Урок 7 клас "Води суходолу Південної Америки"

Про матеріал
Конспект уроку географії в7 класі з теми «внутрішні води суходолу Південної Америки» Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності Знаннєвий компонент: знає внутрішні води материка Діяльнісний компонент характеризує основні річкові системи, аналізує взаємозв’язки внутрішніх вод з кліматом і рельєфом. Ціннісний компонент: висловлює судження про необхідність охорони внутрішніх вод.
Перегляд файлу

   7 клас

Тема: Води суходолу. Найбільші річкові системи Південної Америки.

Мета: розкрити особливості внутрішніх вод Південної Америки, залежність їх від клімату  та рельєфу, охарактеризувати основні річкові системи;

 розвивати пам’ять, увагу, вміння працювати з підручником, географічною картою,

 додатковими джерелами географічних знань;

 виховувати культуру спілкування, самостійність, бережливе  ставленння до водних

 ресурсів.

Обладнання: фізична і кліматична карта південної Америки, презентація

              «Води суходолу Південної Америки»

Тип уроку: комбінований

 

                                                           Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Прийом  «Аукціон»

Учні називають вже відомі їм географічні об’єкти материка, показують їх по карті та одним реченням дають їх характеристику.

Прийом « Бліцопитування»

      - Назвіть основні риси рельєфу материка?

      - Який океан відіграє найбільшу роль у зволоженні материка? Чому?

      - Чому пасати приносять до Південної Америки більше вологи ніж до Австралії та

        Африки?

      - Чому на західному узбережжі  материка утворилася пустелля Атакама?

      - Чи змінився клімат Південної Америки, якби Анди булиб розташовані на сході

        материка?

ІІІ.Оголошення теми, мети уроку

IV. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Загальновідомою  є  така думка: «Водна мережа материка – це дзеркало його клімату та рельєфу». Сьогодні на уроці, вивчаючи внутрішні води  Південної Америки, ми маємо нагоду пітвердити або спростувати це твердження. Також на уроці  ми здійснемо уявну подорож по річках і озерах материка.

 

V. Вивчення нового матеріалу

1.Загальна характеристика внутрішніх вод.

Найвологіша з усіх материків Південна Америка має густу мережу внутрішніх вод, що зумовлено особливостями рельєфу та клімату. Води материка представлені великою кількістю річок, озерами, болотами, вічними снігами та льодовиками, що ними вкриті вершини Анд та деякі високогірні долини. Сучасне зледеніння на материку не має великого поширення. Територія Південної Америки добре забезпечена підземними водами. Вони зосереджені в прогинах платформи на низовинах. За забезпеченістю водами материк посідає перше місце, на Південну Америку припадає 27% загального світового стоку води. Це обумовлено вологістю клімату.

  • До басейнів яких океанів відносять річки материка?
  • Що є головним вододілом для річок материка?

     Головним вододілом між басейном Тихого й Атлантичного океанів є Анди, тому всі великі річки материка сформувалися на рівнинному сході материка і впадають в Атлантичний океан. Загальними особливостями річок Атлантичного басейну є великі площі їхніх басейнів і повноводність.  У Тихий океан несуть води лише короткі гірські річки Анд, непридатні для судноплавства. Області  внутрішнього стоку сформувалися на посушливих плоскогір’ях Центральних Анд і займають невеликі площі (всього 6%).

Робота з фізичною картою. Назвати річки які впадають в Атлантичний, Тихий океан.

  • Який з цих басейнів найбільший та чому?
  • На яких територіях материка та з яких причин річкова сітка найгустіша? 

Вологість клімату й регулярні значні опади на основній території материка, широкі рівнинні простори сприяють формуванню на материку великих й повноводних рік.

  • Які типи живлення характерні для річок материка?

 Живлення більшості рік Південної Америки дощове. Лише деякі ріки отримують додаткове живлення за рахунок ґрунтових вод, танення снігу й льоду в горах.                                                            

Клімат впливає на живлення річки, водний режим.       

Рельєф впливає на характер течії річки, формування порогів і водоспадів.  Протікаючи в Андах, перетинаючи плоскогір’я, річки материка утворюють численні пороги і водоспади.

«Цікавинка для допитливих» Повідомлення учнів про водоспад «Анхель» (презентація)

Робота з підручником ст. 92  зачитати нотатки до теми водоспад «Ігуасу»(відеофрагмент) 

2. Найбільші  річкові системи (розповідь вчителя з елементами бесіди, відеофрагмент)

-  Яку річку материка називають -  «Цариця річок», «диво природи», «загадкова», «неповторна» ?

   Амазонка - найповноводніша річка Землі й найдовша річка Південної Америки.  Витоками Амазонки є річки Мараньйон та Укаялі,  які беруть початок у Перуанських Андах, де переважають скелясті гори, а клімат суворий і несприятливий для людини. На висоті 5100 м над рівнем моря, лежить маленьке озеро Ніньокоча. З гір в нього спускається льодовик, з якого  бере початок джерело – це і є один з витоків Амазонки - Мараньйон.  

Робота з підручником ст. 90. За текстом підручника навести цифри про велич річки.  

Після злиття Мараньйону з Укаялі, річка виходить на рівнину під назвою Амазонка. Амазонка перекладається з мови індіанських племен як «Велика вода». Амазонка – типова рівнинна річка. Площа басейну річки 7 млн км2; довжина — близько 6500 км, ширина основного річища у середній течії — 5 км, у нижній — до 20 км, у гирлі — до 80 км; глибина коливається в межах 70—100 м; рівень води під час повені підвищується на 6—20 м.

Амазонка приймає понад 500 приток.  17 з них мають довжину від 2000 до 3500 км; понад 100 – судноплавні.

Назвати праві і ліві притоки річки.

    Річка багатоводна протягом усього року, завдяки повноводним правим і лівим притокам. Коли настає сезон дощів у Північній півкулі, основну масу води приносять ліві притоки з Гвіанського плоскогір’я, та максимальне підняття рівня води спостерігається у березні - квітні, коли праві притоки під час дощів у Південній півкулі підвищують її рівень на 10  - 15 метрів. Річка розливається, затоплює великі площі, утворюючи непрохідні болота.

     У нижній течії Амазонка зазнає впливу припливів. Двічі на добу з океану в гирло надходить так багато води, що вона утворює хвилю заввишки до 4 м – «амазуну». Хвиля з великою швидкістю і гуркотом рухається вгору по річці проти течії на 1400 мце явище індіанці називають поророка

  Амазонка не утворює дельти, оскільки відклади розмиваються течією

   З усіх великих річок Землі природа особливо щедро нагородила басейн Амазонки. В ньому є все необхідне, щоб забезпечити життєві потреби населення майже всієї нашої планети. Тут зосереджена третина всіх наявних на Землі видів рослин і тварин. Жодна річка в світі не має такої багатої і різноманітної фауни прісноводних риб.  Амазонка – рай для рибалок. У басейні широко розвинена рибна ловля, видобуток креветок і водяних рослин.  У басейні досліджено близько 1700 видів риби з наявних 3000. Тут водяться такі рідкісні види, як піранья, рожевий дельфін і гігантська річкова черепаха. Тільки у водах самої Амазонки, не рахуючи приток, налічується близько 750 видів риб, більше третини  того, що взагалі зустрічається на земній кулі.  У Перуанській Амазонії на душу населення за рік у містах споживають 36 кг риби  і 101 кг – у сільській місцевості.

      На річці зовсім не багато гребель, русло не зарегульоване: у паводки вода вільно розтікається. Та деякі греблі перешкоджають міграції деяких видів риби.

Якість води залишається високою: кисню в ній багато, а органічних домішок мало.

Річки басейну – основні транспортні артерії в регіоні, інших просто немає.

Епоха великих відкриттів у басейні Амазонки ще не завершена. Вона триватиме доти, доки казково багаті скарби корисних копалин Амазонського басейну і могутні сили її річок не будуть поставлені на службу людині.

Наші подорожі тривають і я запрошую познайомитися також з великими і повноводними річками Південної Америки - Параною і Оріноко.

Прийом «Творча лабораторія»

Робота в парах.

Завдання. Використовуючи текст підручника та карти атласу скласти опис річки за типовим планом.

1.Назва річки. Географічне положення.

2. Загальна довжина,  до басейну якого океану належить річка.

3. Місце витоку, куди впадає, напрям течії.

4.Особливості будови річкової долини (наявність порогів, водоспадів)

5. Основні притоки.

6. Режим та живлення річки.

7. Господарське використання.

І ряд - Оріноко,    ІІ ряд - Парана

ІІІ ряд 1. Робота в групі. Визначити спільні риси річок Південної Америки.

 2. Робота в групі. Визначити відмінні  риси річок Південної Америки.

3. Робота в групі. Спільні і відмінні риси річок  Південної Америки (Амазонки) і Африки (Конго).

Прийом «Мандрівка»

У Південній Америці великих озер  мало, але серед них є дуже своєрідні.

Повідомлення учнів про озера материка.

 

VІ. Закріплення пройденного матеріалу

Прийом «Географічний практикум»  Протягом уроку ми ознайомилися з головними річками та озерами материка, їх особливостями, практичним використанням. Тому зараз я пропоную продовжити подорож по атласу,  вже маючи  теоретичні знання, спробуємо їх застосувати  на практиці, виконуючи практичну роботу №5 «Позначення на контурній карті основних географічних об’єктів материка», зокрема, річок і озер Південної Америки.

2.Визначте, які географічні  об’єкти мають координати

             730зх.д. 60 пн.ш (Маракайбо)

               550зх.д.260пд.ш (Ігуасу)

               630зх.д.60 пн.ш (Анхель)

               690 зх.д.160пд.ш (Тітікака)

 

Чому на Парані та притоках Оріноко є великі водоспади, а на Амазонці вони відсутні?

 

-  Які річки Африки є подібними за режимом та живленням до Амазонки, Парани, Оріноко. Чим це можна пояснити?

 

- Назвіть усі відомі вам «рекорди» Амазонки, що вирізняють її серед інших річок світу. 

 

 

VIІ.       Підсумок уроку

Висновок стосовно твердження.

На якому озері, річці чи водоспаді ви б хотіли побувати? Чому?

- Де в майбутньому зможете використати отриманні знання?

 

 

VIІІ.   Домашнє завдання. Читати  § 24. Підготувати інформацію про органічний світ материка.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Водоспад Анхель – є найвищим водоспадом світу. Його висота 1054 м

Знаходиться водоспад в басейні Оріноко, на річці Чурун.

 

Легенда про величезний, спадаючий «прямо з неба» водоспад була відома ще з XVI ст. Проте побачити його вдалося тільки в 1935 р. під час польоту венесуельському льотчику Джеммі Анхелю (Енджел).  Пролітаючи над басейном Оріноко, відхилився від курсу і серед джунглів помітив невеличку річку. Розглядаючи її, він звернув увагу, що летить уже не над рівниною, а між високими горами в ущелині, що дедалі вужчала і закінчилась високими прямовисними скелями невідомого плоскогір’я; не із самої верхівки, а приблизно метрів на 80 нижче, наче виверження якоїсь підземної річки, з гуркотом падав униз величезний стовп води. Це  він живив річку.

 

Водоспад знаходиться в тропічних лісах Венесуели на території національного парку Канайма. Вода скидається з вершини Ауянтепуі -  назва в перекладі означає «гора диявола»

 

Висота падіння настільки велика, що, перш ніж досягти землі, вода розпорошується на найдрібніші частинки і перетворюється в туман. Туман може відчуватися за кілька кілометрів.

 

Водоспад Анхель в двадцять один раз вищий ніж Ніагарський.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Озеро Маракайбо

 

    Найбільшим за площею на материку є  озеро Маракайбо на півночі материка, його площа 13210 км2. Це озеро має тектонічне походження улоговини й лежить у западині земної кори, глибина озера 250 м.  Озеро з'єднується вузькою протокою з Карибським морем, за що його називають озером-лагуною. В басейні озера є великі запаси нафти, пробурено 6 тис. свердловин.

 

 

Озеро Тітікака


     Прикрасою Анд є високогірне озеро Тітікака. Його тектонічна улоговина досягає максимальної глибини 304 м. Воно лежить на висоті 3812 м, а площа водної поверхні становить 8 тис. км2.

 Назва в перекладі з мови інків означає «cвинцева скеля» через те, що на одному з островів на озері індіанці в давнину видобували цей метал. Хімічний склад води Тітікаки подібний до морської: вода солонувата, але придатна для використання. В озері є представники навіть океанічної фауни – зокрема деякі види акул. Це наштовхує на думку, що в минулому Тітікака могла бути затокою океану.

На мілководдях озера росте тростина тотора, яка перегниваючи опускається на дно,і на ній починають рости нові рослини. Поступово утворюючи тростинові острови. На цих островах живе індіанське плем'я уру.
    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання. Використовуючи текст підручника та карти атласу скласти опис річки за типовим планом.

1.Назва річки. Географічне положення. Загальна довжина.

2. Місце витоку, куди впадає, напрям течії, до басейну якого океану належить річка.

3.Особливості будови річкової долини (наявність порогів, водоспадів, гірська, рівнинна)

4. Основні притоки.

5. Режим та живлення річки.

6. Господарське використання.

 

 

 

 

 

 

 Робота в групі. Визначити спільні риси річок Південної Америки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота в групі. Визначити відмінні  риси річок Південної Америки.

 

 

 

 

 

 

 

Робота в групі. Спільні і відмінні риси річок  Південної Америки (Амазонки) і Африки (Конго).


 

 

 

 

 

 

 

Завдання. Використовуючи текст підручника та карти атласу скласти опис річки за типовим планом.

1.Назва річки. Географічне положення. Загальна довжина.

2. Місце витоку, куди впадає, напрям течії, до басейну якого океану належить річка.

3.Особливості будови річкової долини (наявність порогів, водоспадів, гірська, рівнинна)

4. Основні притоки.

5. Режим та живлення річки.

6. Господарське використання.

Завдання. Використовуючи текст підручника та карти атласу скласти опис річки за типовим планом.

1.Назва річки. Географічне положення. Загальна довжина.

2. Місце витоку, куди впадає, напрям течії, до басейну якого океану належить річка.

3.Особливості будови річкової долини (наявність порогів, водоспадів, гірська, рівнинна)

4. Основні притоки.

5. Режим та живлення річки.

6. Господарське використання.

 

 

 

 

Завдання. Використовуючи текст підручника та карти атласу скласти опис річки за типовим планом.

1.Назва річки. Географічне положення. Загальна довжина.

2. Місце витоку, куди впадає, напрям течії, до басейну якого океану належить річка.

3.Особливості будови річкової долини (наявність порогів, водоспадів, гірська, рівнинна)

4. Основні притоки.

5. Режим та живлення річки.

6. Господарське використання.

 

 

 

Завдання. Використовуючи текст підручника та карти атласу скласти опис річки за типовим планом.

1.Назва річки. Географічне положення. Загальна довжина.

2. Місце витоку, куди впадає, напрям течії, до басейну якого океану належить річка.

3.Особливості будови річкової долини (наявність порогів, водоспадів, гірська, рівнинна)

4. Основні притоки.

5. Режим та живлення річки.

6. Господарське використання.

 

 

 

 

Завдання. Використовуючи текст підручника та карти атласу скласти опис річки за типовим планом.

1.Назва річки. Географічне положення. Загальна довжина.

2. Місце витоку, куди впадає, напрям течії, до басейну якого океану належить річка.

3.Особливості будови річкової долини (наявність порогів, водоспадів, гірська, рівнинна)

4. Основні притоки.

5. Режим та живлення річки.

6. Господарське використання.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
20 лютого 2023
Переглядів
603
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку