Градусна сітка на глобусі та карті

Про матеріал
Знаннєвий компонент: формувати поняття про полюси, екватор, меридіани, паралелі, півкулі; дати уявлення про властивості й значення умовних ліній, що утворюють градусну сітку Землі; Діяльнісний компонент: розвиток первинних практичних навичок знаходження меридіанів і паралелей на глобусі та карті; удосконалити вміння працювати з географічними картами атласу; Ціннісний компонент: виховувати практичний інтерес до роботи з картами, поважне ставлення до праці картографів. Тип уроку: вивчення нового матеріалу Ключові компетентності уроку: ЗБ
Перегляд файлу

Географія 6 клас   Урок№__    Дата__________

Тема: Градусна сітка на глобусі та карті

Мета:

Знаннєвий компонент: формувати поняття про полюси, екватор, меридіани, паралелі, півкулі; дати уявлення про властивості й значення умовних ліній, що утворюють градусну сітку Землі;

Діяльнісний компонент: розвиток первинних практичних навичок знаходження меридіанів і паралелей на глобусі та карті; удосконалити вміння працювати з географічними картами атласу;

Ціннісний компонент: виховувати практичний інтерес до роботи  з картами, поважне ставлення до праці картографів.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Ключові компетентності уроку: ЗБ

Обладнання: підручник, атлас, глобус, карта.

Епіграф: «В далекі мандри ми рушаємо – багато нового і цікавого ми дізнаємось»

 

Хід уроку

ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Доброго дня любі діти, Посміхніться один одному, зберіться з думками. Будьте уважні. Активні на уроці. Доброзичливі. Робіть висновки. Порівнюйте не бійтеся помилитися, висловлюючи свої думки.

Девіз нашого уроку : « Знання - це скарб, а вміння вчитись – ключ до нього»

Отже, здобувайте знання, вчіться , ви все зможете. Я зичу вам успіху.

Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Географічна розминка (усно).

  •   Що таке географія?  
  •   Із яких частин складається географія?
  •   Яку форму має наша Земля?
  •   Наведіть приклади кулястої форми Землі? 
  •   Скільки градусів у колі, половині, четверті кола?
  •   У яких іграх використовується система координат?(Малюю на дошці поле для гри в кораблики або шахівницю).
  •   Де ще використовується система координат? Для чого?

МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ І ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Вступне слово вчителя

Давайте візьмемо м’ячик для настільного тенісу й поставимо на його поверхні крапку. Тепер спробуйте описати місце цієї крапки на поверхні м’ячика. Нелегке завдання, чи не так? Мабуть, без спеціальних методів його виконати неможливо, адже поверхня м’ячика рівна, на ній відсутні лінії, до яких можна «прив’язати» нашу крапку.

Такі лінії є на глобусі й карті, вони утворюють своєрідну сітку, яку називають градусною. Ця сітка «прив’язана» до унікальних точок нашої планети — полюсів і до лінії, про яку ми вже неодноразово згадували,— екватора. Давайте докладніше познайомимося з їхнім місцем розташування.

(Учитель оголошує учням тему й очікувані результати уроку)

Вивчення нового матеріалу.

Сьогодні на уроці ми розглянемо такі питання:

1.Паралелі

2. Меридіани

3.Градусна сітка

 

1.Паралелі

На глобусі і карті нанесені тонкі лінії ( учні їх знаходять)

Прийом «Проблемне питання»

Що вони позначають і навіщо нанесені?  Ще Ератосфен задався питанням, як точно нанести на карту міста, гори, річки. Обчислюючи розміри Землі, він зрозумів, що для орієнтуванні по карті потрібні спеціальні лінії.  Він наніс на карту систему ліній, які назвав паралелями і меридіанами. ( під час розповіді учитель на дошці схематично замальовує паралелі, меридіани, екватор)

Паралелі – це умовні лінії паралельні екватору.

Екватор – найдовша паралель, що ділить земну кулю на дві півкулі – Північну і Південну.

Детально досліджували умовні лінії градусної сітки наші географи – дослідники, зараз вони розкажуть про їх головні особливості.

Учень 1. Меридіани — це умовні лінії, які за найкоротшою відстанню з'єднують два географічні полюси Землі: Північний і Південний. На глобусі вони мають вигляд півкіл у 180 градусів, а на карті півкуль майже всі вони мають форму вигнутих ліній (дуг). Меридіан можна провести через будь - яку точку на поверхні Землі, а через те , що цих точок безліч, то можна провести скільки завгодно меридіанів. Довжина будь-якого меридіана складає 20 тис. км, тобто половину довжини окружності нашої планети, а довжина меридіана в один градус приблизно дорівнює 111 км.

Учень 2. У перекладі з латинської меридіан означає «полуденну лінію», його напрямок збігається з напрямком полуденної тіні від предметів на землі.

На місцевості, глобусі і карті меридіан указує напрямок «північ - південь». Знаючи цю властивість меридіана і його лінію, можна визначити сторони горизонту на місцевості і напрямки на глобусі і карті. Напрямок місцевого меридіана, що проходить через певну точку, можна визначити опівдні, коли тінь, що відкидається будь - яким предметом, збігається з лінією меридіана. На глобусі меридіани мають вигляд півкіл.

 

2. Меридіани

Меридіани – на глобусі і карті . називають лінії, які точно проходять з півночі на південь. Меридіанице умовні  лінії , що з’єднують полюси Землі. Початковий меридіан ( від якого іде відлік)  проходить через Гринвіцьку обсерваторію, що поблизу  Лондона  і ділить земну кулю на – Східну і Західну.

Меридіани і паралелі наносяться на всі глобуси і географічні карти. Перетинаючись вони утворюють градусну сітку. Градусна сітка Землі це сітка на глобусі і карті, що утворена паралелями і меридіанами, що перетинаються.

Географи – дослідники, зараз розкажуть про їх головні особливості.

Учень 3. Паралелі - це умовні лінії, паралельні екватору. На глобусі ці лінії представлені у вигляді кіл різної довжини, а на карті півкуль - у вигляді вигнутих ліній (дуг). Найдовшою паралеллю є екватор, який на карті має вигляд прямої лінії. Чим ближче до полюсів, тим паралелі стають коротшими, тому довжина паралелі в один градус зменшується від екватора, де вона складає приблизно 111 км., до полюсів. Як і меридіан, паралель можна провести через будь - яку точку на земній поверхні, і вона завжди буде вказувати напрямок «захід - схід».

Учень 4. Градусна сітка утворена перетином паралелей і меридіанів, дозволяє визначити географічні координати точок на земній поверхні, тобто знаходити їхню широту і довготу. Якби на нашому м'ячику, про який йшлося на початку уроку, була така координатна сітка, ми б без особливих зусиль точно визначили положення будь — якої точки на його поверхні, або, як говорять географи, знайшли би координати точки - широту і довготу.

 

Фізхвилинка.

Що, стомились ? Тож хвилинку відведем для відпочинку.

Нумо , встаньте , дітвора.

Розім’ятися пора.

Руки вгору , руки в боки

І на місці кілька кроків.

Дружно тричі всі присядем

 Посміхнемось, тихо сядем

     Відпочивши ми продовжуємо.

Прийом «Проблемне питання»

Чому сітка має назву – градусна? ( діти висловлюють свої думки) . Саме так. Тому, що усі лінії на карті та глобусі мають своє ім’я, тобто свою величину градуса.

Завдання маємо таке, завдання маємо просте.

По карті треба «погуляти»

І названі меридіани і паралелі відшукати.

Метод «Робота з контурною картою»

1 крок. На контурній карті півкуль кольоровими олівцями позначте екватор, полюси, 0-й та 180-й меридіани.

2 крок. Підпишіть червоним кольором великими літерами Північну півкулю, синім – Південну, різними штриховками – Західну і Східну

(Вчитель називає величину градусну меридіанів та паралелей, а учні знаходять їх на карті.)

 

ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

План характеристики   

Меридіани   

Паралелі

Який вигляд мають на карті півкуль  

Вигнуті лінії (дуги)           

Вигнуті лінії (дуги)           

Який вигляд мають на глобусі            

Півкіл у 180 градусів       

Кола різної довжини

Значення в градусах:   мінімальне, максимальне

  0 - 180 градусів

0 -90 градусів

Довжина в кілометрах частини  в один градус           

Приблизної 111 км.

Зменшується від екватора, де вона складає 111 км.

Які напрямки вказують    

Пн - Пд

Зх - Сх

Підсумок уроку.

Заключне слово вчителя.

Кожен у житі намагається мати власні скарби. Для деяких людей це гроші, коштовності, а для деяких - знання. Усі, хто працював на уроці і готувався додатково, збагатили себе відповідною сумою знань із цієї теми. А найголовніші скарби на сьогоднішньому уроці - ваші оцінки.

