Урок № 20
Тема: Хордові (загальна характеристика).
Лабораторна робота №2.Особливості зовнішньої будови хребетних тварину зв’язку з їх пристосуванням до різних умов існування
Мета: ознайомити учнів з основними особливостями організації, процесів життєдіяльності й середовищем існування хордових; розглянути можливі шляхи походження хордових тварин; розвивати уміння порівнювати будову та життєдіяльність безхребетних і хребетних тварин, знаходити подібності та відмінності; розвивати пам’ять, спостережливість, увагу, уяву; виховувати бережливе ставлення до тваринного світу, до організмів, що оточують нас у повсякденному житті.
Обладнання і матеріали: малюнки ланцетника, риб, земноводних, рептилій, птахів і ссавців, таблиці «Тип Кільчасті черви», «Тип Членистоногі», «Тип Хордові».
Базові поняття і терміни: внутрішній скелет, хорда, центральна нервова система, периферійна нервова система, зяброві щілини, легені, целом.
Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів:
Називає:
- середовища існування тварин;
- визначальні ознаки будови, які відрізняють тварин зазначених груп серед інших;
- ознаки хордових тварин;
Наводить приклади:
- тварин, які належать до зазначених груп;
- видів тварин, поширених в Україні та своїй місцевості;
Розпізнає:
- тварин на зображеннях, у колекціях;
Характеризує:
- визначальні особливості способу життя, розмноження і розвитку тварин зазначених груп;
- різноманітність тварин;
- пристосування тварин до життя у воді;
- особливості будови тварин, зумовлені пристосуванням до життя на суходолі;
- пристосування тварин до польоту;
Визначає:
- риси пристосованості тварин до середовища існування;
Робить висновок:
- особливості будови організму тварин – результат пристосування до умов середовища існування.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Питання до учнів
1.Перерахувати всі типи тварин, які були вивчені до сьогоднішнього уроку (у систематичному порядку).
2. Чому вивчені раніше організми відносять до безхребетних тварин?
3. Які особливості життя безхребетних?
4. Яка порожнина тіла в кільчастих червів, молюсків і членистоногих?
5. Яка кровоносна система в кільчастих червів, молюсків і членистоногих?
6. Які органи дихання є в кільчастих червів, молюсків і членистоногих?
7. Як улаштована нервова система в кільчастих червів, молюсків і членистоногих?
8. Який скелет є в кільчастих червів, молюсків і членистоногих?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Розгляньте малюнки тварин. Як ви вважаєте, що між ними спільного ?
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Особливості зовнішньої будови хордових
Форма тіла й розміри
Тіло хордових не поділене на окремі сегменти й зазвичай має двобічну симетрію. Розміри варіюють у широких межах — від кількох сантиметрів до 33 метрів.
2. Особливості внутрішньої будови хордових
Хордові — тришарові тварини. Усі їхні органи й тканини розвиваються з трьох зародкових листків — ентодерми, мезодерми й ектодерми. Між м’язами та внутрішніми органами знаходиться вторинна порожнина тіла, або целом (простір між органами, що має власну вистилку з епітеліальної тканини).
Опорно-рухова система
У всіх хордових хоча б на одному з етапів розвитку є осьовий скелет, що спочатку виникає у вигляді спинної струни — хорди (пружний тяж сполучної тканини).
Дихальна система
Передній відділ травної трубки хордових (глотка) хоча б на одному з етапів розвитку має два ряди отворів — зябрових щілин, з допомогою яких глотка сполучається із зовнішнім середовищем. У нижчих хордових на зябрових щілинах розташовуються зябра, що є органами дихання.
Нервова система
Центральна нервова система хордових хоча б на одному з етапів розвитку представлена нервовою трубкою, розташованою над хордою. Нервова трубка має порожнину — невроцель. У більшості хордових передній відділ нервової трубки розростається й утворює головний мозок. Невроцель при цьому зберігається.
3. Перші хордові тварини
Розвиток ознак, характерних для типу Хордові, пов’язаний з тим, що предки хордових вели життя вільноплаваючих фільтраторів.
Основні ознаки перших хордових
Двобічна симетрія тіла (найбільш зручна для активного плавання). Добре розвинена глотка, пронизана зябровими щілинами (виконувала роль цідильного апарата для відбирання харчових часточок з потоку води й органа дихання, тому що пронизані численними судинами стінки зябрових щілин постійно омивалися водою). Плавання шляхом хвилеподібного згинання всього тіла, що привело до виникнення сегментованих м’язів (забезпечували згинання тіла лише в потрібній ділянці) і хорди (пружний стрижень
дозволяв розпрямляти тіло після згинання без витрат м’язової енергії). Розвинена нервова система (регулювала досить складні процеси плавання й харчування). Концентрація органів чуттів на головному кінці тіла (найбільш ефективна для активно плаваючих організмів).
V. Узагальнення і систематизація знань
Лабораторна робота №2
Тема: Особливості зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з їх пристосуванням до різних умов існування
Мета: визначити особливості зовнішньої будови хребетних тварин пов’язані з пристосуванням їх до різних умов існування.
Обладнання і матеріали: інструктивні картки, малюнки тварин
Хід роботи
1. Визначте за зовнішньою будовою екологічні групи риб, які живуть:
У товщі води № _______________________________________
На дні № ____________________________________________
У заростях рослин № ___________________________________
У коралових рифах № _________________________________
1 2 3
4 5 6
7 8 9
Поясніть, за якими ознаками ви зробили свій вибір.
2. Подивиться на малюнок з зображенням дзьобів птахів. Відомо, що форма дзьоба птахів пов’язана із характером живлення. Визначте по дзьобах, чим живляться ці птахи .
3. Укажіть, якою цифрою на рисунку позначені ноги:
A) чаплі; б) беркута; в) дятла; г) качки;
4. Зробіть висновок про пристосування різних видів тварин до середовища їх існування.
VІ. Домашнє завдання.
Опрацювати відповідний параграф підручника