Конспект уроку з біології для 6 класу на тему "Значення покритонасінних рослин у природі й житті людини. Сільськогосподарські, лікарські, декоративні рослини".

Про матеріал
Особливістю уроку є те, що він спрямований на формування практичного застосування учнями знань, умінь і навичок отриманих під час навчання. Тут подаються теоретичні знання з практичним застосуванням їх у повсякденному житті. Тому доцільно проводити урок у нетрадиційній формі. Тип уроку - урок-аукціон. Ця форма сприяє формуванню навичок самоконтролю, роботи в команді та почуття відповідальності за результати навчання. При підготовці та проведенні уроку було використано: випереджаюче навчання, інтерактивні вправи та дослідницьку групову роботу.
Перегляд файлу

Тема: Значення покритонасінних рослин у природі й житті людини.           Сільськогосподарські, лікарські, декоративні рослини.

 

Цілі уроку:

                узагальнити й поглибити знання учнів про рослинний світ; повторити ознаки відділу Покритонасінні, ознаки класів та їх родин; з’ясувати значення покритонасінних у природі й житті людини;

                 розвивати логічне мислення ( порівняння, аналіз, синтез, систематизація), творчу уяву, комунікативні вміння;

                 виховувати любов до природи, бажання охороняти й примножувати її багатства та красу.

 

Очікувані результати: учні:

  • пояснюють ознаки дводольних та однодольних рослин;
  • наводять приклади покритонасінних рослин різних родин;
  • оцінюють значення рослин для існування життя на планеті Земля;
  • мають переконання щодо необхідності збереження рослин та їх угрупувань.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Форма уроку: урок-аукціон, урок-гра.

Форми роботи: індивідуальна, групова, творча.

Обладнання: фото, малюнки, гербарії покритонасінних рослин, лоти для проведення аукціону.

 

Підготовка до уроку:

  • розділити клас на дві (три) команди;
  • придумати назви команд;
  • підготувати емблеми, що відображають назви команд;
  • підготувати аркуші з тестовими завданнями для самоконтролю;
  • обрати капітанів команд;
  •  ознайомити учнів із правилами гри;
  • На уроці, що передує уроку-грі, як домашнє завдання для кожної команди запропонувати підготувати повідомлення про незвичайних представників будь-якої родини покритонасінних рослин, легенди, перекази, прикмети.

                                                

 

                                            Девіз уроку: « Теоретичні знання для      практичної

діяльності. За все потрібно платити, або ніщо

не дається задарма»

Баррі Коммонер.

 

                                                     

                                        

                              

                                                  Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

     Доброго дня. Сьогодні ми продовжимо знайомитися із Покритонасінними рослинами. Давайте пригадаємо ознаки характерні для  покритонасінних рослин, їх класів та родин.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

   Вправи:

   1.   « Асоціативний кущ».    Відділ Покритонасінні. Які асоціації викликає? ( Складання схеми на дощі за відповідями учнів: які класи і родини відносяться до цього відділу)

 

   2.  « Мозковий штурм»

  1. У зв’язку з чим відділ Покритонасінні отримав свою назву?
  2. Яка особливість насіння квіткових рослин? ( Зародок має запас поживних речовин.)
  3. Внаслідок якого процесу утворюється ендосперм? ( Запліднення).
  4. За якими ознаками покритонасінні поділяються на дводольні та однодольні?
  5. Як захищене насіння у квіткових рослин?
  6. Що сприяє поширенню насіння квіткових рослин? ( Вітер, вода, птахи, звірі, люди).
  7. Які характерні риси мають Покритонасінні? ( Квітка, плід, вловлювання пилку приймочкою маточки, зародковий мішок, подвійне запліднення, ситоподібні труби).

 

   3. « Вільний мікрофон»

  1. Які родини належать до класу Дводольні?(Розові, Бобові, Букові та Березові, Хрестоцвіті, Пасльонові, Складноцвіті, Лататтєві, Гарбузові, Зонтичні)
  2. Які родини відносять до класу Однодольних ? ( Злакові, Цибулеві, Лілійні, Орхідні)
  3. Як можна визначити ознаки родини? ( За життєвою формою, формулою квітки, плодом)
  4. Чому небажано зривати рослини в лісі, лузі?
  5. Які рослини з розглянутих родин занесено в Червону книгу України?(більше 400 видів; лілія лісова, шиверикія подільська, цибуля ведмежа, підсніжник звичайний, шафран Гейфеля та інші.).
  6. Чи є такі рослини у нашій місцевості? ( В нашій місцевості зустрічається підсніжник, на клумбах зустрічаються білоцвіт весняний)

 

ІІІ. Повідомлення теми.

     Отже, тема нашого уроку « Значення покритонасінних рослин у природі й житті людини. Сільськогосподарські, лікарські, декоративні рослини» ( учні записують у зошити).

    А девізом нашого уроку будуть слова американського біолога, еколога та політика Баррі Коммонера: « Теоретичні знання для практичної діяльності. За все потрібно платити, або ніщо не дається задарма».

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів.

     На планеті Земля, крім нас із вами, живе значна кількість рослинних і тваринних організмів. Ось уже кілька місяців ми мандруємо стежками царства Рослин, вивчаємо їхню будову, особливості процесів життєдіяльності. Сьогодні під час уроку ми не лише пригадаємо основні ознаки родин класів Однодольних та Дводольних рослин, але й з’ясуємо їх значення для природи і нас із вами.

 

  V. Узагальнення й систематизація вивченого матеріалу.

 

   Учитель. Урок проведемо незвичний – у формі біологічного аукціону.       Я виступатиму  в ролі продавця, ви станете « покупцями», матимете змогу придбати малюнок рослини чи продукти, але не за гроші, а за одержані знання. Отже, коли буде оголошено лот, капітан команди, яка захоче купити цю річ, піднімає емблему своєї команди і відповідає сам або надає слово учаснику. Якщо лот зацікавить іншу команду, її капітан теж піднімає емблему і повідомляє інформацію сам чи інший учасник команди. Якщо перша команда більше не надає інформації, значить лот отримує друга команда.

 

   Починаємо! Продається перша річ – олія « Майола». Стартова ціна – це  характерні ознаки родини, представником якої є рослина , з якої виготовлений цей продукт.

 

   Орієнтовна відповідь учня. 1.  Ця олія виготовлена із соняшника, він є представником родини Складноцвіті, або Айстрові, яка належить до класу Дводольні рослини. Характерні ознаки: листки цілісні, листкорозміщення почергове, рідше супротивне, суцвіття кошик. Плід сім’янка, який належить до типу сухих нерозкривних плодів.

   Дикорослі: кульбаба лікарська, волошка синя, цикорій , мати-й-мачуха, осот польовий  королиця звичайна.

   Лікарські: кульбаба лікарська, волошка синя, цикорій , мати-й-мачуха, ромашка аптечна, пижмо звичайне, календула, ехінацея.

    Харчові: соняшник однорічний, топінамбур.

    Декоративні: айстри, жоржини, гербери, чорнобривці.

    Рідкісні: відкасник осотовидний, відкасник татарниколистий, відкасник буковинський.

    Бур’яни: амброзія, лопух справжній, будяк пониклий, осот польовий.

 

  До родини Айстрові належить близько 20 тис. видів.

  Історія соняшника: понад 500 років тому в Європі з’явилося насіння незрівнянної квітки. Це було в ті часи, коли Христофор Колумб шукав шляхи до Індії, а насправді відкрив Америку. Дивну квітку, що нагадувала сонце, привезли зовсім не для виготовлення олії. Її спочатку вирощували на клумбах. 1510 року « золоту квітку» висадили В Іспанії, У Мадридському саду. Потім її привезли до себе французи, португальці й назвали « повернутою до сонця».

  Багато айстрових – лікарські рослини. Наприклад, ромашку лікарську використовують як протизапальний засіб при зовнішньому використанні, для полоскання горла при простудних хворобах, при розладах травлення тощо. Деревій звичайний виявляє кровоспинну дію, має протизапальні властивості. Сік цієї рослини з медом уживають для посилення апетиту та поліпшення обміну речовин. Ехінацея – лікарська рослина, яку використовують у медицині, харчовій промисловості тощо. Багато видів айстрових (хризантеми, айстри, ромашки, жоржини, гербери тощо) людина вирощує як декоративні рослини. Серед айстрових є злісні і навіть небезпечні, бур'яни, прикладом яких може бути амброзія. Ця рослина свого часу була завезена зі своєї батьківщини – Америки – та швидко поширилася в Європі, у тому числі й Україні. Пилок амброзії, потрапляючи у дихальні шляхи людини, спричиняє алергію. Звичайними бур'янами є лопух справжній, будяк пониклий, цикорій звичайний, які разом з тим є медоносами і лікарськими рослинами. Із родини Айстрові до Червоної книги України занесені такі види, як деревій голий, котячі лапки карпатські, арніка гірська, айстра альпійська, волошка карпатська, волошка донецько, білотка альпійська, серпій донський та ін.

 

Учитель. Дякую за цікаву розповідь.      Хто більше? Раз! Два! Три! Продано команді « Садівники ». Вітаємо із цінною покупкою. Смакуйте страви разом з « Майолою».

 

   Наступний продукт, який виставляється на аукціон, - кукурудзяні палички « Супер хрумер». Стартова ціна – характерні ознаки родини, представником якої є кукурудза.

 

   Орієнтовна відповідь учня.2.  Кукурудза представник родини Злакові, яка добре відома кожному. Це не дивно, адже майже серед 11 тис. її видів є багато таких, які людина вирощує з давніх-давен: пшениця, жито, овес. Характерними ознаками родини є однорічні або дворічні рослини, порожнисте стебло – соломина.

   Але кукурудза має стебло, заповнене запасною тканиною, листки прості, сидячі, з паралельним жилкуванням. Квітки дрібні, малопомітні, зібрані в суцвіття: волоть(тичинкові) і початок(маточкові). Плід – зернівка.

   Господарське значення злаків у житті людини надзвичайно велике й різноманітне. На перше місце варто поставити хлібні та круп'яні культури, серед яких пшениця м'яка, пшениця тверда, рис посівний і кукурудза вважаються основними харчовими рослинами людства. З борошна пшениці м'якої виготовляють смачне печиво, а насіння пшениці твердої йде на виробництво борошна, манних круп і макарон найвищого гатунку. Із зернівок рису посівного виготовляють борошно, крупи тощо. Рисові крупи містять багато крохмалю, легко засвоюються організмом. Для випікання хліба рис непридатний, бо в ньому дуже мало клейковини. З насіння кукурудзи виготовляють муку, крупи, пластівці, отримують крохмал і олію тощо. В Україні для одержання зерна вирощують і овес, жито, ячмінь, просо та ін. Із зернівок вівса посівного виготовляють вівсяні крупи, пластівці "геркулес", із жита посівного – дуже корисний житній хліб, із ячменю звичайного – перлові та ячмінні крупи. Зернівки проса посівного, після очищення від плівок, дають пшоно, а в неочищеному вигляді є важливим кормом для птахів

    Харчові: пшениця м’яка, пшениця тверда, рис посівний, овес посівний, жито, ячмінь звичайний.

    Кормові культури: кукурудза, ячмінь, овес.

    Декоративні: шовкова трава.

    Лікарські: кукурудза, пирій повзучий.

 

   Учитель. Хто назве більше ознак?      Раз! Два! Три! Продано за стартовою ціною команді « Виноградарі ». Продовжуємо наш аукціон.

     Продаються чіпси « Люкс». Стартова ціна – назва рослини, з якої виготовляють чіпси, історія її відкриття.

   

    Орієнтовна відповідь учня.3.Рослиною з якої виготовлені чіпси є картопля. Вона належить до родини Пасльонові. Поширення картоплі у Франції та інших країнах Європи в 17ст. пов’язане з ім’ям військового лікаря Антуана Пармантьє. До того часу вважали, що картопля отруйна й спричиняє лише хвороби. Під час перебування в німецькому полоні Пармантьє мав нагоду особисто переконатися в споживчій цінності картоплі. Добре знаючи своїх співвітчизників, він пішов на хитрість. На його прохання французький король Людовік ХІV виділив ділянку землі, на якій і висадили картоплю.

   Незабаром картопля поширилася по всій Франції і навіть урятувала багатьох від голодної смерті в неврожайні роки.

   Туристи можуть відвідати два пам’ятники Антуану Пармантьє. На його п’єдесталі викарбувані слова Людовіка ХІV: « Повірте мені, настане час, коли Франція буде вдячна вам за те, що ви дали хліб голодуючому людству».

   Дикорослі: паслін чорний, дурман, блекота.( дурман, блекота – отруйні рослини).

   Лікарські: беладонна.

   Харчові: картопля, баклажани, помідори, перець, фізаліс помідорний.

   Технічні: тютюн, махорка.

   Декоративні: петунія гібридна, тютюн пахучий, фізаліс.

  Найважливішими харчовими овочевими рослинами є картопля, помідор, баклажан, перець та ін. Нині відомо понад 3000 сортів картоплі, які поділяють на харчові, кормові й технічні (для виготовлення крохмалу, спирту, ацетону). Бульби картоплі містять до 25% крохмалю, білок, пектини, вітамін С, калій тощо. Ці сполуки обумовлюють цінність картоплі. Наприклад, кашкою із сирої картоплі лікують опіки, сирий картопляний сік знижує кислотність шлунку, допомагає позбутися печії, нудоти. Для лікування простуди бульби картоплі варять у лушпинні, додають суху гірчицю, краплю йоду і глибоко вдихають пару.

 

Учитель. Хто більше? Раз! Два! Три! Продано команді « Садівники ».

Наступний продукт, що потрапив до нас на аукціон, надзвичайно багатий на вітамін С – цибуля. Стартова ціна – ознаки родини, до якої належить цибуля.

  

   Орієнтовна відповідь учня.4. Представники родини Цибулеві доволі близькі до Лілійних. Це багаторічні трав’янисті рослини з двостатевими квітками. Оцвітина складається із шести пелюсток, вільних або частково зрослих. Формула квітки: О6 Т6 М1. Суцвіття зонтик, плід коробочка. Цибулю люди вирощують близько 6000 років. Давні єгиптяни вважали цибулю священною рослиною. Цибулю й часник приносили в жертву богам разом із хлібом і м’ясом. У щоденний раціон давньоримського солдата входила цибуля як рослина, що відновлює сили. Відомо 500 видів цибулі.

  Цибулеві зустрічаються в різних екологічних умовах. Серед них є гірські посухостійкі (цибуля гірська). У тінистих лісах Карпат живе вологолюбна цибуля ведмежа. На заплавних луках трапляється цибуля гранчаста, яка є небажаною на сіножатях, бо надає молоку неприємного часникового запаху. Проте більшість цибулевих ростуть у степових і навіпустельних ділянках рівнин і гір. В Україні в природніх умовах росте понад 40 видів цибуль. Найбільш відомим видом є цибуля городня. Інший вид роду Цибуля – це часник, який ботаніки називають цибулею посівною. Цибулина часника складається з окремих невеликих цибулинок – зубків, і вся вона оточена білою оболонкою. Цибулеві використовують у їжу, у медицині, декоративному садівництві, консервному виробництві. Як овочеві культури вирощують цибулю городню, часник, цибулю порей та ін. Листки і цибулини цибулевих багаті на цукри, вітаміни С, В, різноманітні мінеральні солі. їх використовують як приправу до салатів, вінегретів, перших і других страв, але найкорисніший результат- при вживанні їх у свіжому вигляді. Деякі дикорослі види – цибуля ведмежа і цибуля переможна, які зростають у західних областях України у великих кількостях, також можуть вживатися в їжу і як лікарські рослини. Серед цибулевих є багато гарноквітучих рослин, але їх використання в декоративному садівництві обмежує їхній запах.

 

Учитель. Дякую. Хто більше?  Раз! Два! Три! Продано команді «Виноградарі» . Наступний продукт на аукціоні – капуста. Стартова ціна – характерні ознаки родини, до якої належить ця овочева культура.

 

  Орієнтовна відповідь учня.5. Капуста належить до родини Капустяні, або Хрестоцвіті. Характерними ознаками цієї родини є прості листки, з розсіченою листковою пластинкою, почергове листкорозміщення, подвійна оцвітина. Формула квітки: Ч4 П4 Т 6(4+2)  М1 . Плід – стручок або стручечок. Однорічні, дворічні, багаторічні трави, зрідка напівкущі.

     Олійні рослини: гірчиця і ріпак – близько 45% олії в насінні.

     Технічні: фарбувальна вайда, з листків одержують синю фарбу.

     Бур’яни: грицики, талабан, рижій, гикавка.

     Медоноси: редька дика, алісум.

     Лікарські: грицики, сухоребрик лікарський.

     У харчовій промисловості: гірчиця, хрін.

     Декоративні: нічна красуня, алісум, лакфіоль.

     Рідкісні: шиверикія подільська, лунарія оживаюча.

 Капуста серед хрестоцвітих є найбільш чисельною. Представлена цвітною капустою, білоголовою, брюссельською. Остання названа на честь столиці Бельгії Брюсселя. Першість на городах України має білоголова капуста. Це справді чудова культура – урожайна, смачна, поживна. А скільки смачних страв можна приготувати з неї!

    Її головка – справжня комора різних вітамінів. Узимку дуже поширена кисла капуста. Виявляється, сік кислої капусти містить вітаміну С не менше, ніж лимон, і сприяє інтенсивному виділенню шлункового соку. Проте смак їжі багато в чому залежить від сорту. Для квашення найкраще, наприклад, сорт білоголової капусти «Завірюха». Це середньопізній сорт.

   Як овочеві рослини, серед капустяних широко відомі капуста, редька та редиска, як пряні культури – хрін звичайний і гірчиця сарептська. У давнину в кожній хаті стояло відро з питною водою, у якому обов'язково плавали два корінці хрону. Така вода довго зберігалася свіжою, мала приємний смак і сприяла виведенню з організму надлишків рідини та солей. Соком хрону, розбавленим водою, дуже добре полоскати рот і горло при зубному болю й ангіні, стоматитах і фарінгітах, оскільки він містить фітонциди. А з перемеленої макухи гірчиці виготовляють столову гірчицю, що використовується як приправа до їжі, а також іде на виготовлення гірчичників. Як салати вживають крес-салат, суріпицю звичайну, а грицики звичайні вже понад 100 років у Китаї вирощують як овоч.

 

Учитель. Хто більше? Раз! Два! Три! Продано команді «Виноградарі ».

У нас залишився ще один продукт -  соєвий соус   . Стартова ціна – характерні ознаки родини, представником якої є соя.

 

Орієнтовна відповідь учня.6. Найхарактернішою ознакою родини Бобові, представником якої є соя, є плід біб. Формула квітки: Ч (5)П (5)Т (9)+1М 1. Суцвіття – китиця, головка. Листки складні: пальчасті, перисті, трійчасті; прості( рідко).

    Міжнародна комісія з продовольчих ресурсів при ООН визнала білок сої стандартом якості рослинного білка. Соя не має собі рівних серед інших сільськогосподарських культур за вмістом білка(35-55%) та олії(18-27%). Батьківщиною сої вважають Китай, де її культивують понад 7 тис. років.

    Кормові: конюшина лучна, люцерна посівна, боби кормові.

    Декоративні: акація срібляста(мімоза), робінія звичайна.

    Лікарські: солодка гола, буркун лікарський, біла акація.

    Медоноси: біла акація, люцерна, конюшина.

   Красивими декоративними рослинами є справжні акації, з яких у культурі на півдні України поширена акація срібляста. її гілочки з жовтими квітками доставляють в квіткові магазини, особливо перед Міжніродним жіночим днем (8 Березня), під неправильною назвою – "мімоза". У наших парках часто вирощують робінію звичайну, або білу акацію, робінію клейку з рожевими суцвіттями та карагану дерев'янисту, або жовту акацію. Бобові рослини, завдяки співіснуванню з бульбочковими бактеріями, збагачують ґрунт азотними речовинами. Досить часто окремі культури (конюшина, люцерна) використовують у сільському господарстві як зелене добриво: зелені надземні частини приорюють, збагачуючи таким способом ґрунти органічними сполуками і поліпшуючи їхню структуру.

 

 Учитель. Хто більше? Раз! Два! Три! Продано команді « Садівники ».

А тепер пропоную прослухати загадки і купити відгадки. До цих торгів запрошуємо долучитися і наших гостей.

          Кругла, а не куля;

        З хвостиком, а не мишка;

        Жовта, а не пшоно;

        З корою, а не дерево.                                    ( Ріпа)

 

      Коло броду пила пані воду,

      Пила-випивала, сім плахт одягала.                 (Капуста)

 

      Некрасива, шишкувата.

     Як прийде на стіл вона,

     Скажуть весело хлоп’ята:

     - Ну й розсипчаста, смачна!                     (Картопля)

 

    Зелений чуб, червоний бік,

    Смачний із нього чавлять сік.

    Газдині варять з ним борщі,

    Росте в городі на кущі

                                                 (Помідор)

 

    Сімсот поросят на кілочку висять.          (Квасоля)

 

     Як миша, хвостик довгий маю,

     Та я з города не тікаю.

     З мене зробити кожен рад

     Корисний та смачний салат.                   ( Редиска)

     Сонечко маленьке,

     Кисло-солоденьке.

     На частинки поділю,

     Своїх друзів пригощу.                                 ( Апельсин)

 

     Ікру похвалиш, а ухи не звариш.                      (Баклажан)

 

     Для зеленого борщу

     Кисле листя посічу.

     Що за листя – всі впізнали,

     Коли борщ покуштували.                       ( Щавель)

 

     Від злої криво зубки бережіть спідниці, панчохи й шубки.      (Череда)

 

     Знайду синеньку квіточку,

     Знайду стебло, як прутичок,

     Кину корінь на піджарку

     Та в кавник на заварку.                     (Цикорій)

 

     Цього фрукту по шматку

    В чай додам я для смаку.

    Запашистий та кисленький,

    Наче сонечко, жовтенький.                  ( Лимон)

 

     У зеленім зіллі

     Виросли дівчатка –

     Вії у них білі,

     Золоті очатка.                                      (Ромашки)

 

      Весною повисне –

     Все літо кисле,

     А солодким стало –

     На землю впало.                                 (Яблуко)

 

    

     Сидить Марушка в семи кожушках,

     Хто її роздягає, той сльози проливає.                 (Цибуля)

 

     Що то за голова, що зуби і борода?                      (Часник)

 

    Панночка малесенька

    Сховалась в холодок.

    Сукенка червонесенька,

    Білесенький пеньок.                                           (Малина)

 

  Зубів не має, а кусається.                        (Кропива)

 

   Сімсот соколят на одній подушці сплять.         (Соняшник)

 

Учитель. Отже, аукціон пройшов успішно, ми продали всі продукти.

  А зараз давайте перевіримо, як уважно ви слухали один одного виконавши вправу  « Так чи ні».

  Про те, як ви засвоїли цю тему, дізнаємося за результатами виконаних тестових завдань. Зробіть взаємоперевірку та виставте кількість балів, оцінюючи кожну правильну відповідь 1 балом (  учні виконують тест

« Різноманітність покритонасінних» коли закінчать взаємоперевірку збираю роботи).

  Бачачи виставлені вами бали, я можу сказати, що ви сьогодні добре попрацювали, але остаточний результат ми побачимо наступного уроку.

 

VІ. Підсумок уроку. Домашнє завдання.

    Ми повторили й узагальнили знання про основні класи Покритонасінних. Природа –наш друг! Нині це визнання істини, яку час від часу потрібно все ж таки собі нагадувати, бо природа, як і кожен друг, прагне нашої уваги, турботи, любові. Природа такий же унікум, як картина художника: знищити її  легко, відновити неможливо.

 

        Кінець уроку вже підходить,

        Це саме час нам підсумки підводить.

        Оцінки виставити тим, хто в нас

                                 активно працював,

       рослини справно визначав.

       Щоб гарно тему цю опанувати,

       параграф 43  й 44 треба вдома прочитати,

       все вивчити, запам’ятати

       і на «відмінно» відповіді дати.

       Всі Ви – ботаніки,

                       ніяк не дилетанти.

       Зумійте показать свої таланти.

        Складіть вірша, де опишіть родину

       Або ж свою улюблену рослину.

 

      Урок пройшов, як одна мить,

      Дзвінок вже незабаром продзвенить.

      Прийміть усі ви на прощання

      мої найкращі побажання.

      Здорові будьте, гарно вчіться,

      Шануйтесь і наполегливо трудіться.

 

 

 

 

Додаток 1

Вправа « Так чи ні»

 

  1. Картопля в країни Європи потрапила у 18 столітті. ( Ні)
  2. Кукурудза – друга після пшениці с/г культура. (Так)
  3. Топінамбур – харчова рослина. (Так)
  4.  Цибулю вирощують близько 5000 років. (ні)
  5. Пирій повзучий – лікарська рослина. ( Так)
  6. Першість на городах України має цвітна капуста. (Ні)
  7. Мімоза декоративна рослина родини Бобові. ( Так)
  8. Для квашення капусти найкраще використовувати ранні сорти. (Ні)
  9. У Китаї грицики звичайні - це овоч. ( Так)
  10.  Гірчицю використовують у харчовій промисловості та як олійну сировину.( Так)
  11.  Овес містить багато вітамінів.(Так)
  12.  Батьківщиною сої є Індія. (Так)
  13.  Рисова мука добра для випікання хліба. (Ні)
  14.  Плоди картоплі отруйні. (Так)
  15.  У сої вміст білка складає 35-55%. (Так)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Додаток 2

     Тестові завдання « Різноманітність покритонасінних»

 

                                               І варіант

 

  1. Покритонасінні рослини розмножуються за допомогою:

  А) спор;                         Б) насіння.

      2. Більшості дводольних рослин притаманне жилкування:

             А) дугове;                    Б) сітчасте.

      3. До родини Пасльонові належить:

             А) огірок;                     Б) блекота.

      4. Мичкувата коренева система притаманна рослинам з родини:

            А) Злакові;                    Б) Пасльонові.

      5. Подвійну оцвітину мають рослини з родини:

            А) Лілійні;                    Б) Хрестоцвіті.

      6. Плід ягода в такої рослини:

            А) черешня;                 Б) картопля;                 В) цикорій.

      7. Плоди однакових типів утворюються в представників родини:

            А) Бобові та Айстрові;              Б) Злакові та Пасльонові;

            В) Розові та Капустяні;             Г) Пасльонові та Розові.

      8. Ознаки, що характеризують рослини родини Хрестоцвіті:

             А) чашечка складається з чотирьох вільних чашолистиків, віночок – з чотирьох пелюсток; є шість тичинок, одна маточка; плід – стручок;

 

             Б) чашечка складається з багатьох вільних чашолистиків, віночок – з п’яти пелюсток; є багато тичинок, маточка одна; плід ягода.

  1. Представником родини Бобові є:

  А) суниця садова;          Б) конюшина біла;         В) талабан польовий.

      10. Бактерії вступають у взаємовигідне співжиття з кореневою системою рослин з родини:

              А) Бобові;                   Б) Злакові;                         В) Пасльонові.

      11. До класу Однодольні належать родини:

              А) Розові;                   Б) Бобові;                           В) Злакові;

              Г) Хрестоцвіті;          Д) Лілійні.

      12. Лікарські рослини родини Складноцвіті:

              А) шавлія;                  Б) буркун;                          В) пижмо;

              Г) м’ята;                     Д) череда.

 

                                                                       ( Кожна правильна відповідь – 1 б. )

 

 

 

 

 

 

 

 

            Тестові завдання « Різноманітність покритонасінних»

 

                                               ІІ варіант

  1. Покритонасінні відрізняються від голонасінних:

  А) здатність до подвійного запліднення;

  Б) здатністю утворювати пилкові зерна.

      2. Більшості однодольних рослин притаманне жилкування:

              А) сітчасте;                      Б) паралельне й дугове.

      3. До родини капустяні, або Хрестоцвіті належать:

             А) гірчиця;                        Б) яблуня.

      4. Стрижнева коренева система притаманна рослинам із родини:

             А) Лілійні;                         Б) Айстрові.

      5. Просту оцвітину мають рослини з родини:

             А)Бобові;                          Б) Цибулеві.

      6. Плід стручок є в такої рослини:

              А) кульбаба;                 Б) капуста;              В) дурман.

      7. Тичинкові нитки зростаються між собою або з листочками оцвітини в представників родин:

              А) Бобові та Розові;               Б) Капустяні та Лілійні;

              В) Пасльонові та Бобові;      Г) Злакові та Айстрові.

      8. Ознаки, що характеризують рослини родини Пасльонові:

             А) квітка складається з п’яти зрослих чашолистиків, п’яти зрослих пелюсток,  п’яти зрослих тичинок, однієї маточки; плід – ягода або коробочка;

 

             Б)  квітка складається з п’яти вільних чашолистиків, п’яти зрослих пелюсток,  десяти тичинок, однієї маточки; плід – сім’янка.

  1. Представником родини Злакові є

        А) редька дика;           Б) пшениця тверда;            В) пеларгонія пахуча.

10. Підземні стебла бульби можуть утворювати рослини з родини:

        А) Бобові;                    Б) Пасльонові;                    В) Цибулеві.

11. До складу Дводольні належать родини:

        А) Хрестоцвіті;           Б) Цибулеві;  

        В) Пасльонові;            Г) Злакові.

12. Отруйні рослини родини Пасльонові:

       А) петунія;                   Б) горицвіт;               В) дурман;

       Г) півники;                  Д)блекота.

 

 

                                                                ( Кожна правильна відповідь – 1 б. )

doc
Додано
7 лютого 2021
Переглядів
2864
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку