Показовий урок з української літератури
в 9 класі на тему
« Християнська мораль у Притчі
про блудного сина»
Сирота Жанна Василівна
старший вчитель
НВК «ДНЗ-ЗОШ І-ІІІ ступенів»
с.Фронтівка
Вінницького районну
Вінницької області
2021
Мета: ознайомити учнів з особливостями перекладної літератури ,зокрема, із жанром притч; пояснити роль християнської моралі в духовному житті українців; опрацювати ідейно-художній зміст Притчі про блудного сина; розвивати критичне мислення , вміння аналізувати та робити висновки,використовуючи вправи на розвиток критичного мислення; формувати світогляд учнів; виховувати милосердя, відповідальність, повагу до батьків.
Тип уроку: урок-роздум.
Обладнання: Біблія, заготовки фрейм-блоків, роздавальний матеріал, репродукції картини Рембрандта «Повернення блудного сина» та цикл репродукцій Т.Г.Шевченка «Блудний син».
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний етап.
Бліц-опитування
Учитель. Отож, однією зі священних книг, що зібрала мудрість тисячоліть, є Біблія. Святе Писання, у якому викладено основи християнської віри, філософії та моралі.
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
Сьогодні ми подорожуватимемо сторінками Біблії. Минуло понад тисячу років з часу написання Книги Книг, проте її вчення актуальні і донині. Споконвічна боротьба Добра і Зла. Цей шлях складний і болючий, він позначений процесами самопізнання і морального вдосконалення людства. Саме такий шлях відтворює Притча про блудного сина.
На уроці навчимося аналізувати, досліджувати, робити висновки, назвемо наш урок – роздум.
ІІІ. Сприйняття й усвідомлення матеріалу, осмислення зв`язків між елементами вивченого.
Вправа «Мозковий штурм» (протягом 3-х хвилин знайти відповідь на поставлене запитання; відповіді записуються на окремих аркушах і оформляються у вигляді «грона» (асоціативного куща)
Запитання: Що таке мораль? Як вона впливає на поведінку людини? (наприклад):
Вірність слову
терпіння чесність
повага мораль щедрість
милосердя справедливість
гідність
виховує в людини позитивні риси
ОТЖЕ:
Мораль – це спроба людини визначити, що правильно і неправильно стосовно наших дій і думок. Що добре і погано для нашого буття.
Мораль потрібна для подальшого щасливого співіснування. Саме тому нас не поглинув хаос.
Вчитель: з`ясуймо, що таке християнська мораль. Давайте подивимось на кластер і порівняємо чи є спільне між суспільною та християнською мораллю, чи можливо, це різні поняття. (Кластери роздаються на парти,учні аналізують, роблять висновки)
2.Робота над текстом Притчі про блудного сина.
Вчитель: отже, ми з`ясували, що суспільна й християнська мораль мають спільні норми поведінки. Яскравим повчальним прикладом християнської моралі є твір із Біблії Притча про блудного сина. Ви познайомилися вдома зі змістом твору, давайте з`ясуємо, що таке притча ( припущення учнів, відповіді). На дошці написано чи спроектовано ( на розсуд вчителя) визначення:
Притча – повчальне алегоричне оповідання філософсько-етичного змісту. Складається, як правило, із сюжетної розповіді про людське життя і повчального висновку (учні пригадують що називається алегорією, відповіді учнів)
Алегорія - алегорія (від грец. Allegoria – іносказання) – це перенесення властивостей та характеристик одного предмета чи явища на інший для кращого відображення образу. Таким чином утворюється переносне значення. Перегляд відео притчі (посилання)
http://youtube.com/watch?v=pz_hOtJ7BJ4
Словникова робота:
Марнотратний – який нерозумно витрачає гроші,статок.
Драхма – срібна монета в Стародавній Греції.
Притча про блудного сина — одна з найвідоміших притч Ісуса Христа. Сюжет цієї притчі у символічній формі ілюструє взаємовідносини між людиною та Богом. Син спочатку відходить, а потім повертається до батька, ніби людина повертається до свого небесного Отця Бога.
3.Аналіз Притчі про блудного сина.
(учні визначають, записують)
Тема: розповідь про блукання меншого сина по світу, в результаті якого він зазнав багато поневірянь і бідності.
Ідея: засудження марнотратств, хвалькуватості, невміння раціонально користуватися власним майном.
Основна думка: сприйми свою помилку, покайся, попроси вибачення — і ти отримаєш прощення («Так, ти винен, але не повернувся, покаявся»).
Композицію записують у фрейм – блоці:
Проблематика:
• багатство і бідність;
• батьки і діти;
• справжні друзі;
• праця і лінь;
• провинна і покаяння.
4.Робота з текстом у групах
(учні діляться на групи, складають цитатну характеристику блудного сина на окремих аркушах А3, робота зачитується вголос, на виконання 7 хв.)
• «не сиділося вдома, хотілося світ побачити»;
• батько: «не вмієш робити ніякої справи»;
• «подався світ за очі»;
• «багатий»;
• «…молодий і недосвідчений»;
• «…і найкращий, і наймудріший, і співає краще за всіх, і танцює»;
• «…вдень пиячить, а уночі в кості грає на гроші»;
• «…дурний я, дурний»;
• «…грошей у мене немає»;
• «…все що міг, віддав, і нарешті вже не зосталося нічого»;
• «От коли йому рідна домівка згадалася!»;
• «…пішов… без шапки, босий, шукати якогось заробітку»;
• «Не вміє шити, куховарити, теслярувати»;
• «І залишився… у пана свинопасом»;
• «…під’їдав він крадькома коло свиней висівки з ночов»;
• «А що, як повернутися до батька, покаятися?»;
• «Звідти він як вітер мчав — на коні! А назад ледве повз: немає сил, зголоднів»;
• Син батьку: «Пробачити мене ти не зможеш… та візьми до себе хоча б за наймита»;
• Батько сину: «Так, ти винен, але ж ти повернувся, покаявся»;
• «Такий він став блідий і виснажливий».
5.Притча про блудного сина – одна з вершин майстра живопису
(інформацію подає або вчитель, або учень, демонструючи репродукції картин)
В останні роки заслання Шевченко створив один з головних своїх художніх творів – серію малюнків «Притча про блудного сина». Твори цієї серії вражають глибиною думки, критичною гостротою, з якою художник засудив пороки дійсності, що його оточувала. За задумом Шевченка, «Притча про блудного сина» повинна була стати сатирою на дикі звичаї російського купецтва, але вона переросла в гнівне викриття всього феодально-кріпосницького ладу, що морально й фізично калічив людей. В одному з творів цієї серії – «Кара колодкою» – зображений на фоні казарми Новопетрівського укріплення герой «Притчі» з кляпом у роті сприймається як символ народу, позбавленого голосу. В іншому, незакінченому творі – «Кара шпіцрутенами» – протест Шевченка проти дикої сваволі досягає найбільшої сили. Ніхто з художників на Україні і в Росії до Шевченка не підіймався до такої височини соціального протесту.
Історія блудного сина в творчості Рембрандта.
Картина була написана Рембрандтом у щасливу для нього пору. Він тільки одружився з дочкою бургомістра Саскии ван Ейленбюрх, яку дуже любив. І це був їх перший і останній (якщо не брати до уваги малюнків) спільний портрет.
ІV. Підсумки уроку
Посилання(https://www.youtube.com/watch?v=rjY6YAwE1I0)
(учні висловлюють свої враження від роботи на уроці та яку мораль виніс кожен із цієї притчі)
V. Домашнє завдання
( на вибір)
1.Скласти план до Притчі.
2. Написати роздум на тему «Чи актуальна Притча про блудного сина в сьогоденні?