Ррозвивати стійкі читацькі інтереси п'ятикласників, їх творчі здібності, уміння аналізувати й порівнювати поведінку героїв, робити висновки;
використовуючи матеріали повісті, формувати навички практичного застосування набутих знань із літератури, мови, історії України, народознавства, географії у повсякденному житті; активізувати пізнавальну діяльність учнів;
сприяти вихованню національної свідомості, патріотичних почуттів, поваги до героїчного минулого нашого народу.
ТЕМА: Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі»
МЕТА:розвивати стійкі читацькі інтереси п’ятикласників, їх творчі здібності, уміння аналізувати й порівнювати поведінку героїв, робити висновки;
використовуючи матеріали повісті, формувати навички практичного застосування набутих знань із літератури, мови, історії України, народознавства, географії у повсякденному житті; активізувати пізнавальну діяльність учнів;
сприяти вихованню національної свідомості, патріотичних почуттів, поваги до героїчного минулого нашого народу.
ТИП УРОКУ: урок закріплення і застосування набутих знань, умінь і
навичок з використанням ІКТ
Форми і методи роботи: : аутотренінг для учнів («Самоналаштування» ),
інтерактивні вправи: « Мікрофон», « Генералізація знань», « Незакінчене речення», «Коло думок»; випереджальні завдання (буклет про життєвий і творчий шлях Зірки Мензатюк, відеоінтерв’ю «Письменник біля мікрофона», презентаціЇ: « Замки України», « Кросворди», буктрейлер );
робота в групах :
І група – досліджуватиме образ Наталки,
ІІ група – образ Антипа,
ІІІ група - – проаналізувати поведінку героїв і зробити висновок, які вчинки гідні поваги, а які заслуговують на осуд. Дати усно відповідь на питання.
Випереджальне завдання:
підготувати:
інформаційний буклет про життєвий і творчий шлях Зірки Мензатюк;
презентацію про історичні пам’ятки ( замки);
буктрейлер;
скласти кросворд;
записати інтерв’ю з письменницею.
ХІД УРОКУ
І. Оргчастина
Створення емоційного настрою. Аутотренінг для учнів («Самоналаштування» )
- Покладіть руки на парту, заплющте очі та промовляйте про себе за мною :
Я зможу сьогодні добре працювати на уроці!
Я думаю, замислююсь.
Я – особистість творча!
Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому занятті!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і мети уро
Тема
Учитель. Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над повістю Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі». У цьому творі дивним чином тісно переплітаються історичні факти і детективні пригоди, минуле і сучасне, реальність і фантазія, добро і зло. Незавжди те, над чим варто задуматися, привертає нашу увагу під час читання художнього твору. Тому сьогодні ми спробуємо зануритися в ті життєві глибини, які для нас приготувала авторка. Зірка Захаріївна стверджує, що література повинна готувати дитину до дорослого життя, допомагати їй пізнати себе, оточуючих людей, світ навколо.
Мета Перед нами стоїть завдання дослідити, що ж ми змогли винести для себе з прочитаної повісті, яку користь отримали від спілкування з книгою.
ІІІ. Актуалізація опорних знань ( 5 хв.)
« Мікрофон».
Чи любите ви мандрувати?
Яким способом ви подорожуєте?
Чи була у вашому житті подорож, яка запам’яталася вам особливо?
Куди ви мрієте здійснити подорож у майбутньому?
Учитель: полюбляє подорожувати і Зірка Мензатюк. «Причому, то мають бути «дикі» мандри з наметом, наплічником — по місцях, які не затоптали туристи. Казанок на багатті, лисиця, яка вночі цупить нашу ковбасу, проблеми з грозою чи вітрюганом, що серед ночі зриває намет — оце мені саме всмак», — говорить письменниця.
А що ви знаєте про авторку твору « Таємниця козацької шаблі»?
2.Інтерактивна вправа «Генералізація знань».
«Що я знаю про автора?» ( Презентація інформаційного буклета про життєвий і творчий шлях Зірки Мензатюк( випереджальне завдання ).
Відеоінтерв’ю « Книга від Зірки. Письменник біля мікрофона» ( випереджальне завдання )
ІV. Формування й удосконалення практичних умінь і навичок ( 12 хв. )
Літературний диктант « Так чи ні».
Завдання: визначте, які з наступних тверджень є правдивими, а які помилковими.
1.У Богдановій квартирі вподобав собі з'являтися один привид, дуже патріотично настроєний (так).
2 Загадкова реліквія загублена на старому бойовищі, можливо, у замку чи фортеці на заході України (так).
3 Привид намагався розповісти про острови Баунті й золотого божка (ні).
4 Битва війська Богдана Хмельницького з поляками була в червні 1651 року (так).
5 Наталка в колодязі знайшла монету та самоцвіти (ні).
6 У Берестечко люди з'їдуться в дев'яту п'ятницю після Великодня (так).
7 Наталка загубилася в Берестечку й у неї викрали гроші (ні).
8 Наталка дізналася, що чимало шабель знищено, тому що з них робили найкращі ножі, щоб колоти свиней (так).
9 Батьків Наталки заарештували за крадіжку картини в Олеському замку (ні).
10 Король Ян Казимир зібрав, кого лише міг, стягнув до Берестечка пів-Європи, аби тільки здолати повсталу Україну (так).
11 Король зрадів, коли козаків перемогли (ні).
12 Пісня про Хмельницького допомогла розгадати загадку (ні).
2 . Робота з текстом.
Учитель: ви чудово пам'ятаєте текст, а може хтось пригадає, як звучала загадка в повісті (учні відповідають: не горіх, а тверде; не пани, а в узорах жупани; стрілець їх сватав, та й голову склав).
- Які знання знадобились героям, щоб відгадати цю загадку?
- А ви полюбляєте розгадувати загадки? Тоді наступнє завдання для вас
3. «Розгадайка».Завдання: розгадайте 7 загадок, а відповіді запишіть у стовпчик і прочитайте закодоване слово.
Цих загадок рівно сім,
Пропонуємо всім
Їх сумлінно розгадати
Та у стовпчик записати.
З перших літер скласти слово,
Якщо впорались - чудово!
1. Коли все в тебе гарно, |
2. У ньому сторінок багато, Тижні, місяці, роки. |
3. Ось стоїть біленька хата - |
4. Рідну мову я вивчаю,
|
5. І вареники в сметані,
|
6. Вони смачненькі та чорненькі,
|
7. Цей фахівець нам розказав
|
Відповіді на 7 загадок:
У смішка |
Учитель: ви розгадали сім загадок. На уроках літератури ви дізналися про магію чисел, зокрема, цифри сім. - Як ви вважаєте, де в повісті зустрічається ця загадкова цифра сім?
( Очікувана відповідь: у повісті згадується сім історичних пам'яток України: Тараканівський форт під Дубно, замок у Дубні, замок-палац у Підгірці, Олеський замок, фортеця у Кам'янці-Подільському, Хотинська фортеця та Козацькі Могили у Берестечку).
4. Віртуальна подорож архітектурно-історичними пам’ятками України « Замки України» ( учнівська презентація ).Думаю, ніхто з вас не відмовився б разом із сімейством Руснаків відвідати ті замки та фортеці, у яких побували вони під час пошуків шаблі. І я запрошую вас у віртуальну подорож історичними пам’ятками України, а також пригадаємо, які події повісті пов’язані з цими місцями.
Розташований за три кілометри від Дубно і за півтора від села Тараканів. Офіційно закритий об'єкт перебуває у аварійному стані. Побудований наприкінці ΧІΧ століття як військове укріплення. Муровані будівлі ховаються у товщі землі. За зовнішнім муром є кілька ходів усередину. Один, найцікавіший, веде через тунель, але без ліхтарика туди краще не потикатись. Ще є прохід між стінами – там помітна стежина, яка змійкою в'ється у бур'янах. У лабіринтах форту легко можна заблудитися, а то й потрапити у пастку.
(Виразне читання від імені героя уривку з розділу 5)
Мені з великими труднощами вдалося умовити батьків повернути до Тараканівського форту. Адже я пообіцяла Антипу зберегти таємницю від усіх. Коли ми з'їхали з траси і потрапили на ґрунтівку з вибоїнами, тато, певно, жалкував, що піддався на мої умовляння. Та ось ми дісталися до заповітного місця. Я оцінила хитрість Антипа, який порадив заходити у форт саме з цього боку. Тут була круча, дертися на яку батьки точно не захочуть.
Але я й сама розгубилася, коли залізла на пагорб: ніде не було видно нічого подібного на форт. І лише коли спустилася вниз, побачила вмуровані у землю каземати, замасковані від стороннього ока. Тут було так порожньо і тихо, що аж моторошно. А коли я зрозуміла, що до місця зустрічі треба буде йти через темний тунель – мені стало страшно... Але так цікаво... і я ступила в пітьму. Спочатку було нічого, але згодом у тунелі щось зашуміло, залопотіло, і я з переляку щодуху рвонула вперед. Серце шалено гупало в грудях, мене огорнув жах, бо я раптом задумалася, як же вертатимуся до батьків. Нізащо у світі я більше не зайду в той тунель!
Чому Наталка пішла у форт без батьків?
Як дівчинка потрапила в пастку?
Про що думала Наталка у колодязі?
Берестечко
А про яке місто говорить мати Наталки на початку повісті: «Кожен порядний українець має побувати в ...» (Берестечку). Чому це так важливо? Що ви дізналися про це місце зі сторінок повісті? (учні відповідають).
Історичний коментар учителя
Поблизу міста Берестечка на Волині знаходиться місце знаменитої драматичної битви загонів Богдана Хмельницького з польським військом у 1651 році. Ця битва закінчилася поразкою козаків, бо у розпал бою їх зрадили союзники – кримськотатарське військо на чолі з ханом залишило поле бою, прихопивши з собою і Богдана Хмельницького, який намагався їх повернути. Козацьке військо лишилося без свого ватажка. Полковники вирішили припинити бій і відступати через болота. Для прикриття відходу основних частин було залишено кілька невеликих загонів – усього близько трьохсот козаків. Усі вони загинули.
Їхні останки лежали в торфі 300 років. Разом із мушкетами, шаблями, кулями, ложками, одягом та іншими предметами побуту. Зараз знайдені речі можна побачити у музеї, який неофіційно ще називають "Козацькі могили".
Виразне читання учнями уривків, де змальовано останній бій козаків (від слів «Їх стояло три сотні...» до «Лицарська смерть козакові дорожча»)
Якими постають козаки з цих уривків?
Яка риса була визначальною, найважливішою для справжнього козака? («мікрофон»)
Фізкультхвилинка (відео супровід)
Не випадково саме у Берестечку відбулася і фатальна зустріч Наталочки з Антипком, коли вона не побоялася укласти угоду навіть із чортиком. Аби лиш відшукати шаблю.
Вирушаємо далі на пошуки шаблі.
Підгірці
Замок у Підгірцях – один із кращих зразків палацових будівель Європи. Колись палац вражав красою, багатством і пишнотою. За свою історію замок зазнав змін, переходив з рук в руки, аж поки в радянські часи не перетворився на туберкульозну лікарню. Колись тут знімали сцени відомого фільму «Д'Артаньян і три мушкетери». Зараз Підгорецький замок закрито – реконструкція. А поки що тут можна подивитися експозицію у підвалі. Табличка на дверях привітно застерігає, що вразливим особам спускатися не варто. І все через Білу Даму, привид якої з'являється у підземеллі час від часу.
Як сімейство Руснаків замість Олеського замку потрапило в Підгірці?
Чому Наталка без остраху пішла на дивний нічний бал?
Як вона врятувалася від нечистої сили?
Олеський замок
Понад шість століть минуло з того часу, як виник на високому пагорбі у Олеську замок. Підвищення, на якому збудували замок, було основою укріплення. Нижче, по схилу гори, кільцем проходив вал із частоколом, а далі вал з водяним ровом. Навколо заболочена непрохідна рівнинна територія. На вершині пагорбу було збудовано фортечний, овальний у плані мур. Кілька разів замок був зруйнований і відбудовувався. У одній із кімнат знайдено скарб. Зараз замок відреставрований. У ньому створено музей-заповідник "Олеський замок" та відділ Львівської картинної галереї.
Яка неприємність сталася з Руснаками в Олеському замку-музеї?
Кам'янець-Подільський
Кам'янець Подільський – місто, в якому споруджено фортецю, що не має аналогів у Європі... Легенда говорить, що коли турецький султан Осман ІІ, тримаючи Кам'янець в облозі, запитав: «Хто збудував це укріплене місто?». У відповідь почув: «Сам Бог». «То нехай же Бог і здобуває його!» – сказав султан і, знявши облогу, відступив. Так за Кам'янець – Подільською фортецею закріпилася репутація "побудованої рукою Бога". Природа подарувала фортеці високі прямовисні береги і широке русло річки , а людина спорудила високі стіни з амбразурами.
Як Наталчин тато здогадався про відповідь на загадку? Що йому допомогло?
Хотин
Це найстаріше місто Чернівецької області, яке уже відсвяткувало своє 1000-ліття. Фортецю кілька разів руйнували і відбудовували. Вона переходила з рук у руки, нею володіли і польські королі, і турецькі феодали, й українські козаки. У 1621 році під стінами фортеці відбулася нерівна битва польсько-козацького війська проти численної турецької армії. Тоді і склав свою голову легендарний гетьман Петро Сагайдачний. З 2000 року тут створено історико-архітектурний заповідник.
Із пагорба добре можна роздивитися хотинську фортецю. Уважніше придивіться до замкових стін: їх опоясує орнамент з червоної цегли, що нагадує зразки подільської народної вишивки. Нижні чотири ряди утворюються прямокутниками, а верхні два – трикутниками, увінчаними хрестами. Ось вам і «в узорах жупани».
Назвіть усіх, хто зібрався біля Хотинської фортеці на місці продажу шаблі?
Як намагалися переконати того, хто знайшов шаблю, не продавати її абикому, щоб зберегти старовинну реліквію на батьківщині?
Дубно
Замок в Дубно розташований на одному з мисів річки Іква серед болотистої місцевості. Перший замок тут з"явився в 1492 році, а збудував його князь Костянтин Острозький. За всю свою історію замок жодного разу не було захоплено, незважаючи на спроби татар, козаків, росіян і шведів. Зараз територія замку є Державним історико-архітектурним заповідником.
Чим замок у Дубно не сподобався Наталці?
Яка несподівана зустріч здивувала Наталку?
На який вчинок підмовив Антип дівчинку?
5. Фізкультхвилинка «Україно, ми твоя надія» (відеосупровід)
V. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок ( 15 хв.)
1. Робота в групах.
- Характеристика образів Наталки та Антипа.
І група – дібрати риси характеру, властиві Наталці – не менше 6 – і записати їх у таблицю.
ІІ група - дібрати риси характеру, властиві Антипу, – не менше 6 – і записати їх у таблицю.
сміливість |
|
хитрість |
довірливість |
підступність |
|
уміння дружити |
самовпевненість |
|
патріотизм |
безжальність |
|
розвинута фантазія |
відсутність патріотизму |
|
любов до пригод |
нахабство |
|
наполегливість |
насмішкуватість |
ІІІ група – проаналізувати поведінку героїв і зробити висновок, які вчинки гідні поваги, а які заслуговують на осуд. Дати усно відповідь на питання:
Хто з героїв вас приваблює більше? З ким із них ви б хотіли дружити? Чому?
Які риси хотіли б виховати в собі?
А якби Наталка й Антип жили в часи козацтва, ким би вони могли стати?
Учитель
Час роботи вичерпано. Давайте заслухаємо виступи груп.
2. Ґроно «Шабля» ( складання на дошці)
Учнівське повідомлення про козацьку шаблю.
ШАБЛЯ – різновид холодної зброї. Вона має клинок ( довжиною більше 100 см) , хрестовину (гарду) та руків'я. Клинок шаблі викривлений, з лезом на вигнутому боці та обухом на увігнутому, має вістря та хвостову частину для кріплення руків'я. Зразки шабель, які ми бачимо, вказують, що козацькі шаблі були доволі тонкі та легкі, ручку мали оздоблену, піхви прикрашені різьбою.
Отримати шаблю справжній січовик міг лише двома шляхами – у спадок від батька чи діда або здобути в бою.
Окремо треба наголосити на особливому значенні шаблі для козака-лицаря. У козацькому середовищі ставилися до шаблі як символу військової звитяги. Козаки повсякчас удосконалювали свою техніку шабельного бою.
Шабля завжди посідала визначне місце у свідомості українців, асоціюючись у першу чергу з козаком – захисником Вітчизни. Оспівана великим Кобзарем як невід'ємний супутник українського лицаря, шабля фігурує у величезній кількості українських народних дум, поезій, прислів'їв та приказок:
Шабля – це зброя,
Шабля – це правда,
Шабля козацька – це сила і влада!
• Береженого бог береже, а козака шабля стереже.
• Дай Боже воювати і шабель не виймати.
• Кінь, шаблюка, вітер в полі – і ніхто не здолає козацької волі!
• Козаку лучче проміняти шаблю на веретено, ніж напасти вдвох на одного.
• В бою козак себе славить не на язиці пилюкою, а конем та шаблюкою.
Які асоціації викликає у вас слово «шабля»? Запишіть їх.
( орієнтовна схема)
Учитель: герої повісті шукали втрачену шаблю-реліквію, цінну річ, але вони і не підозрювали, що вже мали певні багатства: гордість за своїх предків, пошану до історичного минулого, любов до України.
Як одним словом ми можемо назвати таких людей?
Хто у повісті є патріотами? Чому?
3. «Незакінчене речення».
Учитель: продовжити речення «Патріот – це той, хто...»
А хто протистоїть патріотам? Чому?
Хто зможе продовжити речення: «Я – патріот України, тому що...»?
Буктрейлер ( випереджальне завдання ) 1.5 хв.
Кросворд за текстом твору ( випереджальне завдання ).
VІ . Підбиття підсумку уроку ( 6 хв.)
Експрес-інтерв’ю «Коло думок»
(Учні роблять підсумок уроку, доповнюючи речення, що відображають враження від цього уроку).
Зацікавився життям…
Зробив для себе висновок…
Буду читати сучасну…
Буду розвивати…
Зможу аналізувати…
Навчився досліджувати…
2.Оцінювання. 3. Взаємооцінювання. 4. Корекція оцінок.
Учитель: наш урок завершується, крок за кроком ми дійшли висновку, що наша сила, як і сила героїв повісті, - в ЄДНОСТІ. Усі ми – УКРАЇНЦІ, нас єднає Батьківщина, почуття любові до неї, поваги до її нелегкої, але героїчної історії. І я бажаю вам, щоб почуття єдності, товариськості та патріотизму не полишали вас протягом усього життя, як не полишали вони душі наших славетних пращурів - козаків! Адже непоборним є тільки той народ, який відчуває себе єдиним цілим.
Відеофільм « Єдина країна»
VІІ. Актуалізація домашньої навчальної роботи ( 2 хв.)
І група: скласти сенкан, синквейн до слова «Шабля»;
ІІ група: підготувати рекламу книги ;
ІІІ група: написати відгук на прочитану книгу
ДОДАТОК дидактичний матеріал , який можна виконати до решта уроків
Ідейно-художній аналіз змісту повісті
Тема: зображення подорожі сімї Руснаків у пошуках реліквії – козацької шаблі; опис небезпечних, часом смішних пригод Наталочки Руснак; мандри різними історичними місцями, де відбувались важливі події, битви, зустрічі; шалені перегони, небезпечна , сповнена містики і захвату мандрівка замками України у пошуках козацької шаблі.
Ідея: утвердження значення історичної пам’яті для сучасної людини; повага до памяток історії та культури ; формування національної свідомості, патріотичних почуттів, громадянської позиції, усвідомлення актуальності цих понять у нашому житті; уславлення мужності, героїзму, винахідливості, рішучості Наталки та її друзів; засудження сил зла, жорстокості, корисливості, лжепатріотизму.
Жанр: пригодницька повість
ПРИГОДНИЦЬКА ПОВІСТЬ – це твір,у якому зображені непередбачені, несподівані події, що трапляються з героями.
Пригодницький твір має складний,заплутаний сюжет, із героями трапляються цікаві, часом неймовірні пригоди, вони опиняються у складних життєвих ситуаціях, з яких, звичайно ж, виходять переможцями. Пригоди можуть бути значні, як у творі «П’ятнадцятирічний капітан» Жюля Верна, або звичайні, які часто трапляються з дітьми у повсякденному житті, як-от у «Тореодорах з Васюківки» Всеволода Нестайка
Словникова робота
Булава- палиця з кулястим потовщенням на кінці, яка була знаком гетьманської влади(в Україні і Польщі).
Корогва(хоругва)- прикріплене до довгого держала полотнище із зображенням святих, що несуть під час хресного ходу.
Отаман – головний керівник козацького війська.
Жупан – старовинний верхній чоловічий одяг, оздоблений позументами та хутром – показник належності до польської шляхти і заможного козацтва.
Шляхта – дрібне дворянство колишньої феодальної Польщі.
Литаври – ударний мембранний музичний інструмент у вигляді півкулі на підставках, отвір якої затягнений шкірою, різновид барабана.
Кольчуга – частина старовинного захисного військового спорядження у вигляді сорочки з металевих кілець.
Гетьман – виборний ватажок козацького війська Запорізької Січі.
Старшина – офіцерський чин у козацьких військах, що відповідав чинові підполковника. .
Бесіда за запитаннями:
(Легкова машина на ім’я Машка. Та машина не нова, не вельми гарна, уже підстаркувата. Зате трішки чарівна. Коли треба, нікого не питаючи, мчить по дорозі швидше нового іноземного джипа. Машка сама включає та виключає звуковий сигнал, а якось її «ясні кришталеві очі» у потрібний момент своїм блиском легко розігнали усіх чортів та відьом під час їхнього бенкету у Підгорецькому замку. Можна сказати, врятували Наталочці життя.)
- З якими географічними назвами , історичними заповідниками , фортецями , замками ви зустрілися в повісті?
(Берестечко, де 1651 року під проводом Богдана Хмельницького відбулась одна із найтрагічніших в нашій історії битв — битва козаків з поляками, Дубно, Тараканівський форт, Олеський замок — резиденцію колишніх польських королів, Кам’янець-Подільська та Хотинська фортеці, Козацькі могили неподалік Берестечка.
Разом з родиною Руснаків , подорожуючи Україною, можна ознайомитись , запам’ятати назви та місцезнаходження багатьох річок рідної землі, таких, як Дніпро, Ірпінь, Здвиж, Тетерів, Горинь, Золочівка, Стрипа, Серет, Гнізна, Золота Липа (є й така). А назви сіл! «Кругом не назви, а шедеври! Кобиловолоки! Болязуби! Або Ракобовти! Або Паликорови! Ще краще Печихвости», Ставища, Мрія, Царівка. Це все історичні назви. «Козаки не раз хитрували. Заманювали вороже військо в таке місце, щоб воно не мало куди розбігтися, тоді бикам — головешку під хвіст, і оскаженіле стадо стоптувало ворогів до цурки... Від того Печихвости і Паликорови». Звичайно, з точки зору милосердя не дуже то добре. Але такий був час, а деколи і безвихідь. )
------А з чого все почалося? Де зав’язка твору?
( У пановій Богдановій квартирі на Русанівці уподобав собі зявлятися один привид, дуже патріотично настроєний. От з нього все і почалося. Бо саме він попередив про те, що має статися злочин: коштовну українську реліквію, старовинну козацьку шаблю мають за великі гроші продати за кордон. Але, як відомо, привиди не розмовляють. Тому пояснити, де шукати реліквію, привид міг лише жестами, часом загальнозрозумілими. А коли хвилювався, то бувало що і непристойними. І Руснаки разом із Машкою вирушають на пошуки реліквії. )
( Нелегко було маленькій і довірливій героїні повісті у пошуках шаблі. Чого лишень їй довелось пережити: головою шубовснути у брудну воду, у Тараканівському форті, де багато усіляких пасток для ворогів, гепнутись у глибокий кам’яний колодязь. Ні крик, ні плач не допомагали їй вибратись нагору. Бідна дівчинка вже й уявила, що коли її знайдуть, то буде запізно. «У газетах напишуть про мужню дівчинку, яка, рятуючи національну реліквію, пожертвувала власним життям. Так і напишуть: «віддала своє молоде життя», то буде гарно і зворушливо...». Але Наталочку врятували... до наступної пригоди. Цього разу їй довелося краплею власної крові скріпити невигідну угоду з юним чортиком Антипом, згодом ще й побувати на відьомсько-чортівському бенкеті у Підгорецькому замку. Як же вона, звичайна дівчинка, ніяк не відьма, туди потрапила? Бо була дуже допитливою. Пішла туди, куди її ніхто не кликав. За позолоченою каретою по двору зайшла Наталочка до розкішної зали замку. І кого вона там побачила? «Добірне товариство» з гарно вбраних панів та панянок. Але з якимись дивними прикрасами. У тієї пані в якості прикраси сиділа жива жаба на шлейфі. «В тої на шиї теліпався золотий скелетик, в іншої голову обвивав вуж, в того на зап’ясті зблискував череп, а замість ґудзиків біліли кістки». Затесався серед них і один козакощур .Усе це товариство виявилось несправжнім і складалось із чортів, відьом та відьмаків. А пан Щуровський (нині щур) колись був козаком, який зрадив своїх у бою під Берестечком. Тепер живе по свинарниках, харчується покидьками. Адже зрадників не приймає земля. І навіть полунично-вершковий торт, яким пригостили Наталочку, теж виявився всього-на-всього «шматком свіжого коров’ячого гнояка, загорнутого у лопух». Але задушити і розтерзати дівчинку, так би мовити, «герої» повісті хотіли по-справжньому. Врятувала її машина Машка. А потім була гонитва на дорозі, як у детективному кіно. То чортик Антип найняв мордоворотів у чорних масках, щоб вони зупинили машину Руснаків. Ті поклали впоперек дороги чималу колоду. Здавалось, що зіткнення неминуче. І раптом позаду засигналила вантажівка. То знайомий Руснакам водій показував татові, щоб уступив дорогу. Тато збочив і вантажівка пронеслась уперед. «Це справді було кіно! Вона пішла зустрічною смугою... де попри колоду лишилося трішечки не перегородженого асфальту, проте не вписалася, могутні колеса зачепили колоду, і тоді... щось торохнуло, щось сяйнуло, мов сліпучий фонтан. Та колода, описавши півколо, другим кінцем вгатила автомобіль мордоворотів простісінько у лобове скло, сипнувши осколками!». Дорога лежала вільна. Та, як виявилося, ненадовго. «Бо позаду випурхнув знайомий чорний джип.
Що то була за погоня! Машина мчала, аж захлинався мотор... просто летіла над мокрою дорогою, блискучою від недавнього дощу... Поворот, ще поворот — Машка ледве вписалася, залетівши далеко на зустрічну смугу — і знов поворот — лет, зблиск, тріск... Наталочка обережно розплющила очі. Перед ними цвіла веселка. Всі були цілі. Тато, мама і, здається, Машка теж. Вона ніжно похитувалася: хить-хить. Мов кошеня. Лишенько — Руснаки сиділи... в кроні розлогого дерева» — старої верби. …)
- яка розвязка повісті? ( Разом зі своїми друзями — пластунами зі Львова Северином та Василем Наталці таки вдається розгадати таємницю козацької шаблі. Миршавому не вдалося продати шаблю дебелому. Зашкодив наступ привидів , миршавий віддає шаблю Наталлоччиній матері. Наталочці надали відзнаку пластунських вмілостей – Северин приколов на рукав пластунську нашивку. В епілозі – зустрічаємо шаблю в руках актора козака Андрія під час виконання вистави «Запорожець за Дунаєм»)
- назвіть реальне й фантастичне в повісті
3) Гра «Впізнай героя»
« Ти смілива і … гарна» (Наталка)
« …який хоч і крутив дулі , проте палко переймався долею національної реліквії» (Привид)
«Хлопці стояли , мов гетьмани: поважні, виструнчені , акуратні – по всьому видно , що то українські лицарі, ще й численні нашивки на їхніх рукавах виглядали так значимо»( Северин та Василь)
« татів приятель … історик, мандрівник і взагалі вельми цікавий чоловік» (Дядько Богдан)
«… модного , розумного , упевненого в собі» , «кульгавого хлопчика , елегантного , прилизаного , з двома горбочками на голові» (Антипчик)
. Робота над змістом повісті.
Яка ж таємниця пов'язана з козацькою шаблею у повісті?
Що дізналися Руснаки про старовинну реліквію від привида?
Де вирішили шукати шаблю в першу чергу? Чому?
У який день сім'я Руснаків потрапила у Берестечко?
З ким познайомилася Наталка у Берестечку?
Що ви знаєте про пластунів?
Які видіння бачить дівчина? Навіщо письменниця уводить до повісті картини бою?
Що вас найбільше вразило у оповідях про битву під Берестечком?
Де ж було знайдено старовинну шаблю?
Хто допомагав сімейству Руснаків, а хто заважав? Як саме?
Чи хотіли б ви бути учасниками таких пригод, які пережили наші герої? Яких саме?
А яких пригод ви б хотіли уникнути?
«Незакінчене речення» (Продовжити речення «Патріот – це той, хто...»)
А хто протистоїть патріотам? Чому?
Хто зможе продовжити речення: «Я – патріот України, тому що...»?
6. Робота в групах. Характеристика образів Наталки та Антипка.
(І, ІІ група – дібрати риси характеру, властиві Наталці – не менше 6 – і заповнити їх у таблицю.
ІІІ, ІV група - дібрати риси характеру, властиві Антипу, – не менше 6 – і заповнити їх у таблицю.
сміливість хитрість
довірливість підступність
уміння дружити самовпевненість
патріотизм безжальність
розвинута фантазія відсутність патріотизму
любов до пригод нахабство
наполегливість насмішкуватість
Хто з героїв вас приваблює більше? З ким із них ви б хотіли дружити? Чому?
Які риси хотіли б виховати в собі?
А якби Наталка й Антип жили в часи козацтва, ким би вони могли стати?
V. Домашнє завдання (на вибір).
1. Написати відгук на прочитану книгу
2. Скласти акровірш «Шабля».