Конспект уроку з української літератури
10 клас
Тема: Микола Куліш «Мина Мазайло». Порушення проблеми національної
Ідентичності. Сміх крізь сльози як засіб сатири
Мета уроку
Навчальна:
-проаналізувати ідейно-художній зміст п’єси;
-визначити проблематику твору (українізація, національна ідентичність, мова як ознака нації);
-охарактеризувати образи головних персонажів.
Розвивальна:
-розвивати критичне мислення, уміння вести дискусію;
-вдосконалювати навички аналізу драматичного твору.
Виховна:
-формувати повагу до української мови;
-виховувати відповідальність за власну культуру.
Тип уроку: комбінований
Обладнання:
-презентація;
-портрет Миколи Куліша;
-текст п’єси.
Хід уроку
I.Організаційний момент
Привітання, налаштування на роботу.
II.Актуалізація знань
Запитання для учнів:
-Що таке драматичний твір?
-У чому особливість сатири?
-Які події відбувалися в Україні в 1920 роках?
Перехід до вивчення нової теми.
Сьогодні ми поговоримо про комедію, у якій сміх перетворюється на біль-бо зачіпає питання нашої мови, культури, ідентичності.
III.Повідомлення теми і мети уроку
IV.Вивчення нового матеріалу
1. Відомості про Миколу Хвильового
-драматург «розстріляного відродження;
-друг Миколи Хвильового;
-заборона творів, арешт, розстріл у Сандармосі.
2.Історія написання комедії «Мина Мазайло»:
-написана у 1928р.
-порушує проблему українізації та «міщанства»;
-висміює намагання зректися свого коріння.
3.Сюжет твору
Мина Мазайло соромиться свого українського прізвища й хоче змінити його на «Мазєнін», думаючи, що це зробить його сучасним і культурним. Родина розколюється на два табори:прихильників рідного та модного російського. Кожен персонаж уособлює типову позицію суспільства 20-х років.
4.Образи персонажів
Мина Мазайло-головний герой твору, харківський службовець середніх літ. Він символ національного нігілізму.
Лина (Килина) Мазайло-його дружина.
Рина (Мокрина)-їхня дочка.
Мокій-їхній син, палкий прихильник української мови. Він захоплюється українськими традиціями, прагне зберегти рідне прізвище та підтримує процес українізації.
Уля-подруга Рини. Вона закохується в Мокія і підтримує його погляди.
Тьотя Мотя- сестра Лини з Курська, яка виступає за русифікацію. Вона активно критикує українську мову.
Тарас Мазайло-дядько Мини з Києва. Він активно захищає українську мову та виступає проти русифікації.
Баронова-Козино-вчителька «правильних проізношеній», символ старої школи. Її образ символізує зверхнє ставлення до української мови.
5.Основні проблеми твору
-проблема мови як основи ідентичності;
-національна гідність;
-русифікація;
-конфлікт поколінь;
Вибір між «бути українцем» чи «здаватися іншим».
6.Художні засоби
-сатира, гротеск, іронія, пародія;
-діалогічність мови;
-мовні контрасти.
7.«Сміх крізь сльози»
-Чи справді комедія смішна?
-Чи не повторюються подібні ситуації сьогодні?
-Чому мова-це не просто засіб спілкування?
V.Закріплення матеріалу
Якби Мина жив у 2025 році-що б він зробив?
Група 1-«Аргументи Мокія»
Група 2-«Аргументи Мини»
Група 3-«Чому Тьотя Мотя-сатиричний персонаж?»
Група 4-Що робить комедію актуальною сьогодні?
3.Творче завдання
Написати повідомлення в соцмережах від імені Мокія.
Створити діалог між Миною та дядьком Тарасом у сучасному супермаркеті.
VI.Підсумок уроку
П’єса Куліша-це попередження: хто зрікається рідної мови, той зрікається самого себе. Мова-це наша історія, честь і майбутнє.
VII.Домашнє завдання
Творче завдання
Чи може зміна прізвища змінити людину?