Урок № 21
Екскурсія № 1
Тема: Різноманітність тварин свого краю
Мета: ознайомити учнів з тваринами свого краю, визначити пристосування організмів до життя в екосистемах, взаємозв’язки між організмами і середовищем існування; розвивати логічне мислення, спостережливість; виховувати любов до природи рідного краю.
Обладнання і матеріали: ручка, блокнот, інструктивні картки, фотоапарат.
Базові поняття і терміни:
Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів:
Називає:
- середовища існування тварин;
- визначальні ознаки будови, які відрізняють тварин зазначених груп серед інших;
Наводить приклади:
- тварин, які належать до зазначених груп;
- видів тварин, поширених в Україні та своїй місцевості;
- видів тварин, що завдають шкоди сільському господарству;
- комах-запилювачів, одомашнених комах
Розпізнає:
- тварин на зображеннях, у колекціях;
Характеризує:
- визначальні особливості способу життя, розмноження і розвитку тварин зазначених груп;
- різноманітність тварин;
- пристосування тварин до життя у воді;
- особливості будови тварин, зумовлені пристосуванням до життя на суходолі;
- пристосування тварин до польоту;
Визначає:
- риси пристосованості тварин до середовища існування;
Робить висновок:
- особливості будови організму тварин – результат пристосування до умов середовища існування.
Тип уроку: екскурсія у природу
Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх.
ІІ. Актуалізація опорних знань
«Інструктаж з БЖД»
Правила поведінки у природі
Гра «10 Чому ?»
1. Чому не можна голосно кричати ?
2. Чому потрібно пильно дивитись під ноги ?
3. Чому не можна струшувати дерева ?
4. Чому не можна ламати гілки ?
5. Чому не можна руйнувати мурашники ?
6. Чому не можна рвати квіти з корінням ?
7. Чому не можна підпалювати суху траву ?
8. Чому не можна руйнувати старі шпаківні ?
9. Чому не можна збивати ногами гриби ?
10. Чому не можна їсти невідомі ягоди ?
Гра «10 можна» (допиши самостійно)
1. Можна спостерігати за тваринами.
2. ____________________________________________________
3. ____________________________________________________
4. ____________________________________________________
5. ____________________________________________________
6. ____________________________________________________
7. ____________________________________________________
8. __________________________________________________
9. ____________________________________________________
10.___________________________________________________
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Як ви розумієте слова Дж. Даррелла: «У рослин і тварин нема депутатів, їм нікому писати і скаржитись, за них нікому заступитися, крім нас, людей, котрі разом з ними заселяють планету»
Хід екскурсії
1. Зазнач час екскурсії, погодні умови, довжину світлового дня.
2. Яких тварин тобі вдалося побачити під час екскурсії ?
3. Прислухайся, голоси яких птахів тобі вдалося почути ?
4. Яким чином тварини твоєї місцевості готуються до зими ?
5. Склади кілька ланцюгів живлення, типових для твоєї місцевості.
6. Знайди у лісі сліди діяльності людини. Яка діяльність шкідлива для лісу, а яка корисна ?
VІ. Домашнє завдання.
Оформити звіт про екскурсію.