Гуманістичні принципи педагогіки В.О.Сухомлинського
Видатний педагог радив, що для розвитку пізнавальної активності необхідно вводити дітей у зміст нового навчального матеріалу шляхом відкриття знань, а не їх прямого подання: активізувати пізнавальну діяльність, включаючи у неї використання проблемно –пошукових методів.Педагогічні ідеї В.Сухомлинського особливо актуальні в наш час, позначені гуманізацією навчально – виховного процесу в дошкільних закладах, спрямованні на виховання творчої особистості, гідного громадянина України.
2. Гуманістичні принципи педагогіки В.О.Сухомлинського:
- пізнання багатогранності дитини;
- віри в її неповторність і талановитість;
- визнання природного оптимізму дитини;
- обережного звернення до її душі й розуму;
- захисту багатства людської природи в дитячій душі;
- виховання в дітях самоповаги;
- утвердження краси в природі і в людині.
В гуманістичній системі В.О.Сухомлинський виділяв 4 культи:
Своєю практичною діяльністю він переконливо довів, що добрі почуття, йдуть своїм корінням у дитинство, а людяність, доброта, ласка, доброзичливість народжуються в праці, в турботах, хвилюваннях про красу довкілля.
Культ Батьківщини «Любов до Батьківщини починається із захоплення красою того, що бачить перед собою дитина, чим вона милується, у шо вкладає частку своєї душі»
Культ Матері «Дитина починає пізнавати світ матері і батька. З того, як говорить мати з дитиною, к ставиться батько до матері. З цього всього і складаються перші уявлення про добро і зло»
Культ Книги «Якщо, Ви хочете, щоб юнацтво відчувало невгамовну жадобу до знань, дбайте про головніші, найважливіші вогнища духовної культури – бібліотеки»
Культ Рідного слова «Без казки – живої, яскравої, що оволоділа свідомістю і почуттями дитини, - неможливо уявити дитячого мислення і дитячої мови, як певного ступеня людського мислення і мови»
Принципи організації роботи з впровадження педагогічних ідей В.О.Сухомлинського в освітній процес ДНЗ
- Врахування інтересів дітей під час обрання теми організованої навчальної діяльності, продумування прийомів заохочення дітей, добирання цікавого словесного супроводу;
- Дотримування взаємозв’язку програмових завдань;
- Залучення дітей до активної пізнавальної діяльності, яка стимулює мисленнєві процеси;
- Забезпечення домінування ігрових прийомів і методів навчання;
- Сприяння розкутості і невимушеній поведінці дітей під час організованої діяльності;
- Забарвлення діяльності яскравими емоційними враженнями;
- Створення проблемних ситуацій, використання елементів дослідницької діяльності;
- Забезпечення інтегрованої спрямованості діяльності.
Ідеї В.О.Сухомлинського, є яскравим прикладом і надійним підґрунтям формування всебічного розвитку гармонійної особистості у моральному, розумовому, трудовому, фізичному та естетичному вихованні, авторською системою гуманістичних поглядів, що вже стали органічною складовою розвитку сучасної освіти і педагогічної науки в Україні.
Отже, реалізація завдань за спадщиною В.О.Сухомлинського відбувається у процесі:
- Патріотичного виховання;
- Трудового виховання;
- Морального виховання;
- Художньо – естетичного виховання;
- У ході пізнавальної, пошуково – дослідницької діяльності;
- Під час проведення корекційних та логопедичних занять.
Всі аспекти виховання становлять нерозривну єдність духовного стану дитини, упущення хоча б однієї з цих сфер негативно позначається на гармонійному розвитку особистості.