Урок №14
Тема уроку: І. Франко. «Фарбований Лис». Головні й другорядні персонажі. Образ Лиса, риси його характеру.
Мета: предметні: охарактеризувати образ Лиса Микити й другорядних персонажів твору; ключові: набути умінь і навичок аналізувати художній образ; самостійно працювати з текстом, висловлювати свою думку щодо прочитаного, ставлення до літературного героя; загальнокультурні: сформувати власне ставлення до позиції свого „Я" серед людей.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: портрет І. Франка, малюнки лісових звірят із питаннями, індивідуальні картки, малюнок Лиса.
Хід уроку
І. Мотиваційний етап
1. Визначення емоційного стану учнів
2. Актуалізація знань
Бесіда – гра (малюнки лісових звірят, на яких записані питання, учень обирає тваринку і відповідає на запитання).
1. Що називається казкою?
2. Яка різниця між літературними та народними казками?
3. Що пообіцяв Лис своїм товаришам?
4. Хто виявив Лиса на вулиці міста?
5. Де сховався Лис?
6. Чому собаки не знайшли Лиса?
7. Як Лис використав свій дивний голубий колір і страшний вигляд?
8. Хто першим побачив у лісі страхітливого звіра?
9. Чи справді Лис був добрим і справедливим царем?
10. Які риси людського характеру засуджуються в казці?
ІІ. Цілевизначення й планування
Епіграф: Слова ласкаві, а думки лукаві. Народна мудрість
ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
— Яким постає Лис Микита на початку твору? (Хитрим, сміливим, гордим, хвалькуватим.)
— Куди вирішив піти Лис у базарний день і чому? (На торговицю у білий день, щоб вкрасти курку і цим доказати свою сміливість.)
— Чи вдалося Лису Микиті виконати свої горді нахваляння? Яким постає він перед нами у скрутну для нього хвилину: таким же сміливим, гордим чи іншим? (Боязливим.) — Знайти і прочитати опис Лиса після неприємного перебування в діжі.
— Як повівся Лис після невдалого полювання? Чому він вирішив добре виграти на своїй подобі"? (Бо був хитрий, а ще побачив, що звірі тремтять перед ним.)
— Чи схвалюєте ви його поведінку?
— Яким царем був Лис? (Несправедливим.)
— Чому звірі так розправились із своїм царем?
— Що відчули ви, дізнавшись, як звірі викрили хитрого Лиса?
— Чого вчить нас цей твір? Проти яких людських вад спрямована ця казка?
А чому саме ці звірі, а не бегемоти, крокодили, тигри?
3. Складання плану
План
2. Риси характеру Лиса:
А) позитивні (визначаємо «Мозковим штурмом»);
Б) негативні (визначаємо «Мозковим штурмом».
3. Звір Остромисл, його царювання.
4.Мова Лиса.
5. Крах Лиса Микити.
4. «Мозкова атака»:
Вчитель: Назвати риси характеру і записати на дошці під знаком «+» і під знаком «-«.
5. Метод „Пошук інформації"
Учні, об'єднавшись у групи, добирають цитати, які відповідають певним рисам характеру Лиса.
Група № 1
Гордість, кмітливість, самовпевненість, фантазія
Група № 2
Хвалькуватість, хитрість, рішучість, кар'єризм
Група № 3
Сміливість, обережність, корисливість, самовпевненість
Група № 4
Боягузливість, ризикованість, фантазія, кмітливість
6. Інтерактивна вправа „Розігрування ситуації за ролями"
а) Виразне читання уривка казки за ролями (оповідач, Лис, звірі), починаючи від слів: „Тоді Лис перший заговорив до них ласкаво..." до слів „Пішли дні за днями".
б) Обговорення прочитаного:
— Як ви почували себе в ролі?
— Що відчули звірі, почувши цю розмову?
— Що відчув Лис? Як він поводився в цій ситуації?
— Яку рису характеру Лиса розкриває тут автор?
— Чи доречними є слова епіграфа уроку? Як ви їх розумієте?
7. Характеристика персонажів твору ( в групах).
ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап
2.Оцінювання учнів.
\/. Домашнє завдання
1.Підготувати усну розповідь-характеристику про Лиса.
2.Випереджувальні завдання для окремих учнів: підготувати розповідь про Василя Короліва-Старого, повідомлення про «нечисту силу».