Групи прикметників за значенням. Якісні, відносні та присвійні прикметники.

Про матеріал
Розробка уроку з теми "Групи прикметників за значенням. Якісні, відносні та присвійні прикметники".
Перегляд файлу

Тема уроку. Групи прикметників за значенням. Якісні, відносні та   присвійні прикметники.

Мета уроку. Формувати у шестикласників уміння розрізняти якісні, відносні та присвійні прикметники;

розвивати усне й писемне мовлення;

виховувати повагу до українських традицій.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.

Обладнання: картки психологічного настрою, підручник, мультимедійна дошка, роздатковий матеріал.

 

                                              Перебіг уроку

 

І. Організаційний момент.

   Психологічний настрій уроку

II. « Мозковий штурм»

   Бесіда

-Яка частина мови називається прикметником?

-Які ознаки можуть виражати прикметники?

-Назвіть граматичні ознаки, властиві цій частині мови. Як їх слід визначати?

-Розкажіть про синтаксичну роль прикметника в реченні, наводячи приклади.

-Яка роль прикметника в мовленні?

ІІI. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Лексико-орфографічна хвилинка. Списати, вставити пропущені букви, підкреслити прикметники, пояснити значення виділених слів.

 

Дім Божий, за законами церковної архітектури, зав..ршується сф…ричною пов…рхнею – куполом, маківкою, банею. Купол символізує небо, космос, Богову сферу, царство н…бесне. Вінчає храм голова, на якій стоїть хрест. Українс…ка  трад…ція від…ає перевагу багатоглавим церквам…

                                                                                                 (За календарем)

Ключове питання: За якими особливостями групують прикметники?

          -Чи можна до прикметників церковна, сферична, українська поставити питання чия?

         -Чи утворюють вони ступені порівняння?

 

 

ІІІ. Пояснення теми.

            1.Робота з підручником ( вивчення правила).

            2.Розглянемо та проаналізуємо таблицю, спроектовану на дошці.

Якісні

Відносні

Присвійні

Який? Яка? Яке?

Який? Яка? Яке?

Чий? Чия? Чиє?

Повні

короткі

зелений

дрібний

повна

здоровий

зелен

дрібен

повен

здоров

 

 

 

 

 

церковна архітектура,

сферична поверхність, українська традиція

 

вчителева книжка, батькова шапка, Андрійків портфель, пташиний спів, собачий хвіст

C:\Documents and Settings\Svetka-koketka2007\Мои документы\Мои рисунки\42_1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Documents and Settings\Svetka-koketka2007\Мои документы\Мои рисунки\42_6.gif

 

 

 

 

 

C:\Documents and Settings\Svetka-koketka2007\Мои документы\Мои рисунки\42_3.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

IV.Хвилинка відпочинку.

  Прочитайте усмішки, визначте прикметники, з’ясуйте, до якої групи за значенням вони належать.

1.- Чому ми кажемо «материнська мова»?

   - Бо мати більше говорить, ніж батько.

2.- Яка була погода під час канікул?

   - Святкова.

3.- Чому це ти, Івасю, тільки двійки та трійки на уроках заробляєш?

   - Треба, тату, з найменшого починати…

                                                                         ( І.Страшко)

 

 

 Розподільний диктант.

  1.  Розподілити за ознаками у ІІІ стовпчики якісні, відносні, присвійні прикметники.

Важкий, гострий, зимовий, материна, сучасна, вовчий хвіст, ясний, довголітній, Тарасів, добра, залізний, дрібний, золота, тітчин.

  1. Випишіть прикметники, поділивши їх на групи.

На кам’янистому схилі, в зеленій гущавині дерев, ледь видніється лісникова хата з гнучкою радіощоглою на ній. Над озером пливла м’яка й тендітна тиша.

V. Цікава сторінка.

1. Це треба знати! Розглянемо таблицю «Властивість прикметників переходити з однієї групи в іншу.

Порівняймо


Залізні нерви

переносне значення

міцні (найміцніші)

відносно-якісний

 

Заячий характер

переносне значення

який? боязкий,

присвійно-якісний

 

Залізний замок

пряме значення

зроблений із заліза

відносний

 

заячий слід

пряме значення

слід зайця(чий?)

присвійний

 

 


 1.Творчий диктант. Назвіть поняття, які можна характеризувати такими прикметниками.

          а) запашний, свіжий, теплий, смачний…

б) гарний, святковий, урочистий, новий, сучасний…

в) чиста, свіжа, випрана, накрохмалена… 

г) затишний, гостинний, власний, просторий…

д) цікава, захоплююча, нова, корисна…

2. Уведіть прикметники в речення так, щоб вони належали до різних розрядів.
Наприклад, золота каблучка (пряме значення) - золоте серце (переносне значення).

Легкий, зміїний, лисячий.

V. Рефлексія.

Отже, що нового ви дізналися про прикметник?

- Чого навчилися?

- Що не вміли, а тепер вмієте?

- Оцінювання учнів.

- Оцініть свій настрій на кінець уроку.

- Наступна тема «Ступені порівняння якісних прикметників». Що б ви хотіли почути, зробити?..

VI. Домашня робота. Вивчити матеріал відповідного параграфа. З підручника української літератури виписати по 5 речень з прикметниками кожної групи.

 

                                            

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
8 грудня
Переглядів
25
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку