Значення води у природі. Використання води людиною

Про матеріал
Узагальнити отримані знання про значення й використання води для задоволення потреб людини, для життя на Землі, формувати вміння аналізувати природні явища; формувати знання про взаємозв’язок людини і біосфери.
Перегляд файлу

Урок 49. Значення води у природі. Використання води людиною

Мета:

- навчальна: узагальнити отримані знання про значення й використання води для задоволення потреб людини, для життя на Землі, формувати вміння аналізувати природні явища; формувати знання про взаємозв’язок людини і біосфери;

- розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес до значення й використання води для задоволення потреб людини, її значення для розвитку живих істот на нашій планеті; формувати інтерес до вивчення природничих наук; продовжувати формувати вміння працювати в групі, висловлювати свою думку, робити висновки, розвивати вміння пояснювати наслідки негативного впливу діяльності людини на стан біосфери;

- виховна: сприяти екологічному вихованню, економії та раціональному використанню води, сприяти усвідомленню дбайливого ставлення до природи, до води як найціннішої речовини на Землі.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: зошити, підручник,  відео-матеріали з Інтернет-ресурсів.

Очікувані результати: учні зрозуміють значення води для живих істот та господарської діяльності людини, зможуть висловлювати власну думку та думку групи, опрацьовувати теоретичний матеріал та аналізувати його, переконаються у необхідності бережного ставлення та раціонального використання води, усвідомлять шляхи подолання негативного впливу людини на біосферу.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

 

 Прийом «Віршовані рядки»

1. Якщо руки ваші в ваксі, 

Якщо на ніс сіли клякси. 

Хто тоді ваш перший друг. 

Змиє бруд з лиця і рук? (Вода)

2. Мене п'ють, мене ллють. Усім потрібна я, хто я така? (Вода)

3. У жаркий день найбажанішою буває. (Вода)

4. Що таке: пливе і ллється. Часом на камінь дереться. Як немає — все всихає, звір і птах помирає? (Вода)

5. Сама пити не п'є, а нас змушує. (Вода)

  Прийом «Проблемне питання»

- Чому воду називають джерелом життя?

 Прийом «Дивуй»

Без води людина може прожити 3 дні, без їжі 30-50 днів. Значення води підкреслюють різними висловами: «Вода — еліксир життя».

Не можна жити без води:

Вона навкруг, вона в тобі.

Озерах, річках, океанах.

Дощу краплинах і в фонтанах.

Вона в емоціях людини:

В сльозах від радощів чи гніву.

Й краса природи на Землі

Не може жити без води.

Чудова наша гідросфера.

Існує все навколо неї:

І людство, й фауна, і флора,

І все, що є у нас навколо.

А не було б її.

Життя все зникло б на Землі.

III. Актуалізація опорних знань

Тестування (взаємоперевірка)

1. Вода займає на Землі: а)більшу частину поверхні; б)половину; в)меншу частину поверхні.

2. Вода: а)розчиняє всі речовини; б)розчиняє деякі речовини; в)не розчиняє речовини.

3. В якому стані води найбільше: а)твердому; б) рідкому; в) газуватому.

4. Що стає з водою під впливом тепла і Сонця: а)холоне; б)випаровується; в) закипає.

5. Як  називається перетворення води з одного стану в інший і її переміщення в природі: а) перетворення; б) обіг; в) кругообіг.

6. Вода в природі буває а)тільки в рідкому стані; б) в рідкому і твердому; в) в рідкому, твердому, газуватому.

7. За якої температури вода замерзає?

8. Зазначте процес, наслідком якого є утворення хмар а)танення; б)конденсація; в) випаровування.

9. За якої температури вода кипить?

10. Які хімічні елементи входять до складу молекули води? а) гідроген і карбон; б) гідроген і ферум; в) гідроген і оксисен. 

IV. Вивчення нового матеріалу

  1. Розгляд проблеми прісної води.

Сьогодні на уроці ми пригадаємо, де є вода у природі, які її властивості, яку роль вона відіграє у природі, у житті живих істот, у господарській діяльності людини.

Запаси прісної води на Землі постійно зменшуються, бо з кожним роком зростає її споживання. Питна вода становить близько 2 % від загальної кількості. Нестача води може стати однією з найважчих проблем людства в найближчі десятиліття. На нашій планеті є великі природні запаси води, однак несолоної (питної) води на нашій планеті в тисячі раз менше, ніж солоної. Нестача питної води відчутна вже тепер, і їй загрожує забруднення.

Перегляд фільму «Кожна краплина має значення»

Висновок: Складання з учнями блок схеми

Використання води людиною: побут; водний транспорт промисловість гідроенергетика сільське господарство медицина, особиста гігієна.

Прийом «Проблемне запитання»

Чи залежить здоров’я, існування людини й усього живого на Землі від чистоти води?» Як природа і людина дбає про очищення води?

Перегляд фільму «11 цікавих фактів про воду»

Висновок: Зберігати воду чистою – означає зберігати здоров’я, життя та красу довкілля.

Брудну прісну воду не можна вживати в їжу — у ній дуже багато хвороботворних мікробів. З тієї ж причини не можна давати брудну воду свійським тваринам. У забруднених водоймах гине безліч водних тварин і рослин.

Отже, проблема раціонального використання й збереження водних ресурсів — першочергове завдання, яке стоїть перед суспільством. У водойми України щороку виливають приблизно 7,3 млн т забруднюючих речовин. Зберігати воду чистою — означає зберігати здоров'я, життя та красу довкілля. Статистика свідчить, що 80% хвороб є наслідком незадовільної питної води.

  1. Розгляд проблеми утворення кислотних дощів.

Кислотні дощі — це наслідок забруднення повітря. Джерелами більшості газів, що утворюють кислотні дощі, зазвичай є теплові електростанції та заводи, а також вихлопи автомобільних двигунів.  Викиди промислових підприємств та автомобільні вихлопні гази забруднюють повітря шкідливими речовинами, наприклад свинцем. Щодня від автомобілів у повітря потрапляє 800 тис. т оксиду Карбону, 1 тис. т свинцю. Більшість із 200 складових викидів автотранспорту отруйні як для людини, так і для організмів біосфери. У промислових районах за добу випадає понад 1 т пилу на 1 км територій, а в забруднених районах на 1 м2 — до 1 кг пилу та сажі.

Ці гази потрапляють в атмосферу, де розчиняються в крапельках води, утворюючи слабкі розчини кислот, що потім випадають на землю з дощем. Вони можуть підвищити кислотність вологи, що міститься в повітрі, в тисячу разів порівняно з нормою. Кислотні дощі спричиняють загибель риби та завдають шкоди лісам.

Перегляд фільму «Що таке кислотний дощ?»

V. Узагальнення знань 

Робота в групах

1 група «Запобігаємо забрудненню повітря»

2 група «Економимо воду» (учні пишуть на крапельках, потім формуємо загальне звернення «Збережемо природу разом»)

VI. Підсумок уроку.

Проблема раціонального використання води й збереження водних ресурсів – першочергове завдання, яке стоїть перед суспільством. Як говорить народна мудрість «Воду бережи, козаче, - і вона тобі віддячить» Майбутнє навколишнього середовища — це ваше майбутнє. Сьогодні в кожного з вас є можливість висловити свою думку щодо негативних змін у біосфері, які виникли через господарську діяльність людини.

Дякую учням за участь в підготовці матеріалів до уроку, оголошую оцінки.

VII. Домашнє завдання

Опрацювати  параграфи підручника

Творчі завдання: написати звертання до жителів нашої планети з проблеми збереження води. Намалювати плакат «Бережіть біосферу!».

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
16 жовтня 2023
Переглядів
328
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку