Громадянська освіта. 10 клас. Практичне заняття «Родинний бюджет»

Про матеріал
Практичне заняття «Родинний бюджет» (до розділу VІ «Взаємодія громадян держави в досягненні суспільного добробуту») Учні мають навчитися: -пояснювати, що таке сімейний бюджет, види доходів, витрати; -розрізняти види бюджету в залежності від співвідношення доходів і витрат; - раціонально розраховувати витрати і співставляти їх з доходами; -визначати свою роль у формуванні сімейного бюджету
Перегляд файлу

1

 

Громадянська  освіта. 10 клас.

Практичне заняття  «Родинний бюджет»                                                    

 (до розділу VІ  «Взаємодія громадян держави в досягненні суспільного добробуту»)

Учні мають навчитися:

-пояснювати, що таке сімейний бюджет, види доходів, витрати;

-розрізняти види бюджету в залежності від співвідношення доходів і витрат;

 - раціонально розраховувати витрати і співставляти  їх з доходами;

-визначати свою роль у формуванні сімейного бюджету.

 Тип уроку. Урок формування та вдосконалення предметних умінь

 

                                                     Перебіг  уроку

І. Підготовчий етап (5 хв.)

1. Перевірка готовності класу до уроку.

На початку уроку  слід об`єднати учнів у три «групи-сім`ї».

2. Активізація пізнавальної діяльності учнів.

    На цьому етапі уроку учням пропонуємо виконати вправу «Асоціації»:    

 озвучити асоціації, котрі викликають  у них слова, названі вчителем.

  Наприклад:  бюджет-сукупність доходів та витрат; доходи- поповнення    

  бюджету;   витрати- витрачення бюджету.

    Просимо висловити припущення щодо використання цих слів у     

  подальшій роботі на уроці.

  ІІ.  Основний етап ( 25-30 хв.)

1.Оголошення теми, визначення навчальних цілей; мотивація пізнавальної діяльності.

  Використовуючи прийом «Мрія», учитель пропонує школярам   озвучити свої мрії.

  Учитель наголошує, що здійснення мрій залежить тільки від нас самих.

        Переглядаючи відеосюжет  пропонуємо учням  визначити яка актуальна проблема була представлена?

       Учитель оголошує тему практичного заняття  «Родинний бюджет»

                                                              Нажити багато грошей – хоробрість,

                                                         зберегти їх – мудрість,

                                                         а уміло витратити – мистецтво.

     Б. Авербах

    Учні коментують епіграф до уроку та формулюють проблемне питання: «Як навчитися зберігати та вміло витрачати гроші?»

     Використовуючи прийом «Кроки вперед», учні висловлюють свої думки щодо очікуваних результатів уроку.

  1. Опрацювання навчального матеріалу. Формування та вдосконалення вмінь та навичок.

 Учні пригадують, що означає  поняття «бюджет»

(Саме слово бюджет у перекладі з англійської означає «грошова сумка». З одного боку – це розподіл доходів та витрат людини, родини, міста, країни за певний термін. З іншого боку, це сума грошових коштів у розрахунку на деякий період часу).   

    Користуючись технологічними картами (додаток), учні пригадують визначення понять  доходи та витрати. Працюючи в групі, розміщують картки з відповідними категоріями доходи/ витрати на відповідних плакатах та коментують.

На магнітній дошці розміщені 2 плакати:

  1. Витрати сімейних доходів (куди витрачається бюджет сім′ї);
  2. Джерела сімейних доходів (як поповнюється бюджет сім′ї).

Учням роздаються картки із зазначенням таких понятійних категорій:

- спадок                                                                - виграш у лотерею

- комунальні послуги                                          - лікування

- відпочинок                                                        - одяг, взуття

- доходи від домашнього господарства            - навчання

- першочергові потреби                                      - стипендія

- новий автомобіль                                              - пенсія

- державна допомога                                           - субсидія

- заробітна плата 

 Пояснення вчителя.

   Проте, в залежності від величини доходів і витрат бюджет може бути трьох видів. Якщо доходи дорівнюють витратам, то бюджет є збалансованим, якщо витрати перевищують доходи – бюджет дефіцитний, якщо доходи перевищують витрати – бюджет надлишковим. (Пояснення вчителя супроводжується показом терезів).

 Робота в групах.

        «Групи-сім’ї»  обирають  конверт із завданням.  Отримавши завдання, учні підраховують бюджет   своєї  сім’ї.  На   дошці   розміщені  терези,  які  символізують  вид родинного бюджету: збалансований, дефіцитний та надлишковий. Учням пропонується прикріпити фото сім′ї до тих терезів, які відповідають їхньому бюджету.

 Вчитель підводить підсумок роботи виконаної учнями, акцентуючи увагу на нових термінах.

 Завдання 1.

Родина Петренків вирішила підрахувати, свої витрати і доходи за місяць, щоб дізнатися чи вистачить їм грошових коштів до наступної зарплатні. Допоможіть родині підрахувати їх доходи та витрати та визначіть яким є їх бюджет.

Доходи (в гр. одиницях):                                Витрати (в гр. одиницях):                                                 

заробітна плата 200                                             купівля взуття 50

виграш у лото «Забава» 50                             плата за ремонт телевізора 70

стипендія 50                                                     плата за комунальні послуги 180

проценти за вкладами  100                             витрати на харчування 70

доходи від оренди житла 65                           плата за  проїзд 20

премія мами 70                                                плата за навчання 150

доходи від домашнього господарства 120    купівля комп’ютера 150

пенсія 50                                                       ремонт холодильника   30    

додаткова грошова винагорода 20                відвідування театру 20

Завдання 2.    

Родина Гапоненків вирішила підрахувати, свої витрати і доходи за місяць, щоб дізнатися чи вистачить їм грошових коштів до наступної зарплатні. Допоможіть родині підрахувати їх доходи та витрати та визначіть яким є їх бюджет.

Доходи (в гр. одиницях):                                Витрати (в гр. одиницях):                                                 

заробітна плата 300                                         купівля взуття 100

відвідування театру 50                                    плата за ремонт телевізора 10

стипендія 180                                                   плата за комунальні послуги 180

проценти за вкладами  70                               витрати на харчування 200

доходи від оренди житла 80                           плата за  проїзд 90

премія мами 20                                                плата за навчання 170

доходи від домашнього господарства 85      ремонт холодильника   10    

пенсія 110                                                      

Завдання 3.

Родина Василенків вирішила підрахувати, свої витрати і доходи за місяць, щоб дізнатися чи вистачить їм грошових коштів до наступної зарплатні. Допоможіть родині підрахувати їх доходи та витрати та визначіть яким є їх бюджет.

Доходи (в гр. одиницях):                            Витрати (в гр. одиницях):                                                

заробітна плата 600                                         купівля взуття 250

відвідування театру 40                                плата за ремонт телевізора 100

стипендія 210                                               плата за комунальні послуги 230

проценти за вкладами  50                           витрати на харчування 330

доходи від оренди житла 40                       плата за  проїзд 100

премія мами 100                                          плата за навчання 100

додаткова грошова винагорода 100           ремонт холодильника   30  

пенсія 80

Учням пропонується на основі отриманих знань пояснити епіграф уроку. Вчитель задає питання і в процесі здійснює коментарі відповідей учнів.                                                     

  1.   Який вид бюджету, на ваш погляд, є кращим? (Орієнтовна відповідь: збалансований, адже ми можемо задовольнити свої потреби і при цьому не відчувати гострої нестачі у грошових коштах.)

 2.Яку роль відіграєте саме Ви у формуванні сімейного бюджету? (Орієнтовна відповідь: кожній дитині батьки дають кишенькові гроші, за допомогою яких дитина купує бажані блага – здійснюються витрати сімейного бюджету; у більш дорослому віці діти можуть отримувати самостійний дрібний заробіток – формуються доходи сімейного бюджету.)

    Продовжуючи  працювати  в групах,   учні  розташовують колажі в програмі Movie Maker  логічно послідовно в напрямку «збалансований бюджет», «надлишковий бюджет», «дефіцитний бюджет», створюють навчальний фільм та презентують його.

      Питання учням.

  1. Що таке «подушка безпеки»?
  2. Висловіть свої припущення. «Подушка безпеки» в сімейному бюджеті- це необхідність?

 ІІІ. Завершальний етап (10 хв.).

1.Систематизація, узагальнення вивченого на уроці. Контроль навчальних досягнень.

«Групи-сім`ї», які мають «збалансований бюджет» та «надлишковий бюджет» надають корисні поради «Як правильно планувати сімейний бюджет» (додаток технологічна карта практичного заняття).

«Група-сім`я», яка має «дефіцитний бюджет» складає сенкан до поняття

«бюджет»

Приклад сенкану

  1.   Ключове слово           Бюджет
  2.   2 іменники –                  Гроші, витрати, доходи.
  3.   3 прикметники –           Збалансований, дефіцитний, надлишковий.
  4.   Речення –                      Люди, постійно дбайте про поповнення сімейного

                                             бюджету.

  1.   Підсумок –                    Збалансований.

2.Підбиття підсумків уроку.

Вправа «Три кроки»

Учням пропонується висловити

Три головні моменти, і я осмислив (ла)…

Дві речі, які я запроваджу в практику…

Одне питання, яке мене хвилює…

     Повернувшись до навчальних цілей  і завдань, зазначених на початку уроку, учні співставляють очікувані ними результати навчальної діяльності, визначають над якими питаннями ще слід попрацювати. Участь всіх дітей у завершальному етапі забезпечується взаємооцінюванням або самооцінюваням їхньої пізнавальної діяльності.

Домашнє завдання: підготуватися до уроку узагальнення – тестові завдання стор. 157 – 158.

 

 

 

 

docx
Додано
23 лютого
Переглядів
2148
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку