Розробка уроку ЯДС у 1 класі на тему "Харчування і здоров'я" за програмою НУШ, підручник Т. ГІЛЬБЕРТ.
Тема. Харчування і здоров'я.
Мета:
Обладнання: ноутбук, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал, підручник, робочий зошит, інтерактичні ігри.
Тип заняття. Інтегрований (природнича, мовно-літературна, технологічна, інформатична, соціальна і здоров'язбережувальна, технологічна та громадянська математична освітні галузі).
Література:
1. Гільберг Т.Г., Тарнавська С.С., Павич Н.М. Я досліджую світ : підруч. інтегр. курсу для 1-го кл. закл. заг. серед. освіти (у 2-х ч.) : ч. 2 / Тетяна Гільберг, Світлана Тарнавська, Ольга Гнатюк, Ніна Павич. Київ : Генеза, 2018. С. 112 (с.41-45)
2. Порощук В.П. Я досліджую світ : розробки уроків для 1-го кл. закл. заг. серед. освіти: ч. 2 (до підручника Т.Г. Гільберг та інш.). Харків: Основа. С.264 (с.92)
3. Корнєєва Н. В. Як цікаво розпочати урок? : для майбутніх учителів початкових класів. Нікополь, 2020. С. 28 (с.6)
4. Народна мудрість. Народні приказки та прислів’я про квітень. (https://dovidka.biz.ua/prysliv-ia-ta-prykazky-pro-kviten/)
5. Презентація про працю людей весною.
(https://vseosvita.ua/library/prezentacia-praca-ludej-navesni-256674.html)
6. Народна мудрість. Народні прикмети про квітень. (https://traditions.in.ua/usna-narodna-tvorchist/narodni-prykmety/161-kviten-narodni-prykmety)
7. План-конспект уроку «Відпочинок на природі» на платформі «Наурок». (https://naurok.com.ua/urok-z-ya-doslidzhuyu-svit-dlya-1-klasu-na-temu-vidpochinok-na-prirodi-209153.html)
8. Загадки про квітень. (https://dovidka.biz.ua/zagadki-pro-kviten/)
9. Сайт для створення ребусів: http://surl.li/akfrm
10. Онопрієнко Л.М. Математика в 1 класі. Віршовані задачі на кожний день. (https://naurok.com.ua/urok-matematika-v-1-klasi-virshovani-zadachi-na-kozhniy-den-1245.html)
11. Інтерактивна дошка «Jamboard».
12. Віртуальні тести на платформі «Google Forms»
ХІД УРОКУ
І. Організація учнів до уроку. (1 хв)
- Доброго ранку! Доброго дня!
Хай плещуть долоньки!
Хай тупають ніжки!
Працюють голівки!
Доброго ранку! Добрий дня!
Бажаєм собі ми здоров’я й добра на цілий день!
- Добрий день, діти!
- Сідайте рівненько, слухайте мене уважно та активно працюйте, щоб наш урок пролетів швидко та весело.
ІІ. Підсумки спостережень за змінами у природі і праці людей. (4 хв)
1. Евристична бесіда.
Йде по річці льодохід,
Несе кригу, несе лід.
Перелітний птах вернувся,
У бору ведмідь проснувся.
В небі жайворон співає,
Холодів уже немає!
Ось і пролісок привітний.
- А зараз відкрийте календар погоди та запишемо дані.
IIІ. Актуалізація опорних знань. (5 хв)
1. Катехізична бесіда.
- Діти, з якою темою ви ознайомилися на минулому уроці? (Відпочинок на природі)
- Що дарує природа людині? (чисте повітря, бадьорість, гарний настрій, здоров'я)
- Яка небезпека насамперед може очікувати нас у лісі? (загубитися, заблудитися)
- З ким можна йти в ліс? (з дорослими)
- Як одягатися для походу в ліс? (тіло повинне бути закрито)
- Чому? (щоб тіло не постраждало при небезпеці)
- Що саме потрібно одягати на природу? (спортивний одяг)
- Чи потрібно їсти всі гриби, які побачили на галявині (ні, тому, що є деякі отруйними)
- Отже, ми повторили усі відомості про відпочинок на природі.
2. Тестування за допомогою конструктора LEGO.
- Давайте перевіримо домашнє завдання за допомогою невеличкого тестування.
- У кожного на парті розміщені 3 цеглинки: синього, червоного та зеленого кольору. Це три варіанти відповіді на запитання. Я вам задаю запитання та говорю варіанти. Якщо ви погоджуєтесь з варіантом А, то піднімаєте вгору цеглинку синього кольору. Якщо ви погоджуєтесь з варіантом Б, то піднімаєте вгору цеглинку червоного кольору. Якщо ви погоджуєтесь з варіантом В, то піднімаєте вгору цеглинку червоного кольору. (на слайдах запитання та варіанти відповідей фіксуються)
- Розпочнемо. Перше запитання. Топтати траву?
- Варіанти відповідей: а – непотрібно; б – заборонено; в – потрібно.
- Яку цеглинку піднімаєте? (правильно, червону. Правильний варіант – Б)
- Друге запитання. Відпочивати на свіжому повітрі?
- А – непотрібно; Б – заборонено; В – потрібно.
- Який правильний варіант?
- Так, правильно. Це потрібно робити.
- Слухаємо третє запитання. Знищувати не їстивні гриби?
- Варіанти відповідей: а – непотрібно; б – заборонено; в – потрібно.
- Молодці!
- Ловити метеликів?
- А – непотрібно; Б – заборонено; В – потрібно? (а, непотрібно)
- Хто неуважно слухає, той може збитися. Слухайте уважненько!
- Наступне запитання. Чи можна влаштовувати пікнік на природі?
- Варіанти відповідей: а – непотрібно; б – заборонено; в – потрібно.
- Молодці! Впевнено обрали правильну відповідь.
- Останнє питання. Чи можна запалювати багаття у лісі?
- А – непотрібно; Б – заборонено; В – потрібно? (в)
- Хто був уважний та відповість на одне легке запитання? Яку з цеглинок ви найчастіше піднімали та яка була найчастіше правильною? Синя, червона чи зелена? (так, правильно, кожна цеглинка була по 2 рази)
- Діти, ви прекрасно впорались з цим завданням. Ось ми перевірили знання та логіку.
ІІІ. Цілепокладання. (4 хв)
1. Гра «Ребуси».
- Діти, давайте разом розгадаємо ребуси, щоб дізналися як називається наша тема уроку.
- Погляньте на екран та розгадайте перший ребус.
- Яке слово зашифрувалось за цими картинками? (харчування)
- Діти, ви зрозуміли, як зашифрувалось слово «харчування»?
- Я зараз вам поясню.
- Ми бачимо літеру «ха». Після літери «ха» ми бачимо рака. Він перевернутий, тому слово «рак» потрібно читати навпаки «кар». Забираємо першу літеру, виходить частинка –ар. Додаємо до попередньої частинки, виходить у нас хар-. Після рака бачимо літери «ч», «у» та «в». Додаємо їх до частинки (харчув-). Після літер бачимо бант. Забираємо першу літеру та останню. Залишається –ан, додаємо до частинки. Виходить харчуван-. Після банту бачимо диню. Від слова «диня» забираємо перші дві літери. Додаємо до частинки. Виходить у нас слово «харчування».
- Ви зрозуміли як розгадувати ребус? (Так)
- Йдемо далі. Наступний ребус.
- Яке слово у цьому ребусі зашифрувалось? (здоров'я)
- Як ви його знайшли? Хто може пояснити?
- Правильно, ви прекрасно впорались з цим завданням.
- Отже, на уроці ми розглянемо що таке «харчування», які є продукти, як харчування має важливе значення зі словом здоров'я. Тому, тема нашого уроку називається «Харчування і здоров’я».
ІІІ. Вивчення нового матеріалу. (25 хв)
1. Перегляд відеоролика «Для чого ми їмо». Робота з підручником (с. 43)
(https://www.youtube.com/watch?v=eqKJ216V8Q0)
- Діти, зараз переглянимо відеоролик та дізнаємось навіщо ми їмо, які правила потрібно дотримуватися під час приймання їжі та яку їжу потрібно споживати. Дивіться уважненько, бо після перегляду буду опитувати.
- Яких правил потрібно дотримуватись при вживанні їжі? Назвіть їх. (мити руки, ретельно пережовувати, їсти корисні продукти, не переїдати, вживати їжу 5 разів на день)
- Відкрийте підручник на сторінці 43
- Діти, чому так важливо мити руки? (тому що, на руках мікроби і вони зашкоджують здоров’ю)
- А що буде, якщо не дотримуватись цих правил? (руки будуть брудні, ми забруднимо стіл, можемо захворіти).
- Чи маєте вдома домашніх улюбленців? (маємо)
- Чи спостерігали ви, чим харчуються тварини? Чим вони харчуються? (так, різним продуктами)
- Якими? (супами, кормами…)
- Молодці. Йдемо далі.
2. Асоціативний кущ.
(https://jamboard.google.com/d/1e4tDwuATCKLK7VL3c8_w4IYWYSPGuig6hP7pHXUkZqk/edit?usp=sharing)
- Діти, зараз зіграємо в цікаву гру. Вона має назву «Асоціативний кущ». Ваше завдання полягає в тому, що потрібно написати з яким словом у вас асоціюється слово «харчування».
- У мене слово «харчування» асоціюється з овочами. Тому що, ми їх щоденно вживаємо в своєму раціоні.
- Щоб написати слово вам потрібно перейти за покликанням. Термін виконання – 2 хвилини.
- Всі написали?
- А тепер, давайте тей, хто написав слово, хай прочитає його та скаже: «чому він саме таке слово в нього асоціюється?», «з чим воно пов’язане?»
- Почнемо. У мене харчування асоціюється з словом … Тому що, …
- Діти, який красивий вийшов у нас асоціативний кущ. Кожне слово має особливе значення для цього головного слова.
Фізкультхвилинка
(https://www.youtube.com/watch?v=bOAepb5ePeg)
- Діти, ви вже втомилися? Давайте, трохи відпочинемо та зробимо декілька вправ. Вставайте тихенько із-за парт і станьте біля свого робочого місця.
- Повторюйте за рухами вчительки.
- Вам сподобалась руханка?
- А тепер тихенько сідайте за парти.
3. Розповідь з елементами евристичної бесіди.
- Діти, зараз я вам розповім про правильне та шкідливе харчування, які є поживні компоненти, запам’ятайте незнайомі значення. Сідайте рівненько та слухайте уважненько.
- Харчування – це процес, який полягає у вживанні поживних речовин для отримання енергії та сили, а також відбувається розвиток та ріст людини.
- Міцне здоров’я багато в чому залежить від правильного харчування.
- Як ви думаєте? Що таке правильне харчування?
- Правильне харчування – це основа тривалого та плідного життя, запорука здоров’я, бадьорості, гарантія профілактики різних недуг. Ми їмо для того, щоб жити. А жити – це означає отримувати енергію.
- Людина повинна щоденно їсти, тому що її організму потрібні поживні речовини. Їжа має бути різноманітною. М’ясо, риба, яйця і молочні продукти допомагають швидше рости та зміцнюють кістки. Хліб, макарони, рис, масло — дають енергію.
- Діти, подивіться на ілюстрацію і скажіть яких продуктів потрібно вживати найбільше? А яких — найменше? (найбільше – хліб, каші, овочі, фрукти, м’ясо, молоко, яйця. Найменше – жир, олію, сіль, цукор, солодощі)
- Правильно.
- Енергія, яку витрачає наш організм у процесі життєдіяльності, відновлюється лише за рахунок їжі, тому вона має бути поживною з достатньою кількістю білків, жирів, вуглеводів, вітамінів.
- Ви чули таке слово як вітаміни? Що це таке?
- Слово «вітаміни» походить від латинського «віта» – життя. Якщо вітамінів не вистачає, людина важко хворіє. В організм вітаміни потрапляють з їжею. Отже, потрібно знати, в яких продуктах є необхідні вітаміни. Вітаміни дуже корисні для здоров’я людини.
- Про вітаміни ми дізнаємось трішки пізніше.
- Шкідливі продукти – продукти, які завдають шкоду нашому цінному здоров’ю.
- До шкідливих продуктів належать чіпси, солодкі газовані напої, майонез, шоколадні батончики, а найбільше вражає наший організм – жирне м’ясо.
- Отже, харчування буває різне. Потрібно пам’ятати про правильне та шкідливе харчування та ніколи не вживати шкідливого.
4. Перегляд відеоролика «Харчування і здоров’я».
(https://www.youtube.com/watch?v=iD1FBS-uNLQ)
- Діти, давайте ми дізнаємось детально про корисні продукти та вітаміни, правила поводження за столом, переглянувши відеоролик.
- Діти, про які вітаміни розповідали у відео?
- У яких продуктах живе вітамін С? (смородина, цибуля, яблуко, лимон)
- Чудово.
- Як називається вітамін, що є в чорному хлібі? (В)
- Будьте уважними!
- У якому фрукті міститься вітамін Д? (гарбузі)
- Молодці! Правильна відповідь.
- Який вітамін дає силу? (Е)
- Розумники!
- Діти, хто живе у моркві?
- Так, вітамін А.
- Яких правил потрібно дотримуватись під час вживання їжі?
- Молодці. Ви прекрасно впорались з цим завданням.
5. Робота з підручником (с.41 - 44)
- Діти, відкрийте підручник на сторінці 41.
- Чи любите ви снідати?
- Що ви полюбляєте їсти на сніданок?
- Щоранку потрібно снідати.
- Як називається прийом їжі вдень? Увечері?
- Оберіть страву для вечері.
- Пам’ятайте, що вечеря повинна бути не менше ніж за дві години до сну!
- Відкрийте зошит. Запишемо до нашого словничка нове слово.
- Ви знаєте як правильно сервувати стіл для вживання їжі?
- Праворуч від тарілки кладуть ніж лезом до неї, поряд — столову ложку, а ліворуч від тарілки — виделку. Маленьку ложечку для десерту кладуть над тарілкою.
Фізкультхвилинка
(https://www.youtube.com/watch?v=kNWwid8OAVM)
- Я бачу ви знову втомились. Тому, спробуймо знову трохи відпочити та зробимо декілька вправ.
- Вставайте тихенько із-за парт і станьте біля свого робочого місця.
- Повторюйте за рухами вчительки.
- А тепер тихенько сідайте за парти.
6. Віршовані задачі.
- Діти, давайте розв’яжимо віршовані задачі. Слухайте уважно.
- Перша віршована задача.
Із городу до хатини
Цап приніс три капустини.
На ослінчику присів
І одну смачненьку з’їв,
Чуба мне на голові:
Скільки капустин ще є ?...
- Скільки капустин залишилось? (дві)
- Як ви знайшли? Поясніть, будь ласка. (3 – 1 = 2)
- Молодці!
- Друга задача.
У папуги Гоші було трохи грошей,
Він на них собі купив:
Яблуко, злаки і картофель.
Й грушу на додачу.
Скільки всіх продуктів?
Він повіз собі на дачу? (4)
- Як ви дізнались? (1+1+1+1 = 4)
- Правильно.
- Остання задача.
Дев’ять ягід горобини
Горобець дзьобнув і кинув
З гілки у глибокий сніг,
Та одну він з’їсти встиг.
Три з намету встиг дістать
У снігу зосталось? (5)
- Що потрібно зробити? (9 – 4 = 5)
- Розумники! Все правильно вирішили.
7. Конструювання. Практична робота. Складання серветки.
- Розгортаємо підручник на сторінці 45.
- Я вам говорив, щоб ви мали на сьогоднішній урок два матеріали: серветку та тарілку.
- Всі взяли з собою?
- Чудово.
- У вас на столі лежить інструктаж практичної роботи. Вам потрібно подивитися на інструктаж та виконати практичну роботу, тобто зробити виріб, який зображений послідовно на аркуші.
- Будьте уважні. Термін виконання – 3 хвилини.
- Якщо потрібна допомога, піднімайте руку. Не викрикуйте!
- Усі виконали?
- Ви молодці! У всіх вийшли гарні серветки.
- Тепер будете знати як правильно складати серветку для сервування столу.
ІV. Закріплення. (6 хв)
1. Вікторина «Харчуємось правильно».
(https://forms.gle/vcn9eotBRYSRdn8N8)
- Діти, зараз ми з вами проведемо гру «Вікторина».
- Вам потрібно перейти за покликанням та відповісти на питання. Кожен з вас отримає молодчинку.
- Після завершення вікторини ми перевіримо чи правильно ви виконали завдання.
- Термін виконання – 10 хвилин.
- Усі виконали?
- Давайте перевіримо. Перше питання. Скільки разів на день потрібно харчуватись?
- Що обрали? (5 разів, правильно)
- Йдемо далі. Що непотрібно робити при вживанні їжі? (так, переїдання)
- З якого вітаміну складається молоко? (вітамін Д)
- Чи справились з алгоритмом? (так)
- Що таке вітаміни? (це речовини, щоб не хворіти)
- Навіщо їсти щоденно? (щоб бути здоровим)
- У чому полягає суть "харчування"? (вживання їжі)
- Чудово! Ви все правильно назвали.
2. Рефлексія.
- Діти, ось ми підходимо до кінця уроку. Давайте закінчимо речення про наш сьогоднішній урок:
- Молодці, всі мають свою відчуття які набули протягом уроку.
- Мені сподобалось, як ви поводились на уроці. Сьогодні ви всі були організовані та активні.
3. Повідомлення домашнього завдання.
- Діти, вам потрібно за бажанням створити лепбук «Правила поведінки за столом».
- Урок закінчено, до побачення!