Урок української літератури
5 клас
Тема. Оксана Сенатович. Коротка розповідь про письменницю. « Малий Віз». Чарівний сон Дмитрика як умовний літературний прийом. Образ допитливого хлопчика
Мета уроку: коротко розповісти про письменницю, пригадати відомості про літературну казку, з історії України про Івана Сірка, запорізьких козаків;вчити виразко і вдумливо читати твір, переказувати ; виробляти в школярів вміння і навички знаходити в тексті художні засоби, коментувати їхню роль; розуміти і пояснювати роль фантастичних елементів; розвивати творчу уяву, мислення учнів; виховувати інтерес до історичного минулого нашого народу
Обладнання:презентація, портрет письменниці, підручник, репродукція картини
І. Рєпіна «Запорожці пишуть листа до турецького султана»
Тип уроку: урок формування знань
Хід уроку
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок!
І. Повідомлення теми і мети уроку.
Багато хто з письменників звертався до історичної тематики.
Приваблювали їх мужність і звитяга наших предків, прагнення
до волі й лицарський дух. І наші сучасники теж часто переплітають реальні, нинішні події з давно минулими. Як і Оксана Сенатович – письменниця, оповідання якої, «Малий Віз», ми будемо вивчати сьогодні.
На уроці ми продовжимо знайомство з літературними казками.
- Пригадайте, який твір називається казкою?
(Казка – це невелике оповідання про вигадані, часто фантастичні події. Казки бувають народні і літературні).
- Назвіть різновиди казок.
( Є казки про звірів, пригодницькі, фантастичні).
- Поясніть різницю між народними і літературними казками.
(Літературні казки відрізняються від народних тим, що у них є автор-письменник. Літературна казка виражає в першу чергу погляд на світ, притаманний конкретному письменнику, а не всьому народові).
Учитель.
Під час уроку нам потрібно виконати наступні завдання:
1. Ознайомитися із життєвим і творчим шляхом письменниці Оксани Сенатович;
2. Навчитися виразно і вдумливо читати казку;
3. Вміти цікаво розповідати про героя казки Дмитрика і його фантастичну пригоду;
4. Навчитися коментувати роль художніх засобів у творі;
5. Навчитися відтворювати в уяві картини чарівного сну хлопчика;
6. Розвивати свою творчу уяву.
Думаю, що з поставленими завданнями ми разом справимось
ІІ. Розповідь про письменницю і демонстрація презентації ( слайди №1-2)
Перед вами – портрет маловідомої письменниці Оксани Павлівни Сенатович, яка багато писала для дітей і про дітей.
А зараз подивіться на портрет письменниці. Якою постає перед нами Оксана Сенатович.Проникливий і відвертий погляд очей, спрямований вдалечінь, прямий ніс, міцно стиснуті вуста. Обличчя округле, вольове. Зачіска коротка, надзвичайно скромна.
Оксана Сенатович (1941-1997) народилася в місті Бережани на Тернопільщині. Мама й тато працювали вчителями, а донечка понад усе любила вчитися. Іноді батьки дозволяли їй сидіти на уроках, і для малої Оксани це було найбільшою радістю.
Після закінчення школи Оксана Сенатович навчалася у Львівському політехнічному інституті на механіко-технологічному факультеті. При інституті діяла літературна студія, яку відвідувала дівчина. Керував студією Микола Петренко, серед товаришів якого був письменник Володимир Лучук. Так доля поєднала Оксану з Володимиром.
Оксана Павлівна працювала на заводі, а згодом - інженером у науково-дослідницькому інституті. Та письменницької роботи не полишала. У її доробку – твори для дорослих і дітей. Дитячі твори виходили у письменниці особливо добре, адже писала їх наче для своїх синів.
З-під її пера вийшли книжки дитячих поезій «Червоні лелеки», «Вісім сотень колобків», «Вчиться вересень читати», «Сніговик», «Шпаки на колечах», «Живемо в одному домі», повість «Вуйко Пампулько і пані Будьласка».
Чоловік Оксани Сенатович Володимир Лучук – теж письменник. Син Іван – знаний як цікавий поет, а Тарас – серйозний перекладач.
ІІІ. Казка «Малий Віз»( слайди №3-6)
Бесіда:
1.Як ви розумієте суть назви твору?
2.Про що йдеться в цій казці?
( Мова йде про хлопчика Дмитрика, який потрапив із сучасного в минуле, про його зустріч з козаками).
3.На скільки умовних частин можна поділити текст? (на три)
(1.Мрійливий хлопчик біля озера.)
(2.Сон Дмитрика, зустріч з козаками.)
(3.Похід до книгарні у пошуках цікавої книжки про Івана Сірка.)
4.Прокоментуйте речення «Прогуркотів небом Великий Віз і заїхав за хмари, а Малий Віз повіз Дмитрика додому». (Хлопчик мав багате уявлення .Він бачив зорі і в плесі озера, і на небі. Дуже хотів покататися на зоряному Возі).
5.Чи чекали козаки на незнайомця-лежня? Зачитайте рядки з тексту від слова «Чекали кого завгодно…»
6.Чи вміли козаки жартувати, глузувати по-справжньому? (Так. Про це свідчать такі рядки: «Згинь з очей!...»
7.Який епізод казки є підтвердженням того, що козаки завжди відзначалися неабиякою гостинністю? ( Козаки спочатку годували гостя, а вже потім говорили про справу, з якою він до них приходив. «Сивовусий козак взяв велику ложку і затиснув її у Дмитриковий кулак – Якщо не спиш , то сідай їсти з нами»).
8.Діти, чи відомо скільки років було козакові, який розмовляв з Дмитриком? (310) Чи може таке бути?
9.Чому так і не вдалося хлопцеві зустрітися з Іваном Сірком? З якою метою він приїхав до козаків? Зачитати рядки «еге, отамана Сірка сьогодні не побачив…»
10.Яку відповідь отримав допитливий гість? («Багато хочеш знати,- хитро усміхнувся…»).
11. Чи вдалося Дмитрикові побачити підводний козацький човен?
( Так. При березі бився об хвилі човен. Він був…)
12. Про що ще вдалося дізнатися хлопчикові? (Йому розповіли козаки про свої ракети).
13. Як завершився дивний сон Дмитрика? (Козацька ракета вистрелила. Стало ясно-ясно. Підводний човен зблід, занурився у воду і швидко зник).
14. Чи вдалося Дмитрикові знайти книжну про Сірка? (Звичайно, не вдалося, але він впевнений, що обов’язково її знайде, а ні то сяде на Малий Віз і сам вирушить до Львова).
Учитель.
Цікава й повчальна казка. Чи не так? Давайте поміркуємо, яка її головна думка?
(слайди № 7-8)
(Головна думка – між минулим і сучасним тісний зв'язок; потрібно цікавитись історичним минулим, пишатися ним, продовжувати справу прийдешніх поколінь.)
Робота в групах.
1 група. Мовчки переглянути текст казки і з’ясувати, чому в ній немає зачину, кінцівки, традиційних триєдиних повторень? (Літературна казка підпорядкована авторській волі. Читач бачить те, що відбувається, очима автора. Для неї не є обов’язковою традиційний зачин, кінцівка).
2 група. Виписати художні засоби, які зустрічаються в тексті.
(Метафора - «червоне небо обтрушувало зорі; «намацав ногою дно неба», «310-ій козак» - гіперболи.; «скривився як середа на п’ятницю» - приказка.
3 група. З’ясувати місце чарівного сну у казці.
(Чарівний сон Дмитрика – це умовний літературний прийом, який часто зустрічається в літературних казках для створення фантастичних ситуацій)..
4 група. Довести, що у казці уявне, а що фантастичне.
( Уявне – зорі на дні озера, зустріч з козаками, написання книжки про Сірка; фантастичне – підводні козацькі човни, ракети, поїздка на Малому чи Великому Возі, козакам по 310 років).
4. Оксана Сенатович. Коротка розповідь про письменницю. Казка "Малий Віз".
1. Заповніть анкету на казку О.Сенатович «Малий Віз»
Значення назви |
Малий Віз — Велика Ведмедиця — назва сузір'я, яке люблять в народі |
Тема |
Фантастична подорож хлопчика в минуле, до козаків |
Сюжет |
Дмитрик дістав Малого Воза із дна озера, помандрував до козаків. Запорожці посміялися, але дали відповідь на його питання про підводні човни й ракети, які вони винайшли |
Кульмінація |
Перший прийом у козаків
|
Головний герой |
Дмитрик, десятилітній хлопчик |
Другорядні герої |
Козаки, Іван Сірко |
Реальне у казці |
Зацікавлення хлопчика історією, захоплення винаходами запорожців; написання книги |
Фантастичне у казці |
Подорож на Малому Возі в минуле, розмова з козаками |
Умовний літературний прийом |
Чарівний сон Дмитрика |
Художні засоби |
Пейзаж, діалог, просторічні слова, емоційно забарвлена лексика, гумор, епітети, фразеологізми (не кривись як середа на п'ятницю та ін.)
|
Головна думка |
Уславлення кмітливості й винахідливості запорожців, їхнього отамана Сірка; схвалення думок і дій допитливого хлопчика, який шанує славне історичне минуле |
Учитель.
У будь-якій казці є багато повчального. Що ви взяли для себе з прочитаної казки.
Учень.
Казка «Малий Віз» вчить нас не боятися фантазувати, мріяти і здійснювати свої мрії. А ще вчить любити і поважати історичне минуле свого народу, козаччину, яка відіграла неабияку роль в історії України.
Учитель.
Хлопчик шукав книжку про Івана Сірка. Як ви гадаєте, чи знайшов він її?
Учень.
У тексті сказано, що він її не знайшов, бо такої книги ще не написано. Я вважаю, що він її знайде обов’язково, бо впевнено вірить у це.
Учитель.
Діти, мабуть, історія козаччини, особливо відомості про отамана Сірка, вас теж цікавлять. Про нього складено багато легенд, переказів, написано в підручниках з історії.
На нашому уроці присутні юні історики, фольклористи, мистецтвознавці, які ознайомлять нас з цією видатною особистістю докладніше.
Послухаємо історика.
Історик. Іван Сірко народився ХІІ століття на Вінниччині. Він був дуже сміливим козаком. Його 15 разів обирали кошовим отаманом. Сірко провів 60 битв з турецькими і татарськими завойовниками і жодного разу не зазнав поразки. А ще він був непоганим на той час дипломатом: листувався з гетьманами України, московськими царями, польськими королями, правителями Туреччини і Криму. Відоме його ім’я було і в Європі. У 1645 році Сірко одержав запрошення з Франції служити в її військах під час війни з Іспанією.
Коли Сірко постарів, то вибрався з Січі в своє село Грушівку, що поблизу Нікополя, зайнявся бджолами.
Любили Івана Сірка козаки, бо він був розважливий і мудрий, демократичний,скромний і глибоко віруючий. Іван Сірко герой багатьох легенд і переказів.
Історик 2.
Збереглися свідчення очевидців, що запорожці мали підводного човна, за допомогою якого непомітно підпливали до супротивника. Робили його з двох човнів. До дна одного кріпився баласт для занурення у воду. При наближенні він відкидався, човен раптово піднімався над поверхнею – козаки з’являлися наче із самого дна. Мали запорожці й ракету, яка іскрила, як сьогоднішня петарда. Це лякало супротивника, особливо кінного.
Фольклорист.
Фольклорна традиція пов’язує з ім’ям Івана Сірка написання легендарного листа турецькому султану. Народні переказна свідчать, що у відповідь на вимогу турецького султана Мохаммеда ІV підкоритись йому, запорожці на чолі з Іваном Сірком склали дотепного листа, у якому висміяли правителя, назвали його свинею, катом, злодіюкою. ( зачитати текст листа з підручника « Історія України «, 8 кл.)
Мистецтвознавець.
Відомий художник Іван Рєпін уявив, як запорожці писали цей лист і намалювали картину під назвою «Запорожці пишуть листа турецькому султану». Перед вами її репродукція. Художник кілька разів звертався до постаті легендарного запорізького отамана. Він залишив два варіанти на той самий сюжет. Цей варіант зберігся в музеї Санкт-Петербурга. Він цікавий тим, що його персонажі списані з людей того часу. Для образу писаря позував український історик, дослідник козацтва Дмитро Яворницький. Для образу Сірка – генерал Драгомиров.
Учитель.
Дякую всім за цікаві і змістовні повідомлення. Вони допомогли нам краще зрозуміти тему сьогоднішнього уроку
ІV. Підсумок уроку
На сьогоднішньому уроці ми ознайомилися з літературною казкою, яка вчить любити і поважати історичне минуле, зрозуміли, що між минулим і сьогоднішнім існує тісний зв'язок.
Казка О.Сенатович «Малий Віз» доповнила і збагатила великий материк українських казок, що їх створили такі видатні майстри слова, як Марко Вовчок,
П. Куліш, Ю.Федькович, І.Франко, Леся Українка, В.Близнець, В.Королів-Старий…
V. Домашнє завдання.
Виконати тестові завдання за посиланням вказаним учителем.
Навчитися виразно читати казку в особах, переказувати прочитане