7 клас Дата проведення
УРОК 1
Тема: ХІМІЯ – ПРИРОДНИЧА НАУКА. ХІМІЯ В НАВКОЛИШНЬОМУ СВІТІ. КОРОТКІ ВІДОМОСТІ З ІСТОРІЇ ХІМІЇ.
Мета: сформувати уявлення про хімію як природничу науку, що вивчає речовини та їх перетворення; показати важливість вивчення властивостей речовин для їх правильного застосування; ознайомити з хімічним посудом і найпростішими прийомами роботи в лабораторії, звернути особливу увагу на правила техніки безпеки в хімічній лабораторії.
Удосконалювати пізнавальні вміння, виховувати допитливість, формувати стійкий інтерес до вивчення предмета.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Основні терміни й поняття: хімія, речовини, хімічний посуд, техніка безпеки.
Форми роботи: розповідь вчителя, фронтальна еврістична бесіда, демонстраційний експеримент, вправи на аудіювання, робота з підручником.
Обладнання й реактиви: хімічний посуд і обладнання для дослідів («дим без вогню», гасіння соди оцтом, індикатори у розчинах кислот і лугів).
ХІД УРОКУ
Знайомство з класом, вступне слово учителя, загальні уявлення про структуру курсу хімії в школі, оголошення теми уроку.
Розповідь учителя. Ви починаєте вивчати надзвичайно давню, як світ, і, одночасно вічно молоду науку – ХІМІЮ.
ХІМІЯ – наука про речовини та їх перетворення.
Що ж таке речовини? «І так зрозуміло», - скажуть деякі із вас. Але все ж давайте спробуємо розібратися, що це таке – речовина.
РЕЧОВИНА – це те, із чого створені предмети.
Цвях, молоток, рейки – це предмети. Із чого вони зроблені? Із заліза. Залізо – речовина.
Ваза, склянка, електролампа – це предмети. Із чого вони зроблені? Із скла. Скло – матеріал, виготовлений з таких речовин, як пісок, вапно.
Ручка, лінійка, обгортка зошита – це предмети. Із чого вони зроблені? Із пластмаси. Пластмаса – матеріал, виготовлений з полімерних речовин, барвників та інших.
Озирніться навколо і ви легко нарахуєте десятки речовин не схожих одна на одну.
Вправа на аудіювання.
Розповідь вчителя. У лісі, на вершинах гір, на дні морському – усюди ви знайдете безліч речовин. А які вони різні за властивостями!
Вправа на аудіювання.
Які із перерахованих властивостей будуть однакові для обох зразків?
Отже, які фізичні властивості речовин використовують при їх описі?
Демонстраційний експеримент. У природі все перебуває у вічному русі. Тисячі перетворень постійно відбуваються з речовинами.
Розповідь учителя. Які перетворення з навколишнього життя, на вашу думку, належать до хімічних явищ?
Робота з підручником (стор. 9-11) – КОРОТКІ ВІДОМОСТІ З ІСТОРІЇ ХІМІЇ.
Підручник стор. 12 №1, 6.
Навчальний проект «Хімічні знання в різні епохи».