Урок 41
Тема: Хто такі бактерії та чим особливі віруси
Бактерії, поширення та особливості життєдіяльності. Віруси
Мета: ознайомити учнів із поняттям «вірус», «бактерія», сформувати уявлення про будову та розміри бактерій; систематизувати знання про значення бактерій, їх користь та шкоду; розвивати навички самоорганізації, мотивацію на ефективну навчальну діяльність; виховувати екологічну свідомість.
Обладнання: ілюстративний матеріал до теми уроку
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Привітання, створення доброзичливої атмосфери. Налаштування на продуктивну навчальну діяльність.
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Що таке органела ?
- Яку функцію виконує клітинна мембрана?
- Назвіть основні органели та їх функції
ІІІ. Мотивація навчання учнів і повідомлення теми, мети та завдань уроку
1. Окрім звичайних для нас тварин, рослин та грибів існують невидимі для людського ока організми. На цьому уроці ми з’ясуємо, що ж це за організми та як вони впливають на наше життя: становлять загрозу або приносять користь?
Оголошення теми уроку
2. Опитування учнів про їх очікування від уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Бактерії – мікроскопічні, часто одноклітинні організми, у яких немає ядра та багатьох інших органел, характерних для клітин рослин, тварин і грибів.
Дуже важливу роль у природі виконують бактерії, які розкладають рештки відмерлих організмів. Паразитичні бактерії, що живляться речовинами
організмів, називають патогенними. Вони спричиняють захворювання рослин, тварин, людей. Розгляньмо основні форми бактерій:
Віруси – неклітинні форми життя (вони не мають клітинної будови), які проявляють ознаки і живого, і неживого.
Знання про віруси є дуже важливими і для лікування вірусних інфекцій, і щоб розгадати загадку про їхню роль у світі організмів.
V. Осмислення, узагальнення та систематизація знань
1. Виконання вправи-вікторини за посиланням
https://learningapps.org/10462062
2. Заповніть таблицю, знайдіть спільні та відмінні характеристики вірусів та бактерій.
Характеристика |
Віруси |
Бактерії |
Наявність клітинної будови |
|
|
Наявність ядра |
|
|
Можуть викликати хвороби |
|
|
Можуть бути корисними |
|
|
Живі / Не живі |
|
|
VI. Підбиття підсумків уроку
1. Рефлексія емоційного стану і рівня засвоєння навчального матеріалу.
2. Коментоване оцінювання роботи класу, окремих учнів на уроці
VIІ. Домашнє завдання
- опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§ 41)
- підготувати повідомлення про важливість дотримання правил особистої гігієни для убезпечення себе від негативного впливу бактерій та вірусів