Система креативної освіти спрямована на формування творчого мислення у всіх здобувачів освіти, розвиток їх інтелектуальних здібностей, які мають першочергове значення для розвитку компетентностей в різних галузях науки. Креативна освіта перетворює засвоєння знань умінь на захоплюючу мандрівку, пригоду, що пов’язана з розкриттям секретів речовини, взаємовідносин і природи світу в цілому. Практичну цінність, значущість здобутих у дослідженнях знань учні усвідомлюють, застосовуючи їх для проектування технологій «творення». Модель креативного уроку побудована на 45/90 хвилин, в основі моделі лежать ідеї Д.Ельконіна, М.Зиновкіної, Г.Альтшуллера.
Хімія 7 клас
Тема: Хімічні елементи, їхні назви і символи. Поширеність хімічних елементів у природі. Ознайомлення з Періодичною системою хімічних елементів. Маса атома. Атомна одиниця маси. Відносні атомні маси хімічних елементів.
Мета:
Знаннєвий компонент
називає хімічні елементи (не менше 20-ти) за сучасною науковою українською номенклатурою, записує їхні символи; найпоширеніші хімічні елементи в природі.
Діяльнісний компонент
розрізняє металічні та неметалічні елементи, використовуючи періодичну систему
використовує Періодичну систему як довідкову для визначення відносної атомної маси елементів
Ціннісний компонент
Вірити у себе, у власні можливості
Блок 1 Мотивація
Уявіть, що Ви відкрили новий 119 хімічний елемент в гірській породі, яку Ви дасте йому назву?
Уявіть, що Ви в класі – хімічні елементи! Якими символами Ви себе позначите? (Учитель записує символи елементів, які пропонують діти).
Оголошення теми заняття. Учні ставлять власну мету за шаблоном: що я знаю і вмію? Що я можу дізнатися виходячи з теми заняття?
Блок 2 Змістовна частина
Людству відомо 118 атомів хімічних елементів, вони мають власні символи.
Учитель демонструє назву та символи елементів у таблиці Д.Менделєєва.
Здобувачі освіти знайомляться з назвами та символами хімічних елементів (20 шт).
За напівдовгим варіантом таблиці хімічних елементів учитель показує умовну межу між неметалічними та металічними елементами.
Здобувачі освіти називають приклади неметалічних елементів і записують їх символи та назви у зошит, а потім – металічні елементи.
Учитель пропонує дітям знайти закономірності між назвою та символом елемента і у залежності від власної назви, як відкривачі його, пишуть у зошит символ.
Робота з додатково інформацією (підручник, локальна мережа, до прикладу, Google Suite, Office 365 тощо) - https://drive.google.com/open?id=0B-AJUlJ4M2ppV0ZZRDNOREsweXM
https://drive.google.com/open?id=0B-AJUlJ4M2ppOGxRbWgxaWVhVW8
https://drive.google.com/open?id=0B-AJUlJ4M2ppRjhVUzBaZTlZcms
https://drive.google.com/open?id=0B-AJUlJ4M2ppMnBsa2lWY3ZjejQ
Якщо хімічні елементи розділені на металічні та неметалічні, то у нашому класі, як можна всіх присутніх поділити на дві групи, за якою ознакою?
Учитель звертає увагу дітей, що кожен з нас має певні характеристики, які характеристики присутніх уособлюють нас? (маса, стать, вік, ріст, довжина волосся, форма обличчя тощо).
Здобувачі освіти шукають у таблиці елементів Д.Мендєлєєва те, що характеризує атоми елементів. Діти переглядають відео про відносні атомні маси хімічних елементів https://drive.google.com/open?id=0B-AJUlJ4M2ppaWUwd3lhYTZJRUk
https://drive.google.com/open?id=0B-AJUlJ4M2ppX0tjUmEwWXdEN3M
https://drive.google.com/open?id=0B-AJUlJ4M2ppeFR2V2VLRlc3SFE
Блок 3 Психологічне розвантаження
ФХ для покращення мозкового кровообігу
1. Вихідне положення (в. п.) - сидячи на стільці, 1-2 - відвести голову назад і плавно нахилити назад, 3-4 - голову нахилити вперед, плечі не піднімати. Повторити 4-6 разів. Темп повільний.
2. В. п. - сидячи, руки на поясі, 1 - поворот голови направо, 2 - в. п., 3 - поворот голови наліво, 4 - в. п. Повторити 6-8 разів. Темп повільний.
3. В. п. - стоячи або сидячи, руки на поясі, 1 - махом ліву руку занести через праве плече, голову повернути наліво, 2 - в. п., 3-4 - теж правою рукою. Повторити 4-6 разів. Темп повільний.
Блок 4 Головоломка
Учитель пропонує здобувачам освіти шаблон Таблиці хімічних елементів, у який вони вписують елементи, їх порядковий номер (протонне число) і відносну атомну масу з точністю до цілих чисел.
Учитель роздає кожному ряду дітей назву елементу: 1ряд – Mg, 2- Zn, 3 – Al. Учитель задає питання:
1. Якщо ви хімічний елемент встаньте (всі)
2. Якщо ви маєте порядковий номер підніміть руки (всі)
3. Якщо ви розміщений у великому періоді опустіть руки (2 ряд)
4. Якщо ви розміщений у малому періоді опустіть руки (1 і 3 ряд)
5. Якщо номер вашої групи ІІ, хлопніть 2 рази у долоні (1, 2 ряд)
6. Якщо номер вашої групи ІІІ хлопніть 3 рази у долоні (3 ряд)
7. Якщо ви розташований у побічній підгрупі сядьте (2 ряд)
8. Якщо ви розташований у головній підгрупі сядьте (1, 3 ряд).
Різновидів подібної хімічної розминки може бути багато. Це водночас рухлива гра, яка передбачає опосередковане закріплення знань.
Блок 5 Інтелектуальна розминка
За планом здобувачі освіти дають характеристики хімічних елементів, користуючись таблицею Д.Менделєєва. Вказують на поширення елементів у різних системах.
Блок 6 Змістовна частина
Демонстрація 3. Періодична система хімічних елементів. Мета: ознайомити дітей з різними варіантами таблиці хімічних елементів Д.Менделєєва.
Загальні уміння:
План проведення:
Учитель демонструю різні варіанти таблиць хімічних елементів.
https://drive.google.com/open?id=0B-AJUlJ4M2ppYnl6aWlmNnk4S2s
https://drive.google.com/open?id=0B-AJUlJ4M2ppNWExVDZ1YnZOVEE
https://drive.google.com/open?id=0B-AJUlJ4M2ppZzRzOEw0UDJPajg
Блок 7 Комп’ютерна підтримка
https://drive.google.com/open?id=0B-AJUlJ4M2ppeEdSUWIxTHkwbFU
Блок 8 Рефлексія Домашнє завдання. Вивчити назву та символи 20-ти хімічних елементів