Хімія - природнича наука. Речовини та їх перетворення у навколишньому світі

Про матеріал
Матеріал допоможе сформувати уявлення про хімію як природничу науку, що вивчає речовини та їх перетворення; показує важливість вивчення властивостей речовин для їх правильного застосування; удосконалить пізнавальні вміння, виховує допитливість, формує стійкий інтерес до вивчення предмета.
Перегляд файлу

7 клас                                                                           Дата проведення

УРОК 1

Тема: ХІМІЯ – ПРИРОДНИЧА НАУКА. ХІМІЯ В НАВКОЛИШНЬОМУ СВІТІ. КОРОТКІ ВІДОМОСТІ З ІСТОРІЇ ХІМІЇ.

Мета: сформувати уявлення про хімію як природничу науку, що вивчає речовини та їх перетворення; показати важливість вивчення властивостей речовин для їх правильного застосування; ознайомити з хімічним посудом і найпростішими прийомами роботи в лабораторії, звернути особливу увагу на правила техніки безпеки в хімічній лабораторії.

Удосконалювати пізнавальні вміння, виховувати допитливість, формувати стійкий інтерес до вивчення предмета.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Основні терміни й поняття: хімія, речовини, хімічний посуд, техніка безпеки.

Форми роботи: розповідь вчителя, фронтальна еврістична бесіда, демонстраційний експеримент, вправи на аудіювання, робота з підручником.

Обладнання й реактиви: хімічний посуд і обладнання для дослідів («дим без вогню», гасіння соди оцтом, індикатори у розчинах кислот і лугів).

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний етап. Мотивація навчальної діяльності.

Знайомство з класом, вступне слово учителя, загальні уявлення про структуру курсу хімії в школі, оголошення теми уроку.

  1. Вивчення нового матеріалу.

Розповідь учителя. Ви починаєте вивчати надзвичайно давню, як світ, і, одночасно вічно молоду науку – ХІМІЮ.

ХІМІЯ – наука про речовини та їх перетворення.

Що ж таке речовини? «І так зрозуміло», - скажуть деякі із вас. Але все ж давайте спробуємо розібратися, що це таке – речовина.

РЕЧОВИНА – це те, із чого створені предмети.

Цвях, молоток, рейки – це предмети. Із чого вони зроблені? Із заліза. Залізо – речовина.

Ваза, склянка, електролампа – це предмети. Із чого вони зроблені? Із скла. Скло – матеріал, виготовлений з таких речовин, як пісок, вапно.

Ручка, лінійка, обгортка зошита – це предмети. Із чого вони зроблені? Із пластмаси. Пластмаса – матеріал, виготовлений з полімерних речовин, барвників та інших.

Озирніться навколо і ви легко нарахуєте десятки речовин не схожих одна на одну.

Вправа на аудіювання.

  1. Багато які речовини відомі людині з давніх давен: ртуть, оцет, сода, вапно, мідний купорос, сажа, мідь, олово, залізо, свинець, золото, срібло, сірка, миш’як, нашатир, винний спирт, соляна кислота. З якими із них ви зустрічалися у повсякденному житті? Розкажіть про їх застосування.
  2. Юний хімік склав список речовин і матеріалів, які добувають штучним шляхом: малахіт, бавовна, капрон, сахароза, крейда, поліетилен, гума, маргарин, целюлоза, папір, скло, аспірин, вітамін С, бетон, крохмаль, сажа. Але у цей список помилково потрапили природні речовини і матеріали. Вкажіть їхні назви.

Розповідь вчителя. У лісі, на вершинах гір, на дні морському – усюди ви знайдете безліч речовин. А які вони різні за властивостями!

Вправа на аудіювання.

  1. Юний хімік описав властивості КИСНЮ, ГРАФІТУ, ВУГЛЕКИСЛОГО ГАЗУ, ЗАЛІЗА, ВОДИ та РТУТІ за кімнатної температури. Але забув вказати, до якої з речовин ці властивості відносяться. Доповніть його описи:
  1. Сіро-чорна речовина, м’яка, вимазує будь-яку поверхню, проводить електричний струм. Це - …..
  2. Газ без кольору, без запаху та смаку, малорозчинний у воді, підтримує горіння. Це - …..
  3. Газ без кольору, без запаху та смаку, малорозчинний у воді, не підтримує горіння. Це - …..
  4. Рідина із сріблястим блиском, легко випаровується, дуже важка, проводить електричний струм, отруйна. Це - ……
  5. Рідина без кольору, без запаху та смаку, не підтримує горіння. Це - …..
  6. Сіро-чорна тверда речовина з металевим блиском, нерозчинна у воді, ковка, добре проводить електричний струм. Це - …….
  1. В лабораторію поступили два зразка чистого алюмінію. Юний хімік їх зважив – зразок А важив 100 г, а зразок Б – 1 кг, а потім визначив їхні фізичні властивості: колір, об’єм, густину, температуру плавлення, електропровідність, теплопровідність, ковкість.

Які із перерахованих властивостей будуть однакові для обох зразків?

 

Отже, які фізичні властивості речовин використовують при їх описі?

 

Демонстраційний експеримент. У природі все перебуває у вічному русі. Тисячі перетворень постійно відбуваються з речовинами.

  1. «Дим без вогню».
  2. Гасіння свічки вуглекислим газом.
  3. Індикатори у розчинах кислот і лугів.

Розповідь учителя. Які перетворення з навколишнього життя, на вашу думку, належать до хімічних явищ?

Робота з підручником (стор. 9-11) – КОРОТКІ ВІДОМОСТІ З ІСТОРІЇ ХІМІЇ.

  1. Закріплення знань.

Підручник стор. 12 №1, 6.

  1. Підсумки уроку.
  2. Домашнє завдання.

Навчальний проект «Хімічні знання в різні епохи».

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
25 вересня 2022
Переглядів
414
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку