Градусна сітка на глобусі та географічній карті

Про матеріал
Конспект уроку для вчителя географії допоможе підготуватись до уроку з теми " Градусна сітка на глобусі та географічній карті"
Перегляд файлу

         Карнафель Катерина Валентинівна

вчитель географії  І категорії

Великоскнитського НВК

Славутського району

Конспект уроку з географії в 6 класі

Тема: Градусна сітка на глобусі та географічній карті

Мета:

Навчальна: розширити знання учнів про градусну сітку

Розвиваюча: розвивати вміння розв’язувати задачі, проблемні ситуації, працювати з картами, складати схеми

Виховна: виховувати пізнавальний інтерес до вивчення картографічного матеріалу

Операційні цілі: учні повинні знати лінії градусної сітки (паралелі, меридіани, екватор, нульовий меридіан); вміти користуватися картами та визначати відстані на картах за допомогою градусної сітки

Тип уроку: засвоєння нових знань

Форми і методи: бесіда, проблемні запитання, обговорення нових понять, робота з картами атласу, підручниками, таблицями

Обладнання: глобус, фізична карта світу, карти атласу, кольорові олівці

                                                  Хід уроку

І Організаційний момент

ІІ Мотивація  навчально – пізнавальної діяльності учнів

Моделювання  проблемної  ситуації

Вчитель. Діти, відкрийте,будь ласка, атласи ( фізичну карту світу)  і давайте уявимо таку ситуацію: з міста Кейптаун, що у південній Африці, вирушив у плавання торгівельний корабель до Південної Америки. В якому напрямку він взяв курс? Пропливши  200 км, він зазнав аварії. Подумайте, що необхідно зробити капітану, щоб врятувати членів екіпажу? Що повинен знати капітан?

За чим , на вашу думку, можна визначити координати (місце знаходження географічного об’єкта)?

ІІІ Вивчення нового матеріалу

Вчитель: Давайте знову подивимось у карту. Що ми можемо на ній побачити, крім географічних об’єктів? Які є лінії? На земній поверхні ми можемо побачити такі лінії? Який можна зробити висновок?

Повідомлення теми  уроку.

Висловіть припущення, що таке градусна сітка? (варіанти записуються на дошці).

Вчитель.  Градусну сітку складають меридіани і паралелі. Вертикальні лінії – це  меридіани. Горизонтальні лінії на глобусі і карті – паралелі.

  • Знайдіть найбільшу паралель на Землі, як вона називається?
  • На які частини умовно екватор поділяє земну поверхню?
  • Знайдіть нульовий меридіан. На які частини він умовно поділяє Землю?

Завдання: Скласти схему – рисунок градусної сітки Землі, на якій вказати земну вісь, паралелі, меридіани, екватор, Північний та Південний полюси, північну та південну півкулі.

Робота з картами

Вчитель:

Користуючись картами, виясніть:

  • Через який проміжок проведені паралелі на фізичній карті світу в атласах? Меридіани? Порівняйте отримані результати з настінною картою.
  • Висловіть припущення щодо можливості проведення даних ліній через іншу однакову кількість градусів. З чим це може бути пов’язано ?

Завдання:

Користуючись матеріалом підручника та картами атласу, порівняйте меридіани та паралелі , а результати запишіть  у таблицю:

            Ознаки

             паралелі

           меридіани

       форма на карті

 

 

       форма на глобусі

 

 

 напрямок простягання

 

 

 протяжність в градусах

 

 

  протяжність в кілометрах

 

 

 

  • Діти, давайте зараз, користуючись даними таблиці, спробуєте самостійно дати визначення поняттям «паралель» та «меридіан».
  • Пригадайте з уроків математики,  що таке дуга і в чому вимірюють її величину.

 Знаючи, що меридіан – це дуга, яка має 180̊ та її протяжність в кілометрах (20000км), ми можемо визначити довжину 1̊ меридіана в кілометрах. Яку математичну дію потрібно зробити? Обчисліть, будь ласка.

  • Чи можемо ми провести такі ж розрахунки з паралелями? Чому? Де ця величина буде найбільшою?найменшою?( вчитель заслуховує відповіді учнів)

 Довжина 1̊ на різних паралелях позначена на карті півкуль з правого краю рамки.

  • Чи потрібні нам ці знання? Де ми можемо їх використати?

- Які дії необхідно виконати для визначення певної відстані на картах у кілометрах за градусною сіткою?

Розвꞌязування задач:

  1. Знаючи, чому дорівнює 1̊ дуги меридіана, підрахуйте відстань від столиці нашої країни до екватора та полюсів у градусах та кілометрах.
  2. Визначте відстань

А) від міста Париж до міста Алжир;

Б) міста Нью – Йорк до міста Пекін

 не використовуючи масштаб карти  

  1. Визначте за картою півкуль протяжність Африки по 20-ій паралелі  в північній та південній півкулях

ІV. Узагальнення і систематизація знань

Прийом « Картографічна лабораторія »

  • За картою півкуль визначте, які з материків та океанів розташовані одночасно і в Північній і в Південній півкулях
  • Які з материків та океанів перетинаються екватором? Нульовим меридіаном?
  • В яких півкулях знаходиться наш населений пункт?
  • Який материк знаходиться одночасно в чотирьох півкулях?
  • Уявіть, що два міста А і Б в жодному випадку не можуть бути розташовані в одній півкулі. Які можливі варіанти розташування цих міст? ( Зробіть схематичні малюнки)

Географічний міні – практикум

Позначте на контурній карті:

А) синім кольором – паралель, що перетинає найбільше озеро світу;

Б) зеленим – паралель, що не перетинає жодний із материків;

В) червоним – паралель, що перетинає найвищу гірську систему світу;

Г) коричневим – найдовшу паралель;

Д) жовтим кольором – паралелі, що перетинають найбільший острів Землі.

V. Рефлексія

Що нового ви дізналися сьогодні на уроці? Що сьогодні на уроці вам сподобалось найбільше? Чому? Які труднощі виникли при вивченні нового матеріалу? Де у повсякденному житті ви можете скористатись отриманими вміннями, знаннями?

VІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати відповідний параграф підручника
  2. Скласти кросворд, використовуючи вивчений матеріал
  3. Підготувати презентацію на тему « Подорож по меридіану» чи « Подорож по паралелі» ( варіант вибирають учні )

 

 

 

docx
Додано
28 березня 2023
Переглядів
664
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку