Урок-дослідження
(інтегрований природознавство і хімія)
Хімічні явища, їх ознаки.
Горіння. Гниття.
Мета уроку:
Навчальна: сформувати поняття про хімічні реакції, з'ясувати ознаки хімічних реакцій і умови їх перебігу за експериментальними даними;
Розвиваюча: розвивати спостережливість та уміння робити висновки;
Виховна: формування наукового світогляду та любові до предмету; формувати соціальну компетентність; виховувати наполегливість в досягненні мети.
Тип уроку: урок –дослідження ( інтегрований природознавство і хімія).
Форми роботи: розповідь, демонстраційні досліди, робота з опорними схемами та підручником, презентація «Хімічні явища».
Обладнання: проєктор, смайлики настрою, підручник, хімічні реактиви: таблетки глюконату кальцію, порошок картопляного крохмалю, спиртовий розчин йоду, вода, порошок насіння рослини плаун, харчова сода, розчин столового оцету, барвник синього кольору, порошок Магнію, Натрій хлорид, Купрум сульфат, спиртівка, сірники, 2 скляні палички, мідний дріт, 2 хімічні склянки, піпетка, хімічний стакан.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Учитель природознавства. Для успіху на уроці нам потрібен ваш хороший настрій. Тому подивіться на сусіда по парті, усміхніться один одному та побажайте всього доброго.
На дошці ви бачите чотири смайлики настрою: засмучений, веселий, агресивний, байдужий. Який із них відповідає вашому настрою на початку уроку? Замалюйте його на полях вашого зошита.
ІІ АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Учитель природознавства.
1.Що таке явища природи?
2.Згадайте, на які види поділяються всі явища природи.
3.Які явища природи ми з вами вивчили?
4. Фотодиктант( слайд 1).
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ ТА ОЧІКУВАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ
Слайд 2. Що об’єднує всі ці малюнки?
Саме про хімічні явища природи ми і будемо продовжувати говорити на сьогоднішньому уроці.
Учитель хімії.
І повітря, і вода –
Взагалі природа вся !
Хімію вивчай охоче —
І в халепу ти не вскочиш.
Будеш знать про неї все —
Вона користь принесе.
Діти, хімічні явища – це, насамперед, хімічні реакції. І сьогодні я вам допоможу навчитися відрізняти хімічні явища від фізичних явищ. А щоб ознайомитися з ознаками хімічних реакцій, проведемо ряд хімічних дослідів. Хімія – наука небезпечна, тому перед проведенням дослідів згадаємо правила безпеки під час роботи з хімічними реактивами.
(Діти по черзі зачитують правила безпеки під час роботи з хімічними реактивами).
Дослід 1. Фараонові змії
Це самий простий і безпечний спосіб отримання «фараонової змії» - для цього достатньо піднести до полум'я таблетку глюконату кальцію, який продається в кожній аптеці. Можна покласти таблетку глюканату кальцію на таблетку сухого спирту і підпалити його. З таблетки виповзе світло-сіра "змія" з білими плямами, обсяг якої набагато перевищує обсяг вихідної речовини - вона може досягти 10-15 см. довжини. Реакція супроводжується специфічним запахом, зміною забарвлення речовини та збільшенням об’єму речовини.
Учитель природознавства. Що спостерігаємо? Яке явище? Чому?
Дослід 2. Єгипетська ніч
У суху пробірку помістимо на кінчику шпателя порошок картопляного крохмалю. Доливаємо 5 мл холодної води, перемішуємо скляною паличкою утворений клейстер білого кольору. Додаємо декілька крапель спиртового розчину йоду. Спостерігаємо миттєву зміну забарвлення з білого кольору на темно-фіолетовий. Така реакція дістала назву «Єгипетська ніч». Подібно до того, як у Єгипті дуже стрімко холодна ніч змінює жаркий день, так і в цій реакції ми спостерігаємо миттєву зміну забарвлення розчину.
Учитель природознавства. Що спостерігаємо? Яке явище? Чому?
Дослід 3. Подих дракона
За допомогою спеціальної піпетки ввібрати невелику кількість порошку насіння рослини плаун. Спрямувати піпетку на полум’я спиртівки на відстані 10 см й стрімко натиснути на неї. Ця реакція нагадає нам, як у казках розгніваний Дракон дмухає вогнем,коли відчуває небезпеку. Секрет реакції полягає в тому, що насіння цієї рослини містить маленькі кульки , заповнені горючим маслом. У спресованому вигляді насіння горить погано. Але якщо його подрібнити у порошок, то при потраплянні на полум’я виникає вогняний шар. Сьогодні цей експеримент застосовується для досягнення піротехнічних ефектів , наприклад, на зйомках фільмів - для створення вогняного шару під час вибуху.
Учитель природознавства. Що спостерігаємо? Яке явище? Чому?
Дослід 4. Буря в склянці води
У суху склянку насипаємо половину чайної ложки харчової соди, додаємо декілька крапель барвника синього кольору, доливаємо 50 мл розчину столового оцета. Спостерігаємо бурхливу реакцію, утворення білої «морської піни»
Учитель природознавства. Що спостерігаємо? Яке явище? (це виділення вуглекислого газу).Чому?
Дослід 5. Зміна забарвлення полум’я
Занурюємо почергово вологий мідний дріт у порошки таких речовин (порошок Магнію, Натрій хлориду, Купрум сульфату), і вносимо у полум’я спиртівки. Сіль Натрій хлорид забарвлює полум’я у яскраво-жовтий колір , сіль Купрум сульфат - у синьо-зелений колір, порошок Магнію - спостерігаємо іскру.
Учитель природознавства.
1.Якими ж зовнішніми ефектами супроводяться хімічні явища? ( Слайд 3.)
Запис в конспект : Це зміна кольору, випадання осаду, виділення газу, поява запаху, виділення або поглинання тепла, виділення світла.
Учитель хімії. А які ж умови необхідно створити, щоб відбулася хімічна реакція? ( Слайд 3.)
Запис в конспект : Це наявність речовини, перемішування, подрібнення, зіткнення речовин, зміна температури і тиск ( для газів).
Учитель природознавства. Прийом « Загадки».
1. Восени кружляють,
На землю лягають
З землі не встають
Й одразу гниють.
(Листопад- явище фізичне, а перегнивання листя - хімічне).
2.Біла димка все ховає -
Зупинився авто рух.
Дім, дерева – все зникає,
І не видно навіть вух.... (Туман)
3.Взимку спить, а навесні шумить. (Варіанти відповіді - сніг лежить і тане. Річка під льодом і льодохід. )
4.Стоїть стовп, горить світло, а вугілля немає. ( Горить свічка).
5.Не вогонь, а печеться,
Не бджола, а жалить. ( Кропива містить мурашину кислоту, яка подразнює шкіру, тобто явище хімічне).
Учитель хімії. Хімічні явища, що супроводжуються виділенням світла й тепла, дістали назву горіння. Реакції горіння – це взаємодія простих і складних речовин з киснем.
Учитель природознавства. ( Слайд 4) Зверніть увагу на екран. Які умови необхідні для того, щоб відбулося горіння?
Гниття як хімічне явище подібне до горіння, однак при ньому відділяється лише тепло. Може бути корисним і шкідливим.
Підсумок уроку: Вправа «Знайди помилку»
Повернувшись додому з уроку хімії, учень подумав: «Як же багато навколо нас хімічних явищ! Наприклад: а) іде тепло від батареї опалення; б) закипає вода у чайнику ; в) горять іменинні свічки; г) мама «гасить» соду оцтом, готуючи тісто; д) олійна фарба висихає на повітрі; е) скисає молоко, не випите кішкою; ж) після додавання цукру чай стає солодким; з) з відкритої пляшки «Фанти» виділяються бульбашки газу; и) на цвяхах з´являється іржа». Допоможіть учневі розібратися, які процеси хімічні, а які фізичні.
Рефлексія: Повернімося до наших смайликів.Чи змінився ваш настрій на кінець уроку?
Домашнє завдання: 1.Опрацювати параграф підручника.
2.Міні-проєкт «Станьте дослідниками природи»:
Висушіть шкаралупу двох курячих яєць та подрібніть їх. Отриманий порошок розділіть на дві частини і помістіть його у дві прозорі посудини. В одну налийте 2 столові ложки води, у другу — стільки ж оцту. Спостерігайте за змінами в обох посудинах. У якій із них відбулося хімічне явище? Як ви про це дізналися?