Карнафель Катерина Валентинівна
вчитель географії І категорії
Великоскнитського НВК
Славутського району
Конспект уроку з географії в 6 класі
Тема: Градусна сітка на глобусі та географічній карті
Мета:
Навчальна: розширити знання учнів про градусну сітку
Розвиваюча: розвивати вміння розв’язувати задачі, проблемні ситуації, працювати з картами, складати схеми
Виховна: виховувати пізнавальний інтерес до вивчення картографічного матеріалу
Операційні цілі: учні повинні знати лінії градусної сітки (паралелі, меридіани, екватор, нульовий меридіан); вміти користуватися картами та визначати відстані на картах за допомогою градусної сітки
Тип уроку: засвоєння нових знань
Форми і методи: бесіда, проблемні запитання, обговорення нових понять, робота з картами атласу, підручниками, таблицями
Обладнання: глобус, фізична карта світу, карти атласу, кольорові олівці
Хід уроку
І Організаційний момент
ІІ Мотивація навчально – пізнавальної діяльності учнів
Моделювання проблемної ситуації
Вчитель. Діти, відкрийте,будь ласка, атласи ( фізичну карту світу) і давайте уявимо таку ситуацію: з міста Кейптаун, що у південній Африці, вирушив у плавання торгівельний корабель до Південної Америки. В якому напрямку він взяв курс? Пропливши 200 км, він зазнав аварії. Подумайте, що необхідно зробити капітану, щоб врятувати членів екіпажу? Що повинен знати капітан?
За чим , на вашу думку, можна визначити координати (місце знаходження географічного об’єкта)?
ІІІ Вивчення нового матеріалу
Вчитель: Давайте знову подивимось у карту. Що ми можемо на ній побачити, крім географічних об’єктів? Які є лінії? На земній поверхні ми можемо побачити такі лінії? Який можна зробити висновок?
Повідомлення теми уроку.
Висловіть припущення, що таке градусна сітка? (варіанти записуються на дошці).
Вчитель. Градусну сітку складають меридіани і паралелі. Вертикальні лінії – це меридіани. Горизонтальні лінії на глобусі і карті – паралелі.
Завдання: Скласти схему – рисунок градусної сітки Землі, на якій вказати земну вісь, паралелі, меридіани, екватор, Північний та Південний полюси, північну та південну півкулі.
Робота з картами
Вчитель:
Користуючись картами, виясніть:
Завдання:
Користуючись матеріалом підручника та картами атласу, порівняйте меридіани та паралелі , а результати запишіть у таблицю:
Ознаки |
паралелі |
меридіани |
форма на карті |
|
|
форма на глобусі |
|
|
напрямок простягання |
|
|
протяжність в градусах |
|
|
протяжність в кілометрах |
|
|
Знаючи, що меридіан – це дуга, яка має 180̊ та її протяжність в кілометрах (20000км), ми можемо визначити довжину 1̊ меридіана в кілометрах. Яку математичну дію потрібно зробити? Обчисліть, будь ласка.
Довжина 1̊ на різних паралелях позначена на карті півкуль з правого краю рамки.
- Які дії необхідно виконати для визначення певної відстані на картах у кілометрах за градусною сіткою?
Розвꞌязування задач:
А) від міста Париж до міста Алжир;
Б) міста Нью – Йорк до міста Пекін
не використовуючи масштаб карти
ІV. Узагальнення і систематизація знань
Прийом « Картографічна лабораторія »
Географічний міні – практикум
Позначте на контурній карті:
А) синім кольором – паралель, що перетинає найбільше озеро світу;
Б) зеленим – паралель, що не перетинає жодний із материків;
В) червоним – паралель, що перетинає найвищу гірську систему світу;
Г) коричневим – найдовшу паралель;
Д) жовтим кольором – паралелі, що перетинають найбільший острів Землі.
V. Рефлексія
Що нового ви дізналися сьогодні на уроці? Що сьогодні на уроці вам сподобалось найбільше? Чому? Які труднощі виникли при вивченні нового матеріалу? Де у повсякденному житті ви можете скористатись отриманими вміннями, знаннями?
VІ. Домашнє завдання