Тема. Іван Котляревський. «Наталка Полтавка». Колоритні образи твору. Наталка як уособлення кращих рис української жінки. Пісні у творі
Мета : розкрити душевну красу героїні, вчити учнів характеризувати героїв, користуючись текстом; пояснювати роль і функцію пісень у драмі; виховувати чесність, порядність, почуття власної гідності, здатність глибоко кохати.
Перебіг уроку
Епіграф уроку:
Бути коханим – це більше,
ніж бути багатим; адже бути коханим
означає бути щасливим.
Клод Тильє
1.Організаційний момент уроку
Учитель читає власну поезію:
У кохання є два крила,
Бо закоханих двоє ,
а душа лиш одна.
Якщо має почуття
Лиш одна сторона,
То воно, як хвороба,
Що душу вбива.
А як люблять обоє,
То в серці весна,
І від співу кохання
Бринить ніжно душа…
- Що для вас є кохання, чи знайоме вам це почуття?
- Аналіз епіграфу уроку.
2. Актуалізація опорних знань учнів
- А чи було місце для кохання в житті Івана Котляревського?
(презентація та невеличка розповідь учителя)
3.Опрацювання навчального матеріалу.
- Хто є головними персонажами твору?
- Цитатний диктант
Завдання: за наведеними рядками визначте, про кого йдеться:
«Ти був бідним, любив мені – і за те потерпів і мусив мене оставити; я тебе любила і тепер люблю». (Петра)
Хто про себе говорить: «Противні мні статут та розділи, / Позви і копи страх надоїли, / Противен тож і чин мой преважний?» (Возний Тетерваковський)
«Не багата я і проста, но чесного роду, / Не стижуся прясти, шити і носити воду?» (Наталка)
Хто з героїв характеризує виборного: «Чоловік і добрий був би, так біда – хитрий, як лисиця, і на всі сторони мотається, де не посій, там і уродиться…?» (Микола)
«…живуть хоть не так, як люди, а хоть побіля людей, копійка водиться і про чорний день сміється». (Возний Тетерваковський)
Дійова особа,яка так висловлює думки про Наталку: «Золото не дівка! Наградив бог Терпилиху дочкою». (Виборний Макогоненко)
Він, понадіявшись на своє багатство, зачав знакомиться не з рівнею; зачав, бач, заводити банкет з повитчиками, з канцеляристами, купцями і цехмістрами – пив, гуляв і шахрував добро…». (Терпило)
Хто з героїв висловив думку «Бідність і багатство – єсть то божа воля, / З милим їх ділити – єсть щаслива доля?» (Наталка)
До кого звернулась Наталка з промовою: «Я покорюсь вашій волі і для вас за первого жениха, вам угодного, піду заміж, перенесу своє горе…не буду ніколи плакати?» (Терпилихи)
Кого мав на увазі виборний, зазначаючи: «Ради пройдисвіта, ланця, що,може, де в острозі сидить, може, умер або в москалі завербувався!...»? (Петра)
«Один собі живу на світі, як билинка на полі; сирота – без роду, без племені, без таланту і без приюту». (Микола)
«Так і я чорноморцями буду тетерю їсти, горілку пити, люльку курити і черкес бити. Тільки там труба утаїти, що я письменний: у них кажуть, із розумом не треба висоватись та се невелика штука». (Микола)
Тема уроку. Визначення завдань уроку.
Пояснення.(Колорит – характерні особливості, сукупності, своєрідності)
Характеристика героїв твору
Петро, Микола, Терпелиха(Горпина), Возний та Виборний
Характеризувати вправою «Струмок» Горпину, Возного та Виборного.
( методика вправи «Струмок» : учитель дає кожному ряду учнів аркуш , на якому кожен пише по одному реченню про героя, передаючи його наступному . Так до останньої парти і від неї починають зачитувати написане)
Характеризувати Петра та Миколу методом порівняння(спільне та відмінне між героями)
Характеристика Наталки
(відео , коли Наталка виконує пісню)
Метод «Чиста дошка» . Учні кажуть по одному слову , яка Наталка. Вчитель записує їхні слова. А потім діти пояснюють , чому вона саме така, і після кожного тлумачення вчитель витирає слова поступово. Після всього дошка чиста , образ Наталки розкритий.
Виразне читання в ролях
(прослухування пісень із твору «Наталка Полтавка»)
Закріплення набутих знань.
І знову повернемося до нашого епіграфу : що важливіше – багатство чи мати кохану людину поряд?
Оцінювання
Домашнє завдання