Художні образи в поезіях М. Вінграновського «Бабунин дощ» та «Сама собою річка ця тече…»

Про матеріал
презентація містить цікаві відомості про життєвий і творчий шлях поета, аналіз поезій, тестові завдання.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Микола Вінграновський. Основні відомості про письменника. Художні образи в поезіях «Бабунин дощ» та «Сама собою річка ця тече…»

Номер слайду 2

Цікаві факти про М. Вінграновського: Микола Степанович Вінграновський народився 7 листопада 1936 року в Миколаївській області, місто Первомайськ в родині селянина. У родині було четверо дітей. У школі вчився добре, любив. У Миколи Вінграновського на правій руці був відсутній вказівний палець. Розвинути акторський талант Вінграновському допоміг О. Довженко, який помітив обдарованого Миколу та запропонував йому роботу на Київській кіностудії ім. О. Довженка в якості актора режисера та кіносценариста, Вінграновський створив близько 20 художніх та документальних фільмів. Відомий Микола Вінграновський і як актор, режисер і сценарист. Він зіграв головну роль у художньому фільмі «Повість полум’яних літ», автором якого був Олександр Довженко. Він постановник низки художніх і документальних фільмів таких як: «Ескадра повертає на Захід», «Берег надії», «Тихі береги», а також він режисер документальних фільмів: «Голубі сестри людей», «Слово про Андрія Малишка», «Щоденник О. Довженка», «Чигирин – столиця гетьмана Богдана Хмельницького», «Гетьман Сагайдачний» та багато інших. Вперше як поет проявив себе у 1957 році. Тоді було надруковано вірші Миколи Степановича у газеті «Літературна»

Номер слайду 3

Микола Степанович Вінграновський є лауреатом Державної премії України імені Тараса Шевченка. Отримав її у 1984 році за прозові збірки для дітей. Також нагороджений Почесною Грамотою Президії Верховної Ради України. Він лауреат літературної премії «Благовіст» та премії Фундації Антоновичів (США)Перша книжка віршів мала назву «Атомні прелюди»Збірка поезій «Сто поезій» після проходження цензури вийшла друком із 99 поезіями замість 100 Закінчив інститут кінематографії у Москві та Київський інститут театрального мистецтва ім. І. Карпенка-Карого. Перша дружина видатного письменника – Лідія Вінграновська (працювала стюардесою) – розповіла, що вони прожили блискуче життя, але незабаром розлучилися. Друга дружина Олександра Білинкевич з Миколою Вінграновським прожила майже 50 років. Майже 50 книг митця надруковани різними

Номер слайду 4

Вступне слово вчителя В одному з інтерв’ю поет висловився так: «Батьківщина і на­род — це життя поета, його кров, його нерви, його любов, його на­дія... Батьківщина, земля, любов, люди — без цього поет не поет...» Як бачимо, своє завдання поет убачав у тому, щоб оспівувати і возвеличувати близькі, добре знайомі, а від того по-справжньому важливі для кожнчго українця цінності. Ліричний герой поезій Вінграновського здатен розмовляти з природою. Але розмова ця відбувається на якомусь незнаному для інших людей вищому рівні. Він ніби розчиняється у всесвіті для того, щоб вловити, відчути і насолодитися невимовною гармонією природи. Він стає невід’ємною часткою цієї гармонії. Природа — це джерело віри у вічне. Людина, що живе, оточена красою природи, — і сама стає красивою. Поезія М. Вінграновського — явище глибоке, самобутнє й неви­черпне, як саме життя. З неї постає людина з добрим серцем, чесна, порядна, щира, милосердна і талановита.

Номер слайду 5

Сама собою річка ця тече. Сама собою річка ця тече,Маленька річечка, вузенька, як долоня. Ця річечка Дніпра тихенька синя доня,Маленька донечка без імені іще. Вона тече в городі в нас під кленом,І наша хата пахне їй борщем. Цвіте над нею небо здоровенно. Солодкими хмаринами з дощем. Ця річечка тече для клена і для мене,Її й тоді я бачу, коли сплю. Я річечку оцю в городі в нас під кленом. Як тата й маму і як мед люблю.

Номер слайду 6

Бесіда 1. Які думки, настрої, почуття викликає у Вас поезія «Сама собою річка ця тече»?2. Які ключові образи цього поетичного тексту?3. Чому, на Вашу думку, у християнській традиції звеличується первозданність природи? 4. Поясніть, як автор розкриває в тексті мотив батьківства, насліддя.5. Прокоментуйте останній рядок поезії.6. Які описи ви побачили у вірші?7. Як ліричний герой описує рідну хату?8. Як описує автор річку? 9. 3 чим порівнює річку?10. Яке ставлення до річки в автора?11. Чи є у вас улюблена річка? Доведіть.

Номер слайду 7

Тема: спогади героя про родину та Батьківщину Ідея: любов до маленької безіменної річки як символу рідної домівки. Основна думка: річка — символ рідного краю. Образ: річечка. Жанр: пейзажна лірика.

Номер слайду 8

Художні засоби поезії «Сама собою річка ця тече»{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Метафори. Епітети. Порівняння«Хата пахне їй бор­щем», «цвіте небо»«Тихенька синя доня», «небо здоровенне», «солодкими хмарка­ми»«Вузенька, як до­лоня», «я річечку... як тата й маму і як мед люблю»

Номер слайду 9

Бабунин дощ. Бабунин дощ, на клямці цяпота,І стежка в яблуках вже стежкояблуката,З котяри — іскри! З м'яти — чамрота!Пускає бульби на порозі хата…Іде хтось темним садом-заховайсь!Іде, й стає знадвору за стіною,І мокро дихає над мокрою губою;Як звуть його?Чи взагалі він звавсь?Хто він такий в залатанім кожусі,В кожусі, а хапає дрижаки?.. Попискують пташата в його вусі,І в бороді дрімають їжаки. Одне — сов'яче око, друге — вовче,Рука — крило, друга рука — весло,Упівобличчя день, а пів-обличчя з ночі,На голові посріблене сідло,Де ж кінь його? У торбі кінь, я знаю. Порожню торбу він би не носив…Стоїть, і передихує, й чекає,Мабуть, насправді вибився із сил,Бо хто ж то знає, скільки йому роківІ скільки він живе тисячоліть?.. Прийшов під нашу хату ненароком,Прийшов перечекати і стоїть: Зайти чи ні до нас, до бульбохати?.. З ноги на ногу ось переступив,Щось наче хтів було мені сказати,Та садом знов почапав у степи…

Номер слайду 10

Словникова робота. Цяпоти — крапельки вологи, дощу. Клямка — дверна ручка із засувом. Чамрота — можливо, сильний запах (або щось страшне ввижається). Кожух — теплий верхній одяг з овчини. Хапають дрижаки — хтось мерзне. Торба — сумка. Ненароком — нехотя. Хтів — хотів. Почапав — пішов.

Номер слайду 11

Пошуково-дослідницька робота. Знайдіть нові слова, створені автором, з’ясуйте їхню роль.(Стежкояблуката, бульбохата. Створюють яскраві, навіть трохи комічні образи.)

Номер слайду 12

1. Яким автор змальовує дощ? Чому називає його бабуниним?2. Яка функція казкового елементу в творі?3. Чому «бабусин дощ» є давнім (підтвердіть це словами з тексту), добрим та радісним? Якою є для Вас бабусина казка?4. Поміркуйте. Чому людина повинна сприймати світ через казкове, яка роль дива у світогляді? 5. Чи є у вірші загадкове зображення дощу? Доведіть це рядками поезії.6. Як ви гадаєте, що хотів сказати дощ ліричному герою? 7. Які дії виконує дощ у вірші?8. Як у вірші зображена природа, тварини?9. Чи шукає ліричний герой спокій і порятунок?Бесіда

Номер слайду 13

Тема: пізнання всесвіту для того, щоб уловити, відчути й на­солодитися невимовною гармонією природи. Ідея: змалювання неймовірної сили дощу. Основна думка: зображення портрету дощу, пізнання його властивостей. Патріотичні почуття поета уособлюють образи приро­ди. Власне, так і має бути, адже людина шукає у природі духовного спокою і порятунку. Образ: дощ. Жанр: пейзажна лірика.

Номер слайду 14

Художні засоби вірша «Бабунин дощ»{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Метафори. Епітети. Порівняння«Дощ цяпоти», «мокро дихає», «хапає дри­жаки», «попискують пташата», «дрімають їжаки», «пускає бульби*«Бабунин дощ», «стежка стежкояблу- ката», «хтось темним», «мокрою губою»,«в залатанім кожусі», «сов’яче око», «око — вовче», «посріблене сідло», «порожню торбу»«Рука — крило», «рука — весло»

Номер слайду 15

Тестові питання1. У якому місті автор здобув вищу освіту?А Києві; Б Полтаві; В Чернігові; Г Львові.2. Коли народився М. Вінграновський?А 7 листопада 1930 р; Б 7 жовтня 1936 р.;В 15 жовтня 1930 р.;Г 8 листопада 1930 р.3. Ліричні пісенні твори, які виконуються матір’ю, це: А патріотична лірика; Б колискова;В пейзажна лірика; Г філософська лірика.4. До якої поезії належить вірш М. Вінграновського «Сама собою річка ця тече»? А Патріотична лірика; Б колискова;В пейзажна лірика; Г філософська лірика.

Номер слайду 16

Тестові питання5. Який художній засіб використовує автор у рядку: «Одне — сов’яче око, друге — вовче»?А Епітет; Б метафору;В порівняння; Г персоніфікацію.6. Який художній засіб використовує автор у рядку: «Цвіте над нею небо здоровенно»?А Епітет; Б метафору;В порівняння; Г персоніфікацію.7. Який художній засіб використовує автор у рядку: «І стежка в яблуках вже стежкояблуката»?А Епітет; Б метафору;В порівняння; Г персоніфікацію

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Бєляєва Вікторія Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Алексєєва Олеся
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
3 лютого 2023
Переглядів
8142
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку