Тема: Звичаї, традиції українців. Єдність світу природи і світу дитячої душі. Образи гусей-лебедів.
Мета: З’ясувати, які звичаї та образи описував автор у своєму творі; схарактеризувати світ природи і світ дитячої душі; пояснити роль образного бачення світу в житті людини; формувати вміння самостійно робити висновки щодо відповідальності поведінки, вчинків літературних героїв моральним нормам; розкрити символіку образів лебедів; розвивати зв’язне мовлення, фантазію, творчу уяву; прищеплювати інтерес та пошану до народних традицій і звичаїв, любов до навколишнього світу.
Тип уроку: урок закріплення знань, умінь, навичок.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Забезпечення емоційної готовності.
(виразне читання вірша вчителем)
Пройшло століття — все довкіл змінилось.
Хоч для історії і вік — не час,
Що є тепер, тим людям і не снилось.
Та сьогодення всіх вражає й нас.
Бо кожен день несе нас до вершини,
Нові дарує мрії й відкриття,
Захоплення і диво для людини.
Таке у нас сьогоднішнє життя.
Та ми в минуле прагнем повернути,
Коли прапрадіди ось тут жили.
І пригадати нині призабуте:
Які вони традиції несли,
Які були в них звичаї і жарти,
Пісні і думи, прагнення мети...
Минуле забувати нам не варто,
Щоб у майбутнє праведно іти.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Підтримайте або спростуйте думку: «Звичаї і традиції – основа духовної культури українців»
ІV. Оголошення теми й мети уроку (слайд 2)
Завдання, які ми повинні розв’язати на уроці (слайд 3-4)
V. Опрацювання навчального матеріалу.
1. Вступне слово вчителя
Отож працюватимемо над змістом повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять,» у ній автор відобразив побут і звичаї простих селян, їхні щоденні турботи. Увесь твір пронизаний народною мудрістю. Із перших сторінок ми потрапляємо у дивовижний світ казки.
2. Бесіда
- Від чийого імені ведеться розповідь у повісті?
- Отож, головний герой – Михайлик. (слайд 5)
- Хто з героїв твору найбільше впливав на формування світогляду й характеру Михайлика?
- Яку життєву мудрість передавав дідусь онукові?
- Як ставився онук до дідуся?
- Про що Михайлик довідався зі щедрівок?
- Прочитайте і прокоментуйте епізод з тексту, у якому розповідається про той день, коли Михайлик уперше став орачем.
- Чому батько носив Михайлика до школи? Що було найкращим одягом для Михайлика? (слайд 8)
- Прокоментуйте батькові слова про те, що «Головне – свіжа сорочка і чиста совість»
Висновок: Як бачимо – батько незаперечний авторитет для хлопчика, тобто голова сім’ї, що характерне для патріархальної традиції українців.
- Стосунки між чоловіком і дружиною теж належали до вироблених віками традицій. Вихованням дітей у сім’ї займалася мати. Чи можемо стверджувати, що саме мати навчила Михайлика любові до землі-годувальниці? (слайд 9 після відповіді)
- Які вірування відображено в образі матері?
- Чи можна сказати, що материне чуйне ставлення до землі й до людини передалися хлопчику? У чому це виявляється? Який благородний вчинок вам запам’ятався?
Висновок:Михайлика виховували так, щоб він умів відчувати біль. Милосердя, благородність – свята українська традиція.
- До якого образу і з якого твору подібна мати Михайлика? Чим вона нагадує матір О. Довженка?
- Що говорить письменник у творі про повагу до батьків? Повернемось до народних традицій. У творі згадується про святкування Великодня.
- Що ви дізналися про традиційні дитячі розваги під час Великодня? (слайд 10)
- Які цікаві народні вислови трапляються у творі? Що вони означають?
*Зачитайте виписані вдома прислів’я і приказки.
- Чи живуть народні звичаї і традиції у ваших родинах? Конкретизуйте, які саме?
3. Зробіть узагальнений перелік звичаїв і традицій, описаних Стельмахом у повісті.
Висновок: Без збереження пам’яті про минуле немає майбутнього.
4. Михайла Стельмаха ми також по праву можемо назвати ліриком у прозі, який натхненно поетизує природу. Він бачить красу природи в буденному пейзажі, він олюднює природу, передаючи всю гаму почуттів героя.
- У який спосіб закарбувалося в пам’яті хлопчика дитяче сприймання навколишнього світу?
Висновок: Справді, природа для письменника – скарбниця мудрості та вияву почуттів людини.
- Як називається цей прийом? (слайд 11)
*Пригадайте, що таке символ. Що на вашу думку символізують лебеді? (слайд 12)
5. Перевірка домашнього завдання. Учнівські повідомлення
*Повість має також багато інших символів. Спробуйте пояснити їхнє значення.
VI. Рефлексія. Підсумок уроку.
- Чим вразила вас повість?
- Що корисного і повчального ви взяли для себе з повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять»?
- Про які загальнолюдські цінності йдеться в повісті? Як ви вважаєте, чи змінюються вони з плином часу?
VII. Оголошення результатів навчальної діяльності.
VІІІ. Домашнє завдання.
Підготуватися до написання творчої роботи про природу. Обдумати, що саме в ній хотілося б описати.