Григір Тютюнник. Повість «Климко»

Про матеріал
допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст повісті, її сюжет; розвивати навички виразного читання, виділення головних епізодів, переказування твору; самостійної роботи з книгою
Перегляд файлу

   Тема. Григір Тютюнник. Повість «Климко»

Мета: допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст повісті, її сюжет; розвивати навички виразного читання, виділення головних епізодів, переказування твору; самостійної роботи з книгою

Очікувані результати: учні знають і переказують зміст прочитаних розділів, усвідомлюють ідейно-художню цінність повісті; уміють виділяти головні епізоди твору, коментувати їх, висловлювати з приводу прочитаного власні думки.

Теорія літератури: сюжет; композиція, повість; головні та другорядні герої.

Обладнання: підручник, портрет письменника

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

  • I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

   Для справжніх лицарів немає вікових обмежень. У повісті Гр. Тютюнника «Климко» маленькі хлопчаки відчайдушно захищають гідність своєї улюбленої вчительки й навіть надають їй реальну допомогу. Війна примусила їх раптом подорослішати й узяти на свої плечі велику відповідальність. Про це ми й поміркуємо на сьогоднішньому уроці.

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Літературний диктант.

  1. Якої пори року відбуваються події в першому розділі повісті? (Восени.)
  2. Куди направлявся Климко? (У місто Слов’янськ.)
  3. З якою метою маленький хлопчик вирушив у таку дальню і небезпечну дорогу? (Щоб набрати солі й виміняти її на харчі.)
  4. Де спочатку ночував хлопець під час мандрівки? (У степу на соломі.)
  5. Хто трапився на шляху Климка? (Солдат ворожої армії.)
  6. Кого боявся незнайомець? (Партизан.)
  7. Чим закінчилася ця зустріч? (Старий солдат пожалів хлопця й дав йому галети та жменю солі.)
  8. Скільки діб уже йшов хлопець? (Вісім діб.)
  9. Яка їжа була у нього із собою? (Шість великих сухарів із білого хліба.)
  10. Що робив Климко, коли його ноги мерзли так, що аж пекли? (Зупинявся посеред дороги й одтирав їх руками.)
  11. Чим харчувався хлопчик у дорозі? (Копав і пік картоплю.)
  12. Скільки картоплин накопав Климко? (57.)
  • ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
  1. Виразне читання.

(Учні виразно читають другу умовну частину (ІІІ розділ повісті).)

  1. Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

  1. Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.

— Як побудовано цей розділ повісті?

(Автор здійснює екскурс у минуле Климка й розповідає про життя в колишній шахтній ваговій після того, як він залишився повним сиротою і без житла; говорить, заради кого він пішов по сіль.)

— Що найбільше вразило вас у цьому розділі?

— Які риси характеру героя виявилися в його діях та вчинках?

— Як вели себе італійці-окупанти? Які почуття викликають у вас ці сцени?

— Прокоментуйте сцену на базарі, коли вчителька не захотіла поміняти в спекулянта на продукти свою сукню.

(Деякі люди наживалися на війні, учителька, зрозумівши це, не захотіла мати справи з людиною, яка збагачується на чужому горі. Хлопці, як маленькі лицарі, виступили на її захист.)

  • ІV. Закріплення знань, умінь і навичок

Проблемні завдання.

  1. Опишіть власні відчуття при читанні повісті: коли на вас «віє холодом», коли на серці стає тепло, а коли просто кидає в жар від уболівання за долю героя. Відповідь проілюструйте цитатами з тексту.
  2. Прокоментуйте вірш Володимира Бровченка. Як він пов’язаний із темою уроку?
  • V. Домашнє завдання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Г.ТЮТЮННИК «КЛИМКО»

Бліц-диктат

1.    Яка епоха відтворена в повісті? (Велика Вітчизняна війна)

2.    Ім’я дядька, із яким жив Климко у бараку. (Кирило)

3.    Що продавала Наталя Миколаївна на базарі? (Трояндову сукню)

4.    Я По що необхідно було сходити Зульфату до Файзуліних? (Молоко)

5.    Хто завдав шкоди мешканцям поселення? (Італійці)

6.    Де працював дідусь? (У хлібопекарні)

7.    Як було звати дочку Наталі Миколаївни? (Оля)

8.    Харч, який герої твору вважали найціннішим. (Сіль)

9.    Місто, до якого подорожує Климко. (Слов’янськ)

 10.  Хто дав хлопчикові тапочки? (Швець)

      11.  Чому Климко якийсь час перебував у Слов’янську, а не повернувся додому? (Хворів)

      12. Скільки днів був непритомним Климко? (Три)

Чи знаєте ви зміст повісті?

1.      Ким працював дядько Кирило? (Машиністом)

2.      Що приносив дядько Климку, повертаючись із роботи? (Гостинець)

3.      Де став жити Климко, коли розбомбили барак? (У шахтній ваговій)

4.      Хто окупував селище, де жив Климко? (Італійці)

5.      Який товар на базарі був найдефіцитнішим? (Сіль)

6.      Якої пори року здійснював подорож хлопець? (Восени)

7.      Де хлопчик ночував під час мандрівки з Донбасу в Слов’янськ? (У степу)

8.      Яке лихо сталося з Климком під час подорожі? (Заболіли ноги)

9.      Прізвище діда Зульфата. (Гарєєв)

            10.   Зброя, яка була у по­ліцаїв. (Карабіни)

      11.  Кого врятували швець і Климко на базарі під час німецької облави? (Дівчину)

     12. Що запропонував Климко жінці за сіль? (Гроші)

Упізнай літературного героя
      1.  « …У куцих штанчатах, старій матросці, що колись була голубою, а тепер стала сіра».  (Климко)
      2.  «Повертався він завжди несподівано – з залізною скринькою в руці, зморений очима і усміхнений до Климка» (Дядько Кирило)
      3.  « Вона стояла з немовлям на руках, притиснувши до себе трояндову, мов сто троянд, сукню». (Наталя Миколаївна)

4.  «Він не встиг доказати, хутко присів на возі й затулив голову руками. Каменюка пролетіла над ним і вдарилася об стіну аптеки». (Бородань)

5.  «…Низенький, сухоплечий, у ватяних штанях, вовняних шкарпетках і гостроносих шахтарських чунях…приніс торбинку сухарів і, торохтячи ними, поклав на столі, а сам пішов до порога, щоб там сісти». (Дідусь Гарєєв)

6.  «Найстрашніше сталося тоді, коли він, перепочивши, підвівся, щоб іти, і впав: ноги не вдержали...» (Климко)

7.  «Вона тримала в руках чепурно, квітка до квітки складений букет чорнобривців». (Дівчина на базарі у Слов’янську)

8.  «…Сидів просто на землі, обгорнувши ноги старою сукняною ковдрою. На скронях йому густо висіялася кучерява розсадка сивини, а лице все було у зморшках».  (Швець)

9.  « Добре, що .... дала штани, хоч вони й великі, а то живого місця на ногах не зосталося б». (Тітка Марина)

10. «…Відкинувся плечима назад, обкрутнувся на одній нозі, а другою з усього маху вдарив старого вище колін». (Німецький солдат)

11.  «…Босий, у солдатському галіфе з розв’язаними поворозками і в гімнастерці без реміняки». (Солдат)

12.  « ...Штовхнуло в груди і обпекло так боляче, гостро, що в очах йому попливли червоногарячі плями» (Климко)

docx
Додано
26 лютого 2021
Переглядів
4047
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку