«Хата моя біла»
учбове заняття з працетерапії з елементами Українознавства
Мета: формувати в учнів поняття «шаблон»: трикутник, квадрат, коло; «лекало»: хустка, фартух, спідниця, шаровари, пояс. Ознайомити дітей з особливостями і різноманітністю національного одягу. Навчити відрізняти лекала різних речей національного одягу: жіноче вбрання, чоловіче вбрання за конфігурацією. Бачити контур. Розвивати дрібну моторику, окомір, спостережливість, уміння порівнювати, творче ставлення до роботи. Виховувати любов до Батьківщини, почуття гордості і краси до традицій українського народу, бажання створювати власними руками національні міні-сувеніри.
Обладнання: ілюстрації із зображенням сучасного будинку, прабабусиної хатки. Панно «Хата моя біла». Ляльки в національному одязі. Дидактичний матеріал: «Національні символи та обереги». Лекала: хустка, фартух, сорочка, шаровари, пояс. Фланелеграф-конструктор: «Одягни ляльку». Інструменти: праска, шило, голка, ножиці, нитки, швейна машинка.
Хід заняття
Вих..: Добрий день, діти!
Діти: Добрий день!
Вих..: Сьогодні ми з вами завітаємо до прабабусиної хатинки під солом’яною стріхою протягом мандрівки у нас з вами буде декілька хвилинок-зупинок.
Діти, будьте уважні протягом заняття!
На зеленому горбочку,
У вишневому садочку
Притулилася хатинка,
Мов маленькая дитинка.
Л.Українка
Вих..: Ось вона, хатинка нашої бабусі. Наші пращури з любовۥю і повагою ставилися до свого житла. На весні хату в якій вони жили завжди підбілювали, тому і хатинка була біленькою, заквітчаною. Давайте подивимось хто тут мешкає? А ось і господарі Ганнуся і Василь. Як вони гарно вдягнені. Діти! А коли ми з вами наряджаємось?
Діти: Коли свято
Вих..: Вірно. Наші Ганна і Василь теж збираються на свято. Подивіться на стіл. Що ви бачите?
Діти: Вишитий рушник і паску з крашанками
Вих..: Наші господарі збираються зустрічати свято: «Пасха, Великдень». Давайте подивимось на рушник. Які геометричні фігури тут вишиті?
Ми потрапили на хвилинку спостережень
Діти: Коло, ромб, квадрат, трикутник
Вих..: Коло – символ сонця, ромб і квадрат – символи землі-годувальниці, трикутник – три частини світу. А який вид вишивки ви тут спостерігаєте?
Діти: «Хрестик»
Вих..: Вірно, це стародавній вид вишивки нашого народу. Молодці, які ви уважні і кмітливі. У Ганнусі і Василя на сорочці теж вишивка «Хрестиком». А які речі ще одягли наші Ганнуся і Василь?
Діти: Сорочка, спідниця, фартух. У Василя сорочка, шаровари, пояс. Шаровари широкі, строчені широким швом, щоб добре танцювати традиційний український танок-гопак.
Зупиночка на фізкультхвилинку.
Руки в боки, усміхнись
На сусіда подивись
Пальчик, п’ятка, каблучок
Ми танцюємо гопачок
Вих.: Ось ми з вами підійшли до хвилинки-цікавинки
Демонстрація шаблонів: трикутник, квадрат, коло, чебурашка. Ми з вами побачили ці фігури на вишитому рушнику. А така фігура є на рушнику? (чебурашка).
Діти: Ні.
Вих..: Вірно! А кого він вам нагадує?
Діти: Чебурашку. Це наш улюблений герой мультфільму «Крокодил Гена»
Вих..: Ці всі фігури були шаблони. Що стосується одягу – це лекала.
Демонстрація лекал сорочки, спідниці, шароварів, хустки.
Зараз до нас завітала хвилинка-праці, найважливіша хвилинка. Ми будемо з вами працювати.
Вихователь демонструє: ножиці, голку, шило, стиплер.
Треба згадати техніку безпеки при цих видах робіт.
Діти: Ножиці передавати кільцями вперед. Голки, шило вколювати в спеціальну подушечку. На машинці бути уважним, не підставляти пальці під голку. Праску ставити на металеву підставку.
Пальчикова гімнастика
Вих..: Будь ласка, всі діти взяли деревۥяні палички
Вихователь роздає завдання
Робота дітей
Підведення підсумків роботи дітей
Вих..: Молодці діти! Добре впорались з завданням. Я бачу, що ви закріпили калиночку біля хатинки. Калина біля хати символ продовження роду. Послухайте, будь-ласка, як народ шанує калину.
Калина
Самотньо стоїть при дорозі калина. Кожний милується нею. Гарна вона в різні пори року. На весні вбирається калина у яскраво-зелене листя з білим мереживом квіток. Духмяні запашні квіти милують око. Згодом на місці зацвітуть, зۥявляться важкі, рум’яні кетяги.
Осінь теж не обмине калини. Вона прибереже для неї найчарівніші барви. Обережно притрусить його сніжком, і стане воно цілющим.
Так і стоїть калина. Гостинно пригощає ягідками пташок і перехожих.
Діти! Я вам дуже вдячна за співпрацю. Ми з вами поринули в минуле нашого народу, згадали хатинку нашої бабусі.
І досі сниться під горою,
Меж вербами та над водою
Біленька хаточка.
Сидить неначе й досі сивий дід
Коло хатиночки і бавить хорошеє
І кучеряве своє маленьке внуча
І досі сниться: вийшла з хати
Веселая сміючись мати
Цілує діда і дитя, аж тричі весело цілує,
Прийма на руки, і годує,
І спать несе. А дід сидить і усміхається, і стиха
Промовить нишком:
«Де ж те лихо?
Печалі тії, вороги».
І нищечком старий читає,
Перехрестившись, Отче наш.
Крізь верби сонечко сіяє
І тихо гасне. День погас.
І все спочило. Сивий в хату.
Й собі пішов одпочивати.
Т.Г. Шевченко
- Діти, а який вірш ви знаєте про рідну хату?
Діти:
Різні в світі є країни,
Різні люди є на світі.
Різні гори полонини,
Різні трави, різні квіти…
Є з усіх одна країна
Найрідніша нам усім.
То – прекрасна Україна,
Нашого народу дім.
Там шумлять степи безкраї,
Наче вміють говорити.
Там ясніше сонце сяє,
Там солодше пахнуть квіти…
Різні в світі є країни,
Гарні є, є і багаті,
Та найкраще в Україні,
Бо найкраще – в рідній хаті.
Вих..: Молодці, діти! А тепер пригадайте, що ми з вами робили на уроці (відповіді дітей), що вам найбільше сподобалося (відповіді дітей). На цьому наше заняття скінчилось, вам сподобалось працювати? Покладіть будь ласка фішки хвилинок, які вам сподобались перед собою. Настав час прощатися. До побачення.
Зелений колір – спокійний, це колір луків, різнотрав’я, лісу. Сприятливий для спостережень.
Синій і фіолетовий – ці кольори нагадують нам вечірні сутінки, нам цікаво, а що там за темрявою?
Червоний – збуджує до дії.
Коричневий – колір-символ землі-матінки, матінки-годувальниці. Український працьовитий народ каже:
«Гончара глина годує», «З ремеслом дружити – в житті не тужити»