять синів і в кожного є одна сестра. Скільки дітей у сім’ї? (шість)

6.     Відомо, що 0,5 дорівнює третині числа. Назвіть це число? (1,5)

7.     Чи може середня лінія трапеції пройти через точку перетину діагоналей трапеції? (ні)

8.     Чи можуть висоти трикутника, проведені з двох кутів, бути перпендикулярними? (так)

9.     Чи можна будь-який різносторонній трикутник поділити на два рівні трикутники? (ні)

10.Яку назву мала перша математична книжка, надрукована слов’янською мовою? (арифметика)

11.Лікоть, дюйм, фут, фунт, здається, це одиниці вимірювання довжини. Чи це так? (Фунт – міра ваги)

12.Девізом кожного, хто знайшов щось нове, є слово «Еврика!». Так вигукнув учений, відкривши новий закон. Він же з великою точністю обчислив значення – відношення довжини кола до його діаметру. Він допомагав захищати своє місто Сіракузи від римлян і при цьому загинув. Легенда свідчить: коли римлянин заніс меч над ученим, той не просив пощади, а лише вигукнув: «Не чіпай мої креслення!». У мить загибелі учений вирішував геометричну задачу. Хто це вчений? (Архімед)

13.Хто з учених брав участь в атлетичних змаганнях і на олімпійських іграх був двічі увінчаний лавровим вінком за перемогу в кулачному бою? Йому належать слова: «Числа правлять світом», він сформулював та довів теорему, яка використовуються при розв’язуванні прямокутних трикутників. (Піфагор)

 

Раунд 9

1.     Як називається сторона прямокутного трикутника, що лежить проти прямого кута? (гіпотенуза)

2.     Скільки перпендикулярів можна провести до прямої з даної точки, що не лежить на даній прямій? (один)

3.     Якщо у великому ящику можна розмістити вдвічі більше книжок, ніж у малому, а в малому розміщується 29 книжок, то скільки книжок можна розмістити у двох великих ящиках ? (116)

4.     На скільки сума всіх парних чисел першої сотні більша від суми всіх непарних чисел цієї сотні? (на 50)

5.     Вздовж стовбура висотою 10 м піднімається вгору слимак. Удень він піднімається на 5 м, а вночі опускається на 4 м. через скільки днів слимак підніметься на верх стовбура? (через 6 днів)

6.     Годинник робить за 1 с один удар. За скільки часу він проб’є 12 год? (за 11 с)

7.     Заєць витягнув 8 і з’їв усі, крім 5. скільки морквин залишилося? (5)

8.     Вовк і Лисиця змагалися з бігу. Як розподілилися місця, коли відомо, що вовк був одним із перших, а лисиця була передостанньою? (I місце – Лисиця, II місце – Вовк)

9.     Пастуха, який вів 70 биків, запитали: «Яку частину биків своєї череди ти ведеш?». Він відповів: «Я веду дві третини худоби». Скільки биків вів пастух? (105 биків)

10.Летіли гуси, а назустріч їм гусак: «Добридень, 100 гусей!». Йому відповіли: «Нас не сто. От коли б ми, та ще стільки, та півстільки, та четверта частина, отоді разом із тобою нас було б 100». Скільки летіло гусей? (36 гусей)

 

Підведення підсумків гри. Нагородження учасників. Заключне слово.

 

Математика – це зброя, з допомогою якої людина пізнає і підкорює собі навколишній світ. Щоб зробити в математиці відкриття, треба її дуже любити. 

Полюбіть математику!

 

 

ЩО? ДЕ? КОЛИ?

 

Мета гри: Розширити кругозір і розвивати логічне мислення студентів в області математики та інформатики; розвивати пізнавальний інтерес, інтелект, прагнення до неперервного самоудоскналення своїх знань; вміння швидко орієнтуватися в обставинах, сприяти умінню застосовувати свої знання в нестандартних ситуаціях; розвитку творчих і комунікативних здібностей студентів; стимулюванню інтересу до предмета; розвитку почуття солідарності і здорового суперництва.

Устаткування: Мультимедійний проектор, ігрове поле, секундомір.

Форма проведення: гра.

Хід гри

Любі друзі! Розпочинаємо гру „Що? Де? Коли?" з інформатики та математики, в якій бере участь команди з груп …

Представляємо вам знавців гри „Що? Де? Коли?"

(Ведучий представляє команду та капітана.)

Ведучий.  Проти команди сьогодні грають такі сектори:

    Математика - 2 сектори.

    Інформатика - 2 сектори.

    Питання від викладачів.

    Відеопитання.

    Сектор "Бліц" - команда повинна відповісти на 3 питання підряд, по 20 секунд кожне. Якщо знавці відповіли вірно на всі питання вони отримують 1 бал.

    Сектор "Супербліц" - 3 питання по 20 секунд кожне, грає один знавець з команди.

    Чорна скриня.

image

Мета команди знавців - набрати 5 очок. За кожну правильну відповідь знавці отримують 1 очко. За кожну неправильну відповідь 1 очко присуджується викладачам. Якщо викладачі набирають 5 очок - команда знавців програє. 

Один з гравців команди обертає дзигу. Після її зупинки ведучий бере питання, на яке вказала стрілка дзиги, і читає його вголос (якщо стрілка дзиги вказує на порожній сектор (питання вже було розігране), то ведучий відкриває наступну за годинниковою стрілкою картку питання).

Після того, як питання було прочитане, ведучий відразу засікає час. Як тільки закінчується 1 хвилина, команда повинна дати відповідь. Гравця, який відповідатиме, вибирає капітан команди. Потім ведучий 

Дострокова відповідь - якщо команді не потрібний час на обговорення питання, вони можуть назвати відповідь після того, як задане питання. Капітан команди при цьому повинен оголосити, що відповідь готова. Після цього капітан говорить, хто відповідає. Незалежно від правильності відповіді у команди з'являється додаткова хвилина. В подальшому, якщо у гравців не готова відповідь після встановленого часу, капітан може взяти додаткову хвилину для обговорення. Капітан повинен обов'язково сказати про це ведучим. Додаткову хвилину можна брати стільки раз, скільки до цього команда дала дострокових відповідей.

Якщо команда знавців набрала 5 очок - вона перемогла.

Один раз за всю гру ви можете взяти допомогу залу, тобто попросити допомоги в будь-кого, хто присутній в залі.

Гра до 5 очок. Рахунок 0:0. (на екрані висвітлюється рахунок гри) Починаємо гру.  (гонг)  (відеозаставка). Ітак, починаємо!

1   раунд

(після кожного раунду казати рахунок гри)

(перед кожним раундом - гонг) Обертайте дзиґу. Грає сектор ......

Увага! Питання!

(Після відповіді команди: "Увага! Правильна відповідь!" (гонг))

 

Чорна скриня

Існує легенда про грецького винахідника Дедала (майстер, що зробив крила Ікару) і його племінника, дуже талановитого хлопця, який винайшов гончарний круг, першу в світі пилу і те, що лежить в цьому ящику. За це він поплатився своїм життям, оскільки заздрісний дядько зіштовхнув його з високого міського валу. Cтародавній цей предмет пролежав в землі 2000 років.  Під попелом Помпеї археологи виявили багато таких предметів, виготовлених з бронзи. У нашій країні це вперше було виявлено при розкопках в Нижньому Новгороді. За багато сотень років конструкція цього предмету практично не змінилася, настільки була ідеальною. У Стародавній Греції уміння користуватися цим предметом вважалося верхи досконалістю, а уміння вирішувати задачі з його допомогою – ознакою високого положення в суспільстві і великого розуму. Цей предмет незамінний в архітектурі і будівництві. Сьогодні цим може користуватися будь-який старшокласник.

Питання:  Що лежит у чорній скрині?   (Циркуль.)

 

Питання для вболівальників

1. У 7-8 віках нашої ери один ірландський чернець виклав спосіб рахунку від 0 до1 млн, яким досі користуються біржові маклери на хлібній біржі Чикаго. Чим вони користуються? (пальцями) 

2 .Петро Перший видав указ: "Учити усіх дворянських дітей "цифири і геометрії", а тим, хто не засвоював цих премудрощів він забороняв … . (одружуватися)

3.   Який девіз фірми IBM і кожного успішного учня? ("Думай"!) 

4.   Який дріб знаходиться між канікулами? (1/4-четверть) 

5.   Який кут утворює з екватором меридіан ? (прямій)

6.Назвіть улюблену фразу Евкліда, яку ви часто вимовляєте на уроках геометрії. (що і треба було довести)

 

«Бліц»

1.   Що раніше на Русі називали "ламаними числами"? (дроби) 

2.   Що англійці називали ледачою вісімкою? (знак нескінченності). 

3.   Вона може бути домашньою, електронною, адміністративною. Вона є у аргументу, параметра, числа, комірки і у кожного з вас, та ще напевно і не одна, і різних видів.  (Адреса).

 

«Супербліц»

1.   Так називається особливий рухливий знак, відтворний ЕОМ на екрані дисплея і що відмічає робочу точку екрану. (Курсор). 

2.   Визначити, який комп’ютерний термін прихований у всіх словах!

1.   ПО _ _ _ ОК (суцвіття у кукурудзи)

2.   ПЕР _ _ _ КИ (одяг для рук)

3.   ОПЕ _ _ _ КА (неумисна помилка в книзі)

3.   Чому дорівнює добуток послідовних цілих чисел, що починаються числом  –5 і що закінчуються числом 0? (0).

 

Питання від викладачів

Математичний анекдот! Математика запитують: чи "Є крила у слона"? - "Є, - відповідає математик, але вони...". Закінчіть фразу двома словами!  Відповідь: ".. дорівнюють нулю".

 

Математика Ведучий. А чи знаєте ви, що таке софізм?

Софізм - неправдиве висловлювання, яке, проте, при поверхневому розгляді здається правильним, це висновок або міркування, що обгрунтовує яку-небудь явну безглуздість, абсурд або парадоксальне твердження, що суперечить загальноприйнятим уявленням. Математичний софізм - дивовижне твердження, в доказі якого криються непомітні, а часом і досить тонкі помилки. Увага! Питання!

1.   Візьмемо вірну рівність

25-15-10=15-9-6

5(5-3-2)=3(5-3-2)

5=3

Де помилка?

Відповідь: на 0 ділить не можна.

2.   Розв'яжіть рівняння:

imagex224 x23

Відповідь:  3.

 

Інформатика

1. У 1945 році до роботи над створенням комп'ютера був притягнений математик, який підготував доповідь про цей комп'ютер. Доповідь була розіслана багатьом ученим і здобула широку популярність, оскільки в ній ясно і просто були сформульовані загальні принципи функціонування комп'ютерів. Досі переважна більшість комп'ютерів зроблена відповідно до тих принципів, які були викладені в цій доповіді. 

Назвіть ім'я цього математика.  (Джон фон Нейман) 2. Стільки бітів в 2000 байт.  (16000 (у 1 байті 8 біт)).

 

Пауза

На слайді зображені фотографії 3 відомих учених. 

Пропонується інформація про учених, зображених на фотографіях. Питання: 

1. Альфред Нобель (21 жовтня 1833 10 грудня 1896)

imageШведський інженер, винайшов динаміт в 1867 і заснував велику динамітну фабрику у Франції. Пожертвував 44 млн. франків для установи премій за найважливіші дослідження в галузі фізики, хімії і фізіології або медицини, за кращий твір витонченої словесності ідеалістичного напряму і за праці, що ведуть до здійснення ідеї світу і до зближення народів. Проте більше за століття назад в цьому почесному праві було

відмовлено журналістам. А ось математикам в цьому було відмовлено із-за любовної історії.

Видатний шведський математик Миттаг Леффлер дуже наполегливо залицявся до дружини Альфреда Нобеля. Можливо причина особистої неприязні математика і чоловіка цієї жінки була в іншому, але, як то кажуть, саме із-за цього конфлікту постраждали колеги Леффлера, математики. Непорозуміння загладив американець Джон Чарльз Філд в 1932 році. 

Нобелівська премія математикам не присуджується. Премія Філда - медаль, присуджується за видатні відкриття в області математики з 1932.

2. Чарльз Беббідж (1791 - 1871) - англійський математик, винахідник першої аналітичної обчислювальної машини.

imageВперше Беббідж задумався про створення механізму, який дозволив би робити автоматично складні обчислення з великою точністю в 1812 році. За створення різницевої машини Беббідж був нагороджений першою золотою медаллю Астрономічного товариства.

У 1822 році Беббідж задумався про створення великої різницевої машини, яка дозволила б замінити величезна кількість людей, що займаються обчисленням різних

астрономічних, навігаційних і математичних таблиць. Він планував сконструювати машину за 3 роки. На процес конструювання машини вплинули трагічні події в житті Беббіджа в 1827 році. У 1834 році роботи по створенню машини були припинені. Можливо, причиною невдачі створення різницевої машиною, поряд з трагічними подіями 1827 року і недостатнім рівнем технологій того часу, стала надмірна різнобічність Беббіджа. Він піднімався з експедицією на Везувій, занурювався на дно озера у водолазному дзвін, брав участь в археологічних розкопках, вивчав залягання руд, спускаючись в шахти. Майже рік він займався безпекою залізничного руху і зробив дуже багато спеціального обладнання - у тому числі створив спідометр. Крім того, при конструюванні різницевої машини він розробив чимало обладнання для обробки металу.

Незважаючи на невдачу з різницевої машиною, Беббідж в 1834 році задумався про створення програмованої обчислювальної машини, яку він назвав аналітичною. Саме ця машина стала справою його життя і принесла посмертну славу. Тільки після смерті Чарльза Беббіджа його син, Генрі Беббідж, продовжив розпочате батьком справу. 

Беббідж залишив помітний слід в історії XIX століття. І зробив переворот не тільки в математики та обчислювальної техніки, але і в науці в цілому.

Чарльз Беббідж помер у віці 79 років 18 жовтня 1871 року.

3. Піфагор, Самоський (570-490 р. до н.е.)

imageМузика і математика - дві основні пристрасті в житті цього ученого. Він стверджував, що " усе є число". Саме у музиці уперше була виявлена, таємнича напрямна роль чисел в природі. Він збагатив музику методами побудови її фундаменту - музичної гамми. Він займався вивченням і викладанням багатьох наук: медицини, астрономії, музики, математики, етики, принципам політичної діяльності. Не

тільки філософ, а й олімпійський чемпіон з кулачного бою на 58-ій олімпіаді.

Йому належать слова: «Числа правлять світом», він сформулював та довів теорему, яка використовуються при розв’язуванні прямокутних трикутників

 

Додаткові питання

1.   Ішов собі чоловік із дружиною та брат із сестрою. Вони несли три яблука та й поділили їх порівну. Скільки було людей?

2.   Розгадайте ребуси. Як ви розумієте терміни, що вийшли? Що ви знаєте про ці поняття?

image 

    (Информатика)

 

image (Программист)

 (Накопитель)

Підсумок гри

Ян Амос Каменский сказав: "Вважай нещасним той день або ту годину, в якій, ти не засвоїв нічого, нічого не додав до своєї освіти". І ми сподіваємось, що сьогоднішнє заняття, і день не був для вас нещасним і втраченим, оскільки кожен з вас понесе з собою, щось нове, невідоме, цікаве, пізнавальне.

Після цього оголошується остаточний результат змагань, рахунок гри.

Вітають переможців. 

Ведучі дякують команді за гру, а також усім, хто брав участь у «Що? Де?

Коли?». На цьому гра закінчується. Звучить музика.

 

pdf
Додано
2 квітня 2023
Переглядів
884
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку