Розширити і поглибити поняття дружби і товаришування – цих важливих показників вихованості учнів; закріпити уявлення дітей про товариські взаємини, дружбу, взаємодопомогу і спонукати їх до товаришування.
Хочеш мати друга – навчись бути другом.
Мета. Розширити і поглибити поняття дружби і товаришування – цих важливих показників вихованості учнів; закріпити уявлення дітей про товариські взаємини, дружбу, взаємодопомогу і спонукати їх до товаришування.
Розвивати уяву, логічне мислення, спостережливість, увагу. Збагачувати словниковий запас учнів.
Виховувати бажання бути справжнім товаришем.
Обладнання: мікрофон, картинки дружніх стосунків, презентація.
Література: sites.google.com/site/patijklas/vihovna-godina-druzba.
Хід заняття
I.ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА (1хв).
- Діти, доброго дня.
1.Вправа «Подари усмішку товаришеві».
- Діти, пропоную вам кожному подарувати усмішку. У вас зараз гарний настрій? Ми підняли настрій завдяки подарованій усмішці. Давайте дарувати її протягом усього заняття і з гарним чудовим настроєм почнемо працювати.
II.ОСНОВНА ЧАСТИНА (30 хв).
-Діти, сьогодні наше заняття ми присвятимо дружбі. Отже, тема заняття «Хочеш мати друга – навчись бути другом».
1.Бесіда про дружбу.
-Діти, що таке дружба?
-Так, дружба - це надзвичайна цінність, і бути справжнім другом не легко. Любий друже, милий друже, мій найдорожчий товаришу – так ми звертаємося до тих людей, без яких наше життя було б невеселим та безбарвним. А хочу продовжити зустріч словами А.С. Макаренка: «У дружби багато крил, а закон у неї один - вірність».
Дружба – це стосунки між людьми, засновані на взаємній допомозі, прихильності, спільності інтересів, поглядів, життєвих цілей. Ось таке визначення дружбі дають тлумачні словники. Без друзів у наш час важко жити на світі. А чи знаєте ви, що означало «мати справжнього друга» в давні часи?
Споконвіку дружба вважалася великою цінністю. У скіфів вона скріплювалася кров’ю. В епоху Середньовіччя дружба була втіленням вірності, шляхетності. Лицарська мораль ставила чоловічу дружбу навіть вище за родину. Дружба ушляхетнювала життя. Вона надзвичайно високо шанувалася в українській культурі. Оспівувалася дружба у багатьох творах української літератури, про неї писали Леся Українка, Г. Тютюнник, І. Франко.
Дружба – одне з найдивовижніших і прекрасних почуттів, притаманних людському серцю.
2.Гра «Кошик».
-Діти, зараз ви маєте підібрати синоніми до слова «дружба».
(Співробітництво, взаєморозуміння, злагода, чуйність, братерство, єдність, співчуття, добросусідство, товариськість, взаємовиручка, турбота, повага, ввічливість, чуйність, допомога).
-Отже, діти, дружба — це відносини між людьми на основі взаємної довіри, взаєморозуміння, спільних інтересів.
3.Притча «Скільки людині потрібно друзів?»
-Діти, послухайте, будь ласка, притчу і скажіть: «Скільки на вашу думку потрібно мати друзів?»
Учень прийшов до Вчителя і запитав його:
- Вчителю, скільки друзів повинно бути у людини – один чи багато?
-Все дуже просто, – відповів Учитель, — зірви мені он те червоне яблуко з верхньої гілки.
Учень задер голову і відповів:
- Але воно дуже високо висить, Учителю! Мені не дістати.
-Поклич друга, нехай він допоможе тобі, — відповів Майстер.
Учень покликав іншого учня і став йому на плечі.
- Мені все одно не дістати, Учителю, - промовив засмучений учень.
-У тебе більше немає друзів? - посміхнувся Учитель.
Учень покликав ще приятелів, які крекчучи стали підійматися один одному на плечі та спини, намагаючись побудувати живу піраміду. Але яблуко висіло занадто високо, піраміда розсипалася, і учень так і не зміг зірвати жадане яблуко.
Тоді Вчитель покликав його до себе:
- Ну, ти зрозумів, скільки людині потрібно друзів?
-Зрозумів, учитель, - сказав учень, потираючи забитий бік, - багато - щоб усі разом ми змогли вирішити будь-яку проблему.
- Так, - відповів майстер, засмучено похитуючи головою, - дійсно, потрібно багато друзів. Щоб серед усього цього збіговиська гімнастів знайшовся хоча б один розумний чоловік, який здогадався б принести драбину!
-Діти, то ж скільки повинно бути друзів у людини?
4.Творче завдання «Розповідь про друга».
-Дорогі учні! Розкажіть, будь ласка, про своїх друзів, а ми спробуємо вгадати, хто герой вашої розповіді.
-Ось ми і переконалися, що дуже важливо в житті мати товариша, подругу, з якими можна розділити свою радість і горе; друзі – це благо для людини. Той, хто позбавлений дружнього спілкування, не може бути по-справжньому щасливим.
Фізкультхвилинка
Руки в сторони та вгору —
На носочки піднялись.
Підніми голівку вгору —
Й на долоньки подивись.
Присідати ми почнемо,
Добре ноги розімнемо.
Раз — присіли, руки прямо.
Встали — знову все так само.
Повертаємося вправно,
Все виконуємо гарно.
Вліво-вправо повернулись
І сусіду усміхнулись.
5.Вправа «Гімн імені».
-Діти, на аркушах паперу вам потрібно записати ім’я свого друга, а потім придумати добрі слова, що починаються на першу літеру імені, останнє слово - хобі однокласника.( Віталій – врівноважений, вільний, величний, вродливий. Рибалити).
6.Робота у парах.
-Діти, поверніться обличчям один до одного, одному – затиснути руку в кулак і тримайте перед напарником, іншому – за 10с якомога швидше розтулити кулак партнера.
-Чи всім удалося розтулити кулак? В який спосіб? Хто це зробив не силою, а чемно попросив? Які чесноти ми проявляємо, коли чемно просимо щось в іншого?
-Отже, діти, повага до іншого, діє без примусу: «Добре слово й двері відчиняє».
7.Робота в групах.
-Діти, ваше завдання навести приклади того, що на вашу думку, головне у дружбі.
(Допомагати одне одному; не видавати секрети друга, бути відвертим, щирим з другом, не ображати, ділитись, вміти пробачати, довіряти другові, мати спільні справи та інтереси).
III. ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ (3хв).
1.Гра «Мікрофон».
-Яким повинен бути товариш?
(Чесним, правдивим,ввічливим,добрим).
-Як ти вчиниш, коли товариш просить сказати неправду?
(Поясню, що обманювати не можна;краще гірка правда, ніж солодка брехня).
-Яких друзів потрібно остерігатись?
(Задавак, задирак, хитрунів, брехунів).
2.Гра «Золоті правила».
-Діти, давайте разом складемо «Золоті правила спілкування-товаришування».
1. Бути щирим, відвертим.
2. Не видавати секретів інших.
3. Ділитися з друзями (другом).
4. Не ображати друзів.
5. Не боятися попросити пробачення.
6. Допомагати другові у всьому.
7. Разом робити різні справи.
8. Зберегти друга в серці на все життя.
IV ВИСНОВОК (1хв).
-Отже, діти, у житті нелегко знайти собі справжніх друзів. Тому бережіть своїх друзів, не сваріться по дрібницях. Є дружба душ, що витримує грози і бурі життя. Людей зближує спільне навчання, захоплення, інтереси. Головне, щоб усе приносило радість і було корисним. Бажаю вам міцної дружби, щирості у стосунках із друзями.
-До побачення.
1