Хімічна гра
«Хімія плюс»
Мета: розширити знання основних хімічних понять, розвивати логічне мислення учнів, увагу, пам’ять; збільшити зацікавленість дітей у вивченні хімії. Розвивати вміння працювати в команді.
У заході беруть участь дві команди по п’ять учнів.
Вступне слово вчителя:
Знання із хімії потрібні кожному в житті,
Ніхто не заперечить істину одвічну:
Бо все навколо нас та й ми самі
Утворені із речовин хімічних.
Щоб до зірок далеких нам дійти
Й земні багатства зберегти,
Щоб впевнено в житті нам крокувати,
Знання хімічні будем здобувати!
Проводиться жеребкування: першою буде виступати та команда, яка визначить речовину, що поєднує хімію й біологію.
Ще у 18 сторіччі китайський учений Мао-Хоа встановив наявність у повітрі цього газу. Однак у Європі цю речовину відкрили майже через 1000 років. Видатний шведський учений Лавуазьє назвав хімічний елемент, що утворює цю просту речовину, «утворюючий кислоти». Як називається ця проста речовина? Відповідь: кисень.
Конкурс 1 «Хімічне асорті»
Хімія – природнича наука, тому вона тісно пов’язана з такими науками як – фізика, географія, біологія. Для відповіді на запитання цього конкурсу потрібні знання з природничих дисциплін.
Запитання для першої команди.
1.Для чого, замазуючи вікна,між рамами кладуть шматочки деревного вугілля або посудинку із сіллю? (Вугілля й сіль добре вбирають вологу. Вони висушують повітря, не даючи надвірній рамі пітніти й обмерзати.)
2. У клітинах живого організму одночасно можуть проходити тисячі реакцій. Їх швидкість дуже велика. В цьому допомагають прискорювачі реакцій – ферменти. Як називаються в хімії речовини, що прискорюють перебіг реакцій, а самі при цьому не використовуються?
Відповідь: каталізатори.
3.Під час походу Олександра Македонського до Індії офіцери його армії хворіли на шлунково-кишкові захворювання не так часто, як солдати. Від цих хвороб полководець втратив більшу частину свого війська. Їжа й питво в них були однакові, а металевий посуд – різний. З якого металу був виготовлений офіцерський посуд.?
Відповідь: зі срібла.
Запитання для другої команди.
1.Навіщо в склянку кладуть ложечку, коли наливають гарячий чай чи окріп?(металева ложка чудовий провідник тепла. Вона поглинає частину його і склянка через те не нагрівається так швидко)
2. У природі існують організми, що вказують на стан середовища. Наприклад: латаття біле – на чистоту водойм; лишайники – повітря; жовта хвоя сосни вказує на підвищену радіоактивність. У хімії теж є речовини, що вказують на середовище розчинів (кисле, лужне, нейтральне). Як називають такі організми й речовини?
Відповідь: індикатори.
3. В 1811 році французький аптекар Куртуа займався вимиванням з попелу морських водоростей поташу. Якось зачиняючи свою аптеку, він вирішив вигнати надвір кішку. Нажахана тварина плигнула з полиці й ненароком перекинула склянку з концентрованою сульфатною кислотою. Склянка впала, розбилася, і кислота пролилася на попіл з водоростей. Вражений аптекар відразу помітив хмару фіолетового диму. Яку речовину допомогла відкрити кішка?
Відповідь: йод.
Конкурс 2. «Хімічні загадки»
1.Визначте явища у рядках:
Взимку стало холодати
І ставок вже не пізнати.
Там, де була рідина,
Лиш дзеркальна площина.
Що за диво кристалічне?
Це фізичне чи хімічне? Відповідь: фізичне
2. На дворі живе корова.
Молоко п’єм для здоров’я,
А буде в теплій хаті –
Будем сир й сметану мати.
Що за наслідок логічний?
Він фізичний чи хімічний? Відповідь: хімічне.
3. На вогні пластинка мідна
Почорніла вірогідно.
Що за явище незвичне?
Це фізичне чи хімічне?
4. Осінь стала вмить до діла –
Листя геть все пожовтіло.
Що за результат класичний?
Він хімічний чи фізичний? Відповідь: хімічне
Визначте тип хімічної реакції:
І проблем зовсім нема:
Речовин бери хоч три ти,
А в продуктах – лиш одна. Відповідь: сполучення.
Результат мій фантастичний.
До реакції – лише одна.
А опісля – вдвічі більше. Відповідь: розкладу.
3. А про нас чого не скажеш,
Були друзі хоч куди:
Я прийшов – ми поділились.
І вже зайвий не я , а ти.
Відповідь: заміщення.
Не втрачаєм доброти,
Дам тобі, ати натомість
Даси мені, і навпаки. Відповідь: обміну.
Конкурс 3 « Угадай речовину»
Внести чорну скриньку. Вгадати назву речовини, використавши якомого менше підказок.
Оцінювання: одна підказка – 8 б.; дві – 6б.; три – 4б.
Б. У разі подрібнення не тьмяніє, зберігає сріблясто-білий колір. Дуже пластичний, витягується у дріт і прокатується в листи й фольгу товщиною менше за 0,01 мм.
В. Сплави на основі цього металу – легкі й міцні. Використовується в авіа, авто-, корабле-, і приладобудуванні.
Відповідь: алюміній.
Б. Елемент,що утворює цю просту речовину, є в організмах людей, тварин, рослин і риб. Його називають «елементом життя і мислення.
В. Один зі злочинців у творі Конан Дойля «Собака Баскервілей» скористався цією речовиною.
Відповідь:фосфор.
Б. У Середньовіччі вважали, що вона – проста речовина, єдина й неподільна. Але А. Лавуазьє довів, що вона складається з двох елементів і утворюється внаслідок хімічної реакції.
В. Властивості цієї речовини визначають властивості розчинів, стверджував Д. І Менделєєв. Про неї є багато відомостей, однак вона все ще залишається найзагадковішою.
Відповідь: вода.
4.А. Смак цієї приправи унікальний, його не має жодна інша речовина. У всіх народів вона символ гостинності.
Б. У тілі людини міститься більше 200 г цієї речовини, із яких 45 г розчинено в крові.
В. Розсипати її вважається поганою прикметою. На відомій фресці Леонардо да Вінчі «Тайна вечеря» в трапезній монастиря Санта Марія в Мілані один з апостолів, Іуда Іскаріот, незграбним рухом руки перекидає цю речовину.
Відповідь: кухонна сіль.
5.А. Ця речовина природного походження. ЇЇ добувають із деяких видів лишайників.
Б Хіміки називають цю речовину «хамелеоном» через здатність змінювати забарвлення відповідно до середовища.
В. Вона може бути червоною, фіолетовою, синьою.
Відповідь: лакмус.
6.А. У земній корі поширені сполуки цього металу з валентністю ІІІ, а на Місяці – з валентністю ІІ.
Б. Давногрецький філософ Тит Лукрецій Кар у поемі «Про природу речей» писав про цю речовину: «Вона дала назву цілому століттю.»
В. У вологому повітрі підлягає корозії.
Відповідь: залізо.
Конкурс 4. «Детективний»
Кожна команда по черзі називає букву. За кожну букву – 1 бал.
Завдання: вам треба назвати речовини, які утворюють мікроорганізми і які здатні в малих дозах чинити вибіркову токсичну дію на інші мікроорганізми. Першу таку речовину відкрив у 1929 році Олександр Флемінг з мікроскопічних грибів. Зараз відомо більше чотирьох тисяч таких речовин. Застосовують ці речовини для:
А) лікування інфекційних хвороб;
Б) прискорення росту й розвитку молодняка у тваринництві;
В) виробництва консервів у харчовій промисловості;
Г) біологічних досліджень.
Відповідь: антибіотики.
Підбиття підсумків гри. Нагородження переможців.