Як виявити схильність дитини до суїциду, про які суїцидальні реакції повинні знати батьки, та яка реакція батьків допоможе підлітку відчути себе потрібним та люблячим.
Комунальна організація (установа, заклад)
«Шосткинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №7
Шосткинської міської ради Сумської області»
Поведінкові ознаки суїцидальної загрози
Групова консультація для батьків
Підготувала
Практичний психолог
Федоренко Світлана
Мета: ознайомити батьків з основними причинами суїцидальних намірів, реакціями батьків на тривожні фактори, які можуть свідчити про суїцидальну загрозу.
Аудиторія: батьки учнів 8-11 класів
Сьогодні я пропоную вам поговорити про те, як порозумітися з вашою дитиною, як побачити та реагувати на проблеми вашої дитини.
Що ми знаємо про підлітків?
Вправа «Асоціація»
Мета: актуалізувати поняття «проблеми підліткового віку».
Звичайно це порушення взаємостосунків, скарги на важку вдачу дитини, погану поведінку, схильність до конфліктів, відсутність бажання вчитися, погана компанія.
Аби вам було легше зрозуміти, що хвилює підлітків, лише уявіть: більше десяти років, тобто все своє життя, ви цілком залежали від батьків, а тепер ви почуваєтеся якось не так, як завжди. Вам раптом перестала подобатися ваша зовнішність, вас почали дратувати слова й думка оточуючих, зокрема й батьків, у вашій голові стільки всього з’явилося, й ви відчуваєте потужну силу, яка просто-таки штовхає вас на суперечливі дії. Але водночас ви почуваєтеся ще таким недосвідченим, малим у цьому великому світі, вам здається, що ніхто вас не любить…
Інформаційне повідомлення
Мета: ознайомити батьків з тим, що відчувають підлітки, причинами суїцидальних намірів.
Що ж повинні знати та пам’ятати батьки?
Коли ж у підлітка можуть виникати суїцидальні реакції?
Суїцидальна поведінка підлітка часто є «криком про допомогу» - він скоює суїцидальну спробу, намагаючись привернути увагу інших. Часто це трапляється у випадку негараздів при взаємодії з оточенням, якщо дитина не здатна самостійно розв’язати проблеми. Ця поведінка часто пов’язана з жорстокістю, насильством, знехтуванням або занедбаністю в сім’ях; неможливістю відповідати вимогам сім’ї. Важливим чинником може бути дефіцит спілкування в сім’ї. Дуже часто підлітки не знаходять розуміння, підтримки, і навіть батьківської любові. «Що з тебе виросте?» - нерадісний прогноз майбутнього від самих рідних….
Іноді причиною є «невдале кохання» - людина вчиняє суїцид під впливом інтенсивних любовних переживань у разі розриву стосунків, через зраду. Кохання, як мотив суїциду найчастіше трапляється у молоді віком 15-17 років.
Ще досить значним мотивом є «синдром Вертера» - кількість суїцидів різко збільшується після публікації по телебаченню, в інтернеті, на перших шпальтах газет повідомленнь про самогубство.
Нерідко причиною самогубства є один фактор (розбите серце, сварка з близькими). Один з них може стати спусковим механізмом, але не є єдиною причиною. Зазвичай проблеми накопичуються певний час (дитину ніхто не підтримує, вона боїться засмутити близьких або не довіряє дорослим чи психологам). Важливо, що ніхто не знає, коли для підлітка настане та остання крапля, що переповнить чашу. Дитина може ходити з такими думками, перебувати у пригніченому настрої, але в певний момент невчасне сказане слово може стати поштовхом, коли вона вирішить, що усе – досить! Найбільше, що спонукає дітей до суїциду – відчуття безнадійності, втрата відчуття любові інших людей до них. Їм здається, що вони є непотрібними для людей у цьому світі. На жаль, часто поряд немає тих людей, яким вони могли б довіритися і які могли би вчасно відреагувати на цю проблему. Тому відчуття любові підліткові потрібно забезпечити найбільше.
Наскільки серйозною є можливість самогубства?
Уважніше ставтеся до дитини, якщо помічаєте такі емоційні розлади:
Важливо пам’ятати: суїцид, зазвичай, не відбувається раптово, без попередження!
Більшість підлітків, які роблять замах на своє життя, діляться планами, але майже 80% дорослих не чують або не хочуть цього почути.
Як допомогти?
Пдліток повинен знати: батьки – це опора, підтримка, люди з якими можна поділитися. Дитина повинна знати: якою б вона не була, поганою чи доброю, вона завжди буде любленою, а також у неї є безпечне місце – це її сім’я та дім. Усе інше не має значення.