Хімічна гра «Хімія плюс»

Про матеріал
Розширити знання основних хімічних понять, розвивати логічне мислення учнів, увагу, пам’ять; збільшити зацікавленість дітей у вивченні хімії. Розвивати вміння працювати в команді.
Перегляд файлу

Хімічна гра

«Хімія плюс»

Мета: розширити знання основних хімічних понять, розвивати логічне мислення учнів, увагу, пам’ять; збільшити зацікавленість дітей у вивченні хімії. Розвивати вміння працювати в команді.

 

У заході беруть участь дві команди по п’ять учнів.

Вступне слово вчителя:

                Знання із хімії потрібні кожному в житті,

                Ніхто не заперечить істину одвічну:

                Бо все навколо нас та й ми самі

                Утворені із речовин хімічних.

                Щоб до зірок далеких нам дійти

                Й земні багатства зберегти,

                Щоб впевнено в житті нам крокувати,

                Знання хімічні будем здобувати!

Проводиться жеребкування: першою буде виступати та команда, яка визначить речовину, що поєднує хімію й біологію.

 

Ще у 18 сторіччі китайський учений Мао-Хоа встановив наявність у повітрі цього газу. Однак у Європі цю речовину відкрили майже через 1000 років. Видатний шведський учений Лавуазьє назвав хімічний елемент, що утворює цю просту речовину, «утворюючий кислоти». Як називається ця проста речовина?                                                                    Відповідь: кисень.

 

Конкурс 1 «Хімічне асорті»

Хімія – природнича наука, тому вона тісно пов’язана з такими науками як – фізика, географія, біологія. Для відповіді на запитання цього конкурсу потрібні знання з природничих дисциплін.

Запитання для першої команди.

1.Для чого, замазуючи вікна,між рамами кладуть шматочки деревного вугілля або посудинку із сіллю? (Вугілля й сіль добре вбирають вологу. Вони висушують повітря, не даючи надвірній рамі пітніти й обмерзати.)

2. У клітинах живого організму одночасно можуть проходити тисячі реакцій. Їх швидкість дуже велика. В цьому допомагають прискорювачі реакцій – ферменти. Як називаються  в хімії речовини, що прискорюють перебіг реакцій, а самі при цьому не використовуються?

                                                                             Відповідь: каталізатори.

3.Під час походу Олександра Македонського до Індії офіцери його армії хворіли на шлунково-кишкові захворювання не так часто, як солдати. Від цих хвороб полководець втратив більшу частину свого війська. Їжа й питво в них були однакові, а металевий посуд – різний. З якого металу був виготовлений офіцерський посуд.?

                                                                           Відповідь: зі срібла.

Запитання для другої команди.

1.Навіщо в склянку кладуть ложечку, коли наливають гарячий чай чи окріп?(металева ложка чудовий провідник тепла. Вона поглинає частину його і склянка через те не нагрівається так швидко)

2. У природі існують організми, що вказують на стан середовища. Наприклад: латаття біле – на чистоту водойм; лишайники – повітря; жовта хвоя сосни вказує на підвищену радіоактивність. У хімії теж є речовини, що вказують на середовище розчинів (кисле, лужне, нейтральне). Як називають такі організми й речовини?

                                                                           Відповідь: індикатори.

3. В 1811 році французький аптекар Куртуа займався вимиванням з попелу морських водоростей поташу. Якось зачиняючи свою аптеку, він вирішив вигнати надвір кішку. Нажахана тварина плигнула з полиці й ненароком перекинула склянку з концентрованою сульфатною кислотою. Склянка впала, розбилася, і кислота пролилася на попіл з водоростей. Вражений аптекар відразу помітив хмару фіолетового диму. Яку речовину допомогла відкрити кішка?

                                                                             Відповідь: йод.

 

Конкурс 2. «Хімічні загадки»

1.Визначте явища у рядках:

Взимку стало холодати

І ставок вже не пізнати.

Там, де була рідина,

Лиш дзеркальна площина.

Що за диво кристалічне?

Це фізичне чи хімічне?                                   Відповідь: фізичне

 

2. На дворі живе корова.

Молоко п’єм для здоров’я,

А буде в теплій хаті –

Будем сир й сметану мати.

Що за наслідок логічний?

Він фізичний чи хімічний?                             Відповідь: хімічне.

3. На вогні пластинка мідна

Почорніла вірогідно.

Що за явище незвичне?

Це фізичне чи хімічне?

4. Осінь стала вмить до діла –

Листя геть все пожовтіло.

Що за результат класичний?

Він хімічний чи фізичний?                            Відповідь: хімічне

 

Визначте тип хімічної реакції:

  1. Я одна з найлегших типів,

І проблем зовсім нема:

Речовин бери хоч три ти,

А в продуктах – лиш одна.                      Відповідь: сполучення.

 

  1. Найщедріший тип – це я.

Результат мій фантастичний.

До реакції – лише одна.

А опісля – вдвічі більше.                        Відповідь: розкладу.

3. А про нас чого не скажеш,

Були друзі хоч куди:

Я прийшов – ми поділились.

І вже зайвий не я , а ти.

                                                                    Відповідь: заміщення.

  1. Ми не знаємо обману,

Не втрачаєм доброти,

Дам тобі, ати натомість

Даси мені, і навпаки.                             Відповідь: обміну.

 

Конкурс 3 « Угадай речовину»

Внести чорну скриньку. Вгадати назву речовини, використавши якомого менше підказок.

Оцінювання: одна підказка – 8 б.; дві – 6б.; три – 4б.

 

  1. А. Елемент, що утворює цей метал, третій за поширеністю елементів у земній корі. Трапляється лише у сполуках.

Б. У разі подрібнення не тьмяніє, зберігає сріблясто-білий колір. Дуже пластичний, витягується у дріт і прокатується в листи й фольгу товщиною менше за 0,01 мм.

В. Сплави на основі цього металу – легкі й міцні. Використовується в авіа, авто-, корабле-, і приладобудуванні.

                                                              Відповідь: алюміній.

 

  1. А. Німецький алхімік Бранд, шукаючи філософський камінь, помітив зеленувато-блакитне випромінювання порід. В 1771 р. шведський учений Міле відкрив цю речовину, отримавши її з кісткового попелу. Назва речовини в перекладі з грецької означає «світлоносний».

Б. Елемент,що утворює цю просту речовину, є в організмах людей, тварин, рослин і риб. Його називають «елементом життя і мислення.

В. Один зі злочинців у творі Конан Дойля «Собака Баскервілей» скористався цією речовиною.

                                                                    Відповідь:фосфор.

  1. А. Тисячі років людина захоплюється, милується й насолоджується цією речовиною.У сиву давнину говорили: «Вона – одне з начал усього, що є на Землі».

Б. У Середньовіччі вважали, що вона – проста речовина, єдина й неподільна. Але А. Лавуазьє довів, що вона складається з двох елементів і утворюється внаслідок хімічної реакції.

В. Властивості цієї речовини визначають властивості розчинів, стверджував Д. І Менделєєв. Про неї є багато відомостей, однак вона все ще залишається найзагадковішою.

                                                                  Відповідь: вода.

4.А. Смак цієї приправи унікальний, його не має жодна інша речовина. У всіх народів вона символ гостинності.

Б. У тілі людини міститься більше 200 г цієї речовини, із яких 45 г розчинено в крові.

В. Розсипати її вважається поганою прикметою. На відомій фресці Леонардо да Вінчі «Тайна вечеря» в трапезній монастиря Санта Марія в Мілані один з апостолів, Іуда Іскаріот, незграбним рухом руки перекидає цю речовину.

                                                                  Відповідь: кухонна сіль.

5.А. Ця речовина природного походження. ЇЇ добувають із деяких видів лишайників.

Б Хіміки називають цю речовину «хамелеоном» через здатність змінювати забарвлення відповідно до середовища.

В. Вона може бути червоною, фіолетовою, синьою.

                                                                     Відповідь: лакмус.

6.А. У земній корі поширені сполуки цього металу з валентністю ІІІ, а на Місяці – з валентністю ІІ.

Б. Давногрецький філософ Тит Лукрецій Кар у поемі «Про природу речей» писав про цю речовину: «Вона дала назву цілому століттю.»

В. У вологому повітрі підлягає корозії.

                                                                     Відповідь: залізо.

 

Конкурс 4. «Детективний»

Кожна команда по черзі називає букву. За кожну букву – 1 бал.

Завдання: вам треба назвати речовини, які утворюють мікроорганізми і які здатні в малих дозах чинити вибіркову токсичну дію на інші мікроорганізми. Першу таку речовину відкрив у 1929 році Олександр Флемінг з мікроскопічних грибів. Зараз відомо більше чотирьох тисяч таких речовин. Застосовують ці речовини для:

А) лікування інфекційних хвороб;

Б) прискорення росту й розвитку молодняка у тваринництві;

В) виробництва консервів у харчовій промисловості;

Г) біологічних досліджень.

                                                                 Відповідь: антибіотики.

 

Підбиття підсумків гри. Нагородження переможців.

doc
Додано
16 жовтня 2023
Переглядів
282
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку