Тема уроку: гриби – особливі живі організми. Їх будова, значення та різновиди.
Мета уроку:
Навчальна: ознайомити учнів з особливостями грибів як живих організмів. Розглянути будову шапинкових грибів та їх значення для природи і людини. Розвинути вміння розрізняти їстівні та отруйні гриби.
Розвивальна: розвивати допитливість, спостережливість, логічне мислення.
Виховна: формувати екологічну культуру та бережливе ставлення до природи. Навчити правилам безпеки під час збирання грибів.
Обладнання:
Підручник "Я досліджую світ" (Корнієнко, Крамаровська, Зарецька): https://pidruchnyk.com.ua/1552-a-doslidzhuyu-svit-3-klas-kornienko-nush.html
Мультимедійна презентація з фото їстівних та отруйних грибів.
Картки для інтерактивних завдань.
Календар погоди.
Завдання на картках для закріплення.
Хід уроку
І. Організація класу
Вітання:
Добрий день, любі дослідники! Сьогодні ми вирушимо у лісовий світ, де познайомимося з його мешканцями – грибами.
Перевірка готовності до уроку:
Перевіримо наші інструменти для дослідження: підручник, зошит, олівець, ручка.
ІІ. Повідомлення теми уроку
Ігровий момент:
"Друзі, уявіть, що ви щойно потрапили до лісу. Перед вами – завдання: знайти якнайбільше різноманітних грибів. Але будьте обережні, адже серед них є не лише їстівні, а й отруйні. Готові до пригод?"
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Заповнення календаря погоди:
"Сьогодні у нашому лісі сонячно чи дощово? Яка температура? Чи сприятлива погода для росту грибів?"
Бесіда з опорою на досвід учнів:
"Чи збирали ви коли-небудь гриби? Які знаєте назви грибів? Як визначаєте, чи гриб їстівний?"
Хвилинка настрою:
Уявіть, які саме гриби ви хочете знайти. Хто мріє про великий білий гриб? А хто хоче знайти опеньки?"
IV. Вивчення нового матеріалу
Мотивація:
"У лісі ми знайшли гриб. Але що це? Як він утворився? І чи можна його їсти?"
Розповідь учителя:
Гриби – це не рослини і не тварини, вони особливі! Вони живляться, ростуть, дихають, розмножуються і відмирають. Тіло шапинкового гриба складається з грибниці, ніжки та шапинки.
Обговорення будови грибів:
Пояснення за допомогою ілюстрацій у підручнику.
Розмножуються спорами та частинами грибниці. Деякі гриби, як дріжджі чи цвіль, використовують для випікання хліба та створення ліків.
Інтерактивне завдання:
Гра "Склади гриб": Діти отримують окремі частини (шапинка, ніжка, грибниця) і збирають гриб.
Обговорюємо, як гриб допомагає природі.
Значення грибів:
"Гриби – санітари лісу. Вони очищують природу від залишків рослин і тварин. А ще вони є їжею для нас і тварин".
Отруйні гриби – небезпека:
Перегляд фото їстівних і отруйних грибів. Пояснення відмінностей.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Завдання-гра:
"Розпізнай гриб": Учні отримують картки із зображеннями грибів. Їхнє завдання – розділити гриби на їстівні та отруйні.
Ситуаційне завдання:
"Що робити, якщо знайшли гриб і не знаєте, чи він їстівний?"
Робота з підручником:
Виконання завдань із сторінки 76.
За малюнками розкажіть, що виготовляють за допомогою грибів-невидимок — цвілі та дріжджів.
Висновок:
"Чому гриби такі важливі? Як їх правильно збирати?"
VI. Підведення підсумків
Бліц-опитування:
Що таке грибниця?
Які гриби їстівні, а які отруйні?
Чому гриби називають санітарами лісу?
Рефлексія:
На партах діти малюють або показують на картці гриб: веселий гриб (цікавий урок) або сумний гриб (нецікавий урок).
VII. Домашнє завдання
Основне завдання:
Прочитати текст підручника (с. 75–76) https://pidruchnyk.com.ua/1552-a-doslidzhuyu-svit-3-klas-kornienko-nush.html
Намалювати та підписати 2 їстівних і 2 отруйних гриби.
Творче завдання:
Вигадати казку про гриб, який допомагає лісу і записати її у зошит.