Передмова
Зарубіжна література є засобом формування кращих цінностей молодого покоління, яке зарахували до так званого покоління z, що втратило будь-який
інтерес до книги та до читання. Тому у навчальній програмі із зарубіжної літератури для 11 класу вказано, що метою викладання дисципліни, є «заохочення школярів до розширення кола читання, осягнення духовної цінності та осмислення поетики літературних творів різних епох і країн, поглиблення культурно-пізнавальних інтересів учнів, усвідомлення ними виняткової ролі художньої літератури в сучасному світі, виховання в учнів поваги до культурних надбань свого та інших народів, формування творчої особистості громадянина України з високим рівнем загальної культури, гуманістичним світоглядом, активною життєвою позицією, національною свідомістю».
Успіх викладання цього предмета залежить як від особистості вчителя, його творчого потенціалу, так і від засобів навчання, якими він володіє та вміє їх вільно та раціонально використовувати. У сучасних умовах є доцільним застосування нетрадиційної наочності у вигляді опорних схем, створених за допомогою операційна система Windows10.
Структурно-логічна схема – це опора для студента чи учня, в якій розміщена певна інформація, представлені різноманітні зв’язки між матеріалом, приведені приклади для його конкретизації чи узагальнення.
Запропоновані у посібнику схеми коротко, в чіткій логічній послідовності відтворюють основний зміст теми, композицію твору, його задум, систему образів, символіку тощо, тим самим вибудовують основу для наступної роботи над тим чи іншим матеріалом. Таким чином, схеми, розміщені в посібнику, сприяють у першу чергу міцному засвоєнню знань, є засобом систематизації отриманих знань, розвивають логіку та активізують мислення.
Доречно сказати, що застосування дає можливість скласти загальне уявлення про ті чи інші літературні явища ХХ – початку ХХI століття, охопити поглядом епоху, митців, які творили в ній, їхню творчість та її тематику, основні принципи творення літератури, уявлення про літературні напрямки, течії, їх ознаки та особливості.
Інформація на схемі розміщена у певній логічній послідовності. Як правило, в ній відбивається головне, найбільш суттєве, те, що необхідне для усвідомлення матеріалу з метою подальшого його відтворення.
Отже, запропоновані логічні схеми мають сприяти кращому запам’ятовуванню тем із зарубіжної літератури під час зорового сприйняття, яке надалі аналізується, синтезується і являє собою певний узагальнений образ. Ці фактори підвищують ефективність навчання та знижують перевантаження мозку.
Логічні схеми можна розшифрувати, використовуючи їх як роздатковий матеріал, але ці схеми статичні. Можливе також використання електронної версії, до якої додаються ефекти Microsoft Power Point, і тоді схема «оживає». Ефективним також є вибудовування схеми на уроці. Беручи готовий зразок та орієнтуючись на кінцевий результат, до якого мають прийти педагог з учнями у ході пошукової роботи, вчитель досягає результатів. При застосуванні структурно-логічної схеми як роздаткового матеріалу розгляд розпочинається в тій же послідовності.
Використання такої наочності дає можливість активно засвоювати та відтворювати навчальний матеріал, сприяє зацікавленню навчальним предметом, розвиває мовленнєві уміння та навички, допомагає проявити творчі здібності студентів та учнів, які стають співавторами та творцями логічних схем.
Укладений посібник – це одна із спроб залучення молодого покоління до досягнень світової літератури, поглиблення їхніх знань, їх творчого потенціалу, виховання високих моральних цінностей.
Навчальний посібник у першу чергу призначений для вчителів зарубіжної літератури, він також стане у пригоді учням загальноосвітніх шкіл, ліцеїв та студентам вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації.
Методика роботи над структурно-логічними схемами на уроках зарубіжної літератури
Використання наочності у вигляді схем у вивченні зарубіжної літератури є засобом узагальнення знань, а використання їх на всіх етапах уроку доцільне та виправдане. Pастосування структурно-логічних схем (СЛС) сприяє кращому усвідомленню матеріалу, формуванню ключових і предметних компетентностей, допомагає донести до учнів зміст уроку, зняти інтелектуальну напругу та перетворити урок на творчий процес.
Зазвичай, свою роботу над СЛС я планую так: я міркую над тим, що хочу на ній показати, далі розробляю саму схему (намагаюсь знайти якийсь образ, знак, форму, яка б стала яскравим вираженням суті того, що вивчається на уроці, назавжди залишилася в пам’яті учня). Частини конструкції повинні з’являтися динамічно, згідно з логікою викладання навчального матеріалу.
Отже, процес складання схеми включає:
Слід пам’ятати, що СЛС повинні відповідати смисловій структурі навчального матеріалу. Кожен логічний блок на схемі повинен бути виділеним, необхідно уникати одноманітності у використанні графічних зображень та не перевантажувати схеми. СЛС може бути чорно-білою або кольоровою, проте слід використовувати не більше 2-3 кольорів.
Зміст зображуваного може включати:
Використання СЛС можливе на всіх етапах уроку: на етапі актуалізації знань, під час підготовки до сприйняття, на етапі образного, проблемно-тематичного, порівняльного, компаративного аналізу художнього твору, під час узагальнення знань на підсумковому етапі. Але як показує досвід, найефективнішим є використання опорних схем на етапі аналізу художнього твору.
Зазвичай дані структурно-логічні схеми будуються на дошці в ході відповідей на запитання, розв’язання проблеми, під час колективної роботи. Побудова розпочинається із заздалегідь визначеного логічного центру (це може бути предмет, наприклад, злиток золота, вітрильник тощо або ключова фраза). Далі йде «завантаження» схеми інформацією, яка вступає в логічні зв’язки з попередньою. Крок за кроком за допомогою умовних знаків, лаконічної інформації, ключових фраз, влучного цитування вимальовуються конструкції, побудова яких перетворює роботу на уроці на творчий процес.
Учитель може використовувати схему у готовому та напівготовому вигляді, складати її на дошці без участі учнів під час аналізу твору, чи з залученням аудиторії, давати учням завдання самостійно скласти схеми. СЛС розкриває окреме питання (проблему, конфлікт, характер героя, композицію твору тощо) або стосується всього твору.
Після завершення роботи над схемою визначається час і місце її використання в загальній структурі уроку. Якщо застосовую схему у готовому вигляді, то іду за логікою її побудови (зазвичай це центр, а далі – за годинниковою стрілкою, розпочинаючи з «12 годин», або згори вниз чи навпаки).
Кожна оригінальна СЛС має заздалегідь розроблену модель, свою інформаційну структуру, та передбачає розробку системи запитань для роботи над нею.
Вітчизняна перекладацька школа
Без перекладу ми б жили в провінціях,
які межують з мовчанням.
Джорж Стайнер, американський літературознавець і філософ
ЛІТЕРАТУРНІ ПРЕМІЇ СВІТУ
ПРОСВІТНИЦТВО
Йоганн Ґете
«Фауст»
І частина – 1806 р.; ІІ частина– 1825 – 1831рр.
Фауст це символічний образ людства…
Фауст безкінечний і тому такий великий.
І. Гарін
Вплив філософських течій на розвиток
літератури ХХ століття
Модерністська проза початку ХХ століття
М. Пруст. « У пошуках утраченого часу» (суб'єктивна епопея)
Душа людини – об’єкт зображення і кут зору.
Перевага суб’єктивного над зовнішнім.
Проблеми: часу (пам’ять+відчуття+переживання);
міжлюдських взаємин;
«присмерку» аристократичної культури;
пошуку сенсу буття; пам'яті
Д. Джойс. Есе «Джакомо». Роман «Улісс»
Історія кохання – історія душі.
Духовний стан особистості ззовні і зсередини.
Факти біографії автора.
Композиція фрагментарна.
Час умовний.
Зображення людських почуттів.
Герой – Гамлет ХХ століття.
Франц Кафка
«Перевтілення»
1915
Михайло Булгаков
«Майстер і Маргарита»
1928-1940
Сюжет і композиція
роман-лабіринт роман-міф
Розділи |
Образи |
Проблеми й теми (вічні, філософські, морально-етичні, суспільні) |
Єршалаїмські
|
Єшуа Га-Ноцрі й Пілат
|
|
Московські |
Майстер і Маргарита |
|
|
Воланд та його свита |
|
|
Радянські обивателі й функціонери (Берліоз, Бездомний, Босой, Могарич, Лиходєєв, Варенуха, Поплавський, Римський, Варенуха тощо) |
|
Михайло Булгаков
«Майстер і Маргарита»
Проблематика роману
ГІЙОМ АПОЛЛІНЕР
«МІСТ МІРАБО»
1912 (збірка «Алкоголі» 1913)
Взірець любовної лірики
(Присвячується художниці Марі Лорансен)
Я
Схарактеризуйте ліричного героя.
«Минають дні а я ще є»
Новаторство та традиції
Гійом Аполлінер
«Зарізана голубка й водограй»
1914
(елегія;ліричний монолог)
ЗВЕРНЕННЯ ДО ДРУЗІВ
природне «олеандри в крові»
життя – антитеза смерть
голубка насильство
дівчата губи
убиті антитеза розквітлі
символіка
водограй скорбота
жаль з приводу смерті молодих
голубка природа
висока краса
духовне очищення світу
«Сонна»
вода статичність
зупинка руху
смерть
«Багрянистий»
горизонт, колір крові
«олеандри
всі в крові»
Сонце трагедія
«ранене» абсурд
війна
Райнер Марія Рільке
«Орфей, Еврідіка, Гермес»
1904
Райнер Марія Рільке
«Згаси мій зір…»
1904
Олександр Блок
«Незнайома»
1906
1 ч. (1 – 6 строфи) 2 ч. (7 – 13 строфи)
реальний світ світ ілюзій
дачі, канави
нудота вулична видіння
озеро, шлаг- образ таємничої Незнайомої
бауми
прогулянки місцевих в туманному вікні
дотепників з дамами капелюшок з перами
сумнівної поведінки поява Незнайомої
п’яні вигуки дівочий стан
тугі шовки
жіночий виск
ресторанні сцени чорна вуаль очі сині-сині
КОНТРАСТ
міщанське існування, таємничий посланець світу
позбавлене високих поривань, справжньої краси,
благородства, виявів духовності символ світлого життєвого
ідеалу, до якого прагне
душа ліричного героя
Анна Ахматова
«Реквієм»
1934 -…
Володимир Маяковський
«А ви змогли б?»
1913
|
С М И С Л О В І
М О Т И В И |
|
|
мотив міста і мотив нової «машинної цивілізації» |
|
||||
|
||||
образ флейти (загальновживана за часів Маяковського метафора поезії) |
||||
|
||||
|
||||
|
декларація власних принципів поетичного мистецтва, поданих через своєрідне футуристичне бачення |
|||
|
|
Володимир Маяковський
«Борг Україні»
1926
Борис Пастернак
«Зимова ніч»
1947
Джордж Оруелл
«Ферма тварин»
1945
Повість-притча
Антиутопія, або Негативна утопія, зображення у художній літературі небезпечних наслідків, пов’язаних з експериментуванням над людством задля його «поліпшення», певних, часто принадних соціальних ідеалів.
Бертольд Брехт
«Матінка Кураж та її діти»
1939
п’єса-пересторога
п’єса-парабола
12 картин
доля доля
доля матінки Кураж німецького всієї
народу Європи
ВІЙНА? ТАК! |
МИР |
|
|
дала тимчасовий зиск |
«Мир – це безглуздя…» |
«Тільки війна може навести лад...» |
|
«... без війни порядку немає». |
|
забрала всіх дітей |
підтекст – протест проти демагогічної пропаганди війни фашистами
|
|||||
|
|||||
в основі – п’єса Гріммельсгаузена «Життєпис пройдисвітки і бродяги Кураж»
|
|||||
|
|||||
принципи «епічного театру» «ефект очуження»
|
|||||
|
|||||
|
|||||
проза || вірші |
діалог || пісня (зонги) позиція, драматичний конфлікт |
звернення автора до глядачів |
використання фотографій і кіно |
короткий виклад подій перед картиною |
|
ГЕНРІК Белль
«Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...»
1950
(антивоєнний твір)
школа довоєнна |
= |
школа антична |
||
|
||||
дім дитинства, радощів, сміху |
ШКОЛА |
трупарня, «місто мертвих», «мертвий дім» |
||
кульмінація
впізнання
серцем
«Його серце озвалося..., десь у потаємному куточку зринув переляк,
глибокий і страшний».
«Побачити своє письмо – гірше, ніж побачити себе самого в дзеркалі...»
«Серце в мені не озивалося».
«... Жодне чуття нічого тобі не каже, самі тільки очі: жодне чуття
не говорить тобі, що ти у своїй школі...»
Пауль Целан
«Фуга смерті»
1944
Предмет – Освенцім
Жанр – риси балади
елегії
надгробного плачу
ритуального танцю
репортажу
видіння
Побудова – на музичному принципі контрапункту
«Фуга смерті»
трагедія голокосту
трагедія єврейського
народу
(із збірки «Пісок з урн»)
Ернест ГЕМІНҐВЕЙ
«Старий і море»
1952
(повість-притча)
ПРОВІДНІ МОТИВИ ПОВІСТІ
самотності незвичайної риби хлопця бейсболу покликання людини незвичайного старого |
|
Життя – боротьба
проти риби Людина бореться
Сантьяго проти акул за те, щоб бути
проти себе людиною
Ернест ГемінҐвей
«Старий і море»
1952
ПРОБЛЕМАТИКА
Людина Людина
і природа і суспільство
ГАбріель Маркес
«Стариган з крилами»
1955
РЕАЛЬНЕ
земне
Романтико-символічне
ФАНТАСТИЧНЕ
буденний побут і образи янгола,
психологія мешканців жінки-павука
невеличкого рибальського
селища
Чому люди, яким так пасували б ангельські крила, цих крил не мають?
Чи взагалі потребує людство зустрічі з ангелами?
ГУМОР ІРОНІЯ САРКАЗМ ГРОТЕСК
ЯНГОЛ СЕЛИЩЕ ВСЕ ЛЮДСТВО
Ясунарі Кавабата
«Тисяча журавлів»
1951
Ознаки театру Ежена Йонеску
«Театр абсурду»
«Позначати словами, які нічого не говорять, речі, про які нічого не можна сказати»
Е. Йонеско
Постмодернізм
домінуючий напрям сучасної літератури
Милорад Павич
«Скляний равлик»
1998
Оповідання
Жіноча версія історії |
Чоловіча версія історії
|
напрямок «Панна Хатчепсут» |
напрямок «Пан Давид Сенмут, архітектор» |
зустріч, обмін запальничкою і скляним равликом обмін душевним теплом спроба запалити свічку кохання
|
|
друга зустріч, згадка про Ніферуге натяк на спільне минуле взаємне впізнання
|
|
розділ «Декоративна свічка»
|
розділ «Запальничка» |
негативна версія вибух
|
позитивна версія поцілунок |
висновки |
|
фатальне кохання, яке призводить до трагічної загибелі закоханих, але зберігає їхні імена у вічності |
кохання долає смерть і відкриває шлях до нового життя |
Список використаних джерел
ЗМІСТ
Передмова………………………………………………………………. |
1 |
Методика роботи над структурно-логічними схемами на уроках зарубіжної літератури………………………………………………….. |
3 |
Вітчизняна перекладацька школа……………………………………... |
5 |
Просвітництво………………………………………………………….. |
7 |
Йоганн Гете «Фауст»…………………………………………………... |
8 |
Вплив філософських течій на розвиток літератури ХХ століття…… |
9 |
Модерністська проза початку ХХ століття…………………………... |
10 |
Франц Кафка «Перевтілення»………………………………………… |
11 |
Михайло Булгаков «Майстер і Маргарита»………………………….. |
12 |
Михайло Булгаков «Майстер і Маргарита». Проблематика роману.. |
13 |
Гійом Аполлінер «Міст Мірабо»……………………………………… |
14 |
Гійом Аполлінер «Зарізана голубка й водограй»…………………… |
15 |
Райнер Марія Рільке «Орфей, Еврідіка, Гермес»……………………. |
16 |
Райнер Марія Рільке «Згаси мій зір…»………………………………. |
17 |
Олександр Блок «Незнайома»………………………………………… |
18 |
Анна Ахматова «Реквієм»……………………………………………... |
19 |
Володимир Маяковський «А ви змогли б?»…………………………. |
20 |
Володимир Маяковський «Борг Україні»……………………………. |
21 |
Борис Пастернак «Зимова ніч»………………………………………... |
22 |
Джордж Оруелл «Ферма тварин»……………………………………... |
23 |
Бертольд Брехт «Матінка Кураж та її діти»…………………………. |
24 |
Генрік Белль «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»……………. |
25 |
Пауль Целан «Фуга смерті»…………………………………………... |
26 |
Ернест Гемінґвей «Старий і море»…………………………………… |
27 |
Ернест Гемінґвей «Старий і море». Проблематика………………….. |
28 |
Габріель Маркес «Стариган з крилами»……………………………… |
29 |
Ясунарі Кавабата «Тисяча журавлів»………………………………… |
30 |
Ознаки театру Ежена Йонеску. «Театр абсурду»……………………. |
31 |
Постмодернізм………………………………………………………….. |
32 |
Милорад Павич «Скляний равлик»…………………………………… |
33 |
Список використаних джерел…………………………………………. |
34 |
Апробація
Апробація
Методика використання СЛС апробована в ході викладання зарубіжної літератури на ІІ курсах педагогічного коледжу як загальноосвітнього предмета та в 11 класах ліцею «Політ» при Кременчуцькому педагогічному коледжі ім. А. С. Макаренка. Апробація опорних схем проходила протягом 2019-2020 навчального року.
Ідея використання структурно-логічних схем не нова, проте новизна роботи в тому, що даний метод використовується як система при викладанні саме зарубіжної літератури. Кожна схема є витвором авторської фантазії, реалізацією власного бачення способів моделювання схем та вкладання в них певної інформації.
Дякуючи схемам, учні виявляють хороші знання, так як процес його сприйняття і розуміння спрощений за допомогою схем.
Практичний досвід використання СЛС дозволив узагальнити зібраний матеріал і створити методичний посібник.
Результативність
Сама методика моделювання опорних схем сприяє активізації навчального процесу, сприяє активній розумовій діяльності. Студенти та учні не просто сприймають навчальний матеріал, вони стають активними учасниками дослідження, вирішують проблемні питання, шляхом «мозкового штурму» визначають проблематику творів, вчаться аргументувати, вдаються до аналізу, синтезу, узагальнень та виявлення суттєвого, вступають в діалог за змістом опор, ставлять питання по схемі в т.ч. високого і низького рівня та ін.
Діяльність в умовах співпраці створює умови для розвитку критичного мислення. Саме таке навчання є якісним і приносить хороші результати. Значно поліпшилась якість написання контрольних робіт, де учні та студенти у відповідях легко відтворюють знання у вигляді схеми.
Завдяки своїй лаконічності та яскравості опорні схеми, створені в Windows 10, сприяють міцному засвоєнню знань у невимушеній атмосфері, розвивають логічне мислення та творчий потенціал студентів та учнів.
Співпраця
У ході моделювання учнями схем та обговорення змісту готових використовується робота в парах та робота в невеликих групах. Йде активний процес обговорення змісту опорних схем при залученні до складання схем матеріалів підручника. Складання схеми учнями ̶̶ це завжди діалог, до якого вони залучаються, працюючи в творчих групах під час проектної діяльності. Саме у роботі над проектом одним із кінцевих результатів дослідження є складання та презентація схем.
1