Хімічні явища, їх ознаки. Горіння. Гниття
Мета
- навчальна: продовжити формувати уявлення про різноманітність явищ, дати поняття про хімічні явища, їхні характерні ознаки, ознайомити з особливостями та значенням процесів горіння та гниття у природі, житті людини;
- розвивальна: розвивати уявлення про різницю між явищами, суттю хімічних явищ та їхніми ознаками, спостережливість, допитливість;
- виховна: виховувати бережне ставлення до довкілля, повагу до знань, що роблять життя людей безпечнішим, комфортнішим.
Очікувані результати: учні розрізняють хімічні явища, називають їхні ознаки; наводять приклади хімічних явищ; характеризують горіння як хімічне явище та називають умови, за яких відбувається горіння; пояснюють значення горіння та гниття.
Базові поняття та терміни: хімічні явища, хімічні реакції, горіння, гниття.
Обладнання: презентація, зошити, підручник, питна сода, оцет, вода, крохмаль, йод, CuSO4, NaОН лабораторний посуд, свічки, сірники.
Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань.
Хід уроку
Для успіху на уроці нам потрібен хороший настрій. Тому я пропоную всім посміхнутися і бажаю вам всього найкращого.
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Всі зміни, які відбуваються навколо нас називаються явищами. Саме про явища ми і будемо продовжувати говорити на сьогоднішньому уроці.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Слайд 1. Явища біологічні чи фізичні?
Позначте правильну відповідь у відповідних клітинках. Із отриманих літер прочитаєте два терміни та поясните їх.
Явище |
Біологічне |
Фізичне |
Росте дерево |
К |
О |
Гуркоче грім |
Н |
Ф |
Розбилося вікно |
С |
І |
3 яйця вилупився птах |
В |
Ш |
Світить яскраве сонце |
У |
3 |
Пуголовок перетворився на жабу |
І |
Д |
Розкрився бутон троянди |
Т |
В |
Річкою пливе човен |
Ї |
И |
Летить літак |
Б |
К |
Гусінь перетворилася на метелика |
К |
П |
Танення льоду на річці |
В |
А |
Проростання насіння гороху |
А |
Ж |
Квітка – живий організм. Фізика – наука, що вивчає будову і взаємодію тіл, різноманітні явища природи.
* Прийом «Павучок»
Завдання. Доповніть схему.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Слайд 2. Щоб визначити першу частину теми сьогоднішнього уроку виконаємо вправу «ШИФРОГРАМА» (Цифри – це порядкові номери літер українського алфавіту)
26-12-17-12-28-18-12
33-3-11-30-1, 13-26
19-10-18-1-15-11
Слайд 3. Для визначення другої частини теми – вправу «Прочитай термін». (У кожному рядку виберіть літери, які трапляються тільки один раз і прочитайте термін.)
м |
г |
м |
о |
м |
р |
т |
к |
і |
т |
н |
к |
н |
л |
а |
я |
л |
а |
р |
м |
г |
м |
н |
р |
и |
к |
а |
т |
а |
к |
с |
т |
и |
с |
и |
я |
Слайд 4. Отже, тема уроку: «Хімічні явища, їх ознаки. Горіння. Гниття»
Для визначення мети уроку відгадайте загадку:
Восени кружляють,
На землю лягають
З землі не встають
Й одразу гниють. (Листопад – явище фізичне, а перегнивання листя - хімічне).
Отже, мета нашого уроку – навчитися розрізняти хімічні явища та називати їх ознаки, пояснити значення горіння і гниття, визначити умови при яких відбувається горіння.
3. Ознайомлення з планом пояснення нового матеріалу.
План пояснення нового матеріалу
1) Поняття хімічні явища (хімічні реакції). Ознаки хімічних явищ.
2) Горіння як хімічне явище.
3) Гниття як хімічне явище. Роль гниття.
1. Поняття хімічні явища (хімічні реакції).
У природі можна спостерігати чимало явищ. Ми з вами це побачили, коли ознайомлювалися з механічними, тепловими, звуковими, магнітними, світловими та електричними явищами. Незважаючи на їхню відмінність, усі перелічені явища мають спільну ознаку. Під час цих явищ утворення, руйнування, перетворення, змінення речовин не відбувається. Тому ці явища назвали фізичними. Унаслідок фізичних явищ змінюється лише агрегатний стан речовин, форма, розміри.
Наприклад, під час перетворення води на лід чи її випаровування, подрібнення цукру на цукрову пудру жодна речовина не була зруйнована і нова речовина не виникла.
Утім, у природі під впливом різних видів діяльності людини настають зміни, унаслідок яких одні речовини перетворюються на інші. Такі зміни називають хімічними явищами або хімічними реакціями.
Учені вивчають хімічні явища у спеціально обладнаних приміщеннях — хімічних лабораторіях. Досліджують, як відбуватиметься те чи інше хімічне явище, як прискорити бажані або сповільнити небажані реакції, що потрібно для отримання нових речовин з наперед заданими властивостями.
Слайд 5. Ознаки хімічних реакцій:
Вірити сказаному можна, але ще краще якщо це можна перевірити практично.
Готуючи для вас млинці, навіть не задумовуючись ваші мами проводять нехитру хімічну реакцію. Хто з вас допомагав мамі готувати млинці? Давайте зараз перевіримо, котра з наших маленьких господиньок є найуважнішою? Пригадайте, які продукти потрібні для приготування тіста для млинців. (Учні називають інгредієнти тіста).
Отже, коли ваші мами готують млинці, вони у соду додають трохи оцту. Усе починає шипіти. Цю шипучку мама додає до тіста, і воно починає пузиритися. Млинці виходять пухкими.
Повторимо ці дії. Ми бачимо, що ні оцту, ні соди не стало, а утворилися нові речовини, одна з яких — бульбашки вуглекислого газу. Ми спостерігали таку ознаку хімічної реакції, як виділення газу.
Під час деяких хімічних реакцій проявом зміни речовин стає утворення осаду.
При додаванні до розчину сульфату купруму CuSO4 розчин гідроксиду натрію NaOН випадає синій осад гідроксиду купруму Cu(OН)2
При додаванні до водного розчину крохмалю кілька крапель йоду, розчин забарвлюється у темно-фіолетовий колір. Тобто змінились речовина, про що свідчить і зміна кольору.
Наступною ознакою є запах. Пригадай, що відбувається зі стеблами квітів, що довго стоять у вазі з водою.
Спалювання дров будуть супроводжувати такі явища, як поява світла і тепла.
Фізкультхвилинка
2) Горіння як хімічне явище.
Однією із перших хімічних реакцій, які використовувала людина, було горіння. Вогонь зігрівав людину, давав можливість приготувати їжу, захистити своє житло від ворогів. У той же час вогонь приносив небезпеку: від пожеж руйнувалися житла, помирали люди.
Слайд 6. Хімічні явища, що супроводжуються виділенням світла й тепла, дістали назву горіння.
Під час спалювання, наприклад, вугілля утворюються такі речовини, як вода та вуглекислий газ, що теж відбувається на нашій кухні під час спалювання природного газу в газових пічках. Отже, під час горіння одні речовини перетворилися на інші, і при цьому утворилися речовини з новими властивостями: вуглекислий газ — газоподібна речовина, а вода — це рідина.
— Які умови необхідні для горіння? (ст. 65 підручника)
Давайте проведемо дослід.
У дві склянки із вогнетривкого скла помістіть по свічці, які горять. Одну склянку залиште відкритою, а іншу прикрийте. Через деякий час свічка в прикритій склянці погасне, а у відкритій продовжує горіти. Чому? (Тому що свічка, яка горіла в прикритій склянці, використала весь кисень, який там був, а без кисню горіння неможливе.) Отже, однією з головних умов горіння є наявність кисню.
Другою умовою горіння є досягнення температури вищої за температуру займання речовини. Наприклад, під час тертя сірника об спеціальну смужку відбувається його нагрівання. Цієї температури достатньо для займання сірникової речовини, але не для деревини.
Завдання. Наведіть приклади застосування горіння у житті людини. Які речовини при цьому спалюють?
3) Гниття як хімічне явище. Роль гниття.
- Природний і закономірний процес перетворення органічних речовин на інші органічні та неорганічні речовини називають гниттям. Гниття як хімічне явище подібне до горіння, однак при ньому відділяється лише тепло. Слайд 7.
Цьому процесу сприяють недостатній доступ повітря, вологість, а ще малесенькі мікроорганізми – бактерії. Ми вже згадували процес гниття стебел квітів у вазі з водою.
Гниття відіграє як негативну роль, так і позитивну.
Негативна роль гниття полягає у тому, що в процесі гниття псуються овочі, фрукти, м’ясні та рибні продукти, яйця, молоко.
Позитивна роль полягає у тому, що в процесі гниття за допомогою гнилісних бактерій активно розкладаються тваринні та рослинні тканини, мінералізуються білкові речовини. Все це є важливим у кругообігу речовин у природі (вуглецю та азоту). У результаті гниття утворюється гумус, або перегній, з якого рослини беруть поживні речовини і знову перетворюють на нові органічні речовини.
Логічні завдання з теми "Фізичні і хімічні явища".
1. Взимку стало холодати
І ставок вже не пізнати:
Там, де була рідина,
Лиш дзеркальна площина.
Що за диво кристалічне?
Це фізичне чи хімічне? (фізичне)
2. В нас в дворі живе корова.
Молоко п'єм для здоров'я.
А побуде в теплій хаті -
Будем сир й сметану мати.
Що за наслідок логічний?
Він фізичний чи хімічний (хімічний)
3. На вогні пластинка мідна
Почорніла, вірогідно.
Що за явище незвичне?
Це фізичне чи хімічне (хімічне)
4. Осінь стала вмить до діла -
Листя геть все пожовтіло.
Що за результат класичний?
Він хімічний чи фізичний (хімічний)
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Слайд 8. Вправа «Знайди помилку»
Повернувшись додому з уроку хімії, Незнайко подумав: «Як же багато навколо нас хімічних явищ! Наприклад: а) іде тепло від батареї опалення; б) закипає вода у чайнику; в) горять іменинні свічки; г) мама «гасить» соду оцтом, готуючи тісто; д) олійна фарба висихає на повітрі; е) скисає молоко, не випите кішкою; є) опадає листя з дерев; ж) після додавання цукру чай стає солодким; з) на цвяхах у гаражі з’являється іржа». Допоможіть Незнайкові розібратися, які процеси хімічні, а які фізичні.
Вправа. Хімічні й фізичні явища
Позначивши правильно у відповідних клітинках відповідь, із отриманих літер ви прочитаєте прізвище ученого-хіміка.
Явище Фізичне Хімічне
1. Йде дощ М Л
2. Цвях покрився іржею О Е
3. Кипить вода Н М
4. Сіль розчиняється у воді Д П
5. Падає листя з гілок Е К
6. Протухання риби, м'яса Т Л
7. Плавлення воску Є О
8. Підгорання їжі при смажінні Б Є
9. Утворення карамелі з цукру Г В
при нагріванні
Відповідь – Менделєєв.
Слайд 9. VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Завдання для всього класу.
Опрацювати у підручнику §14-15
2. Індивідуальне завдання.
Для учнів достатнього рівня знань – завдання 1-3 ст. 63.
Для учнів високого рівня знань – завдання «Станьте дослідниками природи» ст. 63.
VIІ. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна гра «Незакінчене речення».
______________________________ ______________________________________
А події
Б явища
В катастрофи
А нові речовини не утворюються
Б нові речовини утворюються
В нові речовини можуть утворюватися частково
А хімічних
Б біологічних
В фізичних
А хімічне
Б фізичне
В біологічне
А біологічне
Б фізичне
В хімічне
А фізичними
Б біологічними
В хімічними
А танення льоду, цвітіння калини, горіння свічки
Б дозрівання черешень, плавлення парафіну, ліплення глиняних фігурок
В спалахи блискавки, рух потяга в метро, політ м’яча в грі
А до хімічних
Б до біологічних
В до фізичних
А виділення світла й запаху
Б виділення тепла, диму
В виділення тепла й світла, диму
10. Гниття решток рослин і тварин у природі належить до явищ...
А хімічних
Б фізичних
В біологічних
Явища біологічні чи фізичні?
Позначте правильну відповідь у відповідних клітинках. Із отриманих літер прочитаєте два терміни та поясните їх.
Явище |
Біологічне |
Фізичне |
Росте дерево |
К |
О |
Гуркоче грім |
Н |
Ф |
Розбилося вікно |
С |
І |
3 яйця вилупився птах |
В |
Ш |
Світить яскраве сонце |
У |
3 |
Пуголовок перетворився на жабу |
І |
Д |
Розкрився бутон троянди |
Т |
В |
Річкою пливе човен |
Ї |
И |
Летить літак |
Б |
К |
Кішка грається з кошенятком |
К |
П |
Танення льоду на річці |
В |
А |
Проростання насіння гороху |
А |
Ж |
Відповідь |
|
|
Явища біологічні чи фізичні?
Позначте правильну відповідь у відповідних клітинках. Із отриманих літер прочитаєте два терміни та поясните їх.
Явище |
Біологічне |
Фізичне |
Росте дерево |
К |
О |
Гуркоче грім |
Н |
Ф |
Розбилося вікно |
С |
І |
3 яйця вилупився птах |
В |
Ш |
Світить яскраве сонце |
У |
3 |
Пуголовок перетворився на жабу |
І |
Д |
Розкрився бутон троянди |
Т |
В |
Річкою пливе човен |
Ї |
И |
Летить літак |
Б |
К |
Кішка грається з кошенятком |
К |
П |
Танення льоду на річці |
В |
А |
Проростання насіння гороху |
А |
Ж |
Відповідь |
|
|
1