Високий

Достатній

 

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацюйте відповідний матеріал підручника.

2. Наведіть приклади координатних сіток, які використовуються в повсякденному житті. Поясніть призначення однієї з них (прикладом може бути житловий квартал, поштова адреса, шахівниця).


Характеристика

Меридіани

Паралелі

Як виглядають на карті півкуль

 

 

Як виглядають на глобусі

 

 

Максимальне й мінімальне значення в градусах

 

 

Довжина в кілометрах частини довжиною в один градус

 

 

Які напрямки вказують

 

 

Яка з географічних координат визначається з їхньою допомогою

 

 

 

Характеристика

Меридіани

Паралелі

Як виглядають на карті півкуль

 

 

Як виглядають на глобусі

 

 

Максимальне й мінімальне значення в градусах

 

 

Довжина в кілометрах частини довжиною в один градус

 

 

Які напрямки вказують

 

 

Яка з географічних координат визначається з їхньою допомогою

 

 

 

Характеристика

Меридіани

Паралелі

Як виглядають на карті півкуль

 

 

Як виглядають на глобусі

 

 

Максимальне й мінімальне значення в градусах

 

 

Довжина в кілометрах частини довжиною в один градус

 

 

Які напрямки вказують

 

 

Яка з географічних координат визначається з їхньою допомогою

 

 

 

Характеристика

Меридіани

Паралелі

Як виглядають на карті півкуль

 

 

Як виглядають на глобусі

 

 

Максимальне й мінімальне значення в градусах

 

 

Довжина в кілометрах частини довжиною в один градус

 

 

Які напрямки вказують

 

 

Яка з географічних координат визначається з їхньою допомогою

 

 

 

Характеристика

Меридіани

Паралелі

Як виглядають на карті півкуль

 

 

Як виглядають на глобусі

 

 

Максимальне й мінімальне значення в градусах

 

 

Довжина в кілометрах частини довжиною в один градус

 

 

Які напрямки вказують

 

 

Яка з географічних координат визначається з їхньою допомогою

 

 

Учень 1. Меридіани — це умовні лінії, які за найкоротшою відстанню з'єднують два географічні полюси Землі: Північний і Південний. На глобусі вони мають вигляд півкіл у 180 градусів, а на карті півкуль майже всі вони мають форму вигнутих ліній (дуг). Меридіан можна провести через будь - яку точку на поверхні Землі, а через те , що цих точок безліч, то можна провести скільки завгодно меридіанів. Довжина будь-якого меридіана складає 20 тис. км, тобто половину довжини окружності нашої планети, а довжина меридіана в один градус приблизно дорівнює 111 км.

 

Учень 2. У перекладі з латинської меридіан означає «полуденну лінію», його напрямок збігається з напрямком полуденної тіні від предметів на землі.

На місцевості, глобусі і карті меридіан указує напрямок «північ - південь». Знаючи цю властивість меридіана і його лінію, можна визначити сторони горизонту на місцевості і напрямки на глобусі і карті. Напрямок місцевого меридіана, що проходить через певну точку, можна визначити опівдні, коли тінь, що відкидається будь - яким предметом, збігається з лінією меридіана. На глобусі меридіани мають вигляд півкіл.

 

Учень 3. Паралелі - це умовні лінії, паралельні екватору. На глобусі ці лінії представлені у вигляді кіл різної довжини, а на карті півкуль - у вигляді вигнутих ліній (дуг). Найдовшою паралеллю є екватор, який на карті має вигляд прямої лінії. Чим ближче до полюсів, тим паралелі стають коротшими, тому довжина паралелі в один градус зменшується від екватора, де вона складає приблизно 111 км., до полюсів. Як і меридіан, паралель можна провести через будь - яку точку на земній поверхні, і вона завжди буде вказувати напрямок «захід - схід».

 

Учень 4. Градусна сітка утворена перетином паралелей і меридіанів, дозволяє визначити географічні координати точок на земній поверхні, тобто знаходити їхню широту і довготу. Якби на нашому м'ячику, про який йшлося на початку уроку, була така координатна сітка, ми б без особливих зусиль точно визначили положення будь — якої точки на його поверхні, або, як говорять географи, знайшли би координати точки - широту і довготу

docx
Додав(-ла)
Комарист Юлія
Додано
7 лютого 2023
Переглядів
1007
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку