"Християнська мораль у Притчі про блудного сина"

Про матеріал
Урок - роздум , що спонукає учнів не тільки мислити, але й аналізувати. Використано вправи: "гронування", робота із Фрейм-блоками, "мікрофон"; переглід відео- та аудіозаписів за посиланнями; робота в групах. Підібраний матеріал дає можливість з`ясувати значення словосполучень "суспільна та християнська мораль", біблійного афоризму " повернення блудного сина",порівнювати, робити висновки.
Перегляд файлу

 

 

 

Показовий урок з української літератури

в 9 класі  на тему

« Християнська мораль у  Притчі

про блудного сина»

 

                            Сирота Жанна Василівна

 старший вчитель

 НВК «ДНЗ-ЗОШ І-ІІІ ступенів»

 с.Фронтівка

 Вінницького районну

 Вінницької області

2021

Мета: ознайомити учнів з особливостями перекладної літератури ,зокрема, із жанром притч; пояснити роль християнської моралі в духовному житті українців; опрацювати  ідейно-художній зміст Притчі про блудного сина; розвивати критичне мислення , вміння  аналізувати  та робити висновки,використовуючи вправи на розвиток критичного мислення; формувати світогляд учнів; виховувати милосердя, відповідальність, повагу до батьків.

Тип уроку: урок-роздум.

Обладнання: Біблія, заготовки фрейм-блоків, роздавальний  матеріал, репродукції картини Рембрандта  «Повернення блудного сина» та цикл репродукцій Т.Г.Шевченка «Блудний син».

                            ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний етап.

Бліц-опитування

  1. В якому році відбулося Хрещення Київської Русі? (988)
  2. Хто  відкрив першу бібліотеку в Київській Русі? (Ярослав Мудрий)
  3. Як називається найдавніша рукописна пам`ятка церковнослов`янської мови Київської держави? (Остромирове Євангіліє)
  4. Давню українську літературу поділяють на? (перекладну та оригінальну)
  5. Слово Біблія в грецькій мові означає? (збірка книг)
  6. Із скількох частин складається Біблія? (із 2)
  7. Хто займався написанням книг за часів Київської Русі? (ченці).

Учитель. Отож, однією зі священних книг, що зібрала мудрість тисячоліть, є Біблія. Святе Писання, у якому викладено основи християнської віри, філософії та моралі.

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

   Сьогодні ми подорожуватимемо сторінками Біблії. Минуло понад тисячу років з часу написання Книги Книг, проте її вчення актуальні і донині. Споконвічна боротьба Добра і Зла. Цей шлях складний і болючий, він позначений процесами самопізнання і морального вдосконалення людства. Саме такий шлях відтворює Притча про блудного сина.

   На уроці навчимося аналізувати, досліджувати, робити висновки, назвемо наш  урок – роздум.

ІІІ. Сприйняття й усвідомлення матеріалу, осмислення зв`язків між елементами вивченого.

  1. Актуалізація опорних знань

Вправа «Мозковий штурм» (протягом 3-х хвилин знайти відповідь на поставлене запитання; відповіді записуються на окремих аркушах і оформляються у вигляді «грона» (асоціативного куща)

Запитання: Що таке мораль? Як вона впливає на поведінку людини? (наприклад):

 

  Вірність слову

терпіння чесність

 повага мораль щедрість

милосердя                                    справедливість

 гідність

виховує в людини позитивні риси

 

ОТЖЕ:

Мораль – це спроба людини визначити, що правильно і неправильно стосовно наших дій і думок. Що добре і погано для нашого буття.

Мораль потрібна для подальшого щасливого співіснування. Саме тому нас не поглинув хаос.

Вчитель:  з`ясуймо, що таке християнська мораль. Давайте подивимось на кластер і порівняємо чи є спільне між суспільною та християнською мораллю, чи можливо, це різні поняття. (Кластери роздаються на парти,учні аналізують, роблять висновки)

2.Робота над текстом Притчі про блудного сина.

Вчитель: отже, ми з`ясували, що суспільна й християнська мораль мають спільні норми поведінки. Яскравим повчальним прикладом християнської моралі є твір із Біблії Притча про блудного сина. Ви познайомилися вдома зі змістом твору, давайте з`ясуємо, що  таке притча ( припущення учнів, відповіді). На дошці написано чи спроектовано ( на розсуд вчителя) визначення:

Притча – повчальне алегоричне оповідання філософсько-етичного змісту. Складається, як правило, із сюжетної розповіді про людське життя і повчального висновку (учні пригадують що називається алегорією, відповіді учнів)

Алегорія - алегорія (від грец. Allegoria – іносказання) – це перенесення властивостей та характеристик одного предмета чи явища на інший для кращого відображення образу. Таким чином утворюється переносне значення. Перегляд відео притчі (посилання)

http://youtube.com/watch?v=pz_hOtJ7BJ4

Словникова робота:

Марнотратний – який нерозумно витрачає гроші,статок.

Драхма – срібна монета в Стародавній Греції.

  1. Чи присутні в цьому творі ознаки притчі? Які?
  2.  Якими були сини в батька?
  3.  Що попросив молодший син у батька?
  4.  Що придбав собі герой, вирушаючи в дорогу?
  5.  Який спосіб життя вів молодший син? А старший?
  6. Де опинився хлопець,як закінчилися гроші?
  7. Про що думав син,пасучи свині?
  8. Яке прийняв рішення?
  9. Як зустріли блудного сина вдома? (батько і старший син)
  10.                    Висновки роблять учні самостійно.

Притча про блудного сина — одна з найвідоміших притч Ісуса Христа. Сюжет цієї притчі у символічній формі ілюструє взаємовідносини між людиною та Богом. Син спочатку відходить, а потім повертається до батька, ніби людина повертається до свого небесного Отця Бога.

3.Аналіз Притчі про блудного сина.

(учні визначають, записують)

Тема: розповідь про блукання меншого сина по світу, в результаті якого він зазнав багато поневірянь і бідності.

Ідея: засудження марнотратств, хвалькуватості, невміння раціонально користуватися власним майном.

Основна думка: сприйми свою помилку, покайся, попроси вибачення — і ти отримаєш прощення («Так, ти винен, але не повернувся, покаявся»).

Композицію записують у фрейм – блоці:

Проблематика:

• багатство і бідність;

• батьки і діти;

• справжні друзі;

• праця і лінь;

• провинна і покаяння.

4.Робота з текстом у групах

(учні діляться на групи, складають цитатну характеристику блудного сина на окремих аркушах А3, робота зачитується вголос, на виконання 7 хв.)

• «не сиділося вдома, хотілося світ побачити»;

• батько: «не вмієш робити ніякої справи»;

• «подався світ за очі»;

• «багатий»;

• «…молодий і недосвідчений»;

• «…і найкращий, і наймудріший, і співає краще за всіх, і танцює»;

• «…вдень пиячить, а уночі в кості грає на гроші»;

• «…дурний я, дурний»;

• «…грошей у мене немає»;

• «…все що міг, віддав, і нарешті вже не зосталося нічого»;

• «От коли йому рідна домівка згадалася!»;

• «…пішов… без шапки, босий, шукати якогось заробітку»;

• «Не вміє шити, куховарити, теслярувати»;

• «І залишився… у пана свинопасом»;

• «…під’їдав він крадькома коло свиней висівки з ночов»;

• «А що, як повернутися до батька, покаятися?»;

• «Звідти він як вітер мчав — на коні! А назад ледве повз: немає сил, зголоднів»;

• Син батьку: «Пробачити мене ти не зможеш… та візьми до себе хоча б за наймита»;

• Батько сину: «Так, ти винен, але ж ти повернувся, покаявся»;

• «Такий він став блідий і виснажливий».

5.Притча про блудного сина – одна з вершин майстра живопису

(інформацію подає або вчитель, або учень, демонструючи репродукції картин)

В останні роки заслання Шевченко створив один з головних своїх художніх творів – серію малюнків «Притча про блудного сина». Твори цієї серії вражають глибиною думки, критичною гостротою, з якою художник засудив пороки дійсності, що його оточувала. За задумом Шевченка, «Притча про блудного сина» повинна була стати сатирою на дикі звичаї російського купецтва, але вона переросла в гнівне викриття всього феодально-кріпосницького ладу, що морально й фізично калічив людей. В одному з творів цієї серії – «Кара колодкою» – зображений на фоні казарми Новопетрівського укріплення герой «Притчі» з кляпом у роті сприймається як символ народу, позбавленого голосу. В іншому, незакінченому творі – «Кара шпіцрутенами» – протест Шевченка проти дикої сваволі досягає найбільшої сили. Ніхто з художників на Україні і в Росії до Шевченка не підіймався до такої височини соціального протесту.

Історія блудного сина в творчості Рембрандта.

Картина була написана Рембрандтом у щасливу для нього пору. Він тільки одружився з дочкою бургомістра Саскии ван Ейленбюрх, яку дуже любив. І це був їх перший і останній (якщо не брати до уваги малюнків) спільний портрет.

C:\Users\user\Desktop\Новая папка (4)\300px-Rembrandt_Harmensz._van_Rijn_-_The_Return_of_the_Prodigal_Son.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV. Підсумки уроку

  1. Прослуховування пісні «Про блудного сина»

Посилання(https://www.youtube.com/watch?v=rjY6YAwE1I0)

  1. Вправа «Мікрофон»

(учні висловлюють свої враження від роботи на уроці та яку мораль виніс кожен із цієї притчі)

V. Домашнє завдання

( на вибір)

1.Скласти план до Притчі.

2. Написати роздум  на тему «Чи актуальна Притча про блудного сина в сьогоденні?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Жайворонок Наталія Валеріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
16 листопада 2021
Переглядів
6067
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку