Хімія 7 клас НУШ урок №6

Про матеріал
Урок№6 - продовження апробації Модельної навчальної програми "Хімія 7-9 класи" для закладів загальної середньої освіти ( авт. Г.А.Лашевська) - наказ Міністерства освіти і науки України від 16 серпня 2023року № 1001). Розроблений на снові шкільної програми та у відповідності із власним календарним планом вчительки. Тема уроку №6: «Планування і протоколювання хімічного дослідження, технологічного процесу виготовлення хімічної, фармацевтичної, косметичної тощо продукції» надзвичайно важлива у формуванні компетентностей сьогоднішнього науковця, розробника, технолога, дослідника тощо. На уроці учні будуть розбиратися в суті планування і протоколювання хімічного дослідження, щоб самостійно провести і оформити домашнє дослідження. Проведуть віртуальну подророж до аптеки-музею та візьмуть участь у колективному проекті. Форми роботи на уроці відповідають запропоновані для НУШ.
Перегляд файлу

Чернівецька гімназія №7 Чернівецької міської ради

Урок хімії в 7 класі НУШ

(на основі Модельної програми Г.А. Лашевської

і відповідного власного календарного планування

Вчителька

Старовойт В.Г.

Тема 1. Здобуваємо й застосовуємо хімічні знання безпечно 

Урок №6.

Тема уроку№6: «Планування і протоколювання хімічного дослідження, технологічного процесу виготовлення хімічної, фармацевтичної, косметичної тощо продукції.»

 

Мета уроку: на основі знань про хімічний посуд, про правила техніки безпеки, про речовини, їх класифікацію та маркування небезпечних речовин, а також отриманого досвіду з проведення першого дослідження) та познайомитися із поняттями тех, розібратися в суті планування і протоколювання хімічного дослідження ( для підготовки учнів до виконання домашнього самостійного хімічного дослідження нологічний процес виготовлення хімічної, фармацевтичної, косметичної  продукції.

Змістовні лінії уроку:

«Екологічна безпека і сталий розвиток», «Здоров'я і безпека»

 

  Розвиток компетентностей на уроці:

     Спілкування державною мовою

     Екологічна грамотність і здорове життя

     Інформаційно - цифрова компетентність

     Знання іноземної (англійської ) мови

     Практичне використання одержаних знань, умінь, навичок  - дослідницька діяльність

Використання інтерактивних методів навчання

     Бліц опитування методом вільного мікрофону

     Колективна віртуальна подорож

     Аналітична робота в групах

     Індивідуальна пошукова діяльність в інтернет ресурсах

     Індивідуальне практичне домашнє дослідження

 

Очікуванні результати:  учні висловлюють власні думки з приводу дотримання правил Т/Б при виконанні  лабораторного дослідження( на основі знань про маркування речовин), називають посуд для виконання дослідження; розрізняють прості і складні речовини, дають визначення понять: атом , молекула, властивості речовини; використовують інтернет ресурси для засвоєння матеріалу; працюють колективно, в групі, оцінюють свою роботу та демонструють вміння брати відповідальність на себе за всю групу; виконують самостійно та протоколюють домашнє дослідження.

Обладнання: телевізор ( екран), ноутбук, підключений інтернет, заготівки для роботи  на класній дошці (тема, план-схема, основні компетентності уроку,  матеріали для рефлексії); заготовлені посилання на он лайн сервіси:

1. Відео « Музей -аптека в Києві»:

  https://www.youtube.com/watch?v=aQmuM1tG1FY&t=276s

 

2. Презентація музею -аптеки на Подолі :

https://www.google.com/maps/place/%D0%90%D0%BF%D1%82%D0%B5%D0%BA
%D0%B0-
%D0%BC%D1%83%D0%B7%D0%B5%D0%B9+%D0%BD%D0%B0+%D0%9F%
D0%BE%D0%B4%D0%BE%D0%BB%D1%96/@50.4640796,30.5143696,3a,75y,90t
/data=!3m8!1e2!3m6!1sAF1QipMR7t1O1NwvzC84Gjl8s28U4fluC_y8_nIipTFH!2e10
!3e12!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipMR7t1O1NwvzC
84Gjl8s28U4fluC_y8_nIipTFH%3Dw114-h86-k
no!7i4000!8i3000!4m12!1m3!2m2!1z0LzRg9C30LXQuQ!6e1!3m7!1s0x40d4ce6a653
ec851:0x895604ecdfa379b4!8m2!3d50.4639896!4d30.5141777!10e5!15sCgrQvNGD0
LfQtdC5WgwiCtC80YPQt9C10LmSAQZtdXNldW2aASRDaGREU1VoTk1HOW5T
MFZKUTBGblNVUnhOa3d5VjJkUlJSQULgAQA!16s%2Fg%2F11dxhzx1s2?entry=tt
u

 3. Музей-аптека в Києві :

https://www.youtube.com/watch?v=3rJ8jhkHyKU&t=119s

 

4. Аптека -музей «Під чорним орлом»- Львів: (3D)

 https://pharmacy-museum-lviv.virtual.ua/ua/3d-tour/

5. . Аптека -музей «Під чорним орлом»- Львів: (3D, інформація)

https://museum-portal.com/ua/muzeyi/181_apteka-muzey--pid-chornim-orlom

6. Музей алхімії ( на англійській мові):

http://www.alchemiae.cz/en

( посилання взяті з матеріалів підручника Г. Лашевської ст. 41-42 ( другий варіант матеріалів)

                                                    Хід уроку:

І. Організаційний момент

Патріотичне вітання українською мовою, уточнення виконання домашнього завдання, наявність запитань з минулої теми.

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

 Перевіряю якість засвоєних знань працюючи у 3-х великих групах  методом вільного мікрофону ( відповідає той з групи, то знає – говорить у мікрофон). Перша група відповідає, друга- доповнює, а третя – оцінює відповідь ( вірно, не вірно, повна чи не повна)

     Нині відомо понад ….                                      (20 млн речовин)

     Речовини поділяються на …                           (прості і складні)

     Які речовини містяться у повітрі ?  (у повітрі є різні гази, серед  

                                                   яких переважають азот і кисень);

     Які речовини містяться у річках, морях, океанах?  (крім води,    

                                   розчинені в ній речовини, здебільшого солі);

     Які речовини містяться у земній корі?  (мінерали, руди,  тощо)

     Які речовини містяться в живих організмах? ( білки, жири,       

                                                       вуглеводи, вода, розчини солей)

     Назвіть перші матеріали в історії людства, які надавала природа    

                                                                 ( деревина, камінь, глина )

     Які матеріали прийшли на зміну природнім? ( сплави металів  ,                      

                                                                             скло,вапно, цемент.

     Які матеріали використовують у наш час ?
                                               (різноманітні пластикові матеріали)

     Найменша частинка речовини, яка не має електричного заряду і складається з ядра і електронів, що рухаються навколо нього це-              

                                                                                               (атом)

     Молекула — це ….. ( частинка речовини, яка складається з  

                  атомів і володіє певними фізичними властивостями)

     Що таке властивості речовини ?       (це ознаки, за якими  

                     речовина відрізняється від іншої або подібна до неї)

     Для чого потрібне маркування речовин?    (для попередження

      людей про небезпеку, яку можуть створити речовини під час

                                                                зберігання і використання )

     На які групи поділяються знаки маркування?  ( вказівні,

                                        інфромаційні, забороняючі і застерігаючі)

ІІІ. Вивчення теми на основі знань учнів

На минулому уроці ми з вами проводили лабораторне дослідження щодо маркування речовин. Легше було досліджувати в класі чи дома? Чому?

Дійсно, в класі ми разом планували, досліджували і описували результати дослідження, а дома вам це приходилося робити все самим. Я перевірю ваші дослідження  і класні, і домашні та дам рекомендації ( кому це буде потрібно) щодо подальшої роботи.  А наразі, я б хотіла почути вашу думку  з чого варто починати дослідження, адже ви матимете нове домашнє самостійне дослідження. І в класі ми не робитимемо нічого подібного.

Так, треба почати  із ознайомлення з властивостями речовин, які будете досліджувати. А для чого вам це? Звісно, щоб дотримуватися правил техніки безпеки при роботі з даними речовинами. Яким буде ваш наступний крок?

Молодці! Потім ви будете планувати своє дослідження. А коли його проводитимете, то не забувайте… що зробити? Вірно записувати свої спостереження. А для чого ми проводимо дослідження? Щоб передати набуті практичні знання іншим. Але щоб вашими дослідженнями могли скористатися, ви маєте їх вірно описати – запротоколювати. Коли в минулому році учні 7 класу робили колективний навчальний проєкт «Кристал кухонної солі», який презентували на шкільному науковому товаристві «Ерудит», то завершальним етапом було дати чіткі рекомендації як це робити.

На уроці спобуємо відповісти на запитання  що ж таке планування і що таке протоколювання. Розберемося у відмінностях хімічної, фармацевтичної та косметичної  продукції.

Давайте зробимо віртуальну екскурсію до аптеки, але не звичайної, а аптеки-музею… , бо у звичайній ви всі бували. І зробимо порівняння та дамо відповідь яку продукцію ми бачили хімічну, фармацевтичну чи косметичну? (перегляд колективний з одного екрану)

https://www.youtube.com/watch?v=aQmuM1tG1FY&t=276s

 

Працюватимемо у 3 групах, кожна матиме своє завдання.

Перша група фіксує побачений хімічний посуд,  обладнання;

друга – приміщення, його оздоблення;

а третя - ліки які використовували, аптекарські сади.

Після перегляду кожна група розповідає що зафіксувала у зошитах.

Тепер скористайтеся інтернетом у телефонах і зробіть висновок яка продукція відноситься до хімічної, яка до  фармацевтичної і яка до косметичної. То з якими видами продукції ви познайомилися під час віртуальної екскурсії?

Приходимо до висновку : Хімічна продукція – це продукція, що пройшла  технологічні стадії виділення з природних ресурсів (вуглеводневої, мінеральної та іншої сировини) та перетворення такої сировини з використанням  хімічних реакцій і придатна до використання для задоволення  потреб  людини, або для  виробництва в тому вигляді в якому вона є.

Фармацевтична продукція- це така, яка належить до лікарських засобів відповідно до статті 2 Закону України "Про лікарські засоби"

Косметична продукція – це будь-яка речовина або суміш, призначена для нанесення на різні зовнішні ділянки тіла людини ( епідерміс, волосся, нігті, губи, зовнішні статеві органи), зуби, слизову оболонку ротової порожнини виключно, або переважно з метою їх очищення, ароматизування, зміни зовнішнього вигляду, захисту.

Після відповідей учнів пропоную на канікулах відвідати чернівецький Музей-аптеку, який знаходиться на вулиці Ольги Кобилянської. А хто поїде відпочивати в Закарпаття, то відвідайте Музей-аптеку в селі Криворівня.  (При наявності часу демонструю власні фотографії із запропонованих аптек).

Нам залишилося познайомитися з поняттям технологі́чний проце́с .

Якщо є час, то учні висловлюють власну думку, а потім за допомогою вікіпедії робимо узагальнення. В разі браку часу знаходять пояснення самостійно дома.

Технологі́чний проце́с — частина виробничого процесу, сукупність технологічних операцій, які виконуються планомірно й послідовно в часі й просторі над однорідними або аналогічними предметами, у результаті яких змінюється агрегатний стан, місце розташування чи властивості предмета праці (напр., гірської породи), що має закінчений за виробничим призначенням характер. Розрізняють основні і допоміжні технологі́чні проце́си. Допоміжний технологі́чний процес  — процес, що має самостійний характер і необхідний для успішного виконання основних технологічних процесів та сприяти їх здійсненню.

 V. Рефлексія  ( http://surl.li/eylpd)- на сайті wordwall

Для рефлексії використовую  готову вправу із сайту wordwall.

VІ. Джерела інформації

Пропоную скористатися матеріалами  підручника Г. Лашевської , посиланнями, або кюар кодами вказаними в домашньому завданні

VІІ. Оцінювання

При оцінюванні враховую  участь у груповій роботі,  активність під час роботи з мікрофоном, індивідуальну роботу з інтернет ресурсом, знання правил безпеки, результати участі у колективному проєкті.

VІІІ. Домашнє завдання : Виконати домашнє дослідження №1. Взаємодія харчової соди (натрій гідроген карбонату) з оцтом (водним розчином етанової кислоти). Оформити роботу в зошиті для практичних досліджень.

Дати відповідь на питання (письмово) : « Як спланувати й задокументувати дослідження / технологічний процес?»

 

За бажанням здійснити подорож до Музею-аптеки за посиланням:

https://www.google.com/maps/place/%D0%90%D0%BF%D1%82%D0%B5%D0%BA
%D0%B0-
%D0%BC%D1%83%D0%B7%D0%B5%D0%B9+%D0%BD%D0%B0+%D0%9F%
D0%BE%D0%B4%D0%BE%D0%BB%D1%96/@50.4640796,30.5143696,3a,75y,90t
/data=!3m8!1e2!3m6!1sAF1QipMR7t1O1NwvzC84Gjl8s28U4fluC_y8_nIipTFH!2e10
!3e12!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipMR7t1O1NwvzC
84Gjl8s28U4fluC_y8_nIipTFH%3Dw114-h86-k
no!7i4000!8i3000!4m12!1m3!2m2!1z0LzRg9C30LXQuQ!6e1!3m7!1s0x40d4ce6a653
ec851:0x895604ecdfa379b4!8m2!3d50.4639896!4d30.5141777!10e5!15sCgrQvNGD0
LfQtdC5WgwiCtC80YPQt9C10LmSAQZtdXNldW2aASRDaGREU1VoTk1HOW5T
MFZKUTBGblNVUnhOa3d5VjJkUlJSQULgAQA!16s%2Fg%2F11dxhzx1s2?entry=tt
u

 

Для зацікавлених дітей можна запропонувати один із запропонованих кодів чи посилань, який вони опрацьовують самостійно, а на уроці інформують всіх про свою роботу. Використання останніх посилань спрямовую на колективний проєкт «Аптека -музей». Міський музей-аптеку пропоную учням відвідають під час осінніх канікул і презентувати результати на наступному після канікул уроці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
15 жовтня 2023
Переглядів
551
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку