Гра як практичний засіб вивчення історії. Частина 1

Про матеріал
В дописі подана характеристика гри на уроках історії як засобу вивчення предмету. Проаналізовано поняття "персоніфікація", її роль при організації гри на уроках історії. Охарактеризовані види образних ігор та наведені їх зразки (наприклад гра-подорож).
Перегляд файлу

Гра як практичний засіб вивчення історії.

Частина перша

Гра на уроках історії виступає як можлива апробація учнями знань, які вони отримали на уроках. В грі з’являється відомий педагогічний парадокс – гра це водночас і реальне життя, і ілюзія реального життя. Ігрова ситуація на уроці може наблизитися до реального життя але все ж таки вона залишається грою і спирається на перенесення уявного на історичний зміст. Для гри на уроках історії необхідно місце дії і тривалість. Система ігр на уроках історії будується на важливому розумінні того, що спочатку грає вчитель, а слідом грають учні. Порушувати цю послідовність ніяк не можно. Ігри діляться на образні, аналітичні та ігри практичної взаємодії.

Образні ігри – це такі ігри, за допомогою яких вчитель монологічно створює ігровий історичний образ. В грі-монолозі вчитель демонструє можливу модель співучасті сучасної людини в розвитку історичного явища чи події. Для цього в драматизованому монолозі створюється ситуація переміщення сучасної людини в минуле. Варіанти переміщення можуть бути різними – це і машина часу, і звичайний сон, або  просто запрошення уявити це переміщення чи подорож в певну історичну епоху. Перемістившись в певну історичну епоху учні завжди контактують з певними історичними персонами, тобто ігровий монолог завжди персоніфікований. Вчитель виконує відоме правило методики – грає сам.

Персоніфікація – це вираження історичних подій та явищ в діяльності вигаданих чи дійсних історичних персон.

Монологічні образні ігри поділяються на ігри символічної персоніфікації, ігри діалогічної персоніфікації та ігри-персоніфікації з історичними діячами.

Ігри-монологи із символічною персоніфікацією – це створення певного образу за допомогою демонстрації події за допомогою дій вигаданої особи, яка символічно ототожнюється з певним історичним періодом. Вчитель будує свій монолог, мандруючи в часі, а учні є активними слухачами. Завдання вчителя полягає в тому, щоб за допомогою ігрового монологу створити ситуацію сприяння і змагання учасниками процесу і в результаті сформувати історичний образ події чи явища. Наприклад, вивчаючи тему «Виникнення ісламу та Арабський халіфат» з всесвітньої історії в 7 класі вчитель може створити образ про те, як він особисто бачив як Мухаммад розпочинав проповідувати ідеї нової релігії, з якими труднощами він зустрічався на початку цього всього. Як його переслідували, як він змушений був переселитися в Медину і т.д. Такий підхід дає можливість вчителю через власну символічну участь в цій події закріпити зв'язок між моделями поведінки людей в минулому і сьогоденні.

Ігри діалогічної персоніфікації – за формою нагадують попередні. Вчитель продовжує залишатися головним оповідачем, але створюючи ігрову ситуацію, він пропонує разом з учнями здійснити мандрівку в минуле. Більш того, учасники цієї мандрівки взаємодіють з минулим, проводять діалоги з представниками історичного періоду. Наприклад, вивчаючи Стародавній Рим можливо провести уявну мандрівку маєтком знатного римського рабовласника. Під час такої мандрівки можливі діалоги з власником, рабами, вільними громадянами Риму. Варіантів для діалогу може бути безліч.

Таким чином, персоніфікований діалог, на відміну від символічної форми ігрової персоніфікації виглядає більш активним, краще залучає учнів до участі в історичній ситуації.

Серед засобів ігрової персоніфікації гра з деталями є досить ефективною з точки зору моделей поведінки суб’єкта історії і сучасної людини. В процесі використання даного засобу в ньому може бути присутня як монологічна так і діалогічна персоніфікація. Але найбільш ефективними прийомами є актуальні предмети, які взяті із середовища учня. Це можуть бути будь-які предмети побуту. Сучасні предмети, які введені в урок історії набувають архаїчного змісту, тому що прикраси, молотки, сокири, цукор, сіль існували завжди. Яблуко з найближчого саду перетворюється в «яблуко розбрату». Таким чином, ввівши актуальні предмети та деталі в персоніфікований ігровий монолог, вчитель тим самим створює ситуацію актуалізації історичної дії і разом з тим сучасний учень через предмет, що близький і зрозумілий йому проживає свою приналежність до історичного минулого.

Гра-подорож: «Сьогодні ми відправимося в захоплюючу подорож Давнім Єгиптом. Наше завдання – познайомитися з цією країною поближче. А здійснимо ми уявну подорож на машині часу. Кожна група після закінчення подорожі повинна написати звіт, який потрібно прочитати в класі. В завданні кожній групі написано що потрібно зробити, на чому потрібно особливо зосередитися під час подорожі. Капітани команд за жеребом отримують свої конверти.

Зміст одного з конвертів: Уявіть, що ви мандруєте по Давньому Єгипті. Час вашої подорожі співпав з трагічною новиною – помер фараон Хеопс. Здається, що вся країна поринула в траур.  Цей фараон майже все своє життя будував собі гробницю – піраміду. Ви брали участь в обряді поховання, хтось із вас бальзамував фараона. Напишіть про те, що ви побачили.»

docx
Додано
1 листопада 2023
Переглядів
236
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку