І.Карпенко-Карий "Мартин Боруля"

Про матеріал
Конспект уроку з українською літератури для 10 класу, завдання для роботи в групах, творче завдання.
Перегляд файлу

                            Конспект уроку                                                                         з        української літератури

                                     10 клас

            Тема: Микола Куліш «Мина Мазайло».               Порушення проблеми національної  

           Ідентичності. Сміх крізь сльози як засіб сатири

           Мета уроку

         Навчальна:

        -проаналізувати ідейно-художній зміст п’єси;

        -визначити проблематику твору (українізація, національна ідентичність, мова як ознака нації);

        -охарактеризувати образи головних персонажів.

 

         Розвивальна:

       -розвивати критичне мислення, уміння вести дискусію;

        -вдосконалювати навички аналізу драматичного твору.

       

        Виховна:

        -формувати повагу до української мови;

        -виховувати відповідальність за власну культуру.

 

       Тип уроку: комбінований

 

       Обладнання:

      -презентація;

      -портрет Миколи Куліша;

      -текст п’єси.

 

                                 Хід уроку

I.Організаційний момент

Привітання, налаштування на роботу.

 

II.Актуалізація знань

Запитання для учнів:

-Що таке драматичний твір?

-У чому особливість сатири?

-Які події відбувалися в Україні в 1920 роках?

 

Перехід до вивчення нової теми.

Сьогодні ми поговоримо про комедію, у якій сміх перетворюється на біль-бо зачіпає питання нашої мови, культури, ідентичності.

 

III.Повідомлення теми і мети уроку

IV.Вивчення нового матеріалу

    1. Відомості про Миколу Хвильового

     -драматург «розстріляного відродження;

     -друг Миколи Хвильового;

     -заборона творів, арешт, розстріл у Сандармосі.

2.Історія написання комедії «Мина Мазайло»:

-написана у 1928р.

-порушує проблему українізації та «міщанства»;

-висміює намагання зректися свого коріння.

3.Сюжет твору

Мина Мазайло соромиться свого українського прізвища й хоче змінити його на «Мазєнін», думаючи, що це зробить його сучасним і культурним. Родина розколюється на два табори:прихильників рідного та модного російського. Кожен персонаж уособлює типову позицію суспільства 20-х років.

 

4.Образи персонажів

Мина Мазайло-головний герой твору, харківський службовець середніх літ. Він символ національного нігілізму.

Лина (Килина) Мазайло-його дружина.

Рина (Мокрина)-їхня дочка.

Мокій-їхній син, палкий прихильник української мови. Він захоплюється українськими традиціями, прагне зберегти рідне прізвище та підтримує процес українізації.

Уля-подруга Рини. Вона закохується в Мокія і підтримує його погляди.

Тьотя Мотя- сестра Лини з Курська, яка виступає за русифікацію. Вона активно критикує українську мову.

Тарас Мазайло-дядько Мини з Києва. Він активно захищає українську мову та виступає проти русифікації.

Баронова-Козино-вчителька «правильних проізношеній», символ старої  школи. Її образ символізує зверхнє ставлення до української мови.

 

5.Основні проблеми твору

-проблема мови як основи ідентичності;

-національна гідність;

-русифікація;

-конфлікт поколінь;

Вибір між «бути українцем» чи «здаватися іншим».

 

6.Художні засоби

-сатира, гротеск, іронія, пародія;

-діалогічність мови;

-мовні контрасти.

 

7.«Сміх крізь сльози»

-Чи справді комедія смішна?

-Чи не повторюються подібні ситуації сьогодні?

-Чому мова-це не просто засіб спілкування?

 

V.Закріплення матеріалу

  1. Міні-дискусія

Якби Мина жив у 2025 році-що б він зробив?

  1. Робота в групах

Група 1-«Аргументи Мокія»

Група 2-«Аргументи Мини»

Група 3-«Чому Тьотя Мотя-сатиричний персонаж?»

Група 4-Що робить комедію актуальною сьогодні?

 

3.Творче завдання

Написати повідомлення в соцмережах від імені Мокія.

Створити діалог між Миною та дядьком Тарасом у сучасному супермаркеті.

 

VI.Підсумок уроку

П’єса Куліша-це попередження: хто зрікається рідної мови, той зрікається самого себе. Мова-це наша історія, честь і майбутнє.

 

VII.Домашнє завдання

Творче завдання

Чи може зміна прізвища змінити людину?                     

docx
Додав(-ла)
Пилипів Люба
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
21 листопада
Переглядів
55
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку