Групові форми роботи на уроках фізики

Про матеріал
Дана робота висвітлює переваги групової навчальної роботи над іншими і автор знайомить потенціальну аудіторію з власними наробками
Перегляд файлу

 Групові форми роботи на уроці

 

А.Г.Рівін писав: “Людина розвивається в спілкуванні, причому чим з  більшим числом інтелектів зустрінеться людина, тим інтелектуальнішою| стане сама”.

З цього виходить |, по-перше, на уроці необхідно організувати спілкування учнів. Зробити це можна по-різному:  у парах постійного або змінного складу, в групах або мікрогрупах тощо. У процесі навчання  відбувається   взаємо навчання |, взаємообмін знаннями, виникає атмосфера того, що взаємоповаги між учнями.

По-друге, важливо  забезпечити умови для практичної діяльності: проведення експериментів, розв'язання задач, виконання вправ, складання схем, планів, конспектів, виготовлення таблиць, колекцій. Це дозволяє навчити учнів працювати і в процесі власної творчої діяльності набувати | знань.

При організації групової роботи враховую рівень підготовленості класу, відносини в колективі. Групову роботу проводжу на уроках вивчення і закріплення знань, комбінованих уроках, уроках закріплення і комплексного застосування | знань і умінь. Організовуючи групову роботу, пропоную учням об'єднатися в мікрогрупи по 4-5 учнів. У процесі групової роботи реалізую три взаємопов'язані функції: коригуючу, навчальну і контролюючу. На початку уроку учні знайомляться зіз питаннями, на які їм належить відповісти. На уроках вивчення і закріплення знань нову тему підрозділяю на "шматочки" і для кожної мікрогрупи пропоную картку з декількома питаннями з урахуванням здібностей учнів. У мікрогрупі учні самі розподіляють питання. Відвожу час на підготовку. Коли відповіді готові, учні перевіряють свої знання усередині мікрогрупи. Після цього члени мікрогрупи представляють відповіді на питання, записані у картці перед усім класом. Клас може ставити питання, доповнювати відповіді, виправляти  помилки. Після відповіді кожної мікрогрупи учні стисло занотовують відповідь у робочому зошиті. У результаті наприкінці уроку в кожного учня виходить короткий конспект нового матеріалу. Оцінюються  відповіді шляхом колективного обговорення, враховуються доповнення, уточнення, що сприяє активізації навчальної діяльності, підвищенню відповідальності за власну і колективну діяльність. За наслідками обговорення  оголошуються кращі учасники і кращі мікрогрупи. Такий підхід за умови «тактовності» оцінки і неодмінної поваги до особистості учня породжує дух здорового змагання, вносить у навчальний процес елементи гри. У процесі такої роботи   визначаю, хто з учнів оволодів опорними знаннями, хто з них потребує допомоги або самостійного доопрацювання  теоретичного матеріалу. На уроці закріплення знань і умінь розвиваю ув учнів уміння застосовувати знання з початку в знайомій ситуації (репродуктивний рівень), а потім у нестандартних навчальних ситуаціях (конструктивний і ускладнений рівні).

 Найбільш до вподоби моїм учням подобається групова робота за прийомом "Карусель". Суть його полягає в тому, що кожна група виконує не одразу всі завдання, які записані у картках, а поступово. Після кожного виконаного завдання групи передають свої картки по колу іншим групам для перевірки правильності виконання завдання попередньою групою і виконання наступного завдання. Робота може бути ускладнена тим, що групи працюють не за готовими текстами, а самі складають завдання для інших груп. Кожна група робить записи своїм кольором для зручності перевірки результатів.

 

картка із завданням для групової роботи учнів за прийомом "Карусель"

Тема: КІЛЬКІСТЬ РЕЧОВИНИ, МОЛЯРНА МАСА, МОЛЯРНИЙ ОБ'ЄМ

 

Речовина

m,кг

M,кг/моль

v, моль

N, частинок

m   масу однієї молекули 

 

N2

 

 

7∙10-3

 

 

 

 

 

CO2

 

 

4810-3

 

 

 

 

 

C2H6

 

 

 

 

 

1,8 · 1023

 

 

O2

 

 

 

2

 

 

 

 

Картка із завданням для групової роботи учнів за прийомом "Карусель"

Тема «Електричний струм у різних середовищах»

 

Носії зарядів

Утворення носів зарядів

  Вольт-амперна характеристика

Технічне застосування

Метали

 

 

 

 

напівпровідники

 

 

 

 

електроліт

 

 

 

 

гази

 

 

 

 

вакуум

 

 

 

 

 

Робота в групах розвиває такі позитивні якості особистості  , як уміння працювати в колективі, обстоювати свою думку і шанувати думку інших. Навчальний матеріал підбираю   так, щоб створити для учнів поле діяльності, враховуючи підготовку кожного. У  дітей має виникнути відчуття    задоволеності результатами діяльності, зникнення  спочуття страху перед невідомим. Оцінюю роботу кожного, прагну відмітити  щонайменші успіхи. В результаті  цього діти починають   краще вчитися, захоплюються і залучаються до роботи ті, хто до цього був пасивним, поступово набувають | навичок | самостійного навчання  які знадобляться в майбутньому, коли треба буде підтримувати рівень своїх знань без вчителя |.

Використовуючи на своїх уроках колективну і парну форми навчання  намагаюся створити мотиваційний фон, що викликає   у ,  учнів інформаційний запит.

 

3.4. Самостійна робота учнів з вивчення нового матеріалу

 

Дуже важливо навчити учнів самостійно здобувати знання, із навчальною і довідковою літературою. Робота з  підручником  має бути спрямована  не на розвиток пам'яті (вивчи, перекажи), а на самостійність мислення, бо те, що здобуте самостійно, стає надбанням не тільки  пам'яті, але й свідомості.

Учитель  повинен знати і враховувати, якими способами навчальної роботи володіє учень. Без цього  організувати роботу учня по засвоєнню знань неможливо. Учень сам «пропонує» нам свої, індивідуальні прийоми, а вчитель  тільки  допомагає  застосувати їх до предмету . Але і вчитель  може пропонувати різноманітні  прийоми роботи з  навчальним текстом, організовуючи, наприклад, самостійну пізнавальну діяльність кожного учня на етапі засвоєння нового матеріалу. Самостійна робота по засвоєнню нових знань може бути використана при вивченні різного за характером  матеріалу. Для учнів необхідно визначити круг  питань для самостійного вивчення, структуру знань, логіку наукового пізнання, об'єм  і взаємозв'язок елементів знання.

Так, на уроці учні отримують інструкції, які навчають їх раціональним прийомам організації навчальної праці при самостійній роботі з вивчення нового матеріалу. Інструкції припускають  читання тексту, заповнення таблиці, відповідей на питання Тобто враховано багато способів і прийомів навчальної діяльності. Така робота сприяє розвитку  умінь вчитися і самостійно набувати   нових знань учнями.

Так, поступово набуваючи навичок   самостійної роботи з  книгою, учні можуть дійти самостійного опрацьовування  цілої теми. При організації роботи даного виду   важливо   не помилитися у виборі теми для самостійного вивчення. Тому необхідно виділити вимоги, що лежать в основі правильного відбору:

1) недоцільно пропонувати учням без попереднього пояснення вчителя  принципово нові теоретичні поняття, на яких може спиратися   вивчення подальших    питань;

2) матеріал повинен бути заснований на раніше одержаних  знаннях;

3) матеріал повинен бути добре і доступно викладений у підручнику

 При вивченні теми «Густина» в 7 класі пропоную опорний конспект з таким  завданням:

Зверни увагу: Густина – це перша досліджувана нами фізична величина, що характеризує властивості речовини. Такі величини дуже зручно зводити в таблиці. Кожний фізик, що поважає себе повинен вміти читати і розуміти таблиці. Відкрийте підручник на сторінці 69 і уважно розглянувши таблицю густин, дайте відповіді на такі запитання:

1.Яка речовина має найбільшу густину? ________________________________________

2. Яка речовина має найменшу густину? ________________________________________

3. Густина якої рідини більша, ніж густина багатьох твердих тіл?__________________

4. Що означає густина алюмінію 2700 ________________________________________

5. Чи існують гази з більшою густиною, ніж густина рідини? ______________________

 6. Чому дорівнює густина нафти? ______________________________________________

При вивченні теми « Будова речовини. Атоми і молекули»  в 7 класі пропоную в опорному конспекті наступне завдання: 

Використовуючи малюнок 2.14 підручника, замалюй схему, яка пояснює будову атома та підпиши назви елементів.

                                                                         1.____________________

                                                                         2.___________________

                                                                        3.___________________

                                                                         4.__________________

                                                                          5.__________________  

 

При вивченні теми «Заломлення світла» в 7 класі, пропоную виконання наступного завдання:

Використовуючи рис. 3.36 вашого підручника, заповніть пропуски в тексті  Співвідношення значень кута падіння і кута заломлення у випадку переходу пучка світла з одного середовища в друге залежить від оптичної густини кожного із середовищ. Якщо світло падає на скло, то кут заломлення завжди буде _________________________________, ніж кут падіння ( ________________________________________). Якщо ж промінь світла спрямувати зі скла в повітря, то кут заломлення завжди буде ________________________, ніж кут падіння ( _______________________).

При вивченні теми «Залежність лінійних розмірів від температури» в 7 класі, пропоную виконання наступного завдання:

Розглянте таблицю (стор. 102 вашого підручника), в якій наведено температурні коефіцієнти лінійного розширення деяких величин і дайте відповіді на питання:

  1. Яка речовина має найбільший температурний коефіцієнт лінійного розширення?___________

2 Яка речовина має найменший температурний коефіцієнт лінійного розширення?

3Чому дорівнює температурний коефіцієнт лінійного розширення олова?

4Вкажи речовини, в яких однаковий температурний коефіцієнт лінійного розширення?

 

При вивченні теми «Потенціал електричного поля. Різниця потенціалів. Зв`язок напруженості електричного поля з різницею потенціалів» в 11класі

 

Пропоную  провести  порівняння напруженості та потенціалу і заповнити таблицю

Питання

Напруженість

Потенціал

Визначення фізичної величени

 

 

Формула

(за визначенням)

 

 

Одиниця

вимірювання

 

 

Величина скалярна чи векторна?

 

 

Силова чи енергетична характеристика поля?

 

 

Формула для точкового заряду

 

 

Як зображується графічно?

 

 

Як обчислити роботу з переміщення заряду в однорідному полі?

 

 

Який взаємозв`язок напруженості, напруги, різниці потенціалів?

 

 

 

При вивченні теми «Джерела і споживачі електричного струму» пропоную заповнити опорний конспект

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

При вивченні теми «Дія  магнітного поля» пропоную заповнити опорний конспект

 

 

Система приладів

Рисунок,що пояснює принцип дії

Будова

Переваги та

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Матеріали до уроків
Додано
12 червня 2020
Переглядів
1112
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку