23 липня о 18:00Вебінар: STEM-освіта без гендерних стереотипів – запорука успішного майбутнього школярів

Григорій Сковорода – байкар. Ідея «сродної праці». Байка «Бджола і Шершень».

Про матеріал

Мета:

  • 1.Познайомитися із байкарськими творами Г. Сковороди, визначити байку як один із жанрів, вказати ознаки байок Г. Сковороди, їх повчальний характер.
  • 2.Формувати уміння аналізувати байки, пояснювати «силу» байок, робити висновки, доводити ідею «сродної праці».
  • 3.Виховувати байками Г. Сковороди філософію українського духу, гуманізм, визначення свого місця в суспільно-історичному процесі як справжніх громадян України.

Очікувані результати:

  • ü Вироблення стійкої громадянської позиції;
  • ü Допомога у виборі майбутньої професії
  • ü Опанування новою філософією серця – це любов
Перегляд файлу

Тема: Григорій Сковорода – байкар. Ідея «сродної праці». Байка «Бджола і Шершень».

Мета:

  1. Познайомитися із байкарськими творами Г. Сковороди, визначити байку як один із жанрів, вказати ознаки байок Г. Сковороди, їх повчальний характер.
  2. Формувати уміння аналізувати байки, пояснювати «силу» байок, робити висновки, доводити ідею «сродної праці».
  3. Виховувати байками Г. Сковороди філософію українського духу, гуманізм, визначення свого місця в суспільно-історичному процесі як справжніх громадян України.

Очікувані результати:

  • Вироблення стійкої громадянської позиції;
  • Допомога у виборі майбутньої професії
  • Опанування новою філософією серця – це любов

 

Хід уроку

  1. Організація класу
  2. Мотивація навчальної діяльності.

Ким був Сковорода? Сучасні словники й енциклопедії іменують його філософом, поетом, прозаїком. А ми відкриємо його грані творчості як байкаря. Через байку дослідимо головну філософію життя - ідею «сродної праці».

  1. Перевірка домашнього завдання

Що ви знаєте про Григорія Сковороду?

Я знаю, що Григорій Сковорода народився 3 грудня 1722 року в козацькій родині, в селі Чорнухи на Полтавщині.

Я знаю, що він був мандрівним філософом.

Я знаю, що він віртуозно грав на сопілці.

Я знаю, що девізом його життя були слова: «Світ ловив мене, але не піймав».

Я знаю, що він навчався у Києво-Могилянській Академії більше 10 років.

Я знаю, що він знав багато мов, любив риторику, красномовство, складав вірші.

Я знаю, що він працював учителем у Переяславському колегіумі.

Я знаю, що він у 1759 році займав посаду професора поетики Харківського колегіуму.

Я знаю, що він через десять років почав мандри.

Я знаю, що він був людиною іронічною, запальною.

Я знаю, що він вів аскетичний спосіб життя.

Я знаю, що він сам передбачив свою смерть у свого учня Михайла Ковалинського.

Хто такий аскет?

Аскет – людина, яка відмовилась від благ людського життя.

Чому Сковорода має таке прізвище? (бо він з козацького роду)

  1. Вивчення нового матеріалу

Знайомство із жанром ліро-епосу.

Греція Єзоп .jpg

Рим Федра .jpg

Франція Лафонтен .jpg

Росія Крилов .jpg

Глібов .jpgУкраїна

Сковорода .jpg
Україна

 

Байка – це невеликий повчальний твір, у якому в алегоричній формі змальовують людей.

Стильові особливості байок Григорія Сковороди:

  • Збірка називається «Басні Харківські»(30 байок)
  • Усі вони написані прозою, переважно у формі діалогу
  • Складаються з двох частин: фабула(сюжет) і сили(мораль)
  • Тексти переповнені афоризмами, прислівями і приказками

Тематичні групи байок Григорія Сковороди:

  • Тема справжньої цінності людини («Голова і Тулуб»)
  • Викриття марнославства, прагнення до матеріальних вигод («Щука і Рак», «Олениця і Кабан»)
  • Дружба, товариські взаємини («Жайворонок і Дрізд»)
  • Тема спорідненої праці («Годинникові колеса», «Бджола і Шершень», «Зозуля та Дрізд», «Жаби»)

Виразне читання і обговорення байок Григорія Сковороди. (Це дасть змогу пояснити і довести поняття ідеї «сродної праці».)

Визначення поняття «сродна праця»

  • Це праця – за покликанням. Яка приносить користь не тільки особисто, але й народу.
  • Це праця, де людина реалізує свої здібності і таланти.
  • Це праця, яка дає не тільки матеріальні цінності, але й задоволення.
  • Це праця, де треба проявляти розум, знання, любов.

Рефлексія. «Асоціативний кущ»

Після прослуханих байок, учні висловлюють своє враження у формі асоціацій на тему: «Щоб бути щасливим»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаткові запитання:

  • Якби національний банк України створив нову купюру із зображенням Г. Сковороди, то який би ви додали елемент на цю купюру після вивчення байок?
  • Ким би міг бути Григорій Сковорода? У якій професії він би міг повніше реалізуватися?

Доля дарувала Україні Григорія Сковороду, а ми морально зобовязані вслухатися в його заповіти і жити сьогодні за його величавим посланням: «Знайдімо нове серце. Одягнімося в одежу нових нетлінних надій, в нутро братолюбя. Тоді нам все живе просвітиться, весь мир заграє і заскаче. Буде нам щодня Великдень, наречемося людьми оновленими».

Вся творчість Г. Сковороди побудована на Біблійній мудрості – любові.

Звіряйте свою совість за творчістю Григорія Сковороди.

docx
Додано
29 жовтня 2018
Переглядів
463
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку