22 березня – всесвітній день води.
“ Хлюп – хлюп, водиченька, хлюп – хлюп на личенько” – пізнавально – розважальне заняття.
Мета: в пізнавально – розважальній формі закріплювати знання дітей про значимість води, як природного ресурсу, закріплювати поняття «кругообіг води»,формувати екологічну культуру учнів,екологічні знання та мислення,учити самостійно знаходити вихід з проблемної ситуації, використовуючи набуті знання, викликати інтерес до виконання правил поведінки на воді, формувати усвідомлення цінності власного життя і збереження здоров’я кожної людини; розвивати пізнавальні та творчі здібності, спостережливість,уміння логічно мислити, робити висновки; виховувати любов до води, як джерела життя, дбайливе та бережливе ставлення до неї.
Обладнання: демонстраційний матеріал, вислови про воду, карта водних ресурсів Харківської області; виставка малюнків дітей з теми «Вода – джерело життя».
I. Вступне слово вчителя.
Людина є частиною великого космосу, різноманітного у своїх проявах. Її оточують стихії. Опановуючи та підкорюючи повітря, вогонь та воду людина вибудовувала цивілізацію. Та наскільки скорилася стихія, наскільки органічно співіснують природа і людина, яка перестала сприймати себе як частку всесвіту?
Три кити підтримують життєдіяльність людського організму: їжа, вода і повітря. їх екологічна чистота служить запорукою здоров'я людини. Здавна людина намагалась оселитися поблизу джерела води - на березі річки, озера або моря. Вони забезпечували людину питною водою, годували, служили шляхами сполучення. Освоєння водних просторів і, перш за все, річок відіграло велику роль в історії цивілізації. Тому народи обожнювали водну стихію. А українці й донині пов'язують із водою різні вірування та обряди (Водохрещі, Івана Купала), стверджуючи її величезне значення для минулих і прийдешніх поколінь.
Харківську область традиційно вважають безводною. Хоча на Харківщині нараховується 867 рік, річок і тимчасових водотоків загальною довжиною 6,4 тис. км, з них 156 - довжиною біля 10 км. Головна водна артерія Харківської області - річка Сіверський Донець має загальну довжину більше тисячі кілометрів, а в межах нашої області її довжина становить близько 370 км. На території області Сіверський Донець має більше 100 притоків (річки Оскол, Уди та інші). В області налічується 56 водосховищ, 2538 ставків і 583 озера. Загальна площа дзеркал цих водоймищ більше 50 тис. гектарів.
Річкова вода містить різні солі. Загальна мінералізація її складає влітку близько 0,7 грама на літр, а взимку підвищується до одного грама. Щозими річки замерзають на 2-3 місяці. Товщина льоду залежить від морозів. Влітку вода добре прогрівається до 23 °С.
З кожним роком усе більшої популярності набуває відпочинок біля річок, озер і ставків. Приємно і корисно відпочивати на воді літньогo спекотного дня. Купання, сонячні та повітряні ванни загартовують організм, зміцнюють здоров'я, надають бадьорості й підвищують працездатність.
Разом з тим, завжди необхідно пам'ятати, що безпечність, порушення правил поведінки на воді, нехтування порадами лікарів наносять непоправної шкоди здоров'ю і можуть привести до нещасного випадку.
II. Повідомлення теми та мети, мотивація заняття.
Вчитель повідомляє тему заняття, мету, мотивацію та пропонує скласти перелік очікувань від заходу.
- Давайте разом спробуємо скласти наші очікування від сьогоднішнього заняття. Зараз ми їх запишемо на дошці, а в кінці перевіримо, чи отримали те, на що сподівалися.
III. Розгадування кросворду.
Вчитель. Вода... У неї немає ні смаку, ні кольору, її не можна описати. Нею насолоджуються, не бачачи її. Вона — саме життя, найбільше багатство на світі.
1. Учень.
Жива вода дає життя
Всьому живому в світі.
Якщо живе вода,
Тоді земля у цвіті
2.Учень. Земля з космосу виглядає блакитною. Майже три чверті поверхні Землі вкрито океанами й морями. У повітрі також є вода.
3.Учень. Взимку вода зігріває ґрунт і повітря настільки, що навіть заморозки відступають, втрачають свою руйнівну силу. А в спеку вода здатна знизити температуру розпашілої землі на 25 градусів. У середньому на одного жителя Землі на рік припадає 11 тисяч кубічних метрів річкової води, в Україні - від 0,6 до 1,1 тисячі кубічних метрів.
4. Учень.
Мій рідний край, моя земля
велика-превелика.
Є в ній степи, ліси, поля,
моря, і гори, й ріки.
Вчитель. Одна з основних стихій всесвіту — вода — є опорою, на якій тримається Земля. Вода — джерело життя. У Карпатах вважали, що вся система річок і джерел являє собою жили Землі — вода тече по них так само, як кров у тілі людини.
5. Учень.
Вода - прекрасна рідина,
Життя без неї неможливе.
Без запаху й смаку вона,
Корисна і завжди важлива.
Оазис там, де є вода,
А де нема - пустеля дика.
Там, де волога пропада,
У тім краю біда велика.
З водою квітка зацвіте,
У небі райдуга весела.
Вода - це є саме життя,
Що живить і міста, і села.
Іван Гувол
- Розгадайте кросворд .
- Коли розгадаєте кросворд, ви отримаєте слово по вертикалі. Яке це слово? Що ж це таке?
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|||
4 |
|
|
|
|
|
|
||||
|
5 |
|
|
|
|
|||||
|
|
6 |
|
|
|
|
||||
|
7 |
|
|
|
|
|||||
|
|
8 |
|
|
||||||
9 |
|
|
|
|
||||||
1. Хто жив високо в небі на хмарці? (Краплина)
2. У що перетворилися краплинки, коли пригріло сонечко? (Пара)
3. Срібний кинджал хвильку в хаті полежав - і зовсім розтав. Що росте до гори коренем? (Бурулька)
4. Надворі горою, а в хаті водою? (Сніг)
5. Вночі спить на землі, а вранці тікає. (Роса)
6. їхав пан, у воду впав, сам не замочився, а води побільшало. (Дощ)
7. Має пір'я, та не літає, ніг не має, а не здоженеш. (Риба)
8. Текло, текло - та й лягло під скло. (Лід)
9. Я вода і на воді плаваю. (Крига)
- Так що ж таке кругообіг?
IV. Виступ підготовлених учнів.
а) Зачитування з тлумачного словника .
Кругообіг – процес, що завершується поверненням до вихідного стану й первісної форми.
б) За допомогою наочності :мами – Хмарки, Сонця, діточок – краплинок, Вітра, Землі, Водойми,Квітки, діти розповідають казку, показуючи події.
Розповідь – казка «Мандри краплинок»
Жила – була Хмаринка. Було у неї багато діточок – крапельок. В ясний, сонячний день дітки були поруч з мамою – Хмаринкою, а в хмарний день їх мама відпускала погуляти. Ой, які ж то були цікаві мандри!
Починалося все з того, що крапельки із завмиранням серця неслися до суші. Та жадібно вбирала вологу і пропускала діточок крізь ґрунт, напувала рослини. Далі, накопичуючись, вода рухалась шляхами, прокладеними для ґрунтових вод. Цю воду, що складалась з хмаринчиних крапельок, несло до великої, красивої Водойми.
Але на цьому мандри не закінчувались! Всьому своя черга… І ось Сонечко з’являється на небі. Воно прогріває поверхню води у водоймі і … - крапельки не витримують, - вириваються з поверхні води, з рослин у вигляді легкої пари, піднімаються високо – високо. Аж тут їм допомагає Вітер – бешкетник. Він підхоплює мандрівників і несе, несе, несе…
І – о щастя! Вони знову зустрічаються зі своєю матусею – Хмаринкою. І дуже задоволені з того, що допомагають знову стати їй важкою, поважною Хмарою.
Пройде час,мама уважно вислухає пригоду кожної своєї дитинки– краплинки, дасть якісь поради, і знову відпустить їх …
І знову все повториться: політ до суші, підземні води, рослини, водойма, випаровування і виліт в повітря,- політ перед зустріччю з ма – мо – ю!!!
в) (Учні виконують пісню «Водичка», муз. В Рождественського, слова Г. Демченко).
Наберу з криниці
Свіжої водиці,
Буду всіх вмивати,
Буду промовляти:
— Ой водичко, ой водичко,
Умий діткам личко,
Рожеве та біле,
Мов яблучко, спіле.
г) поетична хвилинка
Вчитель. Без води не можна обійтися у побуті. Водою люди зрошують поля, поливають сади, виноградники. Без води не можуть працювати фабрики, заводи. Вода - живлюща волога на нашій планеті. Саме їй ми зобов'язані життю на Землі - воді, яку часто марно витрачаємо і бездумно забруднюємо. Наші предки ніколи не забруднювали воду. Найближче до хати джерельце вважалося оберегом, а вода — наче тин, що відгороджує зло. А тепер часто зустрінеш: бруд від хати, від худоби тече прямо в потічок, а далі — у річку, струмки так тхнуть, що пройти не можна. А потім цю воду, що стікає в річку, п'ють і дорослі, і маленькі діти.
6-й учень.
Джерельце висохло, струмок ослаб,
А ми із крану — крап, крап, крап...
Міліють ріки та моря.
Не витрачай води дарма,
Бо пройде небагато літ —
Загине без води весь світ.
7 –й учень.
Вода - вічна мандрівниця, перебуває в безперервному русі. З поверхні водойм вона безперервно випаровується, внаслідок чого утворюються хмари, з яких випадають опади у вигляді дощу і снігу. Знову вода повертається на сушу та в океан.
Радіють береги:
Розтанули сніги!
На схилах річкових
Струмки дзвенять, мов сміх.
Парад свій відкрива
Лавина льодова.
Воді наперекір
В танок пустився вир.
Десь хлюпнув окунець...
Ура!
Зимі кінець!
Василь Струтипський
8 -й учень.
Дощик теплий, дощик синій
Цілий день співа в долині,
І під цей весняний спів
У долині луг зацвів.
В лузі повно квіточок
І маленьких діточок.
Михайло Стельмах
9- й учень.
Радісно у небі
Засміявся грім.
Мокне бідний песик
Під дощем рясним.
Скавулить на хмарку:
- Перестань, не лий!
До кісток промок я,
Хмарко, пожалій!
А в зеленім квітнику
При білявий хаті
Синім цвітом аж кричать
Півники чубаті:
- Дощику, припусти
На бабині капусти,
На дідові квіти,
Щоб раділи діти!
Розгубилась хмарка:
- Що ж мені робить -
Може, перестати?
Може, припустить?
Н. Полівцева
(Учні виконують пісню «Грибний дощик»,муз. Тетяни Солосич, слова Григорія Усача).
На топких блакитних ніжках
Дощ зайшов тихенько в ліс
І питає тишком-нишком,
Де який грибок підріс.
Та мовчать дуби, ялички,
Мов набрали в рот води.
-Буде більше, буде більше
Нам водички...
Ти шукай собі, ходи...
Приспів:
- Ау! — не ховайся ти, грибок. (Двічі)
- Ау! — не ховайся під листок!
А дощу набридло мовчки
-Між деревами блукать.
Засвербіли в нього ніжки
І пустився танцювать.
Ходить дощик у таночку,
По травиці стриб та стриб.
Там, де тупне, там, де тупне,
З-під листочка
Виростає мокрий гриб.
Приспів:
- Ау! — не ховайся ти, грибок. (Двічі)
- Ау! — не ховайся під листок!
V. Дібрати ознаки предметів, протилежні за значенням.
Завдання:
- Складіть декілька речень.
Прозора вода - _______________ вода,
безпечне місце - ____________________ місце,
стрімкі течі - _______________ течії,
тривале перебування - ________________ перебування,
нещасний випадок - _______________ випадок,
невідкладна допомога - _______________________ допомога.
VI. Про правила поведінки на воді.
- У жаркий літній день дістаєш велике задоволення від купання в прозорій прохолодній воді річки чи озера.
Але завжди потрібно пам'ятати кілька простих правил.
А зараз я пропоную вам скласти та записати до наших записничків правил ще одну памятку «Правила поведінки на воді ».
(Діти разом із вчителем складають та записують)
VII. Прокоментувати вчинки.
Клим Самгин на катке
Пятеро ребят пошли на речной каток. Разрезвившись, они перелезли через ограждение и покатили по речному льду. Под двумя первыми детьми лед провалился, и они оказались в воде. Девочка сразу захлебнулась, но успела схватить за ноги еще барахтавшегося мальчика. Подоспевший Клим подполз к пролому и бросил товарищу ремень. Мальчик поймал конец ремня, потянул - и вместе с ремнем потащил к воде более легкого Клима. Клим испугался и выпустил ремень из рук. Рядом небыло никого из взрослых. Дети утонули.
(По Толстому)
VIII. Послухайте оповідання Остапа Вишні, поділіться своїми думками.
Біля річки
Текла собі річка, річка невеличка, а хоч і невеличка була та річка, та, проте, глибоченька.
Над річкою село; а в селі жив білявенький Микола із своєю мамою, і хата їхня стояла над річкою. Миколина бабуня, як іще жива була, казала:
- Наш город у річці полощеться.
Справді, город їхній спускався аж до самісінької річки, понад річку щороку садовили капусту, і як треба було Миколці збігати до кооперації, чи по нафту, чи по сірники, мати казала:
- Ти, Миколко, біжи капустами - так ближче!
А ще ближче було до кооперації, як перепливти річку, а потім, пробігши навпростець лугом, перебрести через річку, бо там був брід, - там річку і перебродили і возами переїздили...
Миколці було там води попід руки, не більше, іноді хіба, як трохи вбік ступнеш, ну тоді булькнеш головою.
— Я, мамо, не капустами побіжу, а пропливу, а потім лугом, а там перебреду, так ближче, - каже було матері Микола.
- А я тобі кажу - біжи капустами, бо ще втопишся, - сердиться мати.
— Щоб я та втопився?! Я плавати вмію!
— А як ти з бляшанкою та з сірниками пливтимеш? Ось не вигадуй мені, біжи, кажу, капустами!
- Вертатимусь із сірниками капустами, а туди перепливу! - сперечався Микола.
Мати знала, що Микола плавати вмів, річку перепливав вільно.
- Та біжи, - Махала мати рукою, - хіба тебе переспориш?..
Микола підстрибцем у берег, штанята - на голову, як шапку,
бляшанку чіпляв на шию, та в річку ляп-ляп - і на тім березі. А з крамнички вже вертався або вулицею, або капустами: пливти не можна, сірники замочиш...
Річки Микола не боявся аж ніяк: улітку цілими днями купався, печерував раки з хлопцями, а взимку, як річка замерзне, скільки було для Миколки та його товаришів радощів, скільки веселощів - і на ковзанах по льоду бігати, і на сковзанках. Як розженешся з берега, так аж до того берега перелітаєш: і на двох ногах, і на одній, і навприсядки.
А як парубки з дівчатами крутилку було зроблять! Серед річки в кригу вбивається кілок, на кілок надівається старе колесо, між спицями встромлюються довгі дрючки, а до них на кінцях прив'язуються санчата. Хлопці кілками крутять колесо, а санчата по колу вихором літають. Держись тільки!
Сприснули руки, не вдержався - грудкою вилітаєш із санчат і летиш перекидом по кризі та об берег тільки - грюк! 1 нічого не болить! Тільки ж весело як!
А то ще пізньої осені, коли тільки-но річка починає кригою братися, лід іще тоненький, і як на нього ступиш - він тільки рип! - і виляски з того рипу так по всій річці і покотяться!
Тоді бійся далі ступати - так і шугнеш під лід з головою!
От як лід дужче вже замерзне і хоч рипить-тріщить, та не провалюється, а тільки вгинається, крижана перина на річці робиться, тоді можна розігнатись по тій перині, посковзнутися... і страшно, і радісно: ти летиш, а крига перед тобою хвилями.
Тільки так, щоб мати не бачила, бо за такі крижані перини перепадало від матері віником, а то ще було мати й у хаті замкне, доки з роботи прийде.
- Я тобі дам крижаної перини! Шугнеш під лід, де я тебе тоді шукатиму?! Сиди вдома!
Тоді дуже сумно в хаті сидіти і плакати хочеться...
Хоч і сумно в хаті замкнутому сидіти, хоч і невдоволений Микола із своєї матері, та, проте, краще все-таки матері слухатися.
Одного разу треба було Миколці збігати до кооперації по сірники.
Діло було пізньої осені, річка замерзла і вже взялася тоненькою кригою.
- Біжи ж вулицею, не здумай через річку пересковзуватися, - наказувала Миколці мати. - Крига ще тонка, не витримає, провалишся...
- Та... - такнув у відповідь Миколка...
Вибіг Миколка з хати, озирнувся, чи не дивиться мати, - та не на вулицю вибіг, а подався в берег.
Річка вже стала. Лід на ній молоденький і блискучий-блискучий.
"Перескочу! Пересковзнусь!" - подумав Миколка, розігнався - і на лід.
Лід затріщав, угнувся і на всі боки пішли виляски й тріщини.
І до середини ще не досковзнувся Микола, раптом - трісь! - лід зламався, і Миколка пірнув з головою у крижану воду.
Він виринув, не розгубився, та замість того, щоб пливти назад до свого берега, вирішив вилізти на кригу, щоб перебігти на той бік.
Що візьметься за лід рукою, він - трісь! - і вламався! Трісь! - і вламався.
Сусіда, дядько Мусій, якраз витягав на берег човна на зиму.
Він побачив, як Микола провалився, й крикнув:
- Пливи назад! Сюди ближче!
А Микола своєї: пнеться туди, до того берега, і пірнає.
Бачить дядько Мусій, що хлопець із сил уже вибивається, вхопив багра, підбіг, - багор був довгенький, - і зачепив гаком Миколу за штанчата й витяг на берег.
- Ну чого тебе туди понесло? Не бачиш хіба, що лід іще тонкий?Біжи швидше додому та на піч, а то застудишся!
Було Миколі від матері. Було й на печі, було й тоді, як із печі вже
зліз.
Хоч і горілкою мати натирала, і чаєм з липовим цвітом напоїла,
та, проте, довелося і віника скуштувати, і в кутку постояти.А найболячіше було те, що, мабуть, із тиждень замикала мати Миколу в хаті, як ішла на роботу.
Чи боявся після цього випадку Микола річки?
Не дуже! Щоправда з крижаними перинами він був обережний, а
як добре замерзла річка, увесь час він там - і на сковзанках, і на ковзанах, і на крутилках.
А влітку - і раки печерував, як і завжди, і вже плавав, плавав, без
кінця купався та плавав.
А як було хтось нагадає:
- Ану розкажи, Миколо, як ти під кригою восени плавав?
- Ну то й що? - сердився Микола. - Ну й виплив! Не втопився ж!
- Та то ж не ти сам виплив, - сміялися хлопці. - То тебе дядьків Мусіїв гак за штани "виплив"!
Микола махав рукою:
- Побачимо, як із вами таке трапиться!
Коли Микола підріс і ходив уже до школи, він так плавав, що ніхто з товаришів його випередити не міг, і ніхто довше, як він, не міг
пробути під водою.
IX. Підсумок заняття.
- Людство вже давно пізнало величезні можливості трьох природних цілителів: сонця, повітря і води.
- Давайте послухаємо виступ ще однієї учениці.
Вода - джерело життя
Без їжі людина може прожити більше місяця, та без води вона навряд чи проживе кілька днів. В аварійній ситуації наявність чи відсутність води, її якість відіграють вирішальну роль у збереженні життя та здоров'я потерпілих.
Найбезпечніша в медичному відношенні, і до того ж найсмачніша, джерельна вода. Пройшовши крізь товщу землі, вода очищається від шкідливих домішок та мікроорганізмів. Гаку воду можна пити без усякого побоювання.
Воду з більшості проточних водойм зі шкідливим плином - струмків, невеликих рівнинних лісових річок і гірських річок для вживання достатньо довести до кипіння. Більшість із них живляться за рахунок опадів чи ґрунтових вод, течуть вони серед лісу і тому забруднитися просто не встигають.
Інша річ - водойми зі слабкою течією чи зовсім не проточні: широкі рівнинні ріки, озера, ставки, болота. Тут вода застійна і крім того насичена різними хвороботворними мікроорганізмами.
Є безліч способів дезинфекції води. Найнадійніше використовувати спеціальні таблетки, що випускаються промисловістю для знезаражування води - пантоцид.
Бережіть здоров'я, носіть із собою запаси питної води й не пийте забрудненої.
Заключне слово вчителя.
- Вода є найціннішим даром природи, вона забезпечує життя на землі.
Наші предки дуже шанували воду. Вважалося великим гріхом кинути у річку чи озеро сміття, каміння. Не можна було бити по воді. Вода, вважалось, має велику цілющу силу.
"Тобою насолоджуються, не відаючи, чим ти є", - звертався до води французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері.
Три чверті поверхні земної кулі вкриті водою.
Якщо розподілити воду рівномірно по всій поверхні земної кулі, матимемо плівку завтовшки не більш трьох кілометрів. До того ж основну частину нашого водного потенціалу становить та вода, яку не можна пити, використовувати у промисловості та сільському господарстві, побуті - це солоні води морів та океанів. Трохи більше двох відсотків - прісна вода, половина якої законсервована у льодових шапках. Майже стільки ж води знаходиться у земній корі - це підземні води. А об'єм справді доступної прісної води дорівнює вже не мільйонам, а тисячам кубічних метрів.
Вода несе і небезпеку. Шторм у морі, повінь, сильна злива може завдати шкоду не тільки природі, але і людині, тому необхідно мати не тільки певні знання про воду, але також знати правила дії у надзвичайних ситуаціях, та засвоїти норми безпечної поведінки на воді та біля неї.
Тож живімо в злагоді, дбаючи про майбутнє своєї країни, своєї планети. Не робімо шкоди природі, не забруднюючи її. Якщо кожен із нас житиме в гармонії з природою, то світ змінеться в кращу сторону. Пам’ятаймо про це завжди!
- А тепер звернімося до наших очікувань. Перевіремо, чи отримали ми те , чого б хотілося, чого очікувалося?
- І на кінець, я б хотіла, щоб зараз кожен з вас заспокоївся, сів зручно на парті, а то краще ще й покласти голову на парту, закрити очі, розслабитись і згадайте про все почуте на занятті, прокрутіть ще раз все почуте, побачене, написане вами і запам’ятайте це.
/ Відводиться хвилинка/.
Вчитель. Вода – джерело життя! Пам'ятайте про тих, хто йде за нами! Збережемо здоров'я нинішніх і прийдешніх поколінь!
Людино! Запам'ятай назавжди:
символ на землі - вода!
Економ і бережи - ми ж на планеті не одні!
Давайте ж бо митись,
Купатись,
Пірнать, хлюпотать,
Полоскатись.
У ночвах, у мисці,
У ванні,
В струмку, у ставку,
В океані,
У річці і в бані,
Старі й молоді, -
Слава довічна воді!
Використана література
1. Вишня Остап. Біля річки //Світ дитини. - 1995. - №2. -С. 10-11.
2. Диктанти з теми "Охорона здоров'я" для учнів 2-4 класів.// Бібліотека вчителя початкової школи. - 2003. -№12. - С.8-11.
3. Дітям про стихійні лиха і про виживання людини в екстремальних ситуаціях: Пам'ятки, правила, поради. - Дніпропетровськ: Школа безпеки, 2001. - 60 с.
4. Допоможи собі сам / Холодова Н.О., Прокопенко Т.С. - Харків: ХОНМІБО, 2003.-С. 9-10, 19, 22-23.
5. Ковальчук В.Т. Вода не прощає помилок // Безпека життєдіяльності. - 2003. - №1.- С. 14-15.
6. Куріпта В. І. Слава довічна воді: виховне заняття // Розкажіть онуку. – 2010.- №10.- С. 67.
7. Пискунова И.Н. Берегитесь бед, пока их нет. - М.: Всероссийское общество спасання на водах, 1980. - 30 с.
8. Правила дотримання техніки безпеки та поведінки на воді при навчанні дітей плавання // Все для вчителя. - 2003. - червень (№16).
1