Групи слів за значенням: омоніми. Подорож до Омонімії.

Про матеріал
Конспект уроку допоможе учням здійснити подорож чарівною країною! Матеріали конспекту допоможуть учням розрізняти омоніми та багатозначні слова! У конспекті використані авторські завдання на платформі WordWall.
Перегляд файлу

Тема. Групи слів за значенням. Омоніми. Ознайомлення зі словником омоні­мів

 

СЗЛ: Українська мова — один з найважливіших складників української культури.

Мета:

  • навчальна: здійснити поглиблення відомостей учнів про групи слів за значенням (омоніми); навчити учнів добирати омоніми та використовувати їх у повсякденному мовленні з метою уникнення лексичних помилок, ознайомити учнів зі словником омонімів;
  • розвивальна: розвиток образного мислення та творчих здібностей;
  • виховна: виховування любові до праці, мотивація до навчання.

Внутрішньопредметні зв’язки: фонетика, лексикологія, словотвір, морфо­логія, орфографія, синтаксис, пунктуація.
Міжпредметні зв’язки: суспільствознавство, мова, література.

Методи і прийоми, форми роботи: бесіда, пояснювально-ілюстративний метод, творчо-пошуковий метод. Прийом можливого вибору, прийом рольових ігор. Форми роботи: робота з підручником, картками, творча робота.

Обладнання: підручник, презентація, таблиці, онлайн-ігри, роздатковий матеріал.
Тип уроку: урок вивчення  нового матеріалу.

Епіграф до уроку: 

                         В науку немає коротких шляхів.

Японська приказка

 

 

План уроку:

І.Ознайомлення учнів із завданнями уроку ( 3хв)

ІІ.Повторення вузлових питань розділу ( 10хв)

ІІІ.Усні та письмові вправи на матеріалі повторення( 22 хв)

ІV.Підсумки проведеної роботи ( 4 хв)

V.Виставлення оцінок (2 хв)

VІ.Завдання додому та інструктаж про його виконання( 4 хв)

Хід уроку

І.Ознайомлення учнів із завданнями уроку

Доброго ранку, любі діти! Сьогодні ми з вами продовжуємо мандрувати чарівною планетою української мови Лексикологією. Пропоную сьогодні зазирнути до чарівної крамниці під назвою «Омонімія». Сьогодні ми ознайомимося з асортиментом товарів омонімів, спробуємо зрозуміти відмінність між ними. Навчимося не плутати їх з безкоштовними речами – багатозначними словами. У кожного на партах є іграшкові гроші, ви можете придбати собі на згадку деякі слова. Кожен приготувався, давайте розпочинати!

Використання іграшкових купюр

Використання створеної презентації

Робота з опорними схемами

ІІ.Повторення вузлових питань розділу

Бесіда

Шановні покупці! Ми готові купувати товари? А де ж подівся продавець? Він у лабіринті! Давайте разом визволимо його, відповідаючи на запитання!

Використання створеного матеріалу на платформі WORDWALL (додається посилання).

[ https://wordwall.net/ru/resource/23935863 ]

 

  1. Як називаються слова, які однакові за написанням, але різні за значенням?
  2. Як називаються слова, лексичні значення яких пов'язані між собою, випливають одне з одного?
  3. Як називаються слова, лексичні значення яких не пов'язані між собою?
  4.  Як називаються слова, які є протилежними за значенням?

Ми з вами визволили продавця! Тепер мерщій здійснювати покупки!

Використання створеної презентації

Застосування пояснювально-ілюстративного методу

ІІІ.Усні та письмові вправи на матеріалі повторення

Які гарні слова ви придбали! Молодці!

Робота з підручником

 

Ми така гарно з вами попрацювали! А зараз я пропоную вас спробувати себе в ролі дослідників-шукачів! Наші омоніми загубилися! Давайте їх знайдемо та повернемо до крамнички!

Вправа (картки)

1. Співає зозуля (кує) — б’є молотом коваль (кує).                                    

2. Велика ділянка ґрунту, на якій росте пшениця (поле) — людина грядку... (поле)

3. Небесне світило (Місяць) — проміжок часу в 30 днів (місяць).

4. Вулканічна маса (лава) — на ній сидять у дворі бабусі (лава).

— Як називаються дібрані вами слова? (Омоніми)

Гра «Знайди омонім»                   (картки)                          

  • Сім подорожніх на віз, аби тільки кінь віз.
  • Дівчина без коси не має краси. Коси, коса, поки роса.
  • Млин меле — мука буде, язик меле — мука буде.
  • Хто любить музику, той не може не любити життя. Нащо нам музики, коли в нас довгі язики.

 

 

ІV.Підсумки проведеної роботи

Молодці! Діточки! Ми сьогодні з вами багато роботи виконали! На ваших партах знаходяться цікаві картки, на яких зображені різні смайли. Пропоную вам обрати смайлик, який, на вашу думку, сьогодні є результатом нашої з вами роботи!

Рефлексія: «Смайлики»

 

V.Виставлення оцінок

Нехай придбані вами слова перетворяться на оціночки, які відтепер житимуть у ваших щоденниках.

VІ.Завдання додому та інструктаж про його виконання

§13. Повторити правила, виконати вправу 106. Створити хмару слів за темою «Омоніми», скориставшись посиланням:    

https://worditout.com/word-cloud/888672  .

 

 

 

 

 

doc
Додано
14 листопада 2021
Переглядів
1173
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку