Є. Гуцало. «Сім’я дикої качки». Людина і світ крізь призму моральних проблем

Про матеріал

Засудження жорстокості, байдужості, прагнення піднестися за рахунок хвалькуватості, брехні (Юрко); возвеличення доброти, чуйності, милосердя (Тося). Дитина – майбутня доросла людина, яка повинна осмислено ставитися до своїх вчинків, нести відповідальність за свої дії;



Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема. Є. Гуцало. «Сім’я дикої качки». Людина і світ крізь призму моральних проблем

Номер слайду 2

Коло довіри: « На сьогоднішньому уроці я хочу дізнатися…»

Номер слайду 3

Бесіда за питаннями: 1. Які твори художньої літератури Є. Гуцала ви читали? Чим вони вам запам’яталися?

Номер слайду 4

2. Про що писав письменник у своїх творах?

Номер слайду 5

3. Чому значну увагу він приділяв взаємостосункам людини і природи?

Номер слайду 6

4. Як ви розумієте, що таке сім’я? З кількох чоловік складається ваша родина? Як повинен ставитись кожен член родини один до одного?

Номер слайду 7

5. Чи є, на ваш погляд, сім’ї у птахів, тварин? Що вам про це відомо?

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Номер слайду 19

Євген Гуцало 1937-1995

Номер слайду 20

Є. Гуцало був не лише прозаїком та поетом, а й кіносценаристом. Народився у селі Старому Животові на Вінниччині в учительській сім’ї. Батькам доводилось переїжджати з однієї сільської школи в іншу. За цей час малий Євген вдосталь надивився розмаїтої подільської природи, наслухався щирих і співучих подолян. Батько майбутнього письменника працював вчителем української мови та літератури, а мати викладала хімію і біологію. Мабуть, тому в Гуцала така рівновелика любов до рідного слова й рідної природи, до ледь вловимих відтінків барвистої мови і до шовкових трав. Дитинство малого Євгена було обпалене війною. Війна почалася коли хлопчику було всього 4 роки. Ця тема згодом знайшла своє відображення в багатьох творах письменника. А потім була школа, та сама, яку спалили фашисти і яку першою люди взялися відбудовувати. Хлопець змалку тягнувся до слова, багато читав. Читав усе, що потрапляло до рук. Випасаючи череду, читав «Кобзар» Шевченка і стару обдерту Біблію. Біблію без початку й кінця, що знайшов у скрині померлої баби Ликери. Читав Вальтера Скотта, Джека Лондона і брошуру про силосування, яка була в колгоспній бібліотеці. Пристрасть до читання не покидала Євгена Пилиповича все життя. Хлопець любив мріяти. Закінчив Є. Гуцала Ніжинський педінститут імені Гоголя. Багато років працював у редакціях обласних газет, «Літературній Україні», видавництві «Радянський письменник». Автор кількох поетичних книжок, багатьох збірок, оповідань, повістей, романів («Люди серед людей», «Яблука з осіннього саду», «Скупана в любистку», «Хустина шовку зеленого», ««Мертва зона», «Родинне вогнище», «Запах кропу», «Сільські вчителі», «Шкільний хліб», «Позичений чоловік», «Парад планет» та ін.). Багато писав і для дітей та юнацтва (книжки «Олень Август», «Пролетіли коні», «З горіха зерня», «У лелечому селі», «Дениско», «За обручем», «Зелене листячко з вирію», «Саййора», «Жовтий гостинець» та ін.). Посмертно видані його твори у п’яти томах. Лауреат премії імені Ю. Яновського та Державної премії УРСР імені Т. Г. Шевченка. Його твори, перекладені багатьма мовами світу, відомі далеко за межами України. Читаючи твори Є. Гуцала, ми відчуваємо справжню музику мистецтва слова, притаманну цьому письменникові. Помер Є. Гуцало 1995 року.

Номер слайду 21

Тема: відтворення взаємостосунків дітей із світом дикої природи.

Номер слайду 22

Ідея: засудження жорстокості, байдужості, прагнення піднестися за рахунок хвалькуватості, брехні (Юрко); возвеличення доброти, чуйності, милосердя (Тося).

Номер слайду 23

Основна думка: А) дитина – майбутня доросла людина, яка повинна осмислено ставитися до своїх вчинків, нести відповідальність за свої дії; Б) не завдавати шкоди природі, адже вона варта поваги, любові; усе живе має право на життя.

Номер слайду 24

Жанрові особливості ОПОВІДАННЯ: Невеликий прозовий твір; Автор використовує описи, роздуми…; Наявний конфлікт; Змальовується 1 або кілька епізодів життя головних героїв; Невелика кількість головних героїв; Сюжет чіткий за побудовою; Характери показані здебільшого у сформованому вигляді.

Номер слайду 25

Сюжетом (франц. sujet - предмет, тема) називають перебіг дії та послідовність її розвитку, що служить у творі формою розгортання й конкретизації його фабули.

Номер слайду 26

КОМПОЗИЦІЯ (від лат. componere - складати, поєднувати) - побудова літературного твору, співвідношення всіх його компонентів, що створює цілісну картину і сприяє виявленню головної ідеї. Розрізняють зовнішні елементи композиції - поділ твору на частини і внутрішні - групування і розстановку персонажів.

Номер слайду 27

Бесіда за питаннями: 1. Хто з дітей любить природу? Юрко чи Тося?

Номер слайду 28

2. Які фрагменти в оповіданні свідчать про Тосину любов до природи? Підтвердіть свої відповіді уривками з тексту

Номер слайду 29

3. Знайдіть і прочитайте уривок, у якому описано поведінку каченят у неволі (коли Юрко помістив їх у великий ящик). Визначте, які суфікси автор використовує для творення слів у цьому описі. Як називаються такі суфікси?

Номер слайду 30

4. Як ви вважаєте, чому наприкінці оповідання ні Тося, ні Юрко не наважилася підійти одне до одного? Хто з них першим повинен був зробити крок назустріч? Відповідь обґрунтуйте.

Номер слайду 31

5. Як ви вважаєте, якби Юрко прочитав перед приїздом у село оповідання Євгена Гуцала «Сім'я дикої качки», чи повівся б він так із качиною сім'єю? Чому саме?

Номер слайду 32

6. Як далі, на вашу думку, могли б розвиватися події в оповіданні? Пофантазувавши, запропонуйте однокласникам власну версію подальшого розвитку подій у творі.

Номер слайду 33

Розгадування кросворду 1. Місце, де провів свій ранок Юрко? 2. Що спочатку приваблювало Юрка в Тосі, а потім стало набридати? 3. Що, як великий промінь, лежало на плечах у Юрка коли він ішов вранці старим дубовим лісом? 4. Той, про кого розповідав Юрко Тосі, що він зловив його в міському озері на вудку. 5. Те, що збирався робити Юрко з дикими каченятами.

Номер слайду 34

«На сьогоднішньому уроці я дізнався (-лася), що…»

Номер слайду 35

Домашнє завдання: 1. Скласти план для характеристики Тосі та Юрка, дібрати цитати; 2. Проілюструвати епізод з твору, який вам сподобався найбільше.

Номер слайду 36

ДЯКУЮ ЗА УВАГУ!

ppt
Додано
25 березня 2018
Переглядів
3432
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку