Хмари і туман, відмінності в їх утворенні. Форми хмар, хмарність.- конспект уроку з географії 6 клас

Про матеріал

Мета уроку: сформувати знання учнів про хмари і туман, форми хмар, відмінності в утворенні хмар та туманів, узагальнити знання дітей про хмарність; розвивати практичні навички передбачати за хмарами зміну погоди, навички роботи з різними джерелами географічної інформації, вміння використовувати здобуті знання, розвивати логічне мислення, увагу, уміння робити висновки, виділяти головне; виховувати цікавість до природних явищ.

Перегляд файлу

Тема уроку: Хмари і туман, відмінності в їх утворенні. Форми хмар, хмарність.

Мета уроку: сформувати знання учнів про хмари і туман, форми хмар, відмінності

                       в утворенні хмар та туманів, узагальнити знання дітей про хмарність;

                       розвивати практичні навички передбачати за хмарами зміну погоди, на-  

                       вички роботи з різними джерелами географічної інформації, вміння ви-

                       користовувати здобуті знання, розвивати логічне мислення, увагу, умін-               

                       ня робити висновки, виділяти головне; виховувати цікавість до приро-

                       дних явищ.

Очікувані результати:

Після цього уроку учениці/учні зможуть:

  • пояснювати поняття «хмари», «туман», відмінності в їх утворенні;
  • називати і розрізняти форми хмар;
  • визначати хмарність та передбачати за хмарами зміну погоди.

Наскрізні  змістові  лінії:

Екологічна безпека та сталий розвиток

Розмірковує про відповідальність людської діяльності за стан атмосфери.

Здоров’я і безпека

Усвідомлює вплив стану повітря на здоров’я людини.
          Громадянська відповідальність

Вміє працювати в групі на засадах співробітництва.

Підприємливість і фінансова грамотність

Уміння представляти себе і свої досягнення.

Обладнання: підручники, зошити, демонстраційне відео, мультимедійна презентація «Хмари і туман».

Форма проведення: урок з використанням мультимедійних технологій та інтерактивних методів.

Тип уроку: Особистісно зорієнтований

СТРУКТУРА УРОКУ

I. Організаційний момент.

Приєднання дітей. Привітання. Обмін почуттями словесно та за допомогою емодзі, вбудованих в додаток Google Мeet.

II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

Прийом «Вірю - не вірю»

Кожна правильна відповідь принесе вам 1 бал.

 1.Чи вірите ви в те, що вологість повітря - це кількість водяної пари, що фактич-

но міститься в повітрі в певний момент часу за певної температури.

2.Чи вірите ви в те, що відносна вологість повітря визначається у відсотках?

3. Чи вірите ви в те, що відносна вологість повітря вимірюються барометром?

4. Чи вірите ви в те, що при відносній вологості 55% людина почувається погано?

5.Чи вірите ви в те, що  абсолютна вологість - це перехід води з рідкого стану у

газоподібний?

6. Чи вірите ви в те, що відносну вологість повітря у приміщені можна знизити за допомогою кондиціонера?

ІІІ. Мотиваційний етап.

           Молодці! Ви справилися із завданням.

Прийом «Інтрига»

          А чи знаєте ви, що таке усна народна творчість та її види? І що вона має дуже тісний зв'язок з географією?

           (Відповіді дітей).

           Так, ви правильно розмірковуєте, наш чудовий і мудрий народ має дуже велику кількість прислів’їв, приказок та загадок про природні явища.  А чи не хочете відгадати, про що йтиме мова на сьогоднішньому уроці? Пропоную вам цікаві загадки.

«Відгадай, що я таке».

Кудись біжать булані

А поводи в них рвані,

Ні запрягти,

Ні загнуздати,

Ні з батогом їх  не перейняти.

***

Пухната вата

Пливе кудись.

Чим вата нижче,

Тим дощик ближче.

***

У білому оксамиті все село
І паркани, і дерева
А як вітер дмухне,
Цей оксамит відпаде.

 

IV. Етап цілевизначення і планування    

           Молодці! Ви правильно відгадали загадки і ми дійсно будемо вивчати саме хмари і туман та процеси, які пов’язані з ними.

           Відкриваємо зошити, записуємо число, класна робота. Сьогодні у нас 3 люте, перша п'ятниця місяця – із сьогоднішнього дня і до понеділка в Таїланді проводиться Фестиваль квітів – одна з найкрасивіших та вражаючих подій. (Демонструю слайди). Бажаю вам, щоб оці почуття, які ви зараз відчуваєте, переглядаючи фото фестивлю,  були з вами завжди.

           Отже записуємо тему уроку: Хмари і туман, відмінності в їх утворенні. Форми хмар, хмарність.

           Запрошую вас до співпраці.

           Мета уроку    це мої очікувані результати.  А що ви очікуєте від сьогодніш-нього уроку? Напишіть, будь ласка, в чаті або скажіть, я надрукую сама.

(Очікування учениць).

           Я теж спробувала спрогнозувати ваші очікувані результати і ось, що в мене вийшло. (Демонструю слайд).

 

Ми будемо працювати за ось таким планом:

  1. Хмари та їх види.
  2. Що таке хмарність?
  3. Туман. Чим відрізняються між собою хмари і туман?

V. Етап опрацювання навчального матеріалу.  

  1. Хмари та їх види.

«Мозковий штурм»

Пропоную дітям спробувати пояснити, що таке хмари.

Вислухавши всі відповіді пробуємо скласти визначення:

хмари – скупчення дуже дрібних крапель води або кристалів льоду на великій висоті  над землею. (Поняття записуємо в зошит. Під час записів звертаю увагу на правильність написання слів та, якщо вони мають іншомовне походження, прямий переклад.)
          А зараз давайте подивимось, як же утворюються хмари. Переглядаємо фрагмент 3D-сцени «Утворення хмар і опадів, типи хмар» на сайті «Цифрова освіта та навчання від Mozaik»

 https://ua.mozaweb.com/uk/Extra-3D_sceni-Utvorennya_hmar_i_opadiv_tipi_hmar-147946?autostart=1

            «Дивуй!»

           Розрізняють кілька десятків видів хмар. Їх систематизовано в єдиному Міжнародному атласі хмар. Перший такий атлас створено в 1896 році.

          

           За формою та висотою утворення існує кілька видів хмар. Які вони бувають і на якій висоті розташовуються ви дізнаєтесь самостійно опрацювавши відповідний текст підручника.

            Індивідуальна робота/робота в парах, трійках/групова робота - «Мудрі сови» - робота з підручником.

            (Якщо дозволяють технічні можливості, то це завдання можна виконати двома способами: або заповнювати таблицю письмово в зошиті, або публікувати інформацію на дошці сервісу Рadlet)

             Любі мої, ви повинні виконати своє завдання: прочитати відповідний текст параграфа і знайти потрібну інформацію для заповнення таблиці. Повністю виконане завдання дорівнює 3 балам.

Види хмар

 

Висота розташування

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           Коли всі справляться, то кожна поділиться своїми напрацюваннями і таким чином ви зможете поступово заповнити всю таблицю повністю. Для роботи вам надається 5 хв.

1. – с. 133 § 33 четвертий абзац – купчасті хмари;

2. – с. 133 § 33 п’ятий абзац    купчасто-дощові хмари;

3. – с. 133 § 33 останні два абзаци  – шаруваті хмари;

4. – с. 134 § 33 перший абзац    шарувато-купчасті хмари;

5. – с. 134 § 33 другий абзац перисті хмари.

 Під час обговореня результатів роботи в залежності від технічних можливостей, відповіді учнів ілюструю або слайдами з презентації або переглядом відеофрагмен-тів 3D-сцени «Утворення хмар і опадів, типи хмар».

 
          «Фізкультхвилинка для м’язів шиї»

         Нахиляємо голову – на південь, північ, захід, схід, а потім крутимо головою проти годинникової стрілки і навпаки.

 

  1. Що таке хмарність?

      Проблемне запитання:

Чи існує прилад для вимірювання хмарності?

       «Асоціації»

Цей прийом допоможе розпочати виклад нового матеріалу з даного питання.

Діти записують в зошит нове поняття. Розповідь ілюструю слайдом презентації.

        Ознайомивши-пригадавши разом із учнями способи позначення хмарності пропоную поглянути у вікно та визначити хмарність неба та види хмар, які можна спостерігати зараз на небі.

Повертаємося до проблемного питання:

Чим ви користувалися для визначення хмарності неба?

Чи існує прилад для вимірювання хмарності?

Так, дійсно. Немає приладу для вимірювання хмарності на небі. Це роблять візуально, тобто «на око». 

   

  1. Туман. Чим відрізняються між собою хмари і туман?

      Коли повітря стає перенасиченим, водяна пара переходить у рідкий або твердий стан. Унаслідок згущення водяної пари на певній висоті від поверхні Землі утворюються хмари, а в приземних шарах повітря – тумани.

       Туман  ̶  скупчення крапель води в повітрі біля поверхні Землі.

(Поняття записуємо в зошит.)

       Туман може утворюватися вночі, коли температура приземного шару повітря знижується до точки роси внаслідок охолодження підстилаючої поверхні.

        Чим  же відрізняються між собою хмари і туман ми з вами дізнаємося виконуючи вправу «Діаграма Венна» («Кола Венна»). З’ясовуємо, що спільного в значенні цих явищ? Чим вони відрізняються один від одного?

 Заповнюємо діаграму.

 

 

 

 

 

 

 

        От ми з вами і познайомилися ближче із хмарами і туманом. Скажіть, будь ласка, а чи впливають хмарність та туман на самопочуття та здоров’я людини?

        Грунтуючись на відповіді дітей наголошую про тісний зв'язок самопочуття та здоров’я людини з станом навколишнього середовища.

VІІ. Рефлексивно-оцінювальний етап.  

        Давайте підведемо підсумки нашої роботи через виконання тестів. Кожна правильна відповідь принесе вам 1 бал. (Слайди презентації)

             Якщо дозволяє час, то можна приєднати дітей до тесту освітнього проєкту «На Урок».

Тест                         

1. Гігрометром можна виміряти?   

А) атмосферний тиск

Б) температуру повітря 

В) відносну вологість

Г) силу вітру

2. У яких одиницях вимірюють абсолютну вологість повітря?

А) грамах на метр квадратний 

Б) відсотках

В) грамах

Г) грамах на метр кубічний

3. У яких одиницях вимірюють відносну вологість повітря?

 А) грамах на метр кубічний

 Б) балах

 В) грамах на метр квадратний

 Г) відсотках

4. З якими хмарами найчастіше пов′язані зливи та грози?

А) шаруватими 

Б) купчасто-дощовими

В) купчасто-шаруватими

Г) перистими

5. Ці хмари мають форму тонких білих волокон, паралельних смуг, пухнастих хвостів, пластівців тощо?

А) Шаруваті хмари

Б) Купчасті хмари

В) Перисті хмари

Г) Високо-шаруваті

6. Хмари, які знаходяться найнижче в атмосфері

А) Перисті

Б) Купчасті 

В) Шаруваті

 

Рефлексія. 

Висловіть, будь ласка, свої враження від сьогоднішнього уроку.

 Чи справдилися ваші очікування?

Я хочу похвалити себе за те, що на сьогоднішньому уроці ...

На уроці мені особливо сподобалося ...

Знання із сьогоднішнього уроку мені знадобляться ...

На сьогоднішньому уроці мене здивувало ...

 Домашнє завдання. 

Прочитати с. 131 § 32, § 33, дати відповідь на запитання рубрики «Дослідження» с. 135.

 Оцінювання

            Самооцінювання.

            Аналізую поставлені оцінки і назвавши свої, коментую, чому саме так.

 Дякую дітям за урок. Бажаю гарного дня!

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
20 лютого 2023
Переглядів
1496
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку