Грецька колонізація 6 клас

Про матеріал

Шепетівська загальноосвітня школа І-ІІІступенів №1 ім.М.Островського

Курганський Олександр Олексійович, спеціаліст вищої категорії, "старший учитель"

Перегляд файлу

Тема: Велика грецька колонізація

Мета: з’ясувати головні причини й визначити основні напрямки Великої грецької колонізації; характеризувати життя населення грецьких колоній;  розвивати вміння визначати причинно-наслідкові зв'язки між історичними явищами; удосконалювати навички самостійної роботи, виховувати шанобливе ставлення до внеску елліністичної цивілізації в історію України.

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.

Обладнання: підручник, атлас, карта «Велика грецька колонізація», роздавальний матеріал-хмари слів за допомогою Wordарт, комп’ютер.

Основні терміни та поняття:  Велика грецька колонізація, колонія, місто-метрополія.

Основні дати: VIII ст. до н. е. - початок Великої грецької колонізації; VII ст. до н. е. - заснування перших грецьких колоній на українських землях.

Очікувані результати: Після цього уроку учні зможуть:

називати хронологічні межі Великої грецької колонізації, заснування перших грецьких поселень на території України;

показувати на карті напрямки Великої грецької колонізації, античні грецькі поселення на території України;

описувати спосіб життя і культурні пам’ятки в містах – державах Північного Причорномор’я та Криму;

застосовувати та пояснювати на прикладах поняття: «Велика грецька колонізація», «діаспора»;

використання яскравої графіки у вигляді хмарки слів на уроці дозволить зробити акценти на ключових моментах із теми вивчення, дозволить учням швидше повторити матеріал завдяки активному залученню зорової пам'яті.

Хід уроку

І.  Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Слово вчителя. Як вам уже відомо, у Х-VIIIст. до н.е. фінікійські мореплавці-торговці створили колонії на островах  Середземного моря, а також на його південному та західному узбережжях. Однак невдовзі в них з’явилися конкуренти-греки. Сьогодні ми з вами разом здійснимо захоплюючу подорож стародавніми містами Середземномор’я та Північного Причорномор’я які заснували греки, але перед тим як нам її розпочати я пропоную вам розгадати кросворд із хмаринки слів,  в якому зашифроване ключове слово  (історичне поняття). Давайте дізнаємося, що це за слово!? Розгадування кросворду із хмаринки слів.(Завдання можна роздрукувати або вивести на екран комп’ютера.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Відповіді: (скласти слово із перших букв відповідей):  Крит; Олімп; Лаконіка; Оливкова; Наксос; «Іліада»; Зевс; Ⱥристократи; Циклопи; Іліон; Язичництво

Слово вчителя. Так, вірно, це «колонізація». Колонізація – переселення людей на вільні землі та створення там нових поселень.

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя (супроводжується показом на карті).В 8 ст. до н. е. грецькі міста заснували свої колонії на берегах Апеннінського півострова, розташованого на захід від Греції. Потім, долаючи запеклий опір фінікійців, елліни осіли в західній частині Середземномор’я. Грецькі міста виникли й на єгипетському березі - у дельті Нілу. Звідси до Греції вивозили єгипетський хліб, папірус, лляну полотнину. Єгиптяни перепродавали грекам слонову кістку, пахощі, лікарські рослини та чорношкірих рабів. У Греції навіть з’явився такий вислів: «Елліни розселилися на берегах Середземномор’я, як жаби навколо ставка». Період із VIII до VI ст. до н. е. вчені називають часом Великої грецької колонізації.

Постановка мети уроку: Отже, тема нашого сьогоднішнього уроку: «Велика грецька колонізація». На сьогоднішньому уроці ми зможемо дізнатись про Велику грецьку колонізацію: її причини, напрямки. Обговоримо особливості життя греків у колоніях. А ще – будемо удосконалювати навички роботи з історичною картою і дізнаємось, чи дісталась грецька цивілізація українських земель.

Слово вчителя. Чому ж десятки тисяч греків залишали рідну Елладу й вирушали до далеких заморських країв?

ІV. Вивчення нового матеріалу.

     1. Причини та напрямки Великої Грецької колонізації.

Учні опрацьовують  текст підручника (параграф 25 с. 110, О.Бандровський. Всесвітня історія. Історія України. Інтегрований курс) та дають відповіді на питання:

- Якими були причини Великої грецької колонізації? Причини письмово систематизуються:

  •                   Нестача орної землі.
  •                   Загострення соціальних протиріч, боротьба демосу й аристократів.
  •                   Зростання кількості населення.
  •                   Пошук нових ринків збуту ремісничих товарів, вина й оливкової.
  •                   Загроза голоду, прагнення звільнитися від боргів.

 

 

Напрямки Великої Грецької колонізації.  Робота з атласами та опорною схемою.

 

 

 

 

 

  

 

 

  

 

 

 

2. Які колонії заснували греки в Північному Причорномор’ї та Криму?

У VII столітті до нашої ери грецькі дослідники-мореплавці вперше з'явилися на території сучасної України. В порівнянні з невеликими ділянками кам'янистої, бідної на врожаї землі Греції, цей край здався їм мирною напівпустелею з казково родючою землею. У Північному Причорномор’ї  греками було засновано 80 колоній. Першою грецькою колонією на півдні України вважають поселення на острові (за тих часів – півострові) Березань неподалік сучасного міста Очакова Миколаївської області. Мілетяни почали облаштовувати його в середині 7 ст. до н. е. Поселення називалося Борисфенідою (від грецької назви р. Дніпра – Борисфен). Протягом 6-5 ст. до н. е. грецькі переселенці опанували все узбережжя Чорного моря. Їхні міста на північному узбережжі скупчувалися в чотирьох регіонах – у пониззі Південного Бугу та Дністра, на Керченському півострові та на Південно – Західному березі Криму. Так, біля гирла р. Тірас (Дністер) виникла Тіра (на місці сучасного Білгорода-Дністровського) яке внесено до реєстру ЮНЕСКО як одне з 10 найстародавніших міст світу. Також є найстародавнішим містом, залишки якого ще збереглися в Україні.  На правому березі Бузького лиману - Ольвія (біля сучасного с. Парутине Миколаївської області). До найважливіших грецьких колоній належить і Херсонес Таврійський (на території сучасного Севастополя). Щоправда, постало те місто трохи згодом - наприкінці 5 ст. до н. е. На берегах Керченської протоки, яку греки називали Боспором Кімерійським, від 7 ст. до н. е. були засновані Пантикапей (сучасна Керч). Для того, щоб дізнатися які місця-колонії були засновані в Північному Причорномор’ї ми з вами переглянемо відеофрагмент «Античні міста-держави Пн. Причорномор’я».

https://www.youtube.com/watch?v=Ygqov58BkQg.

  1.    Узагальнення та систематизація знань учнів.

1. Оберіть головні причини Великої грецької колонізації:

  1.        Войовничість греків, які бажали захопити нові території.
  2.        Загострення відносин між демосом і аристократією.
  3.        Зацікавленість народів, які мешкали на берегах Середземного й Чорного морів, в існуванні грецьких колоній.
  4.        Нестача в Греції родючої й придатної для обробітку землі.
  5.        Пошук нових джерел сировини для роботи майстерень.
  1.         Установіть логічні пари. 
  1.   Тіра
  2.   Херсонес
  3.   Тірас
  4.   Пантикапей

А   Дністер

Б   Керч

В   Феодосія

Г   Севастополь

Д   Білгород-Дністровський

 VІ. Підсумок уроку.

Отже, яке значення мала Велика грецька колонізація для грецьких метрополій та на освоєння півдня України.

ВГК сприяла розширенню зв’язків, обміну досвідом й заняттями з іншими  народами. Надбання грецької культури дійшли до території сучасної України. Жителі України ознайомилися з культурою, побутом греків.

VІІ. Домашнє завдання. Опрацювати §25. Завдання на вибір: підготувати повідомлення про грецькі колонії в Північному Причорномор’ї.

 

doc
Додано
12 листопада 2020
Переглядів
5674
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку