Гумористичні й сатиричні твори

Про матеріал
Урок-концерт з елементами анонсу. Мета: спонукати до самостійного читання гуморесок Павла Глазового, співомовок Степана Руданського, байок Леоніда Глібова; продовжувати формувати навички та потребу самостійно і свідомо вибирати і осмислено читати книжки; розширювати читацький кругозір; розвивати навички виразного читання, сценічного мистецтва; виховувати свідоме ставлення до власних вчинків, повагу до інших людей, патріотизм.
Перегляд файлу

Червонопрапорна ЗОШ І-ІІІ ступенів

 

Урок-концерт

G:\урок катя фото\SAM_5808.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                    Учитель

                                                                               української мови талітератури

                                                                               Усова К. С.

Урок № 67. Гумористичні й сатиричні твори.

Мета: спонукати до самостійного читання гуморесок Павла Глазового, співомовок Степана Руданського, байок Леоніда Глібова; продовжувати формувати навички та потребу самостійно і свідомо вибирати і осмислено читати книжки; розширювати читацький кругозір; розвивати навички виразного читання, сценічного мистецтва; виховувати свідоме ставлення до власних вчинків, повагу до інших людей, патріотизм.

Тип уроку: урок-концерт з елементами анонсу.

Обладнання:  смайлики, конверти для кожного учня з роздруківками тесту «12 золотих» і 12-ма золотими кружальцями, підручник.

Хід уроку

Сміх — це дух, що не зламати,
Сміх — це воля до життя.
Петро Ребро

Нашу мову величаву

Чуємо не всюди.

І не мова в цьому винна –

 Винуваті люди.

П. Глазовий

  1. Організаційний момент

Психологічна вправа

  «Я найкращий».

(згадати  і називати свої позитивні риси, які починаються з тієї ж літери, що й їхнє ім’я)

Вчитель.  Зараз ми почули, які ви активні, талановиті, розумні…

Я вірю, що ви дійсно такі,  і бажаю вам  показати всі ці якості на нашому уроці.

А зараз послухайте гумореску

Гарну книжечку нову
Читають хлоп’ята.
— Що це значить романтизм? — Питають у тата.
— О, знайшли про що питать, — Блимнув той спідлоба. —
Це коли кістки болять. Є така хвороба.


— Як ви гадаєте, хто автор цієї гуморески, яка називається «Романтики»? Правильно, Павло Глазовий. А ви знаєте, що таке «романтизм»?

Ні-ні, ви не відповідайте,
А всі тихесенько сідайте.
А той, хто думає, як тато,
Нехай залишиться стояти.

II. Мотиваційний етап

Забезпечення емоційної готовності до уроку
— У вас на партах смайлики. Подивіться на них, посміхніться. Якщо готові до уроку, сміхом поділіться.
(Учні сигналізують смайликами, якщо готові до уроку; якщо ж ні, показують перевернуті, «сумні» смайли).

— Що потрібно, аби потрапити на концерт?

Правильно, квиток. Смайлики на партах — і є квитки на концерт. Але ж квиток коштує грошей! Такий концерт, який ви сьогодні підготували, взагалі безцінний, згодні? Тому придбати квиток можна не за гривні, а за іншу валюту, казкову — золоті! Квиток коштуватиме 7 золотих. Де їх взяти? Перед вами конверти. В них тест, який так і називається — «12 золотих». Впишіть у таблицю слова з довідок, і за кожну правильну відповідь отримаєте один золотий.

Тест «12 золотих»

№ з/п

Визначення

Літературознавчий термін

1

Невеликий вірш сатиричного або гумористичного змісту, в основі якого лежить народний анекдот, приказка.

 

2

Доброзичливо-глузливе ставлення до чого-небудь, спрямоване на викриття вад.

 

3

Вживання слів у негативному сенсі, прямо протилежному буквальному.

 

4

Образ, в якому все зображення має переносне значення; вираженняідеї в предметному образі: лисиця — хитрість, осел — тупа упертість, вовк — хижацтво.

 

5

Невеликий віршований, прозовий чи драматичний твір з комічним сюжетом, відмінний від сатиричного твору легкою, жартівливою тональністю.

 

6

Стилістична фігура, яка створюється зворотним порядком слів у реченні.

 

7

Особливий спосіб художнього відображення дійсності, який полягає в гострому осудливому осміянні негативного.

 

8

Невеликий алегоричний, здебільшого віршований твір повчального змісту.

 

9

Частина байки, в якій міститься повчання.

 

10

Різновид фейлетону та гуморески, введений в українську літературу Остапом Вишнею.

 

11

Коротке гумористичне оповідання про характерний випадок у побутовому житті з несподіваним і дотепним закінченням.

 

12

Зле, в’їдливе висміювання серйозних вад у характері персонажів, подіях та явищах громадського або побутового життя з тим, щоб викрити їх потворну сутність.

 

 

Правильні відповіді:
1. Співомовка. 2. Гумор. 3. Іронія. 4. Алегорія. 5. Гумореска. 6. Інверсія. 7. Сатира. 8. Байка. 9. Мораль. 10. Усмішка. 11. Анекдот. 12. Сарказм.
(Ті, у кого «золотих» забагато, можуть поділитися з тими, кому не вистачає.)

G:\урок катя фото\IMG_20170517_102958.jpg

G:\урок катя фото\IMG_20170517_103719.jpg    G:\урок катя фото\IMG_20170517_102838.jpg

ІІІ. Цілевизначення і планування

Оголошення вчителем теми і мети уроку
— Протягом останніх семи уроків ми вивчали гумористичні твори. Ви стали справжніми експертами гумору, чи не так?
На сьогодні ви самостійно підготували номери для гумористичного концерту. Гадаю, що для того, аби обрати репертуар, ви прочитали багато гуморесок, і сьогодні продемонструєте нам не тільки талант письменників-гумористів, а й свої акторські здібності.
Пам’ятайте, будь ласка, що на цьому уроці ви не учні, а глядачі й актори. Обов’язок глядачів — тепло зустріти акторів і уважно вислухати. Обов’язок акторів — серйозно зіграти свою роль, зуміти голосом і рухами передати характер зображуваного вами героя.
Наш кабінет сьогодні — це величезний концертний зал з кришталевими люстрами, м’якими кріслами, сотнями глядачів у партері та на балконах. Простір біля дошки — сцена.
Визначення власних цілей і узгодження їх із загальними.

ІV. Опрацювання навчального матеріалу

Виразне читання, драматургія
Учні читають «зі сцени», інсценізують гуморески Павла Глазового, співомовки

G:\урок катя фото\IMG_20170517_104035.jpgG:\урок катя фото\SAM_5806.JPGС. Руданського, байки Леоніда Глібова.

Інтерв’ю
— Перше відділення концерту закінчено. Користуючись антрактом, я б хотіла взяти інтерв’ю у артистів.
1. Чому ви обрали саме цей твір?
2. Що в ньому висміює автор?
3. Як ви гадаєте, ця проблема актуальна у вашому віці? У наш час?
4. Якими ви уявляєте героїв байки (гуморески, співомовки)?
5. Чи зустрічали ви у житті подібних «героїв»?
6. Чий виступ на нашому концерті ви вважаєте найбільш вдалим?

Всім спасибі! Під час антракту прийнято прогулюватись у фойє чи відвідувати буфет. Тож давайте і ми з вами порухаємось.

G:\урок катя фото\IMG_20170517_104311.jpg

Руханка

Раз – підняти руки вгору,

Два –нагнутися додолу,

Не згинайте, діти, ноги,

Як торкаєтесь підлоги,

Три, чотири – прямо стати,

Будем знову працювати.

G:\урок катя фото\IMG_20170517_104403.jpgG:\урок катя фото\IMG_20170517_104407.jpg

Опрацювання гуморески П. Глазового «Найважча роль»

Тема: Схвалення матір'ю свого синочка за талант, який він врешті-решт не виявив «на сцені у третій дії».

Ідея: засудження хвалькуватості, бездушності, невміння на справі довести свої знання, обдарованість.

Обговорення змісту твору за питаннями:

Чи бували ви в театрі? Чи слідкували, як актори виконували свої ролі? Що потрібно для цього знати і вміти?

Що свідчить про «сліпу любов» матері до сина?

Якою була наука у хлопця? (Муштрою)

Як у назві твору прослідковується гумористична спрямованість?

Яке значення містить останній рядок гуморески?

Що мають на увазі, коли людину називають «актором»?

Аналізування твору П. Глазового «Заморські гості»

 

Тема: зображення приїзду гостей з Канади на Вкраїну та їх враження від почутої грамотної української вимови.

Ідея: возвеличення української мови, яка є свідченням нашої куль­тури, благородності, манери поведінки, етикету та засудження тих, хто її цурається.

Обговорення змісту гуморески за питаннями:

Хто прилетів на Вкраїну? З якою метою?

Що здивувало гостей у мові міліціонера?

Чи довів міліціонер хибність думки канадців про застосування укра­їнської мови на Вкраїні? Як саме?

Що свідчить про обізнаність міліціонера «розбиратися у людях»?

Як міліціонер охарактеризував гостей?

Кого і чому звинуватив міліціонер стосовно зневажливого ставлення до рідної мови?

Чому, на вашу думку, так гостро постають питання щодо користу­вання, вдосконалення української мови?

У чому цінність мови для кожного українця?

Як ви ставитеся до вивчення рідної мови, культури? Чи виникають у вас при цьому труднощі? Як ви намагаєтесь їх подолати?

Чим актуальна на сьогодні гумореска П. Глазового «Заморські гості»?

Що висловлює письменник у творі?


Аналіз байки П. Глазового «Похвала»

 - Про кого йде мова в цій байці? (про муху й павука)

- Чим незвичні ці муха й павук? (це алегоричні образи)

Яким постає перед нами павук? Підтвердіть свою відповідь рядками з тексту.

  • Якою показано муху? Знайдіть і зачитайте ці рядки в байці.
  • Хто ж дає таку характеристику мусі?
  • Чи дійсно павук говорить правду мусі стосовно її зовнішнього вигляду?
  • З якою метою павук вихваляє муху?
  • Знайдіть і зачитайте мораль цієї байки.
  • Які риси людської вдачі засуджує автор цими рядками?
  • Визначте головну думку цього твору.
  • Як ви вважаєте, цей твір гумористичний чи сатиричний? Свою думку обгрунтуйте.

V. Рефлексивно-оцінювальний етап «Мікрофон»

Розгляньте епіграфи знаменитих людей. Який з висловів вам найбільш близький?

V. Закріплення знань

Картка №1

1. Чи буде «любий синочок» справжнім актором? Обґрунтуйте мірку- вання.

 2. Виконання ролі хлопцем свідчить про те, що він погано вчився чи не мав до цього хисту? Свою думку вмотивуйте.

 3. Народне прислів'я «Хвали чуже – своє і без тебе похвалять» стосу- ється твору П.Глазового: а) «Найважча роль»; б) «Заморські гості»; в) «Еволюція».

 Картка №2

  1. Що на ваш погляд, необхідно для того, щоб стати справжнім акто-ром? Чому П.Глазовий висміює хлопця? Чому автор назвав роль хлопця найважчою? Що хотів цим сказати? Синочок вчиться вже два роки: а) в університеті мистецтв; б) в інституті культури; в) в студії при театрі.
  2. Картка №3

 1. Чому батько говорить, що не всі люди справжніми бувають? Обґрун- туйте відповідь.

 2. А що робить людину справжньою? Вмотивуйте міркування.

3. Перш ніж відповісти на друге запитання, батько: а) подумав; б) засміявся; в) почухав потилицю.

Картка №4

1. Чому, на ваш погляд, кожен громадянин України зобов'язаний знати рідну мову? До чого закликає нас П.Глазовий у гуморесці «Заморські гості»?

2. У чому цінність рідної мови для кожного українця?

 3. Чим були збентежені канадці, які приїхали до України? а) на думку народу Канади, українці забули свою рідну мову; б) їх бентежить поведінка української шпани; в) не зустріли жодного представника міської влади.

Картка №5

 1. Чому, на ваш погляд, так гостро постають питання щодо користу- вання й вдосконалення української мови?

 2. Обґрунтуйте слова О.Гончара: «Той, хто зневажливо ставиться до рідної мови, не може й сам викликати повагу до себе». Як ця думка пов'я- зана з гуморескою П.Глазового «Заморські гості»? 3. Канадців у творі П.Глазового «Заморські гості» названо: а) культурними і благородними; б) чемними і вавічливими; в) турботливими і допитливими.

G:\урок катя фото\IMG_20170517_103727.jpg

G:\урок катя фото\IMG_20170517_104150.jpg

VI. Само- та взаємооцінювання роботи на уроці

VII. Домашнє завдання

Обов’язкове:

За бажанням: написати гумореску, байку чи співомовку.

Підсумок уроку
Учні читають «Епілог» Петра Ребра.

«Епілог»
В крові у нас козацькі гени.
В душі у нас весела Січ.
Вона дарує нам натхнення,
Вона співає день і ніч.
Її імення на скрижалі
Удячне людство занесло,
Бо запорожець і на палі
Жартує, ворогу на зло.
Зубами недруги скрегочуть
І їх хапають дрижаки,
Коли сміються і регочуть
На Запоріжжі козаки.
Складають зброю супостати
І їх терзає каяття,
Бо сміх — це дух, що не зламати,
Бо сміх — це воля до життя.
Цей сміх — найбільша сила нині,
Це горді крила поколінь.
На них новітній Україні
В майбутнє линути.
Амінь.

 

docx
Додано
16 квітня 2020
Переглядів
1823
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